۱
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۵
بنزين گران نمي‌شود و کارت سوخت در جايگاه‌ها باقي مي‌ماند

دغدغه‌هاي نوروزي مردم درباره بنزين 

هر سال با نزديک شدن نوروز دغدغه‌هايي درباره بنزين بين مردم شکل مي‌گيرد. گران شدن بنزين، تغيير سهميه بندي براي سال آينده و همچنين سهميه بنزين نوروزي موضوعاتي است که باعث شکل گيري سوالاتي در اين روزها شده است.
دغدغه‌هاي نوروزي مردم درباره بنزين 
گروه اقتصادي – محمدحسين روانبخش: هر سال با نزديک شدن نوروز دغدغه‌هايي درباره بنزين بين مردم شکل مي‌گيرد. گران شدن بنزين، تغيير سهميه بندي براي سال آينده و همچنين سهميه بنزين نوروزي موضوعاتي است که باعث شکل گيري سوالاتي در اين روزها شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در اين بين مهمترين موضوعي که مدتهاست مردم را دچار استرس کرده داستان «گراني بنزين» است. اين موضوع به اندازه اي حاد است که هر چند وقت يکبار شايعه آن شکل مي‌گيرد و دولتمردان و نمايندگان مجلس مجبورند تاکيد کنند که بنزين گران نخواهد شد. در نيمه اول سال ابراهيم رئيسي عنوان کرد که بنزين در سال جاري به هيچ عنوان گران نمي‌شود و در آبان ماه هم. اين موضوع رئيس کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌با قاطعيت خبر داد  که به هيچ عنوان بحث افزايش قيمت و تغيير سهميه بنزين در دستور کار مجلس و دولت نيست. اما حالا در آستانه سال جديد دوباره اين موضوع به صدر دغدغه‌هاي مردم بازگشته است.واقعيت اين است که بحران مصرف بنزين به اندازه اي است که به نظر بعضي صاحب نظران دولت راهکاري جز افزايش قيمت بنزين ندارد اما تبعات اين تصميم باعث شده که دولت و مجلس چنين تصميمي‌نگيرند. 
دولت در لايحه بودجه سال اينده سعي کرد با اختصاص سهميه بنزين به خانوارهاي فاقد خودرو به نوعي راه را براي گراني بنزين آزاد باز کند که اين موضوع نيز با مخالفت مجلس روبرو شده است. اما نکته اي که بايد به آن تاکيد شود اين است که دولت قرار بود با ساخت «پتروپالايشگاه شهيد سليماني» بخشي از مشکل مصرف بنزين را حل کند. سال گذشته دولت خبر داد که  «طرح پتروپالايشگاه 300 هزار بشکه‌اي شهيد سليماني از اقدام‌هاي دولت سيزدهم براي جلوگيري از وقوع بحران کمبود بنزين در آينده‌ نزديک است، بحراني که اگر فکري براي آن نشود، تراز تجاري بنزين کشور را از مثبت به منفي 3 ميليارد دلار در سال مي‌رساند.» پس از آن در ابتداي تيرماه معاون وزير نفت درامور پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي علام کرد که کلنگ پتروپالايشگاه «شهيد سليماني» در چند روز آينده به زمين مي‌خورد، اما حالا به پايان سال نزديک مي‌شويم و هنوز خبري از اين طرح نيست.هرچه هست، روز گذشته وزير نفت با قاطعيت اعلام کرد که هيچ‌گونه افزايش قيمت بنزين و گازوئيل در بودجه سال 1402 و در لايحه دولت مطرح نشده و برنامه‌اي براي افزايش قيمت وجود ندارد.جواد اوجي در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص برنامه دولت براي تغيير قيمت بنزين و گازوئيل اظهار کرد: با برنامه‌ريزي‌هايي که همکاران در شرکت پالايش و پخش براي مصارف به خصوص در ايام پايان سال و نوروز انجام داده‌اند پيش بيني مي‌شود که مشکلي براي تامين سوخت وجود نداشته باشد و برنامه‌اي براي افزايش قيمت بنزين و گازوئيل مطرح نيست. تمام جايگاه‌ها را مجهز کرده‌ايم به طوري که 60 هزار نفر در ايام عيد در آماده باش خواهند بود، افزايش ظرفيت توليد بنزين اتفاق افتاده و در حوزه انتقال و لجستيک نيز اقدامات به نحو مطلوب رقم مي‌خورد و اميدواريم با برنامه ‌ريزي‌هايي که انجام مي‌شود و همکاري مردم هيچ‌گونه مشکلي براي تامين بنزين براي هموطنان به خصوص در ايام عيد وجود نداشته باشد.وزير نفت همچنين در خصوص آخرين وضعيت تخصيص بنزين نوروزي اظهار کرد: هنوز در دولت تصميمي‌در اين رابطه اتخاذ نشده است.اما نکته ديگري که باعث دغدغه مندي مردم در نوروز است، اين است که گويا امکان بنزين زدن با کارت‌هاي جايگاه در اين ايام منتفي شده است و به اين ترتيب مردم دچار زحمتي خواهند شد که چندان منطقي نيست. 
اين موضوع با انتشار اطلاعيه اي از سوي شرکت‌هاي تابعه وزارت نفت در بين مردم شکل گرفت اما سخنگوي صنف جايگاهداران کشور روز گذشته گفت: تقاضا از مردم براي استفاده از کارت سوخت شخصي به‌معناي غيرفعال شدن کارتهاي آزاد جايگاه‌ها نيست اما مهم است که دارندگان خودرو کارت شخصي خود را به همراه داشته باشند تا با مشکلي در شلوغي پمپ بنزينها خصوصا در برخي استانها مواجه نشوند.رضا نواز در گفت و گو با ايسنا با بيان اينکه به دليل اينکه تعداد کارت‌هاي آزاد در جايگاه‌ها محدود است، گفت: براي جلوگيري از هرگونه مشکل لازم است دارندگان خودرو کارت سوخت شخصي به‌همراه داشته باشند. اطلاعيه شرکتهاي تابعه وزارت نفت مبني بر دعوت از مردم به استفاده از کارت سوخت شخصي جهت مديريت بهتر توزيع سوخت است و در صورتي که مردم از کارت سوخت خود استفاده کنند در شلوغي‌هاي نوروزي پمپ‌بنزين‌ها با مشکل مواجه نخواهند شد.سخنگوي صنف جايگاهداران کشور با تاکيد بر اينکه تعداد کارتهاي آزاد بنزين به‌اندازه تعداد نازلهاي سوخت نيست و اين نوع کارتها صرفاً براي استفاده اضطراري است، گفت: خصوصا در استانهاي مرزي، به‌دلايلي نظير مديريت توزيع و جلوگيري از انحراف فراورده، تعداد کارتهاي آزاد جايگاهها را بسيار کم کرده‌اند و همراه داشتن کارت سوخت شخصي در کل کشور خصوصاً اين استانها اکيداً توصيه مي‌شود.نواز با تاکيد براينکه استفاده عمومي‌همه مالکان خودروها از کارت‌هاي سوخت جايگاه از ابتدا تصميم درستي نبود و جايگاهداران دخالتي در خصوص سهميه و قيمت سوخت ندارند، گفت: تصميم سازان بايد قبلاً پيش‌بيني‌هاي لازم را انجام مي‌دادند و هم اکنون مشکلي وجود نداشت، البته مسئولان بايد هر چه زودتر کارت‌هاي المثني و جديد را در اختيار مالکان خودرو قرار دهند.وي با بيان اينکه قبل از اجراي هر تصميمي‌ابتدا بايد زيرساخت‌هاي آن اجرايي شود و مشورت از اين بخش خصوصي اخذ شود، گفت: حذف کامل کارت آزاد جايگاه‌هاي سوخت عملي نيست و هر تصميم شتاب‌زده‌اي در اين مورد موجب ايجاد مشکلات متعدد براي مردم و مالکان جايگاهها خواهد شد.به گفته سخنگوي صنف جايگاهداران کشور، تمهيدات لازم براي نوروز در جايگاه‌ها درنظر گرفته شده و انشالله مشکلي براي تامين سوخت وجود نخواهد داشت.
 
کد مطلب: 191494
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *