۰
شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۰
رئيس‌جمهوري‌سابق آمريکا به اتهام پرداخت حق‌السکوت به دادگاه مي‌رود

اتهامات جنايي در کمين ترامپ

: احتمال صدور کيفرخواست عليه «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري سابق ايالات‌متحده مورد توجه رسانه‌هاي آمريکايي قرارگرفته‌است.  وکيل ترامپ تاييد کرده که دادستان‌ نيويورک از او خواسته تا در برابر هيئت منصفه درباره پرونده «استورمي دانيلز» شهادت دهد.
اتهامات جنايي در کمين ترامپ
گروه‌بين‌الملل - مهدي يزدي: احتمال صدور کيفرخواست عليه «دونالد ترامپ» رئيس‌جمهوري سابق ايالات‌متحده مورد توجه رسانه‌هاي آمريکايي قرارگرفته‌است.  وکيل ترامپ تاييد کرده که دادستان‌ نيويورک از او خواسته تا در برابر هيئت منصفه درباره پرونده «استورمي دانيلز» شهادت دهد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،دادستان منهتن به مدت پنج سال، در ارتباط با پولي گفته مي‌شود که از طرف  ترامپ به اين بازيگر فيلم‌هاي پورن پرداخت شده‌است، تحقيق مي‌کرده است. در رسانه‌هاي ايالات متحده اين گمانه‌زني‌ مطرح شده است که دعوت از او براي حضور در اين دادگاه ممکن است منجر به طرح اتهامات جديد بشود.
تارنماي هيل با استناد به گزارش روزنامه نيويورک تايمز در اين زمينه مي‌نويسد ؛ فرصتي که «الوين براگ» دادستان دموکرات به دونالد ترامپ براي شهادت در مقابل هيات منصفه داده است نشان مي‌دهد که وي ممکن است به زودي با اتهامات جنايي مواجه شود. پيشنهاد شهادت اغلب قبل از تصميم گيري درباره طرح اتهام مطرح مي‌شود هر چند که متهمان بندرت از اين گزينه استفاده مي‌کنند. قرار است يک هيئت منصفه تشکيل شود تا در مورد اينکه آيا شواهد کافي در ارتباط با اين پرونده وجود دارد، تصميم‌گيري کند. اين جلسه به صورت غير‌علني انجام مي‌شود و گفته شده است که چند دستيار سابق  ترامپ نيز در اين زمينه شهادت داده‌اند.
طبق گزارش رسانه‌هاي آمريکايي، ترامپ با «استفاني کليفورد» که نام هنري وي «استورمي دنيلز» است، در سال 2006 (يک سال بعد از ازدواج ترامپ با ملاني) رابطه نامشروع برقرار کرده بود.
خانم دنيلز مي‌گويد که دونالد ترامپ قبل از انتخابات 2016، به او مبلغ 130 هزار دلار به عنوان حق‌السکوت پرداخته است. او دليل پرداخت اين پول را، سکوت در مورد رابطه‌اي که با او داشته، مطرح کرده است. او مي‌گويد که ترامپ به «مايکل کوهن» وکيل سابق خود دستور داده بود که اين پول را به او بدهد؛ ترامپ اين اتهام را کتمان مي‌کند.
کوهن در سال 2018 به دليل نقض مسائل مالي کارزارهاي انتخاباتي به جرم خود اعتراف کرد و فاش کرد که حق السکوت را به دستور شخص ترامپ به دانيلز پرداخت کرده است.
اگر تصميم بر اين باشد که شواهد قابل ‌استنادي در اين زمينه وجود دارد، اولين پرونده جنايي عيله يک رئيس جمهور سابق ايالات متحده باز خواهد شد. اين مورد، يکي از چندين پرونده‌اي است که هم‌اکنون  ترامپ را به دردسر انداخته است. اگرچه جرم او هنوز در هيچ موردي اثبات نشده است.  ترامپ تمامي اين اتهامات را رد کرده است.
اينها در حالي است که دونالد ترامپ 76 ساله، از چندي پيش، کمپين انتخاباتي خود را براي انتخابات رياست جمهوري 2024، آغاز کرده است.با اينکه اين دادگاه، توسط رسانه‌هاي آمريکايي و همچنين تيم حقوقي  ترامپ تاييد شده است، دادستان‌ها هنوز در اين باره اظهار نظري نکرده‌اند. جوزف تاکوپينا، يکي از اعضاي تيم حقوقي  ترامپ با توجه به ابهامات موجود در اين پرونده به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت: «هيچ مبناي قانوني براي اين پرونده وجود ندارد و من معتقدم که مقامات قضايي نمي‌توانند بدون در نظر گرفتن شواهد در اين مورد تصميم‌گيري کنند.»
خود  ترامپ هم در شبکه اجتماعي خود، تروث سوشال، اين مورد را «يک شکار سياسي» که توسط يک «جادوگر» مطرح شده، خوانده و گفته است که يک «نظام قضايي فاسد» آن را پيش مي‌برد.
به گفته نيويورک تايمز، که براي اولين بار اين ماجرا را رسانه‌اي کرد، در قوانين اين ايالت، دعوت شدن به دادگاه براي شهادت، اغلب قبل از صدور کيفرخواست انجام مي‌شود.
جالب اينجاست که تحقيقات دادگاه فدرال در مورد اين پرونده، در سال 2021، پس از خروج او از کاخ سفيد متوقف شده بود، اما دفتر دادستاني منطقه منهتن از سال 2018 تحقيقاتي جداگانه‌ را آغاز کرد.
به موازات پرونده خانم دنيلز ، تعدادي از نهادهاي قانوني در آمريکا در حال تحقيق و تفحص درباره ترامپ و فعاليت هاي تجاري وي هستند. وزارت دادگستري آمريکا يک مشاور ويژه را براي نظارت بر تحقيقات مربوط به نقش ترامپ در تلاش براي باقي ماندن در قدرت پس از انتخابات 2020 و همچنين سوء استفاده از اسناد دولتي در تفريحگاه شخصي وي در مارآلاگو منصوب کرده است. دادستان منطقه در جورجيا نيز در حال بررسي تلاش هاي ترامپ براي تأثيرگذاري بر انتخابات در آن ايالت است.
ترامپ که براي شرکت در انتخابات رياست جمهوري 2024 خود را آماده مي‌کند، پيشتر احتمال طرح اين اتهامات را رد کرده بود.
 
کد مطلب: 191495
برچسب ها: دونالد ترامپ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *