۰
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۲
بليت مترو و اتوبوس 25 تا 40 درصد گران شد

تصميم نامطلوب شوراي شهر براي مردم تهران

اتوبوس و مترو جزو مهمترين وسايل نقليه اي است که قشر کم برخوردار مردم از آن استفاده مي‌کنند. براي همين همواره قيمت اتوبوس و مترو براي عموم مردم مهم و تعيين کننده است.
تصميم نامطلوب شوراي شهر براي مردم تهران
گروه اجتماعي – جواد سازگار: اتوبوس و مترو جزو مهمترين وسايل نقليه اي است که قشر کم برخوردار مردم از آن استفاده مي‌کنند. براي همين همواره قيمت اتوبوس و مترو براي عموم مردم مهم و تعيين کننده است. اما حالا شوراي شهر تهران تصميم عجيبي گرفته و با توجيه‌هاي عجيب اعضا و بخصوص رئيس اين شورا مي‌خواهد بليت اتوبوس و مترو را به بي سابقه ترين شکل بالا ببرد و به اين ترتيب گام ديگري در سخت تر کردن زندگي براي مردم در تهران بردارد!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بر اساس اخبار اعلام شده اعضاي شوراي اسلامي‌شهر تهران در يکصد و سي و ششمين جلسه علني شوراي اسلامي‌شهر تهران در نوبت عصر بررسي لوايح نرخ کرايه حمل و نقل عمومي‌در دو بخش اتوبوس و تاکسي را در دستور کار داشتند در بررسي نرخ بليت اتوبوس در خطوط مختلف نهايتا با اکثريت آراء افزايش ميانگين 40 درصد را به تصويب رساندند. همچنين در جلسه پيش از آن نرخ کرايه بليت مترو با افزايش متوسط 25 درصد به تصويب اعضاي شوراي شهر تهران رسيده بود!
مهدي چمران رئيس شوراي اسلامي‌شهر تهران که در مواردي چون استخدام داماد زاکاني و افشاي فيش حقوق نجومي‌دختر يکي از اعضاي شوراي شهر نشان داده که براي توجيه اين قبيل مسائل به هر شکل ممکن دريغ نمي‌کند ردر اين هفته نيز براي توجيه قيمت سرسام آور مترو و اتوبوس دست به کار شد و گفت: چرا ما بايد بگوييم نرخ‌ها همين ميزان باشد؟ اگر اينگونه عمل کنيم براي سال بعد از آن بايد رقم افزايش دو برابري باشد و اين فشار وارد مي‌کند.
وي افزود: ما 10 هزار ميليارد تومان را براي توسعه شبکه مترو و اتوبوس در نظر گرفته ايم و اين رقم براي بليت مترو نيست؛ قيمت بليت مترو و اتوبوس يکي از ارزان ترين قيمت‌هاست و حتي با کشورهاي همسايه نيز قابل مقايسه نيست. وي با بيان اينکه بليت مترو در تهران نصف قيمت بليت در مشهد است، يادآور شد: بايد درآمد افراد را افزايش داد نه اينکه قيمت بليت را پايين نگه داشت؛ چراکه تغيير يکباره آن به مردم فشار خواهد آورد.
اين سخنان چمران به معناي فشار مضاعف بر مردم و همچنين کاهش استفاده از وسايل نقيله عمومي‌است اما او در اين زمينه هم سعي کرد توجيهاتي ارائه دهد و تأکيد کرد: اگر مترو به درستي خدمات ارائه دهد و به موقع حرکت کند و مردم منتظر نمانند، قطعاً از مترو استفاده خواهند کرد و با خودروي شخصي تردد نمي‌کنند!
مهدي پيرهادي رئيس کميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شورا نيز در ادامه اين جلسه با بيان اينکه پنج هزار و 800 ميليارد تومان بودجه براي بهره برداري مترو در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: قيمت بليت با هزينه استهلاک 16 هزار تومان و بدون هزينه استهلاک 12 هزار و 520 تومان است اما به صورت ميانگين سه هزار و 170 تومان از مردم دريافت و در واقع 75 درصد يارانه از سوي ما پرداخت مي‌شود.
وي تأکيد کرد: پيشنهاد بنده اين است که رقم بليت حداکثر 25 درصد افزايش پيدا کند و در روزهاي آلودگي هوا و اجراي طرح زوج و فرد از درب منزل، تخفيف براي استفاده از حمل و نقل عمومي‌در نظر گرفته شود.
در ادامه مهدي چمران اعلام کرد: افزايش قيمت بليت مترو حداکثر 25 درصد و ميزان تخفيف خريد بليت در ساعات غير اوج سفر نيز 10 درصد باشد.
جالب اينجاست که ارقام اعلامي‌از سوي رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل عمومي‌بر اساس پيشنهاد شهرداري تهران مبني بر افزايش 31 درصدي بوده و شوراي شهر تهران  با تصويب افزايش 25 درصدي نرخ بليت مترو در واقع قيمت‌هاي شهرداري را اصلاح کرده است! البته اين امر نيز مي‌تواند محتمل باشد که شهرداري آن مبلغ را پيشنهاد داده باشد تا افزايش 25 درصدي را نوعي حمايت از مردم توسط شوراي شهر تبليغ کند!
اين در حالي است که مقامات شهري امروز تهران درباره معيشت مردم ادعاهاي بسيار دارند. زاکاني شهردار تهران بارها ادعا کرده است که « نمي‌توانيم با معيشت مردم بيگانه شويم و مدعي باشيم که مديريت شهري را به درستي انجام مي‌دهيم». او که سال گذشته نقش کانديداي «سوپر پوششي» را براي سيد ابراهيم رئيسي بازي مي‌کرد در ايام تبليغات انتخاباتي شعار مي‌داد: «توانمندي داخل کشور بالا است. اينکه چرا با اين وضع اسفناک ارائه مي‌شود، نشان از ناکارآمدي و قبيله‌سالاري است که من با اين موارد رقابت خواهم کرد. اين حق مردم نيست که با اين وضعيت اقتصاد و معيشت زندگي کنند، چرا که گرسنگاني داريم که بايد سنگ بر شکم خود ببندند تا بتوانند بخوابند» اما حالا با همراهي شوراي شهر تهران براي معيشت سال آينده مردم تهران برنامه‌هايي تدارک ديده تا زندگي را بيش از پيش براي آنها سخت کند.
 
کد مطلب: 191870
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *