۰
چهارشنبه ۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰
لایحه بودجه و آشکار شدن اختلاف دولت و مجلس

فقط 400 هزار میلیارد تومان ناقابل!

لایحه بودجه سال 1402 هنوز به مجلس نرسیده بود که باعث اختلاف دولت و مجلس شد!
فقط 400 هزار میلیارد تومان ناقابل!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،لایحه بودجه سال 1402 هنوز به مجلس نرسیده بود که باعث اختلاف دولت و مجلس شد! نیمه آذرماه در حالی که همه منتظر ارسال لایحه بودجه به مجلس بودند، این موضوع توسط برخی نمایندگان مجلس یادآوری شد که با توجه به پایان برنامه توسعه ششم، دولت باید اول برنامه هفتم توسعه را به مجلس بفرستد و بررسی لایحه بودجه سال آینده قبل از آن قانونی نیست. بر این اساس یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد: دولت می‌تواند لایحه برنامه توسعه هفتم را به مجلس ارسال کند و بعد لایحه بودجه را به صورت سه دوازدهم بفرستد که این امر قانونی بوده و نیز مسبوق به سابقه است.
محمدرضا پور ابراهیمی‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در آن زمان در تذکر آئین نامه‌ای، گفت: این امکان وجود دارد که برنامه هفتم را یکسال دیگر تمدید کنیم تا دولت فرصت لازم برای ارائه با کیفیت تر داشته باشد بنابراین پیشنهاد می‌کنم دولت لایحه بودجه را سر موعد بیاورد و برنامه هفتم یکسال دیگر در دستورکار قرار بگیرد. اما محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ، گفت: نظر شما به عنوان یک نماینده محترم است اما بنا نیست که خلاف قانون عمل کنیم؛ در جلسه سران این موضوع مورد بحث قرار گرفت و حداقل از مردادماه این موضوع در حال بحث و بررسی است، مگر آئین نامه اجازه می‌دهد که بودجه سالیانه بدون برنامه پنجساله تنظیم شود. ابتدا باید برنامه هفتم تصویب شود و سپس بر اساس آن بودجه ۱۴۰۲ در مجلس تصویب گردد.
پس از آن نیز وقتی دولت لایحه بودجه را به مجلس فرستاد تا چند روز مجلس از اعلام وصول آن امتناع ورزید اما معلوم نشد چه شد که مجلس از این موضوع کوتاه آمد و قبول کرد که دولت برنامه توسعه را بعدا بفرستد! به این ترتیب بررسی لایحه بودجه در مجلس آغاز شد.
اما این تنها مورد رویارویی دولت و مجلس بر سر بودجه نبود. در همان زمان اختلاف بر سر لایحه بودجه سال آینده، درباره کسری بودجه سال 1401 نیز اختلاف نظری بین مجلس و دولت شکل گرفت. این داستان با سخنان محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس آغاز شد که به صراحت اعلام کرد: اگر برای کسری بودجه فکری نکنید، روند افت ارزش پول ملی ادامه خواهد یافت در نتیجه باید برای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه چاره‌اندیشی شود. اما میرکاظمی‌رئیس سازمان برنامه و بودجه ادعا کرد که کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی مطلقاً واقعیت ندارد و تحقق بودجه نزدیک به ۱۰۰ درصد است. پس از آن احسان خاندوزی وزیر اقتصاد که سمت سخنگوی اقتصادی دولت را هم دارد، به کمک میرکاظمی‌آمد و اعلام کرد: طبق اطلاعاتی که وجود دارد، اصلا چنین برآوردی برای بودجه نداریم و این عدد غیر دقیق است. اما شاید جالب باشد که بدانیم اولین کسی که این کسری بودجه را در مجلس اعلام کرد، خود میرکاظمی‌بود! وی در آبان ماه در مجلس گفته بود که در هفت ماه نخست امسال تنها 66 درصد منابع بودجه محقق شده و این روند تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت. بر این اساس کسری بودجه 1401 بالغ بر 470 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که بالغ بر یک سوم کل بودجه است.
اینکه چگونه کسری بودجه امسال حل شد معلوم نیست و جزو عجایب خلقت است اما در زمان بررسی بودجه در مجلس و تغییراتی که در این لایحه توسط نمایندگان شکل می‌گرفت، یکبار دیگر سخن از 400 هزار میلیارد تومان کسری بودجه پیش آمد، اما این بار توسط دولت و درباره بودجه سال 1402!
نهم اسفندماه میرکاظمی‌رئیس سازمان برنامه و بودجه صراحتا در مخالفت با تغییرات مجلس در بودجه سال آینده گفت: تا اینجای بررسی بودجه غیر از ۲۰۰ همت بابت نرخ ساده تا الان حدود ۴۰۰ همت در بودجه مغایرت ایجاد شده؛ بعضی از آنها مربوط به حقوق است که ما باید هر ماه پرداخت کنیم اما مبالغ دیگر باعث افزایش پایه پولی و تورم می‌شود این کارها را نکنیم؛ ۵۰ همت اوراق به معنای رشد ۴۰۰ همتی افزایش نقدینگی است؛ همین الان هم بانک‌ها نمی‌توانند اوراق بفروشند ما برای جبران تبصره ۱۴ قرار بود اوراق بدهیم اما بانک‌ها نمی‌خرند. حالا دوباره می‌خواهید اوراق اضافه کنید.
اما محمد رشیدی در جمع خبرنگاران در واکنش به صحبت‌های میرکاظمی‌رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص مغایرت ۴۰۰ همتی (هزار میلیارد تومان)در بودجه سال آینده گفت: دولت لایحه بودجه را به مجلس ارائه می‌کند که زمانی این لایحه تبدیل به قانون می‌شود که در مجلس به تصویب برسد. طبیعتا در زمان بررسی لایحه، نمایندگان مطالبی مد نظرشان است که دولت آن را در لایحه نیاورده است پس مغایرت چیز طبیعی است. وی افزود: برای ما مهم توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری است که سقف بودجه افزایش پیدا نکند چون باعث ناترازی و کسری بودجه شده که نتیجه آن تورم و افزایش پایه پولی است؛ این همان کاری است که پارسال و امسال انجام دادیم یعنی سقف بودجه افزایش پیدا نکرد.
این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: بر همین اساس تمامی‌تلاش مجلس این بود که سقف بودجه افزایش پیدا نکند و ناترازی در بودجه نداشته باشیم اما وجود مغایرت مشکلی ندارد. البته که مغایرت ۴۰۰ همتی هم در بودجه درست نیست.
رشیدی خاطرنشان کرد: پیشنهاداتی که ناشی از افزایش سقف بودجه بود در مجلس مطرح نشد و یا نمایندگان پس گرفتند. پس مجددا می‌گویم که افزایش سقف بودجه و مغایرت ۴۰۰ همتی درست نیست؛ آقای میرکاظمی‌هم در نامه‌ای به رئیس جمهور موضوع مغایرت ۴۰۰ همتی را مطرح کرده که رئیس جمهور آن را به رئیس مجلس ارجاع داد. آقای قالیباف هم به آن نامه پاسخ دادند.
سرنوشت این 400 هزار میلیارد هم مشخص نشد که چه بود و چه خواهد شد، آن چه مشخص شد این است که لایحه بودجه سال آینده که به قول کارشناسان باعث تورم بالای 60 درصد می‌شود کسری بودجه شدید هم می‌آورد و از الان دولت و مجلس به دنبال مقصر جلوه دادن دیگری در این موضوع هستند.


آن چه مشخص شد این است که لایحه بودجه سال آینده که به قول کارشناسان باعث تورم بالای 60 درصد می‌شود کسری بودجه شدید هم می‌آورد و از الان دولت و مجلس به دنبال مقصر جلوه دادن دیگری در این موضوع هستند
کد مطلب: 192250
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *