۰
پنجشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰
سرنوشت بلاتکلیف وعده 4 میلیون مسکن توسط دولت

امکان پذیر نیست یا مردم باید بسازند؟!

ایام انتخابات ریاست جمهوری روزهای اوج وعده‌های دولتمردان امروز ایران بود. در آن روزگار بدون اینکه کنتور کنترلی باشد، وعده‌های عجیب و غریب داده می‌شد: حل مشکل بورس ظرف سه روز، ساخت چهار میلیون مسکن برای مردم، ایجاد سالانه یک میلیون شغل، تک رقمی‌کردن تورم و .... این وعده‌ها همچنان که مشخص بود بدون هیچ پشتوانه ای بیان می‌شد اما بعد از تشکیل دولت توسط ابراهیم رئیسی و کاندیداهای پوششی همراه، واضح بود که باید درباره این وعده‌ها توضیح دهند.
امکان پذیر نیست یا مردم باید بسازند؟!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ایام انتخابات ریاست جمهوری روزهای اوج وعده‌های دولتمردان امروز ایران بود. در آن روزگار بدون اینکه کنتور کنترلی باشد، وعده‌های عجیب و غریب داده می‌شد: حل مشکل بورس ظرف سه روز، ساخت چهار میلیون مسکن برای مردم، ایجاد سالانه یک میلیون شغل، تک رقمی‌کردن تورم و .... این وعده‌ها همچنان که مشخص بود بدون هیچ پشتوانه ای بیان می‌شد اما بعد از تشکیل دولت توسط ابراهیم رئیسی و کاندیداهای پوششی همراه، واضح بود که باید درباره این وعده‌ها توضیح دهند.
موضوع مسکن به عنوان یکی از چالش‌های اصلی و بزرگ مردم، در طول دو سال گذشته بیش از پیش مردم را آزار داده است. افزایش بی سابقه قیمت مسکن و به تبع آن اجاره خانه به اندازه ای است که ظرف دو سال گذشته بسیاری از اجاره نشین‌ها مجبور به تغییر محل اسکان خود و انتخاب آپارتمان کوچک تر یا در منطقه ای پایین تر شده اند، حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ و بخصوص تهران افزایش یافته و حتی معضلاتی مثل اجاره پشت بام و اسکان دو خانواده در یک آپارتمان هم شکل گرفته که نشان دهنده اوج مشکل مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن است.
واضح است که با این وصف، پیگیری وعده «یک میلیون مسکن در سال» یا «ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال» از سوی مردم و رسانه‌ها دنبال می‌شود و البته پاسخ‌های دولت در این مدت به این پیگیری‌ها مثال زدنی و عجیب بوده است.
شاید بتوان گفت که این موضوع باعث برکناری یک وزیر هم شده است. مرحوم رستم قاسمی‌پیش از استعفا یا برکناری اش با تاکید بر این که روند کار در اجرای طرح نهضت ملی مسکن باید سرعت بخشیده شود، گفته است قرار نیست سالی یک میلیون مسکن ساخته شود. او همچنین می‌گوید: تا پایان دولت باید ۲ میلیون مسکن ساخته و به بهره‌برداری برسد.
اما آمار و عملکردها نشان می‌داد که همین اندازه هم ممکن نیست! این وزیر از ابتدای سال 1401 مورد انتقاد دولت و مجلس بود. بیماری او هم مزید بر علت شده بود و بخشی از دولت هم به دنبال برکناری او به شکل استعفای اجباری بود، اما آن مرحوم زیربار نمی‌رفت و همین امر باعث حاشیه‌هایی ناگوار شد. نهایتا دولت مجبور شد بدون استعفای او اعلام کند که وزیر جدید به مجلس معرفی خواهد شد و پس از آن رستم قاسمی‌استعفا داد و البته بعد از مدت کوتاهی هم درگذشت. اما اتفاق مهم در جلسه رای اعتماد به وزیر تازه افتاد. مهرداد بذرپاضش که مدتها نامش به عنوان کاندیدای وزارت خانه‌های مختلف مطرح بود، بالاخره توانست سهم خود را از دولت رئیسی بگیرد و به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مجلس معرفی شد اما در جلسه رای اعتماد، آب پاکی را روی دستان وعده «چهار میلیون مسکن» ریخت و اعلام کرد که توان مالی ساخت 4 میلیون مسکن وجود ندارد.
بذرپاش با بیان اینکه هزینه ساخت ۴میلیون مسکن تقریبا دو برابر بودجه کل کشور است، گفت: ۴ میلیون مسکن با متراژ ۱۰۰ مترمربع برای هر واحد، معادل ۴۰۰ میلیون متر مربع مسکن است که برای ساخت آن متری ۷ میلیون تومان، نیاز مالی داریم که حدود ۲ هزار و ۸۰۰ همت (۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان) خواهد شد؛ در واقع، ۲ برابر بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ برای ساخت مسکن پول نیاز داریم.
بذرپاش گفت: وزارت راه و شهرسازی برای تامین منابع مالی ۲ هزار و ۸۰۰ همت چه کاری انجام دهد؟ مجلس حتما وقتی قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد، این ملاحظات و مفروضات را در نظر داشته است اما هم‌‌اکنون همه متخصصان و صاحب‌نظران اتفاق نظر دارند که این طرح با مشکل تامین منابع مالی مواجه است.
پس از آن نیز محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور سعی کرد این وعده را به شکل دیگری پایان دهد و البته این بار مردم مقصر این امر شدند! وی پس از اظهار نظر بذرپاش درباره اقدامات دولت برای تامین مالی ساخت مسکن، گفت: اینکه مسکن ساخته شود یا بسازیم با یکدیگر تفاوت دارد؛ دولت باید بخشی را بسازد و بخشی دیگر نیز باید ساخته شود، ما می‌توانیم به مردم زمین دهیم تا خودشان مسکن بسازند، زیرا در قشری از مردم این ظرفیت وجود دارد. اما حرف اصلی را یک ماه بعد و در دی ماه گفت ؛ اینکه در هیچ کجای دنیا، دولت مسکن نمی‌سازد و مردم باید مسکن بسازند! به این ترتیب وظیفه ساخت 4 میلیون مسکن به گردن مردم افتاد!
پیش از آن، علی نیکزاد ، نائب رییس اول مجلس هم در ۳۱ تیر ماه از وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در شانه خالی کرده و در این رابطه گفته بود : در رابطه با مسکن هیچ مشاوره‌ای در زمان انتخابات از جانب بنده به جناب رئیس‌جمهور انجام نشده است.
نیکزاد با اشاره به وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال اشاره کرد: شائبه‌ای مبنی بر اینکه وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال توسط دولت آقای رئیسی از جانب بنده پیشنهاد شده است وجود دارد که بنده این موضوع را به صراحت تکذیب می‌کنم و در رابطه با مسکن هیچ مشاوره‌ای در زمان انتخابات از جانب بنده به جناب رئیس‌جمهور انجام نشده است.
پس از این اظهارات و با توجه به تجربه یک سال و نیمه دولت به نظر می‌رسید که دولتمردان لااقل دیگر چیزی درباره وعده «چهار میلیون مسکن» نخواهند گفت اما چنین نیست و همچنان خودشان درباره این وعده سخن می‌گویند!
رئیسی در چهاردهم اسفند و در مراسم واگذاری 23هزار مسکن به خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد: وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن وعده شخصی نیست بلکه نیاز کشور و تکلیف قانونی است امروز نهادهای انقلاب اسلامی‌بسیج شده‌اند این مشکل را حل کنند و همکاری خوبی بین همه نهادها و دولت وجود دارد.

مسکن در طول دو سال گذشته بیش از پیش مردم را آزار داده است. افزایش بی سابقه قیمت مسکن و به تبع آن اجاره خانه به اندازه‌ای است که ظرف دو سال گذشته بسیاری از اجاره‌نشین‌ها مجبور به تغییر محل اسکان خود و انتخاب آپارتمان کوچک تر یا در منطقه‌ای پایین تر شده اند
کد مطلب: 192334
برچسب ها: مسکن
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *