۰
يکشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
جام جهانی فوتبال برای ایرانیان بی‌تفاوت گذشت

شکست؛ هم در بازی و هم مشارکت در جام جهانی

جام جهانی فوتبال که همواره مهمترین رویداد در بین مردم ایران بود، امسال و هنگام برگزاری، به پیش پاافتاده ترین موضوع تبدیل شد. اتفاقات پاییز امسال و اعتراضات سراسری و کشته و زخمی‌و زندانی شدن تعدادی از هموطنان موجب شد مردم حس و حال قبلی نسبت به جام جهانی را نداشته باشند.
شکست؛ هم در بازی و هم مشارکت در جام جهانی
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،جام جهانی فوتبال که همواره مهمترین رویداد در بین مردم ایران بود، امسال و هنگام برگزاری، به پیش پاافتاده ترین موضوع تبدیل شد. اتفاقات پاییز امسال و اعتراضات سراسری و کشته و زخمی‌و زندانی شدن تعدادی از هموطنان موجب شد مردم حس و حال قبلی نسبت به جام جهانی را نداشته باشند. برخی معتقد بودند مسابقات تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی را می‌بینند اما آن شور و حال قبلی را نسبت به آن ندارند و برخی دیگر هم اصلا تمایلی به دیدن جام جهانی نداشتند. هرچند برخی نیز با این اعتقاد که فوتبال از سیاست جداست، مسابقات ایران در جام جهانی را دنبال می‌کردند؛ هرچند این افراد عموما از همان افرادی بودند که جدایی سیاست از ورزش را باور نداشتند!
گروه ایران در جام جهانی، با آمریکا و انگلیس و ولز تشکیل شده بود و نگرانی مسئولان از شکست از آمریکا و انگلیس موجب شد به جای دراگان اسکوچیچ که ایران را در سختترین شرایط به جام جهانی برده بود، دوباره کارلوس کی روش را به تیم ملی برگردانند. آنها خیالشان راحت بود که اگر کی روش بیاید، دیگر ترسی از شکست سنگین از تیمهایی مثل انگلیس نخواهیم داشت. جالب اینکه کی روش ابتدا موجب حذف کلمبیا از مقدماتی جام جهانی شد و سپس مصر را هم که محمد صلاح ستاره لیگ برتر انگلیس را به همراه داشت نتوانست به جام جهانی برساند اما سرانجام با ایران به جام جهانی رفت و البته بدترین نتایج را رقم زد.
شکست در مقابل انگلستان با نتیجه 6 بر 2 نشان داد مسئولان وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال ایران، قمار اشتباهی روی کی روش انجام دادند و سنگین ترین شکست تاریخ ایران در فوتبال، ثبت شد. ایران اگرچه ولز را با دو گل که هر دو در وقتهای تلف شده به ثمر رسید و جزو دیرهنگام ترین گلهای تاریخ جام جهانی ثبت شد، شکست داد اما در مقابل آمریکا که ایران تنها یک مساوی می‌خواست تا صعود کند شکست خورد تا دومین رکورد کی روش برای تیم ملی هم ثبت شود: پس از سنگین ترین شکست تاریخ فوتبال ایران، اولین باخت تیم ملی فوتبال ایران در مقابل آمریکا هم ثبت شد تا مدیرانی که برای برگرداندن کی روش از هم سبقت می‌گرفتند شرمنده شوند!
نکته جالب خوشحالی بخشی از مردم از شکست ایران در مقابل انگلیس بود! به همین دلیل پس از پیروزی ایران در مقابل ولز، بیش از آنکه مردم عادی خوشحال شوند نیروهای انتظامی‌و امنیتی که آنروزها پای ثابت خیابانها بودند به خوشحالی پرداختند و صحنه‌های عجیبی از شیپور زدن و رقصیدن نیروهای گارد ضد شورش، توسط دوبینها ضبط شد که در نوع خود عجیب بود.
بین مردم هم در مورد حمایت یا عدم حمایت از تیم ملی قوتبال در جام جهانی اختلاف نشر بود. برخی می‌گفتند با توجه به بی تفاوتی بازیکنان تیم ملی در قبال اعتراضات در کشور، نباید از آنها حمایت شود و برای پیروزی تیم ملی به خیابانها آمد اما برخی دیگر اعتقاد داشتند پیروزی در مقابل ولز فرصت مناسبی بود تا مردم به خیابانها بیایند و هم شادی کنند و هم اعتراض خود را نشان دهند تا ماموران، شادی را مصادره به مطلوب نکنند. اما هر چه بود جام جهانی متفاوت برای ایرانیان به پایان رسید و بدترین نتایج تیم ملی در جام جهانی و حذف تکراری در مرحله گروهی، در همین جام جهانی ثبت شد.
از طرف دیگر، محدودیتهای ایجادشده توسط قطر در جام جهانی برای تماشاگران موجب شد هیچکدام از مخالفان سیاسی با پرچمی‌غیر از پرچم جمهوری اسلامی‌ایران امکان حضور در ورزشگاهها را پیدا نکنند و کسانی هم که به طریقی اعتراض خود را در ورزشگاهها نشان دادند اخراج شدند؛ هرچند تصاویر آنها جهانی شد.
نکته دیگر درباره جام جهانی قطر، ادعای مسئولان ایران برای بهره برداری اقتصادی از برگزاری جام جهانی قطر در نزدیکی ایران بود. این ادعاها ابتدا با ادعای مشارکت در میزبانی از تیمهای شرکت کننده در جزیره کیش و استفاده از فرصتهای جذب توریست از قطر آغاز شد اما در نهایت به پارک کردن هواپیماها در فرودگاههای جنوب ایران هم رضایت دادند که البته هیچکدام عملی نشد!
در صورت برنامه ريزي مناسب مي‌توانستيم حدود 20 هزار گردشگر ورزشي را در مقطع جام جهاني 2022 قطر پذيرا باشيم و از درآمد حضور آنان بهره مند شويم. هرچند اين کشور در طول 10 سال گذشته زيرساخت و ظرفيت‌هاي لازم را متناسب با تعداد تماشاگراني که پيش‌بيني شده است وارد اين کشور شوند به وجود آورده است، اما مسئولين ايران هيچ اقدامي‌درخور توجه در اين راستا انجام ندادند و بحث مشارکت ايران در بهره‌برداري از فرصت بي‌نظير جام جهاني قطر در حد همان بحث و تبادل نظر باقي ماند،اين در حالي است که باتوجه به مساحت 11 هزار کيلومترمربع کشور قطر که صرفاً چيزي در حدود وسعت استان قم است و با توجه به نبود تفريحات و جاذبه‌هاي متنوع و عدم برخورداري از تنوع آب‌وهوايي، قطعاً تماشاگران جام جهاني ترجيح مي‌دهند مدتي از اقامت دوهفته‌اي خود در قطر را به سفر به کشورهاي اطراف اختصاص دهند.در اين ميان کشور ايران از حيث برخورداري از تنوع و جاذبه‌هاي ممتاز گردشگري و همچنين فاصله اندکي که با اين کشور دارد، به‌نظر مي‌رسد اقبال بيشتري را در جذب تماشاگران اين رويداد نسبت به ساير کشورهاي همسايه قطر، داشته باشد. اما اینها همه در حد حرف ماند و حتی چند روز پیش از آغاز جام جهانی رئيس جامعه حرفه‌اي هتلداران ايران گفت که حتی يک نفر هم برای حضور در کیش از قطر رزرو نداشته‌ایم!


گروه ایران در جام جهانی، با آمریکا و انگلیس و ولز تشکیل شده بود و نگرانی مسئولان از شکست از آمریکا و انگلیس موجب شد به جای دراگان اسکوچیچ که ایران را در سختترین شرایط به جام جهانی برده بود، دوباره کارلوس کی روش را به تیم ملی برگردانند
کد مطلب: 192468
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *