۰
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۹
50 درصد آمريکايي‌ها رئيس جمهوري پيشين را مجرم مي‌دانند

نقشه واشنگتن براي عبور از بايدن و ترامپ

رئيس جمهوري آمريکا براي انتخابات اعلام کانديداتوري کرد
ساعت شمار انتخابات الکترال 2024 به کار افتاده است. «جو بايدن» رئيس‌ جمهور آمريکا عصرديروز( دوشنبه) اعلام کرد که براي انتخابات رياست‌ جمهوري آينده اين کشور در سال 2024 نامزد خواهد شد؛ اما نيازي به عجله در اعلام رسمي آن نمي‌بيند.
نقشه واشنگتن براي عبور از بايدن و ترامپ
گروه بين‌الملل - علي ودايع: ساعت شمار انتخابات الکترال 2024 به کار افتاده است. «جو بايدن» رئيس‌ جمهور آمريکا عصرديروز( دوشنبه) اعلام کرد که براي انتخابات رياست‌ جمهوري آينده اين کشور در سال 2024 نامزد خواهد شد؛ اما نيازي به عجله در اعلام رسمي آن نمي‌بيند.
ظاهرا رقابت اصلي بين «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري پيشين آمريکا از حزب جمهوري خواه و «جو بايدن» رئيس جمهوري آمريکا از حزب دموکرات خواهد بود اما مبتني بر نظم ساختاري پدران ايالات متحده شايد اين اتفاق رخ ندهد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،براساس نگاه جامعه نخبگاني آمريکا، نه ترامپ و نه بايدن گزينه‌هاي مناسبي براي حضور در کاخ سفيد نيستند. «مرد ديوانه» عامل اصلي تنش، اختلاف و حتي بي نظمي در واشنگتن است ؛ «پيرمرد با زوال عقل» هم توانايي جسارت در معادلات کشنده جنگ سرد را ندارد. مدتي است که ساز و کارهاي حذف ترامپ و بايدن به کار افتاده است.
تيغ اتهامات قضايي عليه ترامپ
هفته گذشته  تقابل دادگاه منهتن با ترامپ در ماجراي پرداخت حق السکوت به «استورمي دانيلز» خانم پورن استار جنجالي شده بود. رئيس جمهوري پيشين آمريکا که انگشت نگاري و بازداشت موقت شد ؛ حالا با حداقل 34 مورد اتهام مواجه است. وکلاي ترامپ بيش از همه نگران دو پرونده قضايي ديگر در دادگاه منطقه فولتون جورجيا و ماجراي اسناد محرمانه هستند.
فارغ از نتيجه دادگاه براساس اين نظرسنجي که به طور مشترک توسط «ايپسوس» و شبکه خبري «اي‌بي‌سي‌نيوز» منتشر شده، 50 درصد از آمريکايي‌ها معتقدند که رئيس‌جمهوري پيشين ايالات متحده بايد مجرم شناخته شود. اين در حالي است که هفته گذشته و پيش از آغاز محاکمه 45 درصد مردم اين کشور خواستار مجرم شناخته شدن وي بودند. در مقابل، 33 درصد هم اعلام کرده اند که ترامپ نبايد متهم شود که اين ميزان در مقايسه با هفته گذشته تنها 1 درصد افزايش داشته است.
براساس نتايج ديگر اين نظرسنجي، 53 درصد آمريکايي‌ها فکر مي‌کنند که او عمدا کاري غيرقانوني انجام داده و در مقابل 11 درصد مي‌گويند اقدام وي در خصوص پرداخت حق السکوت اشتباه بوده اما وي به عمد کاري نکرده است. 20 درصد هم معتقدند که او کار اشتباهي انجام نداده است.
از ديگر نتايج اين نظرسنجي کاهش ميزان محبوبيت ترامپ است؛ به گونه اي که 25 درصد وي را حتي پيس از دستگيري هم فردي محبوب مي دانند که نسبت به نتايج نظرسنجي هفته گذشته 4 درصد کمتر شده است. 61 درصد هم ترامپ را پس از دستگيري فردي نامطلوب مي دانند که نسبت به نظرسنجي هفته گذشته 6 درصد افزايش داشته است. در اين ميان، حدود 55 درصد حاميان حزب جمهوري‌خواه گفته‌اند که تمايل دارند شخص ديگري غير از دونالد ترامپ در انتخابات 2024 نامزد شود.
با يک حساب و کتاب ساده مي توان گفت که طرح اتهامات قضايي با يک شيب ملايم در حال تخريب وجهه ترامپ است. در اين شرايط، برخي کهنه جمهوري خواهان و محافظه کاران سنتي هم به شکلي غير ملموس با ساختار فدرال عليه ترامپ فعاليت مي کنند.  شايد بتوان گفت که قدرت حاکمه آمريکا برنامه‌هايي براي به لجن کشيدن ترامپ در آستانه انتخابات الکترال 2024 در دستور کار دارد. نظرسنجي‌ها در جبهه فيل‌ها نشان مي دهد که «ران دسانتيس» فرماندار فلوريدا احتمالا گزينه مطلوب جمهوري خواهان است.
نقشه دورزدن بايدن
 رئيس جمهوري 80 ساله آمريکا يک چهره مقتدر و کاريزماتيک در نگاه ايالات متحده نيست. بايدن که در ابتداي ورود به کاخ سفيد 55 درصد محبوبيت داشت ؛ امروز کمتر از 40 درصد مورد اقبال است. فاجعه اينجاست که نظرسنجي اخير «سي‌ان‌ان» نشان داده که ميزان محبوبيت بايدن، به پايين‌ترين سطح تاکنون يعني 36 درصد رسيده‌است به طوريکه حتي محبوبيت «کامالا هريس» که بسياري معتقدند از اداره کاخ سفيد نيز عاجز است، بيش از بايدن و حدود 41 درصد است.
بسياري در حزب دموکرات معتقد به عبور از بايدن هستند. نتايج نظرسنجي اخير «سي‌ان‌بي‌سي» به اين نتيجه رسيده که 57 درصد رأي‌دهندگان حزب دموکرات آمريکا نمي‌خواهند که بايدن بار ديگر در انتخابات شرکت کند. اين نظرسنجي نيز محبوبيت رئيس جمهوري کنوني را در حوزه اقتصاد از 40 درصد به 38 درصد کاهش يافته ارزيابي کرده‌ است.
يکي از مهمترين دلايل اين کاهش محبوبيت به زوال عقلاني و جسماني بايدن برمي‌گردد که گاف‌هاي پرتکرار و دردسرساز او در اين راستا قابل ارزيابي است. زمين خوردن هنگام سوار شدن به هواپيما، فراموشي، گم کردن مسير بعد از سخنراني، جابجا و اشتباه خطاب کردن افراد و سمت‌هايشان از معاون اول خود گرفته تا ملکه بريتانيا و رئيس جمهوري قبلي افغانستان و غيره تنها قطره اي از درياي گاف‌هاي بايدن است.
نکته اينجاست که  وضعيت اقتصادي نابسامان هم شيب تنزل بايدن را تشديد کرده است. دولت بايدن براي کنترل تورمي که به بالاترين حد خود در 40 سال گذشته رسيده، با چالشي جدي مواجه است؛ به خصوص اينکه پيامدهاي ناشي از همه‌گيري کرونا و بحران اوکراين بر قيمت‌هاي جهاني نفت و غذا تاثير گذاشته است.
فعلا «رابرت اف کندي»برادرزاده «جان اف کندي» چهره دموکراتي است که براي رقابت با بايدن اعلام آمادگي کرده است. در اردوگاه خرها، همه زيرچشمي به «باراک اوباما» رئيس جمهوري سابق نگاه مي کنند که چه نسخه اي براي آنها تجويز مي کند. 
تارنماي «هيل» در ارزيابي وضعيت سياسي آمريکا مي نويسد که ايالات متحده در انتخابات 2024 به گزينه ديگري به غير از بايدن و ترامپ براي رياست جمهوري در آينده نياز دارد. در اين ميان يک نامزد جديد ميانه‌رو مي‌تواند از شانس بالايي براي پيروزي در انتخابات برخوردار باشد. شايد رقابت انتخابات الکترال بين «هيلاري کلينتون» دموکرات و «ران دسانتيس» جمهوري خواه باشد.
کد مطلب: 193502
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *