۰
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۴۱
عوامل مسموميت‌هاي سريالي در مدارس پس از 4 ماه هنوز مشخص نشده است!

تداوم مسموميت سريالي دانش‌آموزان در سکوت مسئولان

 با گذشت بيش از چهار ماه از نخستين نشانه‌هاي مسموميت دانش آموزان در مدارس و با وجود گذشت نزديک به دو ماه از شدت گرفتن اين مسموميت‌هاي سريالي، هنوز نه تنها عوامل اين مسموميت‌ها مشخص نشده، بلکه مسئولان سکوت را ترجيح داده اند و تمايلي به اظهارنظر در اين رابطه هم ندارند.
تداوم مسموميت سريالي دانش‌آموزان در سکوت مسئولان
گروه اجتماعي – فهيمه جهازيان:با گذشت بيش از چهار ماه از نخستين نشانه‌هاي مسموميت دانش آموزان در مدارس و با وجود گذشت نزديک به دو ماه از شدت گرفتن اين مسموميت‌هاي سريالي، هنوز نه تنها عوامل اين مسموميت‌ها مشخص نشده، بلکه مسئولان سکوت را ترجيح داده اند و تمايلي به اظهارنظر در اين رابطه هم ندارند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،روز گذشته (دوشنبه) مسموميت‌هاي سريالي دانش آموزان که برخي مسئولان ترجيح مي‌دهند از عنوان «بدحالي» براي آن استفاده کنند، در برخي مدارس ديگر تکرار شد. بر اساس تصاويري که در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده، مسموميت سريالي در مدارس، روز گذشته دانش آموزان مدرسه دخترانه طلوع اسلام تهران، دبيرستان دختران آسمان تبريز، مدرسه دخترانه شاهد شيراز، مدرسة «15 خرداد» کرج، هنرستان دخترانه امام محمدباقر ماهدشت کرج، مدرسة دخترانة امام جعفر صادق در گلشهر کرج، مدرسه دخترانه نسيبه سنندج، مدرسه معلم کرمانشاه، مدرسة دخترانة مولانا در شهرک دانشگاه اروميه، مدرسة دخترانة فجر در بوکان، مدرسه دخترانه‌هاجر در ديواندره، مدرسه دخترانه شهداي غزه در شهر سقز، و چهار مدرسه در گيلانغريب شامل هنرستان انديشه، مدرسة راهنمايي 17 شهريور، دبيرستان عصمت و دبيرستان خديجه کبري را درگير کرد.
روزهاي يکشنبه و شنبه اين هفته هم شاهد بروز اين مشکل در تعدادي ديگر از مدارس از جمله چند مدرسه در تهران بوديم. اين درحاليست که مسئولان در قبال اين موضوع سکوت کرده اند و هنوز هيچ اطلاعي از عوامل بروز اين حوادث که در بيش از صد شهر کشور رخ داده ارائه نشده است.
روز گذشته بهزاد رحيمي، نماينده سقز و بانه در مجلس شوراي اسلامي‌در نطق ميان دستور خود، با اشاره به مسموميت دانش‌آموزان، خطاب به وزير کشور گفت: متاسفانه مسموميت سريالي دانش آموزان چند ماهي است به گستردگي ايران در حال وقوع است و به موضوعي پرچالش و بدون جواب تبديل شده است، عليرغم تاکيد مقام معظم رهبري براي جديت در شناسايي و اشد مجازات عاملين اين جنايت ضد بشري، هنوز شاهد اقدامي‌رضايت بخش و قانع کننده نبوده‌ايم.
به گزارش خانه‌ملت، او ادامه داد: انتظار مي‌رود با جديت تمام موضوع را پيگيري و نتيجه قانع کننده به اطلاع مردم رسانده شود، تا بيش از اين شاهد برهم خوردن آرامش رواني جامعه نباشيم. اين حوادث سريالي از 9 آذر 1401 در يک دبيرستان دخترانه در قم آغاز شد. از آن زمان، صدها دانش‌آموز در 60 مدرسه قم که عمدتا مدارس متوسطه اول و دوم دختران بوده‌اند دچار مشکل مسموميت يا بدحالي شدند. اما از اواخر بهمن و اوايل اسفند اين رخداد، در ساير شهرهاي کشور هم تکرار شد و کار به جايي رسيد که برخي اوليا در اسفند ماه از فرستادن فرزندان خود به مدرسه خودداري کردند. اما با اين حال خبري از عوامل اصلي اين حودث نشد و پس از تعطيلات نوروز هم دوباره اين حوادث تکرار شد و در روزهاي اخير افزايش يافت.  محمدحسن آصفري، عضو کميته حقيقت‌ياب مجلس شوراي اسلامي‌گفته  بود تا 15 اسفند بيش از پنج هزار دانش‌آموز در 25 استان و حدود 230 مدرسه درگير اين حادثه شده بودند. اما پژوهش‌ها دربارهٔ نوع مسموميت بي‌نتيجه بوده‌است. کميته علمي‌وزارت بهداشت نيز به‌کارگيري يک «ماده محرک تحريک‌کنندهٔ عمدتاً استنشاقي» را در اين مسموميت‌ها تأييد کرده‌است.
اما نظر معاون امنيتي وزير کشور متفاوت بود. او گفت: «چند موردي که در سال جديد پيش آمد که بسيار محدود بود، تمارض و شيطنت برخي از دانش‌آموزان براي تعطيلي کلاس‌ها و مدارس بوده است». سيد مجيد ميراحمدي همچنين افزود که يکي دو مورد از اين اتفاقات مربوط به استفاده دانش آموزان از گاز فلفل بوده. محمدحسن آصفري؛ عضو کارگروه حقيقت‌ياب مسموميت دانش‌آموزان روز بيستم فروردين هم در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم درباره نتايج به دست آمده توسط کميته حقيقت‌ياب گفت: هفته گذشته نخستين جلسه کميته در سال جديد برگزار شد اما متأسفانه هنوز دستگاه‌هاي مرتبط نتوانسته‌اند علت اصلي بدحالي‌ها را مشخص کنند تا اقدامات بازدارنده انجام شود. وزارت بهداشت گزارش دقيقي درباره مواد مورد استفاده در بدحالي دانش‌آموزان ارائه نکرده است و هنوز در آزمايشگاه‌هاي خود در حال بررسي موضوع است.
آصفري بيان کرد: برخي معتقدند دانش‌آموزان در اين موضوع نقش دارند و اين کار نوعي کنجکاوي نوجوانان است اما اينکه کار توسط دانش‌آموزان مديريت مي‌شود به هيچ عنوان صحيح نيست و بايد موضوع بدحالي دانش‌آموزان با جديت دنبال شود و نمي‌توان خوشبينانه با آن مواجهه داشت. وي گفت: کميته حقيقت‌ياب تا به امروز خروجي چنداني در دست ندارد و به جمع‌بندي خاصي درباره بدحالي دانش‌آموزان نرسيده است.
اهميت اين حوادث به قدري بود که رهبر معظم انقلاب در نيمه اسفند ماه گذشته خواستار «اشد» مجازات عوامل اين حادثه شده و تاکيد کردند: «اين يک جنايت بزرگ و غيرقابل‌اغماض است.» انتظار اين بود که پس از تاکيد رهبر معظم انقلاب، اين حوادث با پيگيري بيشتري براي مشخص شدن عوامل حادثه همراه باشد اما هنوز نتيجه روشني حاصل نشده و تنها در برخي شهرستانها برخي افراد که گفته شده دخيل در ماجرا هستند دستگير شده اند. اما طبيعتا حوادثي با اين حد از گستردگي نيازمند عواملي فراتر از اين تعداد محدود در چند شهرستان انگشت شمار است.
آخرين موضع گيري مسئولان رسمي‌درباره اين حوادث، سخنان وزير بهداشت، بهرام عين‌اللهي بود که اواخر هفته گذشته درباره آخرين وضعيت بررسي علل مسموميت دانش‌آموزان گفت: «کميته علمي‌متشکل از بهترين اساتيد در کشور تشکيل و وضعيت دانش‌آموزان بررسي شد؛ تصميم گرفتيم که نام آن را بدحالي دانش‌آموزان بگذاريم زيرا شواهد محکمي‌براي مسموميت دانش‌آموزان وجود نداشت. جمع‌بندي ما نشان مي‌دهد که در بيش از 90 درصد بدحالي دانش‌آموزان، هيچ نوع مسموميتي ديده نمي‌شود و هيچ نوع سمي‌وجود ندارد و بيشتر شاهد استرس بوديم و درصد کمي‌نيز مربوط به شيطنت‌هايي بوده که صورت گرفته و باعث بدحالي دانش‌آموزان شده است. بدحالي دانش‌آموزان عوارض پايدار نداشته و ما هيچ نوع عارضه‌ پايداري در دانش‌آموزان نديديم.»
حالا بايد منتظر ماند و ديد گزارش نهايي کميته حقيقت ياب مجلس چه زماني ارائه مي‌شود و آيا مي‌تواند گرهي از مشکل باز کند؟ همچنين بايد ديد مسئولان نيروي انتظامي‌با استفاده از دوربين‌هاي سطح شه و خيابانهاي منتهي به مدارس مي‌توانند عوامل اين حوادث را لااقل در برخي شهرها بيابند؟
 
کد مطلب: 194019
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *