۰
چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۱۱
گامي براي تطبيق تعطيلات آخر هفته در ايران با ساير کشورهاي جهان

پيگيري تعطيلي شنبه‌ها در مجلس

تعداد روزهاي تعطيل در ايران تقريبا نصف کشورهاي ديگر است
پس از سالها بحث و بررسي، سرانجام موضوع تغيير روزهاي تعطيل هفته در ايران، دوباره در دستور کار قرار گرفت و نايب رئيس فراکسيون انقلاب مجلس شوراي اسلامي گفت که با ارائه اصلاحيه‌اي بر لايحه دولت، تعطيلي شنبه‌ها به جاي پنجشنبه‌ها را در کميسيون اجتماعي مجلس دنبال خواهد کرد.
پيگيري تعطيلي شنبه‌ها در مجلس
گروه سياسي - فهيمه جهازيان: پس از سالها بحث و بررسي، سرانجام موضوع تغيير روزهاي تعطيل هفته در ايران، دوباره در دستور کار قرار گرفت و نايب رئيس فراکسيون انقلاب مجلس شوراي اسلامي گفت که با ارائه اصلاحيهاي بر لايحه دولت، تعطيلي شنبهها به جاي پنجشنبهها را در کميسيون اجتماعي مجلس دنبال خواهد کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ماجرا از آنجا دوباره مطرح شد که دولت، موضوع تعطيلي دو روز در هفته به جاي يک روز را مطرح کرد تا بر مبناي آن روزهاي پنجشنبه و جمعه تعطيل شود. اما خيلي زود، اين موضوع مطرح شد که اعلام تعطيلي شنبه به جاي پنجشنبه، راهکار بهتري است که مي‌تواند هماهنگي کشور ما با کشورهاي ديگر را که روزهاي شنبه و يکشنبه تعطيل هفتگي آنهاست افزايش دهد. در همين راستا محسن پيرهادي نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي، ديروز در صفحه شخصي خود در توئيتر، نوشت: «تعطيلي شنبه‌ها به‌جاي پنجشنبه‌ها و بهره‌مندي تمامي نيروهاي کار اعم از دولتي و بخش ‌خصوصي، مطالبه بخشي از فعالان اقتصادي و مردم از مجلس است. با ارائه اصلاحيه‌اي بر لايحه دولت به کميسيون اجتماعي، پيگير هردو مطالبه هستم. اين امر به بهره‌وري، ارتباطات‌ بين‌المللي و عدالت، کمک خواهد کرد.»
پيرهادي پيش از اين هم گفته بود: در مسائل بين‌المللي نمي‌توانيم خلاف موج شنا کنيم و بايد در نظر بگيريم تبعات تعطيلي پنج‌شنبه و جمعه بر اقتصاد چيست؟ در حالي که اغلب کشورهاي دنيا روزهاي شنبه و يکشنبه را تعطيلات پايان هفته خود اعلام کرده‌اند و قاطبه کشورهاي مسلمان در پيروي از اين الگو به صورت مشترک روزهاي جمعه و شنبه را تعطيلات پايان هفته اعلام کرده‌اند، در اين الگوي مشخص ما نمي‌توانيم با تعطيلي روزهاي پنج‌شنبه عملا چهار روز، خود را از مراودات بين‌المللي محروم کنيم.
چرا شنبه به جاي پنجشنبه؟
همانگونه که ذکر شد لايحه دولت، «لايحه اصلاح ماده 87 قانون مديريت خدمات کشوري» بود که مشهور به تعطيلي پنجشنبه‌ها شد که حالا روز آن به شنبه تغيير مي‌کند اما مفاد لايحه فعلا همان است. در اين لايحه علاوه بر الزام دستگاه‌هاي اجرايي اعم از ستادي و استاني به تعطيلي پنجشنبه‌ها (يا در صورت تصويب، شنبه‌ها) نکات حائز توجه ديگري هم ذکر شده است. از جمله اين که ساعات کار کارکنان دولت از 44 ساعت در هفته به 42 ساعت و 30 دقيقه تقليل مي‌يابد. همچنين کارمندان مي‌توانند با موافقت دستگاه اجرايي ساعات کار خود را تا يک چهارم ساعات کار روزانه (حداکثر 10 ساعت) تقليل دهند که البته حقوق و مزايا و محاسبات سوابق خدمتي آنها نيز متناسب با ساعات کار آنها تعيين خواهد شد. اين لايحه شامل بخش عملياتي، مراکز و واحدهاي خدمات رساني نظير واحدهاي ذيربط بهزيستي، بانک‌ها، بيمارستان‌ها، مراکز بهداشتي، درماني، اماکن ورزشي و واحدهاي نظامي، انتظامي و امنيتي نخواهد شد. البته اين لايحه موافقين و مخالفيني دارد که طبعا متن نهايي در صورت هرگونه تغييرات، پس از تصويب اعضاي کميسيون اجتماعي به صحن علني مجلس شوراي اسلامي ارجاع خواهد شد. از سال‌ها پيش مشکل اساسي روزهاي تعطيل در ايران اين بود که با روزهاي تعطيل در دنيا مطابقت نداشت و اين موضوع در مبادلات مالي و اقتصادي و بازرگاني، مشکلات فراواني ايجاد مي‌کرد. در واقع، روزهاي پنجشنبه و جمعه در ايران و روزهاي شنبه و يکشنبه در اغلب کشورهاي جهان تعطيل بود و به همين دليل تنها سه روز در هفته، يعني دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به عنوان روزهاي غيرتعطيل، براي مبادلات اقتصادي با ساير کشورها باقي مي‌ماند. هرچند در سال‌هايي، اين موضوع مورد تاکيد قرار مي‌گرفت اما خيي زود به حاشيه مي‌رفت و هيچگاه عزم جدي براي تغيير روزهاي تعطيل هفتگي ايجاد نشده بود. اين درحاليست که بسياري از کشورهاي اسلامي نيز در جهت تطبيق تعطيلات هفتگي خود با کشورهاي غيراسلامي، اقداماتي انجام داده اند و از آنجا که تعطيلي جمعه در اسلام با عبادت اين روز پيوند دارد، غالبا در کشورهاي اسلامي از جمله کشورهاي همسايه ايران و حوزه خليج فارس، روزهاي جمعه و شنبه تعطيل رسمي است که تطبيق تعطيلي ايران با اين کشورها مي‌تواند تعداد روزهاي غيرتعطيل در ايران را با ساير کشورهاي جهان تطبيق دهد.
کمبود روزهاي تعطيل در ايران نسبت به ساير کشورها
افزايش تعداد روزهاي تعطيل آخر هفته از يک روز به دو روز، مي‌تواند تعداد روزهاي تعطيل در ايران را با ساير کشورهاي جهان برابر کند. در واقع بر خلاف آن ذهنيت اشتباهي که در افکار عمومي ايجاد شده، تعداد روزهاي تعطيل در ايران از ساير کشورهاي جهان کمتر است که دليل اصلي آن، تعطيلي يک روز در پايان هفته به جاي دو روز است. در واقع تقريبا در تمامي کشورهاي جهان، دو روز در هفته تعطيل رسمي است درحاليکه در ايران فقط يک روز تعطيل رسمي است و اگرچه روزهاي پنجشنبه، برخي ادارات و سازمانها در تهران فعال نيستند اما اين روز تعطيل نيست و در ساير استانها هم ادارات دولتي فعال هستند.
تعداد روزهاي تعطيل آخر هفته در ايران 52 روز و در ساير کشورهاي جهان دو برابر يعني 104 روز است که به دليل تعطيلي دو روز آخر است. تعطيلات رسمي ديگر به جز آخر هفته هم در ايران تفاوت چنداني با ساير کشورها ندارد. به عنوان مثال روزهاي تعطيلي رسمي به جز روزهاي آخر هفته در ايران 24 روز، در ژاپن 23 روز، در چين 18 روز، در المان 17 روز و در آمريکا و بسياري از کشورهاي اروپايي حدود 20 روز است. بنابراين افزايش تعطيلات آخر در ايران موجب مي‌شود تازه شاهد برابري نسبي بين تعطيلات رسمي در طول سال بين ايران و ساير کشورها باشيم. تعداد روزهاي تعطيل در ايران مجموعا 78 روز است که اگر 52 روز آخر هفته به جز جمعه را به آن اضافه کنيم 130 روز مي‌شود که تنها 4 روز بيشتر از عربستان، 6 روز بيشتر از چين، و حدود 10 روز بيشتر از بحرين و مالزي و آمريکا و ترکيه و امارات و برخي کشورهاي ديگر مي‌شود. بنابراين افزايش تعطيلات آخر هفته از يک روز به دو روز و در نظر گرفتن روزهاي جمعه و شنبه به عنوان تعطيلات آخر هفته، اقدامي ضروري است که هم در افزايش بازدهي کاري و هم در ايجاد مطابقت با تعطيلات ساير کشورها، گام مهم و تاثيرگذاري محسوب مي‌شود.
کد مطلب: 194514
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *