۰
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
دولت و مجلس همديگر را متهم مي‌کنند

افشاگري‌هاي دوطرفه دولتمردان و مجلسيان درباره شاسي بلندها

زماني که داستان دريافت خودروهاي شاسي بلند افشا شد، دولت تلاش بسياري کرد که با تکذيب آن ماجرا، استيضاح فاطمي امين را از آن مصون نگه دارد اما وقتي وزير نورچشمي دولت، نتوانست از مجلس راي اعتماد مجدد بگيرد، گويي داستان عوض شد!
افشاگري‌هاي دوطرفه دولتمردان و مجلسيان درباره شاسي بلندها
گروه سياسي - محمدحسين روانبخش: زماني که داستان دريافت خودروهاي شاسي بلند افشا شد، دولت تلاش بسياري کرد که با تکذيب آن ماجرا، استيضاح فاطمي امين را از آن مصون نگه دارد اما وقتي وزير نورچشمي دولت، نتوانست از مجلس راي اعتماد مجدد بگيرد، گويي داستان عوض شد! خودروهاي شاسي بلندي که بنا به گفته‌هاي دو نماينده افشاگر، 70 تا 75 دستگاه بودند از سوي نماينده ويژه رئيسي 100 دستگاه اعلام شد و البته شيوه ديگري براي اختصاص آن به نمايندگان اعلام شد تا دامان فاطمي امين و دولت از آن مبرا باشد. اين اما آخر داستان نبود. يکي از نمايندگان مجلس پس از آن عنوان کرد که سازمان بازرسي در دوران رياست رئيسي بر قوه قضائيه هم خودرو شاسي بلند گرفته است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،بازخواني اين داستان از ابتدا تا انتها، بازگو کننده مواردي است که نشان ‌مي‌دهد رانت چطور ‌مي‌تواند دور از چشم مردم توزيع شود. ماجراي ادعاي دريافت حواله خودروهاي شاسي بلند توسط برخي نمايندگان مجلس اولين بار از سوي احمد عليرضابيگي نماينده مردم تبريز در مجلس و در فاصله چند روز مانده به  برگزاري جلسه استيضاح فاطمي امين وزير سابق صمت مطرح شد. اين نماينده تصريح کرد که يکي از عوامل راي نياوردن استيضاح فاطمي امين در آبان سال گذشته (استيضاح اول) واگذاري حواله خودروي شاسي بلند به 75 نفر از نمايندگان مجلس بوده است. 
در آن استيضاح راي مثبت به فاطمي امين از راي اعتماد در ابتداي دولت هم بيشتر شد! اما اين موضوع بلافاصله با واکنش  وزارت صمت مواجه شد و روابط عمومي اين وزارتخانه تاکيد کرد که به واسطه اين ادعاي کذب از نماينده تبريز شکايت خواهد کرد. همچنين سخنگوي هيئت رئيسه مجلس نيز ضمن تکذيب اظهارات عليرضابيگي تاکيد کرد که هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان در جلسه‌اي فوق‌العاده  پيش از برگزاري جلسه استيضاح، اين موضوع را تعيين تکليف کرده و نتايج بررسي‌ها را به شکل عمومي اعلام خواهد کرد.  در نهايت هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان روز شنبه (9 ارديبهشت) اعلام کرد که با بررسي اسناد و مدارک ارائه شده از سوي احمد عليرضا بيگي، ادعاهاي مطروحه از سوي وي را کذب تشخيص داده است. 
با اين حال سخنان اين نماينده از سوي نماينده ديگري نيز تائيد شد و آنها بر اين موضوع پافشاري کردند و حتي ليستي از افرادي که خودرو گرفته بودند هم منتشر شد. با راي مثبت مجلس به استيضاح فاطمي امين و برکناري او، شکل داستان عوض شد.
چند روز پيش حجت‌الاسلام درويشيان، نماينده ويژه رئيس‌جمهور در امر مبارزه با فساد، ماجراي ادعاي نماينده تبريز درباره دريافت حواله‌ خودروهاي شاسي بلند توسط برخي نمايندگان مجلس را تائيد کرد ولي آن را نامربوط به استيضاح دانست. به گفته وي، تفاهم‌نامه‌اي از تابستان 1400 و قبل از تشکيل کابينه دولت سيزدهم بين شرکت «رادين مبين غرب» با يکي از خودروسازان منعقد و با کارسازي يکي از مسؤلان وقت در مجلس (فعلي) نسبت به واگذاري بيش از يکصد خودرو بدون قرعه‌کشي و براساس معرفي و واسطه‌گري شرکت صوري مذکور انجام شده بود. 
 وي همچنين با تاکيد بر اينکه اين رويه تخلف‌آميز تا اواسط  سال 1401 نيز ادامه يافته، از معرفي متخلفانِ واگذاري رانتيِ خودرو  طي گزارشي محرمانه  به رئيس‌جمهور  و متعاقب آن توقف روند واگذاري خودروهاي ساير دستگاه‌هاي متخلف خبر داد.
اين اظهارات و گسترش اعتراض‌ها به نمايندگان باعث شد که فريدون عباسي – نماينده اي که بيشتر با دلواپسي و مخالفت با برجام شناخته مي شود- در اظهاراتي عجيب، اعتراض به اين موضوع را «گدا بازي» دانست و گفت: نظام روزانه‌اي و دقيقه‌اي هزينه مي‌کند تا اين نماينده در مجلس بنشيند اين همه کارمند، خودرو و ساختمان که نگهداري همه اينها هزينه است، چقدر پول هواپيما داده مي‌شود و چقدر پول دفاتر نمايندگان است. چرا بايد اين گدابازي‌ها را درآوريم و به ماشين شاسي بلند گير بدهيم؟ مگر قيمت ماشين شاسي بلند چقدر است؟
اين اظهارات در حالي بيان شد که در ابتداي تشکيل مجلس فعلي به نمايندگان خودرو دنا پلاس تحويل داده شده بود و همان وقت تحويل چنين خودروي به همراه وام و مبالغي بلاعوض باعث شده بود که ادعاي ساده زيستي و مردمي بودن مجلس زير سوال برود. گويا فريدون عباسي تصور کرده که اين موضوع فراموش شده و حالا حتي دريافت شاسي بلند اضافه را هم موضوع خاصي نمي‌داند!
همچنين در واکنش به اظهارات نماينده ويژه رئيس‌جمهور در امر مبارزه با فساد ، عليرضا سليمي نماينده روحاني مجلس اين اظهارات نماينده را بلوف سياسي در راستاي تخريب قوه مقننه دانست و اظهار کرد: بدون شک نمايندگان مجلس اين موضوع را ويژه بررسي خواهند کرد؛ بايد اذعان کرد تاسف آور است که وي به عنوان نماينده ويژه در امر مبارزه با فساد چنين اقدامي را انجام داده است.
وي در اين راستا، ادامه داد: چرا درويشيان پاسخ نمي‌دهد وقتي در سازمان بازرسي بود چند ماشين دريافت کردند، در حالي که ما نسبت به اين امر اطلاعات داريم؛ وي در اين خصوص سکوت کرده است. بايد عنوان شود که چه تعداد از دولتمردان يا مسئولان نيز چنين اقدامي را انجام داده‌اند لذا مجلس اين موضوع را پيگيري خواهد کرد.
اين نماينده مردم در مجلس يازدهم تصريح کرد: اظهارات درويشيان نماينده ويژه رئيس‌جمهور در امر مبارزه با فساد نسبت به ادعاي واگذاري رانتي خودرو به برخي از نمايندگان مجلس، جو کاملا تبليغاتي عليه قوه مقننه است؛ وي بايد سريع‌تر اسناد و مدارکش را ارائه کند و اگر اسنادي در کار باشد ما نيز اين موضوع را پيگيري خواهيم کرد.
در مقابل رسانه‌هاي دولتي هم شروع به سوال از برخي نمايندگان مجلس کرده‌اند و از قول آنها نوشته‌اند که اگر هرگونه موضوعي در اين زمينه وجود دارد بايد کاملا روشن و شفاف شود و در اين قضيه بايد اطلاع‌رساني دقيق براي مردم انجام شود و اگر مشکلي وجود داشته بايد ببينيم اين مشکل از کجا بوده و چه کساني در اين قضيه دخيل بوده‌اند و بايد برخورد قانوني 
با اين افراد صورت بگيرد.
کد مطلب: 195155
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *