۰
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
چارلز سوم رسما پادشاه بريتانيا شد

حواشي پررنگ‌تر از متن تاج‌گذاري 

مراسم تاج‌گذاري پرنس چارلز سوم، پادشاه بريتانيا و کاميلا، همسرش و ملکه همنشين در کليساي وست مينيستر لندن برگزار شد.
حواشي پررنگ‌تر از متن تاج‌گذاري 
گروه بين‌الملل- هديه گل محمدي: مراسم تاج‌گذاري پرنس چارلز سوم، پادشاه بريتانيا و کاميلا، همسرش و ملکه همنشين در کليساي وست مينيستر لندن برگزار شد. تاج‌گذاري توسط اسقف اعظم کانتربري انجام شد و مدت اين مراسم کمتر از تاج‌گذاري ملکه اليزابت بود. تاج‌گذاري پيشين در سال 1953 سه ساعت طول کشيد. حدود چهار هزار نظامي در رژه روز تاج‌گذاري شرکت داشتند. آن‌ها نمايندگان بخش‌هاي مختلف نيروهاي مسلح بريتانيا و کشورهاي مشترک‌المنافع بودند. اين بزرگترين رژه نظامي در تاريح بريتانيا بود.
چارلز سوم و کاميلا از کاخ باکينگهام در آغاز با کالسکه سلطنتي در صفوف پادشاهي به سوي کليساي وست مينيستر حرکت کردند. مردم از اقصي نقاط بريتانيا از روزها قبل به خيابان‌هاي لندن آمده‌ بودند تا بتوانند پادشاه و ملکه را از فاصله‌اي نزديک‌تر ملاقات کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در طول مراسم چارلز سوم براي محافظت از قانون و کليساي انگلستان سوگند ياد کرد و سپس تدهين شد. پس از مراسم تاج‌گذاري پادشاه و ملکه در صفوفي بزرگتر موسوم به صفوف پادشاهي و با کالسکه‌اي مجلل‌تر، به کاخ باکينگهام باز گشتند. ساير اعضاي خانواده سلطنتي نيز در اين راهپيمايي به آن‌ها ملحق شدند.
چالز سوم، پادشاه بريتانيا به همراه کاميلا، همسرش و باقي افراد خانواده سلطنتي در پايان مراسم در بالکن کاخ باکينگهام حاضر شده و با مردم ديدار کردند. چارلز سوم پادشاه بريتانيا پس از انجام تشريفات در کليساي وست‌مينيستر لندن تاج سلطنت بر سر گذاشت. 
پيش از اين پادشاه پشت پرده‌هايي تدهين شد تا براي مقدس‌ترين لحظه مراسم و بر نشستن بر تخت سلطنت آماده شود. سپس تمامي متعلقات پادشاهي از جمله شمشير، دست‌بندها، دست‌کش‌ها و ديگر سمبل‌ها به او تحويل داده شد.
شاهزاده هري به بالکن نيامد
چارلز سوم و ملکه کاميلا به همراه ديگر اعضاي خانواده سلطنتي براي ديدار با مردم به بالکن کاخ باکينگهام آمدند و براي آن‌ها دست تکان دادند. مردم مشتاق براي پادشاه و ملکه هورا کشيدند و تشويقشان کردند.  همچنين 16 هليکوپتر و چند هواپيماي نيروي هوايي برتانيا با گذر از فراز کاخ باکينگهام به پادشاه و خانواده سلطنتي اداي احترام کردند. پيش‌تر قرار بود اين مانور هوايي با 60 هواپيما انجام شود که به دليل بدي شرايط آب و هوايي ميسر نشد. در تصاوير منتشر شده از حضور خانواده سلطنت بر بالکن کاخ باکينگهام به نظر مي‌رسد شاهزاده هري، پسر کوچکتر پادشاه چارلز سوم بر بالکن حاضر نشده است. 
گمانه‌هايي مبني بر اين که دليل عدم حضور او انتشار کتاب جديدش و تنش‌هايي اخيري است که به همراه همسرش مگان با خانواده سلطنتي داشته، مطرح است. شاهزاده هري در مراسم ديروز تنها و بدون حضور همسرش شرکت کرد.
بازداشت مخالفان سلطنت 
پليس لندن که پيشتر تهديد کرده بود هيچ گونه مخالفتي را در جريان برگزاري مراسم تاج‌گذاري چارلز سوم که ديروز شنبه برگزار شد، تحمل نخواهد کرد، رهبر يک گروه جمهوري‌خواه و همراهانش را بازداشت کرد؛ امري که پرسش‌هاي بسياري را در ميان مخالفان سلطنت به همراه داشته و آنها مي‌پرسند: آيا اين دموکراسي است؟!
گروه «جمهوري» با انتشار توييتي اعلام کرد که «گراهام اسميت»، رهبر اين گروه به همراه پنج تن از همراهانش، صبح ديروز در مرکز لندن دستگير شده است. در توييت اين گروه آمده است که هزاران پلاکاردي که اين گروه ضد سلطنت آماده کرده بود نيز توقيف شده‌اند. آن‌ها پرسيده‌اند: «آيا اين دموکراسي است؟»
اعضاي اين گروه پرسيده‌اند: ما همچنان در انتظار واکنش پليس لندن هستيم، اما پيشتر مطلع شده‌ايم که 11 هزار نفر از ماموران پليس ديروز مشغول هستند تا مانع اخلال در برگزاري مراسم شوند.
مارک رالي، رئيس پليس لندن روز جمعه هشدار داده بود که ميزان «تحمل اختلال» در خيابان‌هاي لندن در جريان مراسم تاج‌گذاري «بسيار پايين» خواهد بود.
گراهام اسميت که از مخالفان سلطنت و طرفدار برقراري جمهوري در بريتانياست در مصاحبه‌اي با بي‌بي‌سي، اين پرسش را مطرح کرده که آيا «پايبندي به سُنن»، استدلال درستي براي اين همه هزينه براي مراسم است يا نه؟
او گفته که «اين مراسمي است که براي هيچ کس هيچ معنايي ندارد.»
به گفته اسميت، اين مراسم، هيچ ارزش قانوني ندارد و «اگر انجامش ندهيم، از نظر قانوني هيچ ضرورتي ندارد. چارلز به هر حال پادشاه (بريتانيا) خواهد بود.»
براساس گزارش‌ها، صدها معترض مخالف سلطنت در ميدان ترافالگار در مرکز لندن تجمعي برگزار کرده‌اند تا اعتراض‌شان را به انتخاب چارلز سوم نشان دهند. طبق گزارش گاردين، معترضان پلاکاردهايي به همراه دارند و شعار «پادشاده من نيست» سر مي‌دهند و نمايندگاني از جنبش‌هاي جمهوري‌خواه هلند، نروژ و سوئد هم به آنها پيوسته‌اند.
جنبش اعتراضي ضد سلطنتي پس از مرگ اليزابت دوم و به تخت نشستن چارلز در بريتانيا جان تازه‌اي گرفته است.
نتايج يک نظرسنجي جديد که در ماه آوريل توسط موسسه نظرسنجي «YouGov» مستقر در لندن انجام شده نشان مي‌دهد حمايت از نظام کنوني در بريتانيا به ميزان قابل توجهي نسبت به نظرسنجي‌هاي قبلي کاهش داشته است.
به همين ترتيب به نظر مي‌رسد که اقبال نسل جوان به رژيم سلطنتي نيز در حال کم شدن است. تنها 36 درصد از بريتانيايي‌هاي 18 تا 24 ساله گفته‌اند مايل به حفظ نظام کنوني هستند. اين در حالي است که در مقام مقايسه، در سال 2013 اين 
رقم 72 درصد بود.

 
کد مطلب: 195156
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *