۰
جمعه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۵
آمارهاي عجيب وزير ارتباطات و يک بام و دو هواي دولت در شبکه‌هاي اجتماعي

دور باطل فيلترينگ ادامه دارد

موضوع فيلترينگ سايتها و شبکه‌هاي اجتماعي در ايران، از جمله موضوعاتي است که اغلب سياستمدارانف خود را با آن مخالف نشان ‌مي‌دهند اما در عمل، هيچ اقدامي براي مقابله با آن انجام نمي‌دهند
دور باطل فيلترينگ ادامه دارد
 گروه سياسي - فخري السادات مسچي: موضوع فيلترينگ سايتها و شبکه‌هاي اجتماعي در ايران، از جمله موضوعاتي است که اغلب سياستمدارانف خود را با آن مخالف نشان ‌مي‌دهند اما در عمل، هيچ اقدامي براي مقابله با آن انجام نمي‌دهند و هر سال تعداد سايتها و شبکه‌هاي اجتماعي فيلترشده در کشور افزايش ‌مي‌يابد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ابراهيم رئيسي در مناظره‌هاي انتخاباتي 1400 از فيلترينگ انتقاد مي‌کرد و مي‌گفت «خود من در فضاي مجازي هستم و دو ميليون فالوور دارم و خيلي از مسائل از اين طريق به من مي‌رسد». در همان مقطع زماني فيلمي از ابراهيم رئيسي در فضاي مجازي دست به دست ‌مي‌شد که در آن نظر او درباره فيلترينگ مطرح شده است. رئيسي در اين فيلم ‌مي‌گويد: «اتهامي است که برخي آقايان بخاطر منافع شان ‌مي‌زنند. فضاي مجازي زمينه کسب و کار مردم است. فضاي مجازي امروز ابزار کار مردم شده و از اين طرق کسب درآمد ‌مي‌کنند. آيا کسي ‌مي‌آيد محل درآمد مردم را تعطيل کند. دختران من خيلي وقت‌ها از طريق اين فضا خريد ‌مي‌کند، ‌مي‌گويند هم ارزان تر است هم راحت تر است، هم ‌مي‌توانيم به کالاي مناسب دست پيدا کنم. فضاي مجازي بايد گسترش پيدا کند. هر فضايي نياز به امنيت دارد، امنيت يعني اينکه سرقت نشود، يعني اطلاعاتي که مردم ‌مي‌گذارند سرقت نشود. تقريبا هرشب کامنت‌ها را نگاه ‌مي‌کنم و شروع ‌مي‌کنم به زنگ زدن به دادستان‌ها، دادستان کل، رئيس کل دادگستري و مسئولان مربوطه. گاهي ‌مي‌گويند شما از کجا فهميديد ‌مي‌گويم از اينستاگرامم فهميدم.»
اما حالا اوضاع تغيير کرده و او فروردين ماه امسال گفت سياست دولت جلوگيري از تبديل شدن فضاي مجازي به بستري براي ايجاد ناامني در کشور است و همين سخنان او موجب شد رسانه‌ها حرفهاي رئيسي را ريختن آب پاکي توسط او بر روي دست حاميان رفع فيلترينگ ارزيابي کنند.
از زماني که رئيسي رئيس جمهور شده، بويژه پس از اعتراضات سال گذشته، تعداد سايتها و شبکه‌هاي اجتماعي پرکاربردي که فيلتر شده، افزايش يافته و تلاش دولتمردان تقويت پلتفرم‌هاي داخلي بوده که البته عموما با استقبال چنداني مواجه نشده‌اند.
 اظهار نظر اخير عيسي‌ زارع‌پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه جلسه هيات دولت در روز چهارشنبه، جنجال‌هاي زيادي در فضاي مجازي به پا کرد. او گفته که حداکثر 10 درصد نياز کشور براي ارتباطات با خارج از کشور است و 90 درصد نياز کشور داخلي است. خبر آنلاين در اين زمينه نوشت: «او نگفته اين 10 درصد را بر اساس چه مبنايي اعلام کرد. مثلا اينکه ده درصد کل مبادلات پيام‌ها يا تماس‌ها با خارج از کشور يا ده درصد از مردم با خارج از کشور در ارتباط بوده اند؟ ياده درصد کل استفاده ايرانيان از پيام رسان‌هاي خارجي بوده است؟ زارع پور تنها يک عدد اعلام کرده که حتي اگر بر اساس ايرانيان خارج از کشور محاسبه شود ، بر اساس اين عدد اعلامي به معناي نياز 8 ميليون و 700 هزار نفر به ارتباطات خارجي است، 8 ميليون و 700 هزار نفري که با توجه به ميانگين بعد خانوار در کشور که حدود 3.2 نفر است، 27 ميليون و 840 هزار نفر را نيازمند ارتباطات خارجي مي‌کند. به اين رقم البته بايد نيازهاي تجاري ، تاثير فيلترينگ بر گردشگري و اقتصاد و چالش‌هاي رواج فيلترينگ را هم به اين چالش‌ها افزود. واقعيت‌هايي که وزير ارتباطات هيچ گاه در باره آنها سخن ن‌مي‌گويد. آمارهايي که بدون هيچ توضيح اضافه اي فقط مطرح ‌مي‌شوند! اظهارنظرهاي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اين نگراني را در دل کاربران فضاي مجازي ايجاد کرده‌است که ممکن است کاهش پهناي باند اينترنت بين‌الملل تا 90 درصد در دستور کار قرار گيرد.»
عيسي زارع‌پور، در تازه ترين اظهارنظر خود در روز جمعه، تعيين سطح دسترسي اينترنت طبقاتي را مساله‌اي مربوط به تيم‌ها، شرکت‌ها» و کميته فيلترينگ دانست و وزارت ارتباطات را مجري اين پروژه معرفي کرد. او با وجود تاکيد بر اينکه در کميته فيلترينگ تنها يک راي از 13 را دارد از رايزني اين وزارتخانه براي رفع فيلتر 300 پلتفرم و بازي سخن گفت. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه رويداد اينوتکس در جمع خبرنگاران گفت: «با پيگيري وزارت ارتباطات اسفند 1401 نزديک 300 سايت و بازي رفع فيلتر شدند و همراهي کميته ولي در مورد پلتفرم‌هاي ديگر نياز به تصميم‌گيري جمعي است و همه بايد تصميم بگيرند.»
سخنان زارع پور درباره رفع فيلتر برخي پلتفرم‌ها در شرايطي است که از شش پيام رسان پرکاربر دنيا، 4 مورد در ايران فيلتر هستند و يک مورد هم فقط در چين فعال است. برخي پيام رسان‌هايي که در سخنان زارع پور به انها اشاره شده فقط روي گوشي‌هاي اپل کار ‌مي‌کنند و البته رجيستري پوشي‌هاي جديد ايفون هم متوقف شده است!
پرسش‌هاي جنجالي رضا رشيدپور از وزير ارتباطات
رضا رشيدپور در کانال تلگرامي خود چندين پرسش جنجالي از وزير ارتباطات کرده‌ و نوشته است: اين چند خط خاطره نيست. چند پرسش فلسفي است. آقاي زارع‌پور، وزير ارتباطات گفته‌اند که حداکثر نياز مردم به ارتباطات بين‌الملل ده درصد است و پيام‌رسانهاي داخلي به بلوغ کافي رسيده‌اند. اما پرسشهاي من:
يک) کاري به درست يا غلط بودن ده درصد ندارم. پرسشم اين است که آن ده درصد را چگونه حساب کرده‌اند. مثلا چرا نه درصد نه؟ يا چرا يازده درصد نه؟ فرمولشان چه بوده؟
دو) معني بلوغ کافي چيست؟ نشانه‌هاي بلوغ کافي چيست؟ اگر مفهومي به نام بلوغ کافي وجود داشته باشد، لاجرم مفهوم ديگري به شکل بلوغ ناکافي وجود دارد. بلوغ ناکافي چيست؟
سه) ايشان با بررسي کدام نشانه‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند که پيام‌رسانهاي داخلي به بلوغ کافي رسيده‌اند؟ آيا اختلال شديد چند پيام‌رسان‌داخلي به دليل قطع و وصل برق از همان نشانه‌هاست؟
ظاهرا ايشان علاقه‌اي به پرسش‌هاي فني ندارند. لااقل به اين موارد فلسفي پاسخ بفرمايند.
تداوم دور باطل فيلترينگ
به نظر ‌مي‌رسد دولت رئيسي، خود را در حوزه شبکه‌هاي اجتماعي و سايتها با کلياتي سرگرم کرده که عملا با واقعيتها فاصله دارد. به عنوان مثال در حال حاضر پرکاربردترين و پرطرفدارترين پلتفرمهاي موردنياز مردم که بعضا با کسب و کار آنها هم رابطه تنگاتنگي دارند فيلتر هستند اما مردم به دليل نيار به اين پلتفرم‌ها يا عادت به استفاده از آنها و همچنين عدم اعتماد به پلتفرم‌هاي داخلي، همچنان با پرداخت هزينه خريد وي گي ان يا فيلترشکن از آنها استفاده ‌مي‌کنند؛ از واتساپ و تلگرام گرفته تا اينستاگرام و توئيتر و فيسبوک. و جالب اينجاست که بسياري از مسئولان که بعضا موافق فيلترينگ هم هستند در همين پلتفرمها بويژه توئيتر فعالند! دولت رئيسي در مورد دور باطل فيلترينگ و يک بام و دو هواي وعده و عمل در قبال
فيلترينگ چه پاسخي دارد؟!
 
 
 
 
 دبيرکل حزب مردم‌سالاري:جناب رئيسي! تا کجا مي‌خواهيد با مردم و وعده‌هاي انتخاباتي خودتان مقابله کنيد؟
مصطفي کواکبيان دبيرکل حزب مردم‌سالاري در واکنش به اختلالات شديد اينترنت و دسترسي به پلتفرم‌هاي خارجي در توييتي نوشت: مدعيان خدمت‌گزاري و انقلابي‌گري به عنوان حمايت از پلتفرم‌هاي داخلي با ايجاد فيلترينگ و اختلال شديد در اينترنت، موجب آسيب به کسب‌وکارها شده‌اند! جناب رئيسي تا کجا مي‌خواهيد با مردم و وعده‌هاي انتخاباتي خودتان مقابله کنيد؟ با ماهواره‌هاي ارائه دهنده اينترنت آزاد هم مي‌توانيد مقابله كنيد؟
 
 
کد مطلب: 195533
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *