۱
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۴
انتخابات رياست جمهوري ترکيه به دور دوم کشيده ‌شد

ترکيه در دوراهي «کمال» يا «رجب»

نتيجه انتخابات ترکيه تقريبا هماني شد که نظرسنجي‌ها مي‌گفتند. اگرچه برخي معتقد بودند که اپوزيسيون ترکيه دست‌برتر را خواهد داشت اما آک‌پارتي توانست به يک موفقيت کوچک دست پيدا کند ؛ اما اردوغان برخلاف 21 سال گذشته نتوانست به يک پيروزي قاطع دست‌پيدا کند.
ترکيه در دوراهي «کمال» يا «رجب»
 گروه بينالملل - علي ودايع: نتيجه انتخابات ترکيه تقريبا هماني شد که نظرسنجي‌ها مي‌گفتند. اگرچه برخي معتقد بودند که اپوزيسيون ترکيه دست‌برتر را خواهد داشت اما آک‌پارتي توانست به يک موفقيت کوچک دست پيدا کند ؛ اما اردوغان برخلاف 21 سال گذشته نتوانست به يک پيروزي قاطع دست‌پيدا کند.
به گزارش يورونيوز، «رجب طيب اردوغان» رئيس‌جمهوري کنوني اين کشور بايد در دور دوم که 28 مه برگزار مي‌شود به مصاف «کمال قليچداراوغلو» نامزد مشترک ائتلاف اپوزيسيون برود. ميزان مشارکت مردمي در رقابت رياست جمهوري ترکيه 86.99 درصد يا به عبارتي 55.8 ميليون از 64 ميليون و 190 هزار و 651 واجد شرايط راي دادن راي اعلام شده است.در اين رقابت آراي اردوغان 49.5 درصد يا به عبارتي 27 ميليون و 88 هزار و 360 راي اعلام شده است. همچنين کمال قليچداراوغلو توانسته 44.89 درصد يا به عبارتي 24 ميليون و 568 هزار و 196 راي به دست آورد و در جايگاه دوم قرار گيرد. پس از او «سينان اوغان» با 5.17 درصد يا به عبارتي 2 ميليون و 829 هزار و 634 راي در جايگاه سوم قرار گرفت. در همين حال «محرم اينجه» نامزد انصرافي از رقابت‌هاي رياست جمهوري ترکيه که نامش همچنان روي برگه‌هاي راي قرار دارد، توانست به 0.44 درصد يا به عبارتي 238 هزار و 690 راي دست پيدا کند. کميسيون انتخابات پيشتر اعلام کرده بود که آراي اينجه را شمارش خواهد کرد و باطل اعلام نمي‌کند.
پارلمان در دست آکپارتي
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،شمارش آراي انتخابات پارلماني ترکيه نيز پايان يافته و نتايج به دست آمده نشان مي دهد که احزاب حامي اردوغان در اين انتخابات نيز پيشتاز هستند.نتايج انتخابات پارلماني ترکيه نشان مي دهد که ائتلاف جمهور(حاميان اردوغان) توانسته است 322 کرسي مجلس اين کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثريت پارلمان را به دست بگيرد.
بر اساس نتايج اعلام شده، ائتلاف ملت(حاميان قليچداراوغلو) نيز توانسته است در اين انتخابات 212 کرسي مجلس ترکيه را کسب کند. بر اساس نتايج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادي(احزاب کُردي) 10.51 درصد آرا و 66 کرسي اين انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حاميان سينان اوغان) نيز با کسب 2.46 درصد آراي اين انتخابات و به علت نرسيدن به کسب حد نصاب هفت درصد مجموع آرا، از راهيابي به مجلس ترکيه باز مانده است.
بر اساس شمارش آراي صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با 266 کرسي، جمهوري خواه خلق ترکيه با 168 کرسي، چپ سبز با 61 کرسي، حرکت ملي با 51 کرسي و حزب نيک با 44 کرسي، به مجلس 600 نفري ترکيه به شکل اختصاصي راه يافته اند.
بر اساس نتايج اوليه انتخابات پارلماني ترکيه، همه 16 نفر از اعضاي کابينه کنوني اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهاي مختلف ترکيه معرفي شده بودند، براي حضور در بيست و هشتمين دوره انتخابات مجلس ترکيه برگزيده شدند.
اميدواري رجب به پيروزي
اردوغان بامداد ديروز با تاکيد بر اين که ائتلاف آک‌پارتي در دور دوم انتخابات رياست جمهوري اين کشور پيروز خواهد شد،گفت : ما از دور دوم انتخابات رياست جمهوري که 28 مي (7 خرداد) برگزار مي‌شود با جذب آراي بيشتر، پيروز بيرون مي آئيم و اميدواريم به موفقيت‌هاي تاريخي دست يابيم.
وي گفت: انتخابات 14 مي (24 ارديبهشت) يکي از مردمي‌ترين انتخابات تاريخ ما است و به فضل درايت و دورانديشي مردم ما در فضايي در خور دموکراسي ما برگزار شد.
اردوغان همچنين گفت: با بلوغي که روز يکشنبه ظاهر شد، ترکيه تأکيد کرد که داراي يکي از مترقي ترين فرهنگ دموکراتيک در جهان است. با توجه به دستيابي ائتلاف مردم به اکثريت کرسي‌هاي پارلمان در انتخابات روز يکشنبه، مردم ترکيه تاکيد کردند که به ما و ائتلافمان اعتماد دارند.
تاکيد کمال بر تغيير
در مقابل ، قليچداراوغلو روز سه‌شنبه در حساب توييتري خود ضمن اشاره به اين مطلب تاکيد کرد، در حال حاضر افرادي که در ترکيه خواهان تغيير هستند بيش از کساني‌اند که وضعيت فعلي را ترجيح مي‌دهند. او با اشاره به اين که بزرگ‌ترين اتفاقي که در صندوق راي مشاهده شد «پيام تغيير» بوده تاکيد کرد که بايد براي خلاص شدن از وضعيت فعلي به سختي جنگيد.
رهبر حزب جمهوري‌خواه خلق ترکيه در بخش ديگري از اين رشته توييت با اشاره به مشکلاتي که جوانان در ترکيه با آن رو به رو هستند، افزود: «من مي‌دانم که شما پول کافي براي هيچ چيز نداريد، حتي خريد يک قهوه هم برايتان دشوار شده، لذت زندگي کردن از شما گرفته شده است و آنها نگذاشته‌اند جواني که بايد بي‌خيال باشد، حتي يک روز چنين حسي را تجربه کند.»
اين سياستمدار 74 ساله در پايان اين رشته توييت خود مي‌نويسد: «آيا مي‌دانيد در پايان چه داريم؟ تاريکي بي‌انتها. جواني شما ديگر هرگز باز نخواهد گشت. پس 12 روز فرصت داريم که از اين تونل تاريک خارج شويم.»
نگاهها به سينان
سينان اوغان که در دور نخست انتخابات رياست جمهوري حدود 5 درصد آرا را به دست آورد ديگر در اين رقابت حضور نخواهد داشت . بسياري از ناظران ترکيه معتقدند حمايت او از يکي از نامزدها مي‌تواند معادله انتخابات اين کشور را رقم زند. کانديداي فرعي ديگر سينان اوغان، يک آکادميسينِ ملي‌گرايِ محافظه‌کارِ اهل شهر ايغدير در مرز ايران و با تبار آذربايجاني، بود.
او در سال 2012 از حزب راست افراطيِ حرکت ملي‌گرا وارد مجلس شد. سينان اوغان در سال 2016 با همراهي گروهي در درون حزب، به رهبري مرال آکشنر، خواستار برگزاري انتخابات درون حزبي و کنار رفتن «دولت باغچه‌لي»، رهبر کهنسال حزب حرکت ملي‌گرا شد. اما اين حرکت درون حزبي شکست خورد و او به همراه با مرال آکشنر و اميد اوزداغ از حزب حرکت ملي‌گرا اخراج شدند. اوغان پس از اعلام نهايي نتايج گفته بود تنها در صورتي از قليچدار اوغلو حمايت مي‌کند که حزب دموکراتيک خلق‌ها از ائتلاف با او کنار رود. اين در حاليست که اين حزب که ريشه کردي دارد يکي از متحدان اصلي قليچدار اوغلو در انتخابات اخير بوده و سياستمداران کرد در اين حزب نقش پررنگي دارند. در مقابل اما سينان اوغان ريشه‌هاي ملي‌گرايي پررنگ ترکي دارد و نگاه چندان مثبتي به کردهاي اين کشور ندارد.
در عين حال حمايت يکپارچه کرد‌هاي ترکيه از قليچدار اوغلو نقش قابل توجهي در آراي او داشته و عدم حمايت اين اقليت در جامعه ترکيه از او مي‌تواند به معناي شکستش در انتخابات پيش‌رو باشد.نکته جالب اينجاست که سينان تمام آنچه که به نقل از او بيان شده‌است را کتمان کرده‌است. حالا همه منتظرند تا ببينند که او با اردوغان توافق مي کند يا اپوزيسيون!
برخي منابع مي‌گويند سينان اوغان آرزوي بازگشت به حزبي را دارد که سال 2016 از آن اخراج شد و اين که بتواند بر صندلي رهبري حزب حرکت ملي‌گرا تکيه بزند و «دولت باغچه‌لي» را کنار بگذارد. بنابراين، اين مي‌تواند يکي از خواسته‌هاي او از اردوغاني باشد که متحد نزديک دولت باغچه‌لي است و گفته مي‌شود که در سال 2016 نيز مانع از موفقيت تلاش اوغان براي برکناري باغچه‌لي شد.
گاف نظرسنجيها
اختلاف نتايج نظرسنجي‌ها با نتيجه نهايي دور اول انتخابات ترکيه ،ناظران را با نوعي چالش مواجه کرده‌است. «سونار کاگاپتاي» عضو ارشد «انستيتو واشنگتن براي سياست خاور نزديک» با بيان اينکه نتايج انتخابات با انتظارات هم‌خواني نداشت، مي‌گويد: اينکه اردوغان تقريبا سه درصد از قليچداراوغلو جلوتر بود، مايه تعجب است.
موسسه نظرسنجي «کندا» در تحقيقي که پيش از انتخابات انجام داد، اعلام کرد که 49.3 درصد از شرکت‌کنندگان به قليچداراوغلو و 43.7 درصد به اردوغان راي مي‌دهند. يک تحقيق ديگر توسط موسسه تحقيقات سياسي «گزيچي» نشان داده بود که قليچداراوغلو با 46.9 درصد محبوبيت، يک درصد از اردوغان پيشتاز است.
کارشناسان حالا مي‌گويند که نظرسنجي‌ها در ترکيه دچار سياست‌زدگي هستند.
برخي مي‌گويند که عملکرد آک‌پارتي در دور اول اپوزيسيون دلسرد کرده‌است اما اردوغان که از انتخابات شهرداري استانبول در سال 1994 تاکنون هرگز در اين سطح با چالش مواجه نشده‌است. فارغ از هر حرفي ، افزايش هزينه‌هاي زندگي ، تورم افسارگسيخته و نارضايتي جامعه شهري ترکيه به بالاترين سطح در 20 سال گذشته رسيده‌است.
در کنار اين موضوعات، بسياري بر اين باور بودند که زلزله ماه فوريه سال جاري در ترکيه مي‌تواند محبوبيت اردوغان را از بين ببرد. او و دولتش به اين متهم شدند که واکنش نامناسبي به زلزله داشته و همچنين قوانين را در صدور مجوز ساخت‌وساز ناديده گرفته‌اند. منتقدان اردوغان مي‌گويند که اين دو عامل باعث شد تا بيش از 50 هزار شهروند ترکيه جان خود را از دست بدهند.
نکته جالب‌تر اينجاست که مناطق جنوبي ترکيه که بيش از همه از زلزله آسيب ديدند، هنوز حامي ائتلاف اردوغان هستند.رئيس‌جموري ترکيه در طول ساليان گذشته در فراز و نشيب‌هاي جدال با مخالفان بزرگ و کوچک آموخته که چگونه مديريت بحران کند.
در يازده روز آينده سرنوشت ترکيه رقم خواهد خورد.
بايد ديد که اپوزيسيون ترکيه آيا مي‌تواند به موفقيت دست پيدا کند يا نه اما نگراني بنيادين اين است که يک طرف حاضر به پذيرش نتيجه نشود يا جامعه به شدت دوقطبي اين کشور وارد
بي‌سابقه‌ترين تقابل داخلي شود.
کد مطلب: 195765
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *