۰
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
واشنگتن بالاخره به خواسته اروپا چراغ سبز نشان داد

ورود جنگنده‌هاي F16  به جنگ اوکراين

کاخ سفيد در ميانه فشارها از سوي کنگره و شرکاي واشنگتن بر سر ارائه تسليحات پيشرفته آمريکايي به اوکراين، به متحدان اروپايي خود براي انتقال جنگنده‌هاي F16 به کي‌يف چراغ سبز نشان داده است.
ورود جنگنده‌هاي F16  به جنگ اوکراين
گروه بينالملل: کاخ سفيد در ميانه فشارها از سوي کنگره و شرکاي واشنگتن بر سر ارائه تسليحات پيشرفته آمريکايي به اوکراين، به متحدان اروپايي خود براي انتقال جنگنده‌هاي F16 به کي‌يف چراغ سبز نشان داده است. درهمين حال، روساي جمهوري آمريکا و اوکراين در حاشيه نشست گروه7 در هيروشيما ديدار کردند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،مقام‌هاي آگاه به سي‌ان‌ان گفته اند اين درحالي است که مقام‌هاي دولت از درخواست‌هاي رسمي متحدان براي صدور اف-16 آگاه نيستند و مقام‌هاي وزارت خارجه که معمولا موظف به انجام روند اداري براي تاييد انتقال به طرف‌هاي سوم هستند نيز هنوز اين مساله به آنها منتقل نشده است.
تعدادي از کشورهاي اروپايي از جمله هلند که جنگنده‌هاي اف-16 آمريکايي را در اختيار دارند،براي صادرات برخي از اين هواپيماها به اوکراين ابراز تمايل کرده اند. اما واشنگتن بر اساس قوانين صدور مجوز صادرات بايد قبل از هرگونه تلاش متحدان براي ارائه جنگنده‌هاي آمريکايي به کي‌يف، موافقت خود را با اين موارد اعلام کند.
از اوايل اسفندماه 1400 که با عمليات نظامي روسيه در خاک اوکراين، اين بحران بزرگ در عرصه بين‌المللي رقم خورد؛ بحراني که باوجود گذشت حدود 15 ماه از عمر آن اما نشانه‌اي از کاهش تنش به چشم نمي‌خورد.
در اين ميان هر روزه شاهد تشديد تسليح اوکراين با سلاح‌ها و جنگ‌افزارهايي هستيم که بر وسعت و دامنه بحران مي‌افزايند. در تازه‌ترين مورد، گفته مي‌شود که کاخ سفيد در ميانه فشارها از سوي کنگره و شرکاي واشنگتن بر سر ارائه تسليحات پيشرفته آمريکايي به اوکراين، به متحدان اروپايي خود براي انتقال جنگنده‌هاي F16 به کي‌يف چراغ سبز نشان داده‌است.
در اين ارتباط شبکه خبري «سي‌ان‌ان» به نقل از منابع آگاه گزارش داده که دولت جو بايدن در هفته‌هاي اخير با مخابره پيام به متحدان اروپايي خود، اعلام کرده است که واشنگتن به آنها اجازه صدور جنگنده‌هاي F16 را مي‌دهد.
بي‌ترديد دوگانه «فشار کنگره» و «متحدان آمريکا» در اين تصميم‌سازي نقش بسزايي ايفا کرده‌اند و پيشينه آن دست‌کم به برهه يکسالگي بحران برمي‌گردد. اوايل اسفندماه پارسال در آستانه يکسالگي جنگ و سفر بايدن به لهستان، کاخ سفيد زير فشارهاي فزاينده براي دادن جنگنده‌هاي F16 به «کي‌يف» قرار دارد.
در آن برهه تارنماي خبري «هيل» با انتشار خبر فوق نوشت: دولت بايدن طي هفته گذشته با فشارهاي فزاينده نمايندگان کنگره و همچنين مقام‌هاي اوکرايني جهت تجهيز کي‌يف به جنگنده‌هاي F16 و آنهم در آستانه يکسالگي جنگ اوکراين، قرار گرفته است. اين گزارش اضافه کرد: اندک زماني پس از موافقت واشنگتن براي تحويل 31 عراده تانک «آبرامز» به اوکراين، مقام‌هاي کي‌يف درخواست خود مبني بر دريافت جنگنده‌هاي پيشرفته از آمريکا را تکرار کردند اما بايدن در پاسخ با تحويل جنگنده‌هاي F16 به اوکراين مخالفت کرد. با نگاهي به مواضع نمايندگان کنگره، فشار قانونگذاران آمريکايي بر کاخ سفيد براي ورود جدي‌تر به بحران اوکراين آشکارا به چشم مي‌خورد. افزون بر تصويب بودجه 45 ميليارد دلاري براي کمک به اوکراين، چندي پيش «مايکل مک کوال» نماينده حزب جمهوري خواه ايالت تگزاس و رئيس کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريکا، ابراز اميدواري کرد که آمريکا در نهايت اين جنگنده‌ها را تحويل اوکراين دهد.
وي در حاشيه نشست امنيتي مونيخ، گفت که واقعيت اين است هرچه اوکراين بيشتر در انتظار دريافت تسليحات پيشرفته به سر برند اين جنگ طولاني تر خواهد شد، ما بايد هر کاري که براي برنده شدن در اين جنگ است به عمل آوريم و تصور مي‌کنم حرکت و شتابي براي محقق شدن اين امر در حال وقوع است.
اين در حالي است که از نگاه کارشناسان و تحليلگران، آنچه که باعث توازن‌بخشي به جبهه‌ها و تداوم بحران اوکراين شده‌، همين سيل جنگ‌افزارهاي غربي است که با هدف تعميق بحران و تضعيف روسيه صورت مي‌گيرد.
افزون بر فشار کنگره بر کاخ سفيد براي افزايش کمک‌هاي نظامي، حتي موافقتي که بايدن روز جمعه در نشست سران گروه هفت با آموزش خلبانان‌هاي اوکرايني اعلام کرد، بي‌ارتباط فشارهاي چندماهه اعضاي کنگره نيست. سال گذشته «ليندسي گراهام» سناتور تندرو جمهوريخواه آمريکايي خطاب به دولت بايدن خواستار آموزش خلبانان اوکرايني براي جنگنده F16 شده‌بود. او در مصاحبه‌اي با شبکه‌هاي خبري در نشست امنيتي مونيخ گفت: به نظر من در اينجا بايد واشنگتن تصميم جدي براي آموزش خلبانان اوکرايني براي پرواز با جت‌هاي جنگنده اف16 بگيرد که به نظر مي‌رسد جو بايدن تمايل زيادي به آن ندارد.
گراهام تاکيد کرد که «دو کار بايد با سرعت انجام شود. روسيه را کشوري حامي تروريسم معرفي کنيم و آموزش خلبانان اوکرايني با جنگنده‌هاي اف16 را آغاز کنيم.»
بنابراين مواضعي که هر از گاهي از زبان نمايندگان تندرو کنگره جاري مي‌شود، کاخ سفيد پس از مدتي بر آن جامه عمل مي‌پوشاند. به گزارش «آسوشيتدپرس»، در حالي که حمايت بايدن از آموزش خلبانان اوکرايني بر روي جت‌هاي جنگنده پيشرفته از سوي کارشناسان به عنوان مقدمه‌اي براي ارسال اين جنگنده به اوکراين براي اولين بار در نظر گرفته مي‌شود اما رئيس جمهور آمريکا به رهبران گروه هفت تاکيد کرده است که تصميم‌گيري درباره زمان ارسال و تعداد جنگنده‌هاي ارسالي و اينکه چه کشوري اين جنگنده‌هاي نسل چهارم را به اوکراين خواهد داد، موضوعاتي است که در ماه‌هاي آينده و در حالي که روند آموزش خلبانان اوکرايني در حال انجام است، درباره آنها تصميم‌گيري خواهد شد.
مقامات غربي بر اين باورند که اين جت‌ها مي‌توانند در نبرد مفيد و براي امنيت طولاني مدت اوکراين ضروري باشند اما اين تنها يک روي سکه است و به موازات ارسال جنگ‌افزارهاي پيشرفته، سناريوي حل وفصل بحران بيش از پيش رنگ مي‌بازد.
کرملين طي اين مدت بارها به غرب به سرکردگي آمريکا نسبت به تحويل تسليحات پيشرفته به اوکراين هشدار داده و آن را عبور از خطوط قرمز خود اعلام کرده‌است. کشورهاي عضو ناتو اما با ناديده گرفتن هشدارها به تجهيز اوکراين با تانک‌هاي پيشرفته «لئوپارد2» آلماني و «آبرامز» آمريکايي ادامه داده و اينک با تحويل جنگنده‌هاي اف-16 به اوکراين، فصل تازه‌اي از تنش آغاز خواهدشد.
در همين راستا تنها يک روز پس از «حمايت» جو بايدن از آموزش خلبانان اوکرايني با جت‌هاي آمريکايي اف-16، روسيه هشدار داد که اگر غرب اين نوع جنگنده‌ها را نيز به اوکراين بدهد، با «خطراتي عظيم» روبه‌رو خواهد شد. جنگنده فالکون اف-16 در دهه 1970 توسط شرکت جنرال دايناميکس طراحي شد و پرمصرف ترين جت جنگنده جهان است. حدود چهار هزار و 500 فروند از آن توليد شده است و يکي از نمونه‌هاي صادر شده در سال‌هاي اخير محسوب مي‌شود. در حال حاضر در 25 کشور از اين جنگنده استفاده مي‌شود.
تاکنون نيروي هوايي اوکراين به تعداد کمي از جت‌هاي قديمي دوران شوروي سابق، شامل ميگ-29 و سوخو-27 متکي بوده است.
 
 
 
 
آماده باش لندن براي «جنگ بزرگ»
 
«بن والاس» وزير دفاع بريتانيا در گفتگو با نشريه فايننشال تايمز مدعي شد، جهان تا پايان دهه جاري «جايي خطرناک‌تر و بي‌ثبات‌تر» خواهد بود و «حوزه دفاعي نقشي اساسي‌تر در زندگي ما پيدا خواهد کرد.»
او توضيح داد، جهان شاهد «پايان دوران غيرعادي صلح پسا جنگ سردي» بوده و «جنگ با طيفي از حريفان در سراسر جهان در راه است.»
او در ضمن هشدار نسبت به «در راه بودن يک جنگ» به اين احتمال که در آينده جنگي گسترده‌تر بين ناتو و روسيه در بگيرد و همچنين تهديد ناشي از «يک چين نوظهور» و افراطگران آفريقايي اشاره کرد.
او تاکيد کرد: «فکر مي‌کنم جنگي در راه است. بايد ديد آيا اين جنگ يک جنگ سرد خواهد بود يا يک جنگ داغ. من فکر مي‌کنم جنگي با طيفي از حريفان در سراسر جهان در راه است. ما بايد همگي براي آن آماده باشيم.»
آنتونيو گوترش، دبير کل سازمان ملل و ينس استولتنبرگ، دبير ائتلاف ناتو نيز با طرح هشدارهايي مشابه، گفتند که جهان اکنون «به نحوي که در طول عمر ما سابقه نداشته» با تلاقي چالشها مواجه شده است.
بن والاس از جرمي هانت، وزير خزانه‌داري بريتانيا خواست، يک چارچوب زماني محکم براي افزايش هزينه‌هاي نظامي بريتانيا از ميزان فعلي 2.1 درصد توليد ناخالص داخلي به سطح 2.5 درصد توليد ناخالص داخلي تدوين کند.
جرمي هانت پيش از اين با ابراز حمايت خود از اين طرح پيشنهادي، ماه مارس گذشته قول داد 11 ميليارد پوند ديگر (13.6 ميليارد دلار)‌ را در عرض پنج سال آينده به بودجه وزارت دفاع بريتانيا اختصاص دهد.
وزير دفاع بريتانيا از طرح‌هاي اخير دولت آلمان براي تشکيل يک صندوق 100 ميليارد يورويي (107 ميليارد دلاري) براي مدرنيزه کردن نيروهاي مسلح اين کشور تحسين کرده و آن را «يک پيام مهم براي مردم سراسر بريتانيا درباره اينکه ما در حال بازگشت به روزهاي الزامي شدن سرمايه گذاري در حوزه دفاعي هستيم» خواند.
با وجود درخواست والاس براي افزايش هزينه‌هاي نظامي و حمايت نظامي بيشتر براي اوکراين، اين وزير دفاع بريتانيا خواستار کاهش چشمگير اندازه ارتش بريتانيا شد. نشريه تايمز هفته گذشته گزارش کرد، وزير دفاع بريتانيا قصد اجراي برنامه کاهش تعداد نيروهاي پياده نظام ارتش بريتانيا و رساندنش از 82000 نيرو به حدود 70000 نيرو و همچنين کاهش تعداد تانک‌هاي اين ارتش از 227 دستگاه به 148 دستگاه است.
کد مطلب: 196011
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *