۰
دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
وزير دادگستري در جلسه شوراي عالي قوه قضائيه مطرح کرد

تصويب لايحه عفاف و حجاب در دولت

به گفته وزير دادگستري، لايحه عفاف و حجاب در هيأت دولت تصويب شده و در روزهاي آتي به مجلس ارسال خواهد شد. اوايل اريبهشت ماه محسني اژه اي ‌رئيس قوه قضائيه از تدوين لايحه حمايت از فرهنگ عفاف و حجاب خبر داده و گفته بود نقطه‌نظرات ساير سران قوا نيز در اين باره دريافت شده و به هيات دولت ارسال شده است.
تصويب لايحه عفاف و حجاب در دولت
گروه سياسي: به گفته وزير دادگستري، لايحه عفاف و حجاب در هيأت دولت تصويب شده و در روزهاي آتي به مجلس ارسال خواهد شد. اوايل اريبهشت ماه محسني اژه اي ‌رئيس قوه قضائيه از تدوين لايحه حمايت از فرهنگ عفاف و حجاب خبر داده و گفته بود نقطه‌نظرات ساير سران قوا نيز در اين باره دريافت شده و به هيات دولت ارسال شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در همين حال اواخر اردي بهشت ماه علي بهادري جهرمي سخنگوي دولت در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران گفته بود _ 27 اردي بهشت ماه _  در هيئت دولت لايحه پيشنهادي قوه قضائيه درباره عفاف و حجاب مورد بررسي و موافقت قرار گرفت و به مجلس ارسال شد. حال پس از يک هفته از اعلام خبر ارسال لايحه به دولت امين حسين رحيمي وزير دادگستري در بخش دوم جلسه شوراي عالي قوه قضائيه، با اشاره به روند طي شده براي لايحه پيشنهادي قوه قضائيه در موضوع عفاف و حجاب گفته است: لايحه دو فوريتي پيشنهادي قوه قضائيه با موضوع «حمايت از فرهنگ عفاف و حجاب» پس از انجام تغييراتي از سوي دولت، روز چهارشنبه هفته گذشته به تصويب هيأت دولت رسيد و روز (يکشنبه 31 ارديبهشت) به امضاء رسيد و ظرف روزهاي آتي به مجلس ارسال خواهد شد. بر اساس اين گزارش، گرچه پيش از اين در نظام حقوقي ايران و در قوانين مدوني همچون قانون مجازات اسلامي و قانون حمايت از آمران به معروف و ناهيان از منکر ( مصوب سال 1394) پيش‌بيني‌هايي براي حمايت از فرهنگ عفاف و حجاب و بنياد خانواده صورت گرفته، اما به گفته نويسندگان اين لايحه برخي از اقتضائات و نيازهاي روز ايجاب مي‌کرد قوانين جديد و با رويکردهاي متفاوتي در اين زمينه تصويب شوند. از اين رو قوه قضائيه نيز اقدام به تدوين لايحه حجاب و عفاف کرده و با قيد دوفوريت آن سعي در تسريع به تصويب رساندن آن دارد. لايحه‌اي که پيشتر جزيياتي از آن در رسانه‌ها منتشر شده است.  يکي از نکات قابل توجه در لايحه حجاب و عفاف اين است که رويکردي اجتماعي و پيشگيرانه داشته و به‌صورت هوشمند و با استفاده از فناوري‌هاي نوين اعمال خواهد شد، کشف حجاب سر توسط بانوان، برهنگي بدن و پوشيدن لباس‌هاي نازک بدن نما جرم انگاري شده و مرتکبين اين جرم پس از شناسايي از طريق سامانه‌هاي هوشمند تا 3 بار مورد تذکر و جريمه‌هاي نقدي قرار گرفته و در صورت تکرار جرم براي بار چهارم به مرجع قضائي معرفي خواهند شد. اقدام قوه قضائيه براي تدوين لايحه حجاب و عفاف در حالي صورت مي‌گيرد که اوايل امسال نيز در نخستين جلسه شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي که به رياست سيد ابراهيم رئيسي برگزار شد، به موضوع حجاب و عفاف مورد بررسي قرار گرفت که در آن وزيران فرهنگ و ارشاد اسلامي و علوم، تحقيقات و فناوري، رئيس سازمان صدا و سيما و رئيس دانشگاه آزاد اسلامي، گزارشي از اقدامات انجام شده و برنامه‌هاي سال 1402 دستگاه‌هاي متبوع خود ارائه کردند و همچنين قرار بر اين شد که شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي جلسه فوق‌العاده‌اي براي ادامه بررسي موضوع حجاب و عفاف برگزار کند تا در راستاي تصويب و ابلاغ سياست‌هاي راهبردي در اين زمينه و مشخص کردن تکليف دستگاه‌هاي مختلف، وظيفه راهبري، نظارت و سنجش اثربخشي اين سياست‌ها و نيز کيفيت اجراي آنها از سوي دستگاه‌هاي مسئول را در قالب يک رويکرد فرهنگي،مورد بررسي قرار دهد.
کد مطلب: 196124
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *