۰
سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۵
چپ‌هاي يونان حاضر به شراکت در دولت راست گرايان نشدند

آتن در کما

انتخابات يونان تکرار مي‌شود
خوشحالي محافظه کاران يونان از پيروزي ميلي متري در انتخابات پارلماني پايدار نمانده است. حزب محافظه‌کار «دموکراسي نوين» تنها 6 راي براي تشکيل کابينه کم آورد اما همين مساله منجر به شکل گيري يک کماي سياسي در آتن شده است.
آتن در کما
گروه بين الملل- هديه گل محمدي: خوشحالي محافظه کاران يونان از پيروزي ميلي متري در انتخابات پارلماني پايدار نمانده است. حزب محافظه‌کار «دموکراسي نوين» تنها 6 راي براي تشکيل کابينه کم آورد اما همين مساله منجر به شکل گيري يک کماي سياسي در آتن شده است.
به گزارش رويترز، «کرياکوس ميتسوتاکيس» (Kyriakos Mitsotakis) نخست وزير يونان نيازمند ائتلاف با احزاب مخالف است؛ اما «الکسيس سيپراس» رهبر چپ‌گرايان يونان ديروز (سه‌شنبه) حکم تشکيل يک دولت ائتلافي را رد کرده و گفت که پس از شکست «دردناک» انتخاباتي حزب سيريزا، خود را براي دومين انتخابات در ماه ژوئن آماده مي‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حزب محافظه‌کار «دموکراسي نوين» يونان در انتخابات پارلماني روز يکشنبه با کسب 40.8 درصد آرا به پيروزي رسيد و سيريزاي چپ‌گرا را با 20.1 درصد راي در آستانه سقوط قرار داد و اين نتيجه نااميدي بسياري از راي‌دهندگان از سبک راديکال و ضد تشکيلاتي اين حزب است.
سيپراس ديروز به کاترينا ساکلاروپولو، رئيس‌جمهوري يونان گفت که تشکيل دولت ائتلافي غيرممکن است.
رهبر حزب سيريزا با عذرخواهي از حاميانش به خبرنگاران حاضر در مقابل عمارت رياست جمهوري گفت: «دليلي ندارم پنهان کنم که نتيجه انتخابات شوک دردناکي است؛ اين غيرمنتظره بود. من مسئوليت کامل اين نتيجه را به عهده مي‌گيرم، اما در فرهنگ لغت من، اين به معناي ايستادن و جنگيدن است.»
در همين حال، روز دوشنبه کيرياکوس ميتسوتاکيس، نخست‌وزير يونان که رهبري حزب دموکراسي نوين را بر عهده دارد، از درخواست ائتلاف خودداري کرد و راه را براي دومين رأي‌گيري در 25 ژوئن هموار کرد و اميدوار است که حزب محافظه‌کارش به پيروزي کامل دست يابد.
بدون حضور حزب دموکراسي نوين، احزاب اپوزيسيون کرسي‌هاي کافي براي تشکيل ائتلاف حاکم را ندارند و همه رهبران احزاب اعلام کرده‌اند که مذاکره براي تشکيل دولت انجام نخواهند داد. حزب سيريزا از انتخابات دوم به عنوان «نبرد نهايي» ياد مي‌کند که هنوز فرا نرسيده است.
الکسيس سيپراس روز دوشنبه در بيانيه‌اي تلويزيوني گفت که مسئوليت اوليه سيريزا «جلوگيري از چشم‌انداز روي کار آمدن يک نخست‌وزيري است که قادر مطلق و غير قابل کنترل باشد و همچنين تضمين اينکه چپ‌ها در چشم‌انداز سياسي يونان باقي مي‌مانند.»
شکست سيريزا، شکاف ميان چپگرايان را آشکار کرد. دو حزب کوچک چپگرا که توسط اعضاي سابق سيريزا تأسيس شده بودند، به پارلمان راه نيافتند. پيش از انتخابات، حزب سيريزا تلاش کرد تا حزب سوسياليست پاسوک را که در انتخابات روز يکشنبه سوم شد و احزاب چپ از جمله حزب کمونيست KKE را متقاعد کند که در يک دولت ائتلافي از آن حمايت کنند.
اما پس از شکست، حزب سيريزا آنها را متهم کرد که به تلاش‌هايش براي تشکيل يک اتحاد گسترده‌تر عليه محافظه‌کاران پشت کرده‌اند. همچنين حزب پاسوک، قبل از اينکه رئيس‌جمهوري يونان يک دولت موقت را منصوب کند تا يونان را به سمت انتخابات دوم ببرد، دستور تشکيل يک دولت ائتلافي را دريافت خواهد کرد. انتخابات جديد، تحت يک سيستم «نمايندگي نيمه تناسبي» برگزار خواهد شد که شانس پيروزي قطعي براي حزب نخست‌وزير فعلي را افزايش مي‌دهد. همه احزاب واجد شرايط نامزدي دوباره هستند.
کد مطلب: 196193
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *