کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«ران دسانتيس» رسما براي انتخابات الکترال 2024 اعلام کانديداتوري کرد

جان سخت فلوريدا در راه کاخ سفيد

4 خرداد 1402 ساعت 2:14

سرانجام فرماندار فلوريدا به صورت رسمي وارد جنگ انتخاباتي الکترال 2024 آمريکا ‌شد. حالا همه نگاه‌ها در انتخابات آمريکا معطوف به «ران دسانتيس» شده که از اردوگاه فيل‌ها به ميدان آمده است.


گروه بین الملل- علي ودايع: سرانجام فرماندار فلوريدا به صورت رسمي وارد جنگ انتخاباتي الکترال 2024 آمريکا ‌شد. حالا همه نگاه‌ها در انتخابات آمريکا معطوف به «ران دسانتيس» شده که از اردوگاه فيل‌ها به ميدان آمده است. او از قدرت نفوذ بالايي در حزب جمهوري خواه و کهنه محافظه کاران برخوردار است. مي‌توان گفت که فعلا رقابت در اردوگاه فيل‌ها داغ است ؛ دسانتيس و «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا به دنبال تسلط بر اردوگاه جمهوري خواهان هستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،محافظه کاران تعمدا درحال برجسته‌سازي رقابت ترامپ و دسانتيس هستند.اين رقابت از نظر برخي تحليل‌گران، ورود دسانتيس مي‌تواند به نفع حزب جمهوري‌خواه باشد؛ زيرا او در عين اين که اقتدار ترامپ را دارد ، توانايي ايفاي نقش مبتني بر خواسته سيستم حاکميت ايالات متحده را هم دارد. مشکل اساسي محافظه کاران با ترامپ اين است که رئيس جمهوري پيشين آمريکا به ساختار پدران واشنگتن احترام نمي‌گذارد.
به نوشته روزنامه گاردين، برنامه توييتري زنده فرماندار فلوريدا ساعت 6 عصر ديروز به وقت فلوريدا (1:30 بامداد پنجشنبه به وقت تهران) با حضور ايلان ماسک، مالک توييتر برگزار شده است. ايلان ماسک گفته که که فعلاً از هيچ يک از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري 2024 آمريکا حمايت نمي‌کند، اما از تبديل‌شدن توييتر به فضايي مانند يکي از ميدان‌هاي شهر که شرکت‌ها رفته‌رفته اطلاعيه‌هاي خود را در آن اعلام مي‌کنند، استقبال مي‌کند.
نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد که «فعلا» در انتخابات درون‌حزبي جمهوري‌خواهان، دي‌سانتيس پس از ترامپ در جايگاه دوم قرار دارد.
نقشه‌هاي دسانتيس
فرماندار جاه طلب فلوريدا در سال 2020 نيز کانديداتوري خود را اعلام کرده بود؛ اما به دليل نارضايتي از وضعيت انتخابات و نتايج آن، از مسابقه کناره‌گيري کرد.
دسانتيس اگرچه شانس بالايي دارد اما در ادامه راه با بسياري از چالش‌ها مواجه خواهد شد. او بايد در مرحله اول با ترامپي دوئل کند که در روياي بازگشت به کاخ سفيد است. در مرحله بعد کانديداي نهايي دموکرات‌ها از بين «جو بايدن» رئيس جمهوري آمريکا يا «ميشل اوباما» همسر رئيس جمهوري سابق آمريکا رقابت کند. دسانتيس همچنين بايد بتواند با مسائلي مانند بحران کروناويروس، تفاوت‌هاي نژادي و جنبش بلک‌لايوز مقابله کند. مساله جنگ اوکراين ، مقابله با چين و روسيه هم موضوعاتي است که قطعا چالش برانگيز خواهد شد. با اعلام کانديداتوري دسانتيس، برخي از برنامه‌هاي او براي تبليغات و حمايت از خود نيز مشخص‌شده‌است. او قصد دارد با استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها، نام و شهرت خود را بيشتر کند و استقبال بيشتري از مردم داشته باشد. همچنين، با افزايش تعداد حاميان خود، او قصد دارد از سود شخصي خود و همچنين از حمايت مالي شرکت‌هاي بزرگ حامي‌اش، براي تبليغات خود استفاده کند.
اگرچه خيلي زود است اما بنا به الگوريتم نخبگان واشنگتن و شهرت دسانتيس ، قابليت برنده شدن او در انتخابات رياست جمهوري سال 2024 بسيار بالاست.
بازي پيچيده بايدن
با اعلام کانديداتوري دسانتيس، تقابل دو حزب دموکرات و جمهوري‌خواه از نظر سياسي و اقتصادي دچار تغييرات شدند. مبارزه بين اين دو حزب نه تنها در زمينه سياست و ايدئولوژي بلکه در زمينه اقتصادي نيز ادامه دارد. دموکرات‌ها به دليل برخي مشکلات اقتصادي که در دوران حکومت ترامپ به وجود آمده است، اميدوار هستند که بتوانند با برنامه‌هايي مثل تسهيلات اقتصادي و توسعه شغلي، راي شهروندان را به خود جلب کنند و در انتخابات برنده شوند. البته اردوگاه جمهوري خواهان هم ضعف‌هاي اقتصادي دولت بايدن را برجسته مي‌کنند.
بايدن با اسلوبي فعاليت خود در حوزه سياست، به يک آيکون در دنياي سياست تبديل‌شده‌است. او از روز اول در برابر ارزش‌ها و اهدافي که به آن‌ها اعتقاد دارد، بي‌ترديد بوده است. ديدگاه‌هاي بايدن در مورد مسائل مختلف، از جمله حقوق بشر، محيط زيست و اقتصاد، در سال‌هاي گذشته بارها براي جامعه مطرح‌شده‌است.
بايدن با اعلام کانديداتوري خود، در حال حاضر براي دونالد ترامپ چالش جدي‌تري به وجود آورده است. بايدن از اوايل کمپين خود، برنامه‌هايي را براي بهبود شرايط اقتصادي و اجتماعي کشور اعلام کرده است. او با بحث و بررسي موضوعاتي مانند حمايت از کارگران، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، سياست‌هاي خود را به روشني براي مردم آمريکا اعلام کرده است.
ران دسانتيس با اعلام کانديداتوري خود، پس از بايدن چالش چنداني براي ترامپ به وجود نمي‌آورد. با وجود اين، بايدن و دسانتيس هر دو در پي رسيدن به هدفي مشترک هستند و به دنبال بهبود شرايط زندگي مردم آمريکا هستند.
برگ برنده فرماندار جوان
بر اساس آخرين نظرسنجي موسسه دانشگاهي افکارسنجي «ماريست» نيويورک، اکثريت قابل توجهي از آمريکايي‌ها معتقدند که آمادگي ذهني جو بايدن رئيس جمهور کنوني و دونالد ترامپ رئيس جمهور سابق آمريکا نگراني واقعي آنها در مورد توانايي اين دو نفر براي تکيه بر مسند رياست جمهوري اين کشور است.
36 تا 62 درصد از شرکت‌کنندگان در اين نظرسنجي نگراني خود را (با نسبت‌هاي مختلف) درباره آمادگي ذهني بايدن براي انجام وظايف خود در صورت پيروز شدن در انتخابات رياست جمهوري 2024 ايالات متحده، ابراز کردند.
البته وضعيت ترامپ نيز از اين نظر تفاوت فاحشي با بايدن ندارد، به اين ترتيب که 51 درصد از کساني که در اين نظرسنجي شرکت کردند، معتقد هستند که آمادگي ذهني ترامپ براي اشغال صندلي رياست جمهوري آمريکا يک نگراني واقعي است و تنها 43 درصد شرکت‌کنندگان نظري خلاف اين را داشتند.
بايدن همين حالا هم با 80 سال سن، مسن‌ترين رئيس جمهور تاريخ ايالات متحده است. وي بارها از سوي جمهوري‌خواهان متهم به نداشتن تيزبيني لازم براي انجام وظايف خود به عنوان رئيس جمهور آمريکا شده است.
البته سن بالاي وي باعث نگراني هم‌حزبي‌هاي دموکرات او نيز شده است زيرا آنها نگران اين هستند که به‌خصوص اگر دوباره ترامپ به عنوان نامزد حزب جمهوري‌خواه وارد عرصه انتخابات 2024 شود، آيا بايدن بهترين شانس آنها براي پيروزي در اين انتخابات خواهد بود؟
اين نظرسنجي يک نکته کليدي و منفي ديگر هم در مورد بايدن را روشن کرد و آن اينکه اکثر کساني که معتقدند آمادگي ذهني بايدن براي احراز پست رياست جمهوري آمريکا يک نگراني اساسي است، در گروه‌هايي قرار دارند که به‌طور سنتي تاثير بيشتري در نتايج انتخابات رياست جمهوري در آمريکا دارند.
اين مساله يک نقطه ضعف و آسيب‌پذيري جدي است که دموکرات‌ها را مجبور مي‌کند با داغ شدن مبارزات انتخاباتي، از شدت نگراني ناخن‌هاي خود را بجوند و با هر سخنراني، کنفرانس خبري و مناظره نفس خود را در سينه‌هايشان حبس کنند.
در آن طرف ، ترامپ که در روز انتخابات 2024، 78 ساله خواهد شد، پنج سال بزرگتر از رونالد ريگان رئيس جمهور پيشين آمريکا در دومين مراسم تحليف خود خواهد بود اما فراتر از سن ترامپ، بسياري در مورد خلق و خوي، دروغ‌هاي مداوم و سخنان متعصبانه گاه و بيگاه وي نگران هستند.
در مورد ترامپ هم تقريبا از هر 10 طرفدار حزب دموکرات شرکت‌کننده در اين نظرسنجي 8 نفر آمادگي ذهني وي را يک نگراني واقعي مي‌دانند اما تنها 48 درصد افراد مستقل اين عقيده را درباره ترامپ دارند که اگرچه به خودي خود آمار بالايي است اما در مقايسه با آمار 70 درصدي افراد مستقل که همين نظر را در مورد بايدن داشتند، وضعيت ترامپ به مراتب بهتر است.
حتي هم‌حزبي‌هاي ترامپ هم از اين نظر (آمادگي ذهني) نظر منفي کمتري نسبت به او در مقايسه با نظر منفي دموکرات‌ها به بايدن دارند و در حالي که 40 درصد دموکرات‌ها نگران آمادگي ذهني بايدن هستند، تنها 20 درصد جمهوري‌خواهان در مورد آمادگي ذهني ترامپ براي تصدي پست رياست جمهوري 2024، احساس نگراني مي‌کنند.
از سوي ديگر، بزرگ‌ترين مشکل ترامپ همچنان با زنان سفيدپوست تحصيل کرده و مادران سرپرست خانواري است که در حومه شهرها و شهرهاي کوچک زندگي مي‌کنند.
شانس فرماندار فلوريدا
نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند که دسانتيس، با وجود اينکه يک کانديداي جديد است؛ اما در ميان مردم آمريکا يک چهره شناخته شده است. در فرهنگ سياسي ايالات متحده ، رئيس جمهوري آمريکا بايد يک چهره مقتدر کاريزماتيک باشد که اتفاقا دسانتيس در نگاه رسانه‌ها داراي اين خصلت است. او از الگوي The First AMERICA  الگو برداري مي‌کند.
همچنين، ران دسانتيس در بحث‌هاي اخير بر سر مسائلي مانند تغييرات اقليمي، بهداشت و اقتصاد که مردم را نگران مي‌کنند، مواضع قوي اتخاذ کرده است. کهنه محافظه کاران معتقدند که مواضع سخت دسانتيس باعث شوند تا مردم به وي به عنوان يک رهبر قوي و قابل اعتماد توجه بيشتري کنند.
با اين حال، هنوز زمان زيادي تا راي‌گيري باقي است و هيچ کس نمي‌تواند با اطمينان کامل پيش‌بيني کند که چه کسي برنده انتخابات خواهد شد. با اين حال، تا اينجاي کار روي کاغذ دسانتيس مي‌تواند بخت اول رياست جمهوري بعدي آمريکا باشد.


کد مطلب: 196254

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/196254/جان-سخت-فلوريدا-راه-کاخ-سفيد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir