۰
جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
مراسم 60 سالگي حزب مؤتلفه اسلامي‌در حسينيه جماران برگزار شد

سيدحسن خميني: بايد دل‌هاي مردم را جذب کنيد

هيات‌هاي مؤتلفه در زمان ايجاد به شدت تحت تأثير انديشه‌هاي آيت ‌الله خميني بودند و براي نخستين بار، در تظاهرات 15 خرداد 1342 و ترور حسنعلي منصور، نقش ايفا کردند و در انقلاب اسلامي‌نيز، عليه حکومت پهلوي فعاليت کردند.
سيدحسن خميني: بايد دل‌هاي مردم را جذب کنيد
گروه سياسي: هيات‌هاي مؤتلفه در زمان ايجاد به شدت تحت تأثير انديشه‌هاي آيت ‌الله خميني بودند و براي نخستين بار، در تظاهرات 15 خرداد 1342 و ترور حسنعلي منصور، نقش ايفا کردند و در انقلاب اسلامي‌نيز، عليه حکومت پهلوي فعاليت کردند. پس از پيروزي انقلاب و تشکيل نظام جمهوري اسلامي، به منسجم‌ترين نيروي سياسي جناح راست بدل شدند و يکي از پرنفوذترين جناح‌ها در حزب جمهوري اسلامي‌بشمار مي‌آمدند. شايد بتوان گفت اولين صحنه سياسي در پيش روي موتلفه، براي ايفاي نقش در ساختار سياسي جديد ايران پس از انقلاب اسلامي، مجلس خبرگان قانون اساسي بود که انتخابات آن در مرداد 58 برگزار شد، سه نفر از اعضاي منتسب به اين گروه يعني پرورش، عسگراولادي و شيباني در اين مجلس حضور داشتند. حال پس از گذشت اولين حضور سياسي، مراسم 60 سالگي حزب مؤتلفه اسلامي‌4 خردادماه در حسينيه جماران برگزار شد. مراسمي‌که در آن علاوه بر اعضاي شوراي مرکزي، حجت الاسلام و المسلمين سيد حسن خميني، مصطفي پورمحمدي دبيرکل جامعه روحانيت مبارز و همچنين چانگ هوا سفير چين در ايران، کانگ سام هيون سفير کره شمالي در ايران، لوئونگ کونوک هويي سفير ويتنام، دبير اول سفارت ژاپن و نماينده دو حزب مزاري و تبيان افغانستان حضور داشتند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حزب موتلفه اسلامي‌از زمان تشکيل تا به امروز فراز و فرودهاي بسياري را تجربه کرده با اين حال اما همچنان ساختار سنتي خود را تا به امروز حفظ کرده است. حزبي که کمتر رويکرد جوانگرايي در ساختار مرکزي آن ديده شده است. يکي از فعاليت‌هاي سياسي برجسته موتلفه اسلامي‌در سال‌هاي نخستين انقلاب، در زمينه امنيتي، و نقش اين گروه در مقابله با مخالفان حکومت جمهوري اسلامي‌بود. گرچه اعضاي اصلي اين حزب نيز تا به امروز در مناصب سياسي، امنيتي و اقتصادي کشور نقش پررنگي را داشته و دارند، اما کابينه شهيد باهنر و آيت‌الله مهدوي‌کني را مي‌توان اوج قدرت‌نمايي موتلفه اسلامي‌در ساختار دولتي، در دهه نخستين بعد از انقلاب اسلامي‌دانست، چرا که اين گروه سياسي توانست تعدادي از اعضاي خود را در بالاترين سطح اداري کشور به عنوان اجراي دولت ايران ببيند. نکته قابل توجه ديگر درباره اين جريان سياسي نوع رفتار لجستيکي و تاکتيکي آنان است. موتلفه جداي از دفاتر استاني، لجستيک لازم براي فعاليت حرفه‌اي حزبي را هم در اختيار دارند: از رسانه اختصاصي تا نيروي انساني كافي.
همانگونه ک دبيرکل فعلي آن ادعا کرده ، اين حزب اکنون در 31 استان دفتر داشته و در بسياري از شهرستان‌ها هسته مرکزي حزب وجود دارد و در حوزه روابط بين‌الملل نيز با همراهي وزارت خارجه فعاليت زيادي انجام داده است. بادامچيان گفته که اين حزب همچنين با جبهه مقاومت و کشورهاي اسلامي‌از قبل ارتباط و با دولت و مجلس در همه دوران همکاري داشته‌ و هر کمکي مي‌توانسته اند، انجام داده‌ اند. با اين حال مراسم 60 سالگي اين حزب در جماران برگزار شد و در آن سيد حسن خميني در جمع اعضاي حزب موتلفه بيان کرد که مردم را بيدار ساخته و جذب کنيد.مشکلات مردم زياد است، اما راه از همان مردم ميگذرد؛ يعني کار تشکيلاتي.
يادگار امام افزود: يکي از نقاط درخشان تاريخ موتلفه داشتن خط مرز با جريان ماترياليستي و کمونيستي است. چون امروز  معلوم است و همه مي‌دانند خدا هست اما برگرديم به دوراني که اين پارادايم روشن فکري جهاني است؛ ميليون‌ها نفر براي اين آرمان کشته شدند، فرياد کشيدند. در شهر همين تهران براي استالين و لنين مجلس فاتحه گرفتند. تقريبا هر کسي که مدعي بوده مي‌خواهد روشن فکر باشد بايد به نوعي حرف چپ مي‌زده است.
او ادامه داد: در اين فضا جذب جريان‌هاي ماترياليستي نشدن کار سختي بوده اما به هر حال همان جريانات هم دنبال سعادت بشريت بودند ولو به دروغ؛ من اصلا کاري به نيت خواني ندارم که واقعا راست مي‌گفتند يا نه.
به گفته او در طول زندگي خودمان جريانات ضد کمونيستي مدعي بودند که دنبال سعادت بشر هستند و خيلي هم تلاش کردند و بسياري هم از زاويه ديگري به جنگ با اين انديشه رفتند. تا قبل از انقلاب همه جريانات عرب ريشه‌هاي چپ دارد و حتي پان عربيست‌ها در نهايت به انديشه ماترياليستي و سوسياليستي رسيده است. البته موتلفه چون نقطه اتکايش به مرجعيت شيعه و دينداري بوده اين راه را نرفته است.
او افزود: اينجاست که نقش موتلفه پررنگ مي‌شود که مردم را نصيحت کنند؛ خوب باشيد و خوبي را به مردم نشان بدهيد و دل‌هاي مردم را جذب کنيد. کار تشکيلاتي کنيد، اما با اين رويکرد که دل‌هاي مردم جذب شود.
بيش از نيم قرن فعاليت سياسي، اقتصادي، فرهنگي و امنيتي اين حزب بهانه اي براي برگزاري مراسمي‌بود که در آن حجت‌الاسلام و المسلمين مصطفي پورمحمدي بيان کند که اعضاي موتلفه صف شکن بوده و جواني و عمر خود را فداي انقلاب اسلامي‌کردند. به گفته دبيرکل جامعه روحانيت مبارز با بيان اينکه مؤتلفه جزء پيشتازان احياي امر خدا و ائمه هستند.
به گزارش جماران، لاله افتخاري نيز در اين مراسم با اشاره به جملاتي از امام خميني(س) درباره شجاعت‌هاي زنان، گفت: امام عزيز تربيت شده مکتب وحي بودند و تمام اقشار جامعه به ويژه بانوان را مورد توجه قرار مي‌دادند. بنابراين حزب مؤتلفه به بانوان توجه ويژه‌اي داشت. چه بانواني مثل مرضيه ‌دباغ در خط مقدم بودند و چه ديگر بانواني که در خط مقدم نبودند؛ مانند همسران شهدا.  اين عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه اسلامي‌در ادامه بيان کرد: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي‌مؤتلفه به مسير خود ادامه داد و براي ايجاد شبکه در بين بانوان استان‌هاي مختلف همت گماشت. بانوان همچون حضور سرنوشت‌ساز خود در پيروزي انقلاب اسلامي، در جهت منويات رهبر انقلاب در برهه‌هاي گوناگون و در عرصه‌هاي مختلف به نقش خود واقف بودند و به آن عمل کردند.
يکي از چهره‌هاي شناخته شده موتلفه محسن رفيق‌دوست است. او يکي از چهره‌هاي نظامي‌موتلفه به حساب مي‌آيد.گرچه در مناصب اجرايي نيز داشته اما فعاليت‌هاي او در حوزه سپاه، چهره‌هاي امنيتي – نظامي‌از او ترسيم کرده است. او معتقد است که امام خميني(س) مؤتلفه را تأسيس کرده تا اسلام سياسي را به مردم بشناساند. به گفته او مؤتلفه معني تقيه را در جامعه آشکار کرد که تقيه اين نيست که در کنج خانه بنشينيم بلکه يعني مخفيانه مبارزه کنيم. افتخار مؤتلفه اين است که توسط همه مراجع مورد تأييد قرار گرفته است.
عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه اسلامي‌تصريح کرد: ما 15 نفر از سران مؤتلفه بعد از انقلاب دور هم جمع مي‌شديم و  اخبار جامعه را از طريق سيد احمد آقا به امام مي‌رسانيدم. يک بار مرحوم سيد احمد آقا از طرف امام گفت که شما موتلفه‌اي‌ها تا آخر پاي نهضت ايستاده‌ايد. همين حرف را رهبر انقلاب و مراجع زده‌اند چون مؤتلفه از عهد خود با امام دست برنداشته است.
او افزوده است که همه از مؤتلفه مي‌ترسيدند چون ثابت رأي است و بر عهدي که با امام بسته باقي است. خواهش مي‌کنم جوانان به مؤتلفه بپيوندد تا اين مؤتلفه باشد که انقلاب را تقديم امام زمان(عج) مي‌کند.
در نهايت سخنران اين مراسم دبيرکل حزب موتلفه بود. چهره سياسي - فرهنگي حزب از يک خانواده اي که در عرصه اقتصاد و بازار فعاليت مي‌کند.
اسدالله بادامچيان امام خميني(س) را مؤسس حزب مؤتلفه اسلامي‌دانست و گفته است: خداوند به ما عنايت کرد و 60 سال پيش در ديدار امام با ياران، ايشان به ما گفتند شما براي خدا کار مي‌کنيد، با هم مؤتلف شويد و ياران در همان بيت امام اولين جلسه تأسيس حزب را راه انداختند و به برکت اين نگاه امام، قرار بر اين شد اسم اين تشکيلات را مؤتلفه اسلامي‌بگذاريم.
دبيرکل حزب مؤتلفه اسلامي‌يادآور شد: مؤتلفه دوران زندان و شکنجه و پيروزي را در اين 60 سال طي کرد. در اين 60 سال از حضور در زندان‌ها و تحمل شکنجه و در جهاد مسلحانه‌اي که به دستور امام شکل گرفت و در راهپيمايي‌ها، از اولين راهپيمايي در سال 42 عليه رژيم شاه و راهپيمايي‌هاي ميليوني سال 57 مؤتلفه نقش اساسي بر عهده داشته است. او ادامه داد: در مقابل فتنه‌ها از جمله فتنه 1401 ما دو شهيد تقديم کرده‌ايم و در همه انتخابات‌ها حضور پر شور داشته ولي هيچ گاه به دنبال کسب پست و قدرت نبوده‌ايم و مؤتلفه همواره دنبال اين بوده که آنچه نظام و ولايت مي‌خواهد را انجام بدهد.
در چهارچوب ترسيمي‌امامين انقلاب حرکت کرده و با مردم بوده و هنوز هم مردمي‌است. الآن هم در عرصه فرهنگي يک کار جدي و در قالب تمدن نوين اسلامي‌براي نقد تمدن غرب مي‌کنيم.
بادامچيان در خصوص مرحوم حبيب‌الله عسکراولادي گفت: اين مرد بزرگ عضو مؤتلفه، بعد از تحمل همه رنج‌ها و خطوط افراطي و تنگ نظري‌ها در وصيت نامه اش مي‌گويد من هيچ دارايي ندارم که ثلث آن پرداخت شود؛ آن وقت عليه اين شخصيت که همه وجودش در اختيار انقلاب بود، آن قدر حاشيه سازي کردند و حالا مرحوم عسگر اولادي به عنوان يک اسوه پاک‌ دست فعاليت اقتصادي و توليد شناخته مي‌شود.
او به فعاليت‌هاي مؤتلفه از سال‌هاي آغاز تأسيس تا کنون نيز اشاره اي داشته و گفته است: در تأسيس صندوق‌هاي ياري‌رسان به مظلومان، مؤتلفه نهادهاي تعاوني اسلامي‌را شکل داد و تأمين هزينه‌هاي انقلاب و کمک به خانواده‌هاي شهدا و جانبازان را بر عهده گرفت. مهم تر از همه اين فعاليت‌ها، ايجاد يک حزب خدا محور بود که تا امروز به خوشنامي‌عمل کرده و مي‌بينيم که در رانت و مفاسد و اين چيزها اسمي‌از مؤتلفه وجود ندارد و اين يک اسوه براي احزاب جهاني است.
کد مطلب: 196351
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *