۰
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰
واکنش‌ها به تبادل آتش مرزي ايران و طالبان ادامه دارد

نگفتمت مرو آنجا که آشنات منم؟

خبر درگيري ديروز هنگ مرزي ايران به شبه‌نظاميان طالبان به سرخط شبکه‌هاي مجازي و افکار عمومي کشورمان تبديل شده است.
نگفتمت مرو آنجا که آشنات منم؟
گروه سياسي: خبر درگيري ديروز هنگ مرزي ايران به شبه‌نظاميان طالبان به سرخط شبکه‌هاي مجازي و افکار عمومي کشورمان تبديل شده است. در ابتدا حس توام با خشم از اقدام وقيحانه طالبان در حمله عليه مواضع ايراني شکل گرفت اما در ادامه خبر شهادت 2 مرزبان کشورمان بر شدت نارضايتي کاربران افزوده شد. نکته قابل تاسف اينجاست که جريان تطهيرکننده طالبان چشم بر خون شهيدان ايراني بستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،افشاي خبر شهادت سروان قربانعلي پيري فرمانده پاسگاه مرزي ساسولي هنگ در تاريخ 26 ارديبهشت توسط شبه نظاميان طالبان که پيشتر گفته شده بود در درگيري با اشرار به شهادت رسيده بود ؛ نوعي نارضايتي عمومي از تساهل و تسامح با وقاحت طالبان را شکل داد.
بامداد ديروز ، «احمد مسعود» رهبر جبهه ملي مقاومت افغانستان با انتشار توئيتي کنايه‌آميز به درگيري طالبان با نيروهاي مرزباني ايران در نيمروز واکنش نشان داد و در توئيتي نوشت: «نگفتمت مرو آنجا که آشنات منم؟»
نکته جالب اينجاست که طالبان نه‌تنها مدعي شد که ايران آغازکننده درگيري‌ها بوده‌است که براي کشورمان هم با ادبيات سخيف رجز خواني کردند. عبدالحميد خراساني معروف به «ناصر بدري» فرماندار سابق ولايت پکتيا با انتشار پيامي ويديويي ايران را تهديد کرد.
خراساني با انتشار ويديويي در صفحه توئيتري خود در پيامي تهديدآميز و توهين آميز خطاب به ايران گفت: با صبر و حوصله مردم افغانستان بازي نکنيد!
وي با اشاره به اينکه در برابر ايران سر خم نخواهيم کرد گفت: ايران بايد مديون حوصله بزرگان امارت اسلامي باشد و در صورت نياز با شوق و علاقه اي بيشتر نسبت به جهاد براي مبارزه با استعمار آمريکا در برابر ايران مبارزه خواهد کرد. وي افزود: از آنچه که حق ماست دفاع خواهيم کرد و در صورت ادامه وضعيت کنوني ايران را فتح خواهيم کرد.
جزييات جديد از حمله طالبان به پاسگاه مرزي ايران
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به حادثه سراوان و شهادت 5 مرزبان کشور، گفت: «طرح جامع مرزباني» در کميسيون امنيت ملي تقريبا به نتيجه رسيده و نيازمند اين است که بررسي آخر در کميسيون روي اين طرح صورت بگيرد و در سال جاري در صحن علني به تصويب برسد. شهريار حيدري در گفت‌وگو با شفقنا در خصوص حمله طالبان به مرز سراوان، گفت: گروهک «جيش الظلم» با استفاده از سرويس‌هاي مختلف، خصوصا سرويس «پاکستان» عملياتي در مرز ايران انجام مي‌دهند.
پاکستان 2 سال گذشته اقداماتي براي انسداد مرز، با استفاده از فنس کشي و سيم خاردار انجام داد که طي بازديدي که از اين منطقه داشتيم، تقريباً عرض فنس و سيم خاردار، يک و نيم متر است و هر کسي نمي‌تواند آنها را باز کند مگر با هماهنگي سرويس پاکستان. نهايتاً در نقطه‌اي به نام «مزه سر»، ساعت 11:5 همان شب از نقطه‌اي ورود و برجک را محاصره ‌مي‌کنند.
ابتدا اقدام به تيراندازي مي‌کنند و بعد هشدار مي‌دهند که تسليم شويد. پنج نفري که در داخل برجک بودن تصميم مي‌گيرند بجنگند ولو اينکه شهيد شوند که جاي تقدير و تشکراز سازمان مرزباني کشور دارد که از نظر ايمان و روحيه دفاع، آمادگي داشتند.
حيدري اضافه کرد: نهايتا چند دقيقه‌اي که درگيري بين برجک و گروهک تروريستي شروع ‌مي‌شود، بلافاصله يگان امداد اطلاع پيدا کرده و به سمت برجک حرکت ‌مي‌کنند؛ در مسير، يگان هم با بخش ديگر گروهک درگير مي‌شود نهايتاً چهار نفر از داخل برجک و يک نفر از نيروهاي امداد شهيد مي‌شوند و يک نفر هم در کما به سر مي‌برد. گروهک براي اولين بار با استفاده از تله انفجاري برجک را تخريب مي‌کند.
وي همچنين با اشاره به درگيري روز گذشته مرزبانان ايران و طالبان، گفت: روز گذشته هم مرزبانان ما با طالبان درگير مي‌شوند که سابقه دارد. چند روز قبل فرمانده پايگاه ما را شهيد کردند. همچنين مردمي که در آن منطقه کشاورزي ‌مي‌کنند را مورد آزار و اذيت قرار ‌مي‌دهند. پشت ديوار چند هزار هکتار متعلق به مردم زابل است که مزاحمت‌هايي براي اين کشاورزان ايجاد ‌مي‌کنند که ناچار مرزباني پاسخ داده و عملياتي خوبي عليه طالبان انجام شد. اين وضعيت بايد از مسير ديپلماسي حل و فصل شود. من معتقدم دستگاه ديپلماسي ما بايد به شکل فعال با طالبان صحبت کنند تا کار به اين درگيري‌ها کشيده نشود. زيرا بهترين همسايه براي افغانستان، در طول تاريخ، ايران بوده هميشه ميزبان مردم افغانستان بوده و تعداد بالايي از مردم اين کشور به ايران مهاجرت کردند و با توجه به تاکيد رهبر انقلاب اسلامي، با شهروندان افغانستاني مثل شهروندان ايراني برخورد ‌مي‌شود.
کد مطلب: 196483
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *