۰
سه شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰
صحرايي وزير آموزش و پرورش شد

صندلي وزارت با 167 راي

جلسه بررسي صلاحيت و دريافت رأي اعتماد به رضا مراد صحرايي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در حالي روز در صحن علني مجلس برگزار شد که رئيس‌جمهور ترجيح داد در اين جلسه حضور نداشته باشد و به جاي رئيسي معاون اول يعني محمد مخبر گزينه پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش را همراهي کرد.
صندلي وزارت با 167 راي
گروه سياسي: جلسه بررسي صلاحيت و دريافت رأي اعتماد به رضا مراد صحرايي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در حالي روز در صحن علني مجلس برگزار شد که رئيس‌جمهور ترجيح داد در اين جلسه حضور نداشته باشد و به جاي رئيسي معاون اول يعني محمد مخبر گزينه پيشنهادي وزارت آموزش و پرورش را همراهي کرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،آنگونه که سيدمحمد حسيني معاون پارلماني رئيس جمهور، درباره علت حضور نيافتن رئيس جمهور در جلسه راي اعتماد گفته، رئيس جمهور قرار بود براي تقديم لايحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پيدا کند و در پايان هم از وزير پيشنهادي خود دفاع کند اما به دليل آنکه تدوين برنامه هفتم توسعه نهايي نشده و به همين دليل تقديم آن به مجلس نيز به تاخير افتاده است، برنامه حضور ابراهيم رئيسي در مجلس شوراي اسلامي لغو شد. البته خبرگزاري ايلنا گزارش داده که برخي اين تصميمي رئيسي را ناشي از اطمينان وي از راي‌آري صحرايي قلمداد کردند.
مخالفان چه گفتند؟
مخالفان تصدي وزارت صحرايي بر اين عقيده بودند که او پيشينه و تجربه کافي براي وزارت را نداشته و همانند وزير قبلي است. علي خضريان نماينده تهران در مخالفت با صحرايي خطاب به وزير پيشنهادي گفته «جاي لابي‌گري راه‌حل براي مشکلات بدهيد». او معتقد است رفت و آمد وزرا دردي از مشکلات آموزش و پرورش حل نکرده و صرفا يک حرکت نمايشي است. البته عمده مخالفت خضريان با صحرايي به دليل حضور نيروهاي اصلاح طلب و افرادي که از دولت روحاني همچنان در مسند هستند، بود نه عملکرد و تجربه فعاليت در حوزه آموزش و پرورش. چرا که او به صراحت بيان کرد:«شما رياست ستاد يک نماينده اصلاح‌طلب را برعهده گرفتيد که بعد از نمايندگي وي رئيس بنياد شهيد آن شهرستان شديد. اين از چيست؟ از خويشاوندي؟ شما به عنوان رئيس دانشگاه فرهنگيان و در حالي که بعد از 13 ماه نمي‌توانيد گزينه مناسبي را براي کمک به خودتان در دانشگاه فرهنگيان انتخاب کنيد و هنوز تعداد زيادي از نيروهاي قبلي وابسته به جريان اصلاحات در آن دانشگاه حضور دارند، چطور مي‌خواهيد آموزش و پرورش را به نتيجه برسانيد و تحول ايجاد کنيد».
خضريان همچنين به مسائل وضعيت حجاب و فعاليت شخصي صحرايي نيز پرداخت و گفت:« شما مسئوليت جايي را برعهده داريد که کلاس‌هاي مختلط و تصاوير بي‌حجاب آن در سطح کشور منتشر شده است و شما چه عکس‌العملي را نشان داديد، شما در اينستاگرام شخصي‌تان خواننده همراه فتنه را تبليغ کرديد با کدام يک از خطوط فرهنگي اين کار را انجام داديد؟».
نماينده تهران در ادامه مخالفتش ادعا کرده که صحرايي يک جانباز 70 درصد را عزل و فردي را که در دستبوسي فرح شرکت کرده بود و در دوران اصلاح‌طلبي تأليف کتب درسي را برعهده داشت را جاي او نشانده است.
سيدعلي موسوي نماينده ملکان نيز مدعي شده بود که سوابق آقاي صحرايي مربوط به آموزش و پرورش نبوده و او از بدنه اين وزارتخانه نيست. بنابراين نمي‌تواند درک جامعي از مسائل و مشکلات معلمان داشته باشد. او معتقد است که صحرايي بسياري به آقاي نوري وزير سابق آموزش و پرورش دارد.
علي بابايي کارنامي نماينده ساري و ميان درود نيز مخالفت خود را با اين پرسش مطرح کرد که تکليف صندوق ذخيره فرهنگيان و قانون رتبه‌بندي چه مي‌شود؟
عبدالعلي رحيمي مظفري نماينده مردم سروستان، کوار و خرامه نيز با طرح اين پرسش خطاب به صحرايي که برنامه شما براي دغدغه‌هاي مالي معلمان و آسيب‌هاي اجتماعي پيرامون دانش‌آموزان چيست؟ بيان کرد:« بودجه رتبه بندي معلمان را ندهند، شما چند وقت بيشتر دوام نخواهيد آورد». نکته قابل توجه اينکه باوجود موافقت فراکسيون انقلاب اسلامي مجلس با وزارت صحرايي اما او در اين باره اعلام کرد که هر چند قائل به نظر جمعي فراکسيون است، اما دليل نمي‌شود سوالات تخصصي خود را نپرسد.
دفاع موافقان از عملکرد صحرايي
در ابتداي اين جلسه رضا حاجي پور سخنگوي کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ضمن قرائت گزارش بررسي برنامه‌ها و صلاحيت صحرايي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، از موافقت ضمني کميسيون متبوعش با تصدي او  در وزارتخانه مذکور خبر داد.
همچنين سيد محسن دهنوي، الهام آزاد و عبدالحسن روح الاميني نيز در دفاع از صحرايي پرداختند. موافقان بر اين باور بودند که «صحرايي» استانداردها را داشته، توانمند، متعهد و متخصص بوده و در نهايت اهل داد و ستد نيست؛ حتي براي خودش.
سيدمحسن دهنوي در دفاع از صحرايي بيان کرد: «صحرايي شناختش از فضا شناخت خوبي است از معلمي و مناطق محروم شروع کرده‌اند و تا بالاترين سطوح مسئوليت گرفته‌اند، ايشان تجربه لازم را در تمام سطوح دارند». او خطاب به خضريان گفت: «گفته مي‌شود آقاي صحرايي يک جانبازي را برکنار کردند يکي از شبهات مطرح شده اين بود که شما گفتيد شما فرزند شهيد هستيد و گفتيد فرزند شهيد بودن افتخار است، پدرم بيش از 8 سال در منطقه عملياتي بوده و سال گذشته به رحمت خدا رفتند. اينکه ما بگوييم يک برکناري را نسبت بدهيم که ايشان با فرهنگ ايثار و شهادت زاويه دارد روا نيست».
الهام آزاد نيز در دفاع از صحرايي اينگونه بيان کرد که به توانايي رضامراد صحرايي اعتقاد راسخ داشته. ايشان را از قبل مي‌شناسد و او فردي توانمند، متعهد و متخصص مي‌داند. عبدالحسن روح الاميني در دفاع از صحرايي موضوع بيانيه انجمن اسلامي معلمان را مطرح کرد و گفت:« به ايشان خرده مي‌گيرند که  در دوران دولت قبل معاون رييس دانشگاه بوديد و بعد از اين که رييس عوض شده چرا ادامه داديد . آيا ايستادگي روي عقايد جرم است آيا اين جرم است که از دل آموزش و پرورش است و اهل زد و بند نيست ما مجلس انقلابي نبايد تسليم اين جو شويم». او در نهايت گفت که آموزش و پرورش از مبادي حکومتي است و قابل برون سپاري نيست مجلس هم به ايشان راي مي‌دهد  به کسي که اهل داد و ستد نيست حتي براي خودش.
در نهايت وزير پيشنهادي آموزش و پرورش توانست از سد مخالفان عبور کرده و با 167 راي موافق در مقابل 86 رأي مخالف و 14 رأي ممتنع سکان وزارت را به دست گيرد.
کد مطلب: 196626
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *