۰
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۹
نماينده بايدن براي بررسي امکان توافق آمريکا با ايران به مسقط رفته ‌است

چانه‌زني درباره توافق « توقف واشنگتن – توقف تهران»

مجموعه تحولات پرونده اتمي ايران به شکل آشکار و پنهان با سرعتي غيرعادي به پيش مي‌رود. همزمان با سفر سلطان هيثم پادشاه عمان به تهران که عمدتا نقش ميانجي‌ را ايفا مي‌کند؛ در کانون توجه قرار داده‌است.
چانه‌زني درباره توافق « توقف واشنگتن – توقف تهران»
گروه سياسي: مجموعه تحولات پرونده اتمي ايران به شکل آشکار و پنهان با سرعتي غيرعادي به پيش مي‌رود. همزمان با سفر سلطان هيثم پادشاه عمان به تهران که عمدتا نقش ميانجي‌ را ايفا مي‌کند؛ در کانون توجه قرار داده‌است. در ابتدا گفته شده که پيام‌هايي بين تهران و واشنگتن از کانال سلطان ميانجي منتقل شده است که اتفاقا با واکنش هيستريک اسرائيلي‌ها مواجه شد.
حالا پايگاه خبري اکسيوس به نقل از منابع خود از سفر مخفيانه مشاور بايدن به عمان براي بررسي احتمال توافق با ايران خبر داده‌است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،پنج مقام آمريکايي، صهيونيستي و اروپايي به پايگاه خبري اکسيوس اطلاع دادند که برت مک‌گورک، مشاور ارشد امور خاورميانه جو بايدن، رئيس‌جمهور آمريکا در اوايل ماه جاري ميلادي سفري مخفيانه به عمان داشته تا با مقامات اين کشور درخصوص توافق احتمالي با ايران بر سر برنامه هسته‌اي گفت‌وگويي داشته باشد.
به گفته مقامات آمريکايي و صهيونيستي مک‌گورک در تاريخ 8 مه از مسقط بازديد کرده و همچنين سفري به اسرائيل داشته است تا گفت‌وگويي با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونسيتي داشته باشد.
به گفته مقامات، محور اصلي گفت‌وگوهاي مک‌گورک طي سفرهاي خود تلاش ديپلماتيک جديد براي رسيدن به توافق هسته‌اي با ايران با ميانجيگري عمان بوده است.
يک مقام ارشد اسرائيلي با بياني ديپلماتيک درمورد مذاکرات غيرمستقيم از طرفي کشوري ثالث گفت: «عماني‌ها در حال انجام مذاکرات نزديک سازي بين آمريکا و ايران هستند».
سه مقام ارشد اسرائيلي مدعي شدند که کاخ سفيد از طريق دولت عمان در حال بررسي است که آيا ايراني‌ها آماده برداشتن گام‌هايي جهت تنش زدايي در منطقه و پذيرفتن محدوديت‌هايي بر برنامه هسته‌اي‌شان هستند و اينکه در ازاي آن چه مي‌خواهند.
يکي از مقامات ارشد اسرائيلي به آکسيوس گفت: «آمريکايي‌ها خواهان تنفس هستند.»
سخنگوي شوراي امنيت ملي کاخ سفيد ادعا‌هاي مقامات اسرائيلي را رد کرد. سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: هيچ بحثي از سوي آمريکا درباره توافق موقت و هيچ بحثي درباره رفع تحريم‌ها يا بسته شدن پرونده‌هاي پادمان وجود ندارد.
 يک ديپلمات ارشد اروپايي گفت که «ايالات متحده در حال همکاري با عماني‌ها در مورد موضوع ايران است.»
همزمان ، رافائل گروسي، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جمع خبرنگاران در نيويورک در پاسخ به سوالي درباره برنامه هسته‌اي ايران گفت: گزارش من در مورد وضعيت برنامه هسته‌اي در ايران قرار است به زودي منتشر شود.
گروسي افزود: ما روي چند موضوع با ايران کار مي‌کنيم و در برخي از آن‌ها پيشرفت داريم و در برخي نه.
تازه‌ترين گزارش رافائل گروسي قرار بود روز سه‌شنبه در اختيار 35 عضو شوراي حکام قرار بگيرد.
قرار است اين گزارش در نشست هفته آتي شوراي حکام در دستور کار قرار بگيرد.
همکاري‌هاي ايران و آژانس در موضوعات پادماني يکي از مهم‌ترين موضوعات مورد بررسي در اين گزارش است.
موضع چماق و هويج رابرت مالي
رابرت مالي، نماينده ويژه آمريکا در امور ايران و رييس هيات مذاکره‌کننده آمريکا در مذاکرات وين در گفت‌وگويي با شبکه ان‌پي‌آر که مشروح آن در وبگاه اين شبکه منتشر شده است، در پاسخ به اين سوال که ايران تا چه اندازه به دست‌يابي به يک سلاح اتمي نزديک است، گفت: پاسخ به اين سوال دو بخش دارد. اولي مسئله غني‌سازي اورانيوم است و ما مي‌دانيم و به صورت علني هم گفته‌ايم که چند هفته با دست‌يابي به مقادير کافي از اين مواد فاصله دارند. اگر آن‌ها تصميم بگيرند که در حد تسليحاتي غني‌سازي کنند، به در اختيار داشتن مواد کافي براي يک بمب بسيار نزديک خواهند بود. فکر مي‌کنم مسئله بعدي اين خواهد  بود که چقدر طول خواهد کشيد تا يک بمب و وسيله پرتاب آن را داشته باشند. اين اطلاعات محرمانه است و من نمي‌توانم به آن ورود کنم. اما ما بسيار بر بازدارندگي ايران از اتخاذ تصميم غني‌سازي در سطح تسليحاتي متمرکز هستيم. مالي در ادامه مدعي شد که اگر ايران تصميم بگيرد  يک سلاح هسته‌اي داشته باشد، اورانيوم غني‌شده مورد نياز آن را در مدت کوتاهي به دست خواهد آورد. او همچنين با توجه به اظهارات وزير امور خارجه ايران مبني بر اين که ايران هيچ گاه به دنبال دست‌يابي به يک سلاح اتمي نبوده است و برنامه اتمي آن اهداف نظامي را دنبال نمي‌کند، گفت که طبق ارزيابي جامعه اطلاعاتي آمريکا، ايران در اين مقطع زماني تصميمي براي دست‌يابي به يک بمب هسته‌اي ندارد. نماينده ويژه آمريکا در امور ايران، در حالي که دولت اين کشور تاکيد دارد ديپلماسي اولويت اول آن براي رسيدگي به  مسئله هسته‌اي ايران است، با مطرح کردن اظهاراتي تهديدآميز گفت: ما بازدارنده‌هايي را به کار خواهيم بست تا براي آن‌ها روشن کنيم که اگر به اين نتيجه برسيم آن‌ها در حال برداشتن گام‌هايي در راستاي تصميم‌گيري براي دست‌يابي به يک سلاح هسته‌اي هستند، تمامي گزينه‌ها روي ميز خواهند بود. اما ما همچنان پيگير ديپلماسي خواهيم بود، چراکه فکر مي‌کنيم قابل راستي‌آزمايي‌ترين و با دوام‌ترين راه براي جلوگيري از دست‌يابي ايران به يک بمب است.
او افزود: ترجيح ما يک گزينه ديپلماتيک است. من فکر مي‌کنم که اين راه موثرترين و با دوام‌ترين شيوه براي اطمينان يابي از اين است که ايران به يک بمب دست پيدا نکند. ما يک مسير معقول ديپلماتيک داريم. به بيان ديگر، رييس جمهور(جو بايدن) گفته است که تمامي گزينه‌ها روي ميز است. مي‌توان تصور کرد که منظور او چيست.  او به وضوح گفته است که گزينه نظامي روي ميز خواهد بود. واقعا با گزينه‌اي که ترجيح مي‌دهيم فاصله دارد اما هر کاري لازم باشد انجام خواهيم داد تا اطمينان پيدا کنيم که ايران به يک سلاح دست پيدا نمي‌کند. اميدواريم که اين مسئله را از طريق ديپلماتيک حل کنيم و ما آماده طي کردن اين مسير هستيم.
اظهارات مالي درباره اهداف برنامه هسته‌اي ايران در حالي مطرح مي‌شود که مقامات ايران پيش‌تر با تاکيد بر حق مسلم مردم ايران از برخورداري از برنامه صلح‌آميز هسته‌اي گفته‌اند که توليد و به کارگيري تسليحات اتمي جايي در برنامه دفاعي ايران ندارد و برنامه هسته‌اي ايران اهدافي صرفا صلح‌آميز را دنبال مي‌کند.
افزون بر اين، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در گزارش‌هاي منظم خود از نظارت بر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و راستي‌آزمايي آن، ادعاي وجود اهداف نظامي در برنامه هسته‌اي ايران و انحراف مواد هسته‌اي را تاييد نکرده است.
در ادامه اين گفت‌وگو، رابرت مالي در پاسخ به اين که با توجه به اين که آمريکا و ايران گفت‌وگويي ندارند، مسير معقول ديپلماتيک در اين برهه به چه شکل است، گفت: آمريکا به اين دليل با ايران گفت‌وگو نمي‌کند  و مذاکرات مستقيم ندارد، چون ايران نخواسته است که وارد اين مسير شود. اما ما در اوت گذشته بسيار به دست‌يابي به يک توافق نزديک شده بوديم. در واقع، تمامي کشورهاي مذاکره‌کننده با پيشنهادي که اتحاديه اروپا داده بود موافق بودند. او ادعا کرد: ايران به آن‌ توافق پشت کرد. ايران شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌جويانه را سرکوب کرد. به روسيه پهپادهايي را داد که در حمله بي‌رحمانه‌اش به اوکراين استفاده مي‌کند و برنامه هسته‌اي آن پيشرفت کرده است. بنابراين، تغييراتي رخ داده است. او  در ادامه گفت که اين تغييرات «مسلما» تلاش‌ها براي مذاکره با ايران را پيچيده‌تر مي‌کند.
مالي در اين راستا گفت: اما ايران مي‌داند که اگر بخواهد اين مسير را طي کند، ما هم آماده خواهيم بود. اگرچه ديگر مسائلي را که با ايران داريم، ناديده نخواهيم گرفت. چه زنداني شدن شهروندان متعدد آمريکايي در ايران باشد که براي آزادسازي‌شان در حال مذاکرات غيرمستقيم هستيم و چه ديگر تهديدهايي باشد که ايران براي شهروندان و کارکنان نظامي ما در منطقه ايجاد مي‌کند.
کد مطلب: 196683
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *