; ?>; ?> مسیر یادگیری شبکه‌های کامپیوتری از مبتدی تا پیشرفته - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۷

مسیر یادگیری شبکه‌های کامپیوتری از مبتدی تا پیشرفته

یکی از پردرآمدترین و محبوب‌ترین بخش‌های فناوری اطلاعات و انفورماتیک، دانش شبکه و فناوری‌های تحت شبکه است.
مسیر یادگیری شبکه‌های کامپیوتری از مبتدی تا پیشرفته

یکی از پردرآمدترین و محبوب‌ترین بخش‌های فناوری اطلاعات و انفورماتیک، دانش شبکه و فناوری‌های تحت شبکه است. یکی از تخصص‌های اصلی برای افرادی که قصد دارند در زمینه علوم کامپیوتری فعالیت کنند نیز یادگیری شبکه و آشنایی با مهم‌ترین مباحث شبکه های کامپیوتری می‌باشد. حال معمولا در بین افرادی که به حوزه IT علاقمندند این سوال مطرح می‌شود که برای یادگیری میکروتیک و شبکه‌های کامپیوتری باید چه مسیری را طی کرد. در این مطلب از کندو سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم. پس تا انتهای مطلب در کنار ما بمانید تا به پاسخ سوالات خود برسید.

کار ادمین شبکه چیست؟

یادگیری شبکه را از کجا شروع کنیم؟ نقطه شروع مسیر آشنایی با مفهوم ادمین شبکه است. یک ادمین شبکه اجزای مربوط به زیرساخت‌های یک شبکه را طراحی، پیاده‌سازی و عملیاتی می‌کند. همچنین یک ادمین شبکه باید به دنبال مراقبت و حفظ قابلیت اطمینان (reliability) و دردسترس‌بودن (HA) شبکه باشد. این موضوع بسیار پراهمیت است؛ چراکه عملکرد شبکه بر عملکرد سایر سیستم‌های IT تاثیر دارد. البته این را بدانید که ادمین یک شبکه بسته به بزرگی یا کوچکی شبکه مسئولیت‌های متفاوتی دارد. ادمین شبکه در سازمان‌های متوسط و بزرگ باید به امور مربوط به اجزای اصلی و بقیه موارد شبکه بپردازد؛ اما همین شخص در شرکت‌های کوچک تنها باید از کاربران و سرورها پشتیبانی کند.

 چطور می‌توان ادمین شبکه شد؟

در کل برای تبدیل‌شدن به یک ادمین شبکه باید اطلاعات خوبی در زمینه عملیات مربوط به سیستم‌های IT داشته باشید. برای اینکه در این حوزه دانش کسب کنید، می‌توانید در زمینه علوم کامپیوتری در دانشگاه تحصیل کنید و مدرک دانشگاهی خود را دریافت کنید. اما می‌‌توانید بدون مدرک مرتبط نیز در این حوزه فعالیت کنید و به موفقیت برسید.

پس به‌طورکلی اگر مدرک دانشگاهی علوم کامپیوتری دارید، مسیر هموارتری پیش روی شماست اما درصورتی‌که نمی‌خواهید مدرک دانشگاهی بگیرید، می‌توانید به کمک اینترنت و منابع دیگر آموزش‌های لازم را دریافت کنید و با پیش‌زمینه‌های لازم آشنا شوید.

یادگیری شبکه را باید از کجا شروع کرد؟

شرکت‌های زیادی در دنیا وجود دارند که محصولاتشان به دانش شبکه مرتبط است. به‌عبارت‌دیگر بدون استفاده از محصولات این شرکت‌ها امکان طراحی و پیاده‌سازی انواع شبکه‌ها وجود نخواهد داشت. انواع دانش و مباحث تخصصی شبکه توسط شرکت‌ نرم‌افزاری مایکروسافت و شرکت سخت‌افزاری سیسکو انجام شده است. کسانی که قصد دارند به‌صورت کلی حوزه IT را فرابگیرند، باید آگاهی کامل را درمورد محصولات این دو کمپانی داشته باشند.

شرکت مایکروسافت و سیسکو دوره‌های آموزشی را برای نگهدارندگان شبکه، پشتیبان کنندگان، مدیران IT، دانشجویان انفورماتیک، کارشناسان شبکه و علاقه‌مندان به حوزه IT در جهان ارائه می‌دهند تا افراد پس از اتمام دوره در زمینه دیتاسنتر، طراحی و مشاوره، نگهداری و پشتیبانی خدمات شبکه به‌صورت تخصصی شروع به کار کنند.

 دوره network+

اولین دوره‌ای که برای ورود به دنیای شبکه به آن نیاز دارید، network+ است که هر دو کمپانی مایکروسافت و سیسکو آن را تایید می‌کنند. این دوره پیش‌نیاز شما است و دانش ابتدایی برای یادگیری شبکه به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید پس از اتمام این دوره در دوره‌های تخصصی‌تر شرکت کنید و مهم‌ترین مباحث شبکه های کامپیوتری را فرابگیرید.

 دوره‌های شبکه مایکروسافت MCSE

در مرحله بعدی می‌توانید در دوره‌های شبکه مایکروسافت MCSE شرکت کنید. این دوره‌ها 5 زیر مجموعه تخصصی دارند و با شرکت در آن‌ها تمامی دانش شبکه‌های مایکروسافتی را آموزش خواهید دید. این موارد امروزه تمام دیتاسنترهای سازمانی دنیا را در بر می‌گیرند و شما را به دانش شبکه مسلط می‌کنند. به‌طورکلی با شرکت در دوره‌های شبکه مایکروسافت و تسلط بر آن‌ها می‌توانید انواع شبکه‌های مایکروسافتی را پیاده‌سازی کنید و از انواع خدمات شبکه در سطح سرور و کاربر نگهداری و پشتیبانی کنید.

 دوره‌های تخصصی شرکت سیسکو

سومین مرحله از یادگیری شبکه شرکت در دوره‌های تخصصی شرکت سیسکو است. این دوره‌ها سه مرحله اصلی CCNA، CCNP و CCIE را شامل می‌شوند. اولین دوره آن Routing And Switching است که به شما کمک می‌کند با تکمیل مباحث تخصصی دانش شبکه خود و مهم‌ترین مباحث شبکه های کامپیوتری به‌صورت کاملا حرفه‌ای در سطح سخت افزار و لایه‌های زیرین شبکه به فعالیت بپردازید.

این سه مرحله برای ورود به دنیای شبکه و IT و موفقیت در آن به شما کمک می‌کند. پس از اتمام این دوره‌ها می‌توانید در واحد انفورماتیک شبکه‌های سازمانی و یا شرکت‌های خدمات‌دهنده شبکه به‌عنوان یک متخصص شبکه فعالیت کنید. همچنین برای آمادگی بیشتر می‌توانید در ابتدای کار به یادگیری میکروتیک نیز بپردازید.

یادگیری شبکه را از کجا شروع کنیم؟

شرکت در دوره‌های کارآموزی شبکه چه تاثیری دارد؟

شما می‌توانید با شرکت در طرح‌های کارآموزی شبکه تجربه زیادی در این زمینه پیدا کنید. حتی باید بگوییم که این کارآموزی بسیار بهتر از کلاس‌های درسی است؛ چراکه این تجربه‌ها در زمینه فناوری اطلاعات، در هیچ کلاسی به شما آموزش داده نمی‌شود. شاید مجبور باشید بدون حقوق و مزایا در کارآموزی شرکت کنید؛ اما مطمئن باشید ارزشش را دارد.

برای یادگیری شبکه باید چقدر زمان گذاشت؟

یادگیری شبکه به سطح زبان شما، دوره‌های آموزشی و مهارت‌های فردی شما بستگی دارد و ممکن است در زمان کوتاهی این اتفاق بیفتد و یا زمان آن طولانی باشد. به‌طورکلی باید بگوییم که اگر قصد دارید در یک مرکز فناوری اطلاعات به‌عنوان یک متخصص شبکه شروع به کار کنید باید شش ماه تا دو سال تجربه داشته باشید. اما همان‌طور که گفته شد درک و فهم اصول کار شبکه به کیفیت آموزش و توانائی‌های شما وابسته است و درصورتی‌که بر زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، خیلی سریع‌تر و بهتر از چیزی که فکر می‌کنید مهم‌ترین مباحث شبکه های کامپیوتری را فرا خواهید گرفت.

بازار شبکه در ایران چطور است؟

شبکه در تمام کشورهای ثروتمند پررونق است؛ اما در کشورهایی مثل ایران نیز بازار خوبی دارد. این روزها شرکت‌های مختلفی نیاز به متخصص شبکه دارند. اگر به فهرست استخدامی‌های سایت‌های کاریابی همچون جابینجا، جاب ویژن و حتی سایت‌های خارجی  نگاه کنید، متوجه این موضوع خواهید شد. به‌طورکلی تمام رده‌های دوره شغلی متخصص شبکه یک شغل امن با حقوق کافی به‌حساب می‌آید که می‌توانید شغل و رده خود را نیز توسعه دهید. برای اینکه در این مسیر موفق شوید باید مدام در حال یادگیری میکروتیک و موارد دیگر باشید و همواره اطلاعات خود را بروز کنید.

کلام آخر

در این مطلب از کندو سعی کردیم شما را با مسیر یادگیری شبکه آشنا کنیم. اگر به این حوزه علاقمندید می‌توانید با کمی تلاش و پشتکار یک آینده شغلی ایده‌آل برای خود بسازید. تنها کافی است در دوره‌های مختلف شرکت کنید و دانش و تجربه کافی را به دست آورید.

کد مطلب: 196973
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *