۴
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۴
دعوت پیامکی و ای میلی مردم برای نخریدن آجیل شب عید

افزایش 150 درصدی قیمت پسته و بادام

افزایش 150 درصدی قیمت پسته و بادام

همزمان با افزایش بیسابقه قیمت آجیل شب عید، برخی از مردم با ارسال پیامکها و ای میلهای گروهی، از هموطنان درخواست می کنند از خرید آجیل شب عید خودداری کنند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، این درخواستها در شرایطی مطرح شده که قیمت آجیل نسبت به سال گذشته بین ۲۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. در یکی از این ای میلهای گروهی آمده است:
"واقعاً نمیفهمم چه اتفاقی افتاده که آجیل توی یک هفته باید ۲-۳ برابر بشه! اگه تولید کننده سودی میبرد آدم برای خودش توجیه میکرد که لااقل آدمای زحمت کش سود بردند ولی متاسفانه زالوها و کفتارها به صف شدن تا شیره جون کشاورزو با مزه خون مردم یکجا بالا بکشن . الان خیلی از هم وطنامون حتی دیگه توان سیر کردن شکم خودشون و خانواده شونو ندارن . توان خرید یه دست لباس رو ندارن . توان تامین هزینه تحصیل بچهاشونو ندارن ... حالا چرا بحث آجیلو وسط کشیدم ، شاید هنوز برای خیلی از ماها ۳۰۰-۴۰۰ تومن هزینه آجیل عید اونقدر نباشه که توان مالیمونو تحت فشار بزاره اما این پول میتونه شب عید یه خانواده رو برقرار کنه . میتونه هزینه خوراک ۱ ماه یک خانواده رو تامین کنه . قصدم این نیست که بگم بیاییم پول آجیلو به اونایی که نیازمندن و آبرودار کمک کنیم . قصدم اینه که بگم بیاییم " با هم و برای هم بودنو" تمرین کنیم . نخریدن و نخوردن آجیل کسی رو نمیکشه. بیاییم به جای شعاردادن و عمل نکردن، اینبار بدون شعار عمل کنیم. بیاییم امسال آجیل نخریم و یک نوشته قشنگ روی سفره هفت سینمون ، میزمون بزاریم که برای چی اینکارو کردیم. بعضی ها فکر میکنن : مگه میشه! عیده! آبرومون...! آبروی آدم به اینه که انسان باشه. آبرویی که بند ۴ تا تخمه و آجیل باشه همون بره بهتره."
مشابه این پیام با ادبیات متفاوت، از طریق گوشی های تلفن همراه هم بین مردم رد و بدل می شود. اما واقعیت آن است که معمولا این پیامها کمتر جدی گرفته می شود و همانگونه که در همین پیام هم آمده، وقتی پای عمل به میان می آید، عده زیادی از عمل به آن خودداری می کنند. هر چند که به نظر می رسد امسال با توجه به افزایش بی سابقه قیمت آجیل، عده زیادی حتی اگر این پیامها به دستشان نرسیده باشند از خرید آجیل خودداری کنند چرا که با هزینه های سنگین زندگی، خرید آجیل برای خیلی از مردم امکانپذیر نیست.
افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت پسته و بادام
بر اساس آمار موثقی که از بایگانی فاکتورهای فروش تعدادی از فروشندگان آجیل در شهر تهران در اختیار پایگاه خبری فریادگر قرار گرفته است، قیمت پسته و بادام، بویژه بادام هندی تا ۱۵۰ درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال، میانگین قیمت هر کیلو پسته اکبری که سال گذشته حدود ۲۲۰۰۰ تومان بود امسال به حدود ۵۰۰۰۰ تومان افزایش یافته است. قیمت مغز بادام از حدود ۱۸۰۰۰ تومان به ۴۳۰۰۰ تومان و قیمت بادام هندی از ۲۷۰۰۰ تومان در سال گذشته به ۵۲۰۰۰ تومان رسیده

به نظر می رسد امسال با توجه به افزایش بی سابقه قیمت آجیل، عده زیادی حتی اگر این پیامها به دستشان نرسیده باشند از خرید آجیل خودداری کنند چرا که با هزینه های سنگین زندگی، خرید آجیل برای خیلی از مردم امکانپذیر نیست
است. سایر اقلام آجیل نیز به گونه مشابهی افزایش قیمت داشته اند هرچند که میزان افزایش قیمت در مورد اقلام مختلف تخمه، کمتر بوده و حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد است. البته این قیمتها میانگین قیمت آجیل در شهر تهران است و در فروشگاههای مرکز شهر به بالا، قیمتها بسیار بالاتر است بطوریکه هر کیلو پسته حدود ۶۰ هزار تومان به فروش می رسد. این بدین معناست که هزینه خرید آجیل شب عید برای یک خانواده معمولی که میهمانان زیادی هم در ایام عید نداشته باشد، بدون در نظر گرفتن شکلات و شیرینی، حدود ۲۰۰ هزار تومان است.
وعده های تکراری دولت برای کاهش قیمتها
در حالیکه قیمتها مدام در حال رشد سرسام آور است، دولتمردان تنها نظاره گر هستند و گاهی هم وعده کاهش قیمت می دهند. طی روزهای اخیر وزیر بازرگانی و استاندار تهران به طور جداگانه از کاهش قیمت آجیل و بویژه پسته سخن گفته اند اما با این وجود رشد قیمتها همچنان ادامه دارد. مهدی غضنفری در مورد مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار مبنی بر ممنوعیت صادرات پسته اظهار داشت: این مصوبه هنوز به وزارت صنعت ابلاغ نشده و سازمان توسعه تجارت در حال رایزنی با واحد های صادراتی است تا مشکل گرانی پسته حل شود. وی با بیان اینکه از دولت برای اجرای این مصوبه مهلت خواستیم، افزود: در این راستا قرار شده است با سازمان توسعه تجارت برای مشکل پسته رایزنی هایی انجام شود که قیمت پسته کاهش و ممنوعیت صادرات آن را لغو کنیم و ممنوعیت صادرات پسته با توجه به رایزنی ها و تفاهماتی که در حال انجام است، رأی نمی آورد. مرتضی تمدن استاندار تهران نیز با اعلام اینكه پسته كاران متعهد شدند این محصول را به قیمت مصوب ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بفروشند گفت: پسته كاران قصد داشتند هر كیلو پسته را ۴۵ هزار تومان در مراكز عرضه مستقیم كالا به فروش برسانند كه اجازه این كار را ندادیم. با وجود این وعده ها هنوز خبری از کنترل قیمت پسته و سایر اقلام آجیل شب عید نیست بطوریکه نعمت الله ترکی معاون برنامه ریزی استانداری تهران وضعیت توزیع پسته و خشکبار در نمایشگاه های بهاره را نامشخص دانست و گفت: قیمت سال گذشته پسته در بازارهای استان ۲۱ هزار تومان بود که این رقم در حال حاضر به قیمت صادراتی آن یعنی ییش از ۶۰ هزار تومان رسیده است و اگر اتحادیه خشکبار قیمت منطقی پسته را اعلام نکنند، مرزهای صادرات این کالا بسته و در بازار داخلی هم توزیع نخواهد شد.
به نظر می رسد همان اتفاقاتی که پیش از این در مورد سایر کالاهای مورد نیاز افتاده و مردم را دچار مشکلات فراوانی کرده بود، این بار در مورد آجیل رخ داده و مسئولان به جای پیشگیری از بروز این نوسانات، پس از بروز مشکل به فکر حل آن می افتند که البته تجربه نوسانات بازار دلار، بازار آهن، بازار سکه و طلا، بازار خودرو و ... نشان می دهد که معمولا دولتمردان در حل این مشکلات اساسی ناتوان بوده اند.

کد مطلب: 23189
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *