۲
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۲۲
آیا مردم محتاج 15 هزار تومان کمک هزینه بنزین هستند؟

تحقق شعار عدالت با طعم بنزین و سیب زمینی

تحقق شعار عدالت با طعم بنزین و سیب زمینی

چند روز پس از مطرح شدن شایعه اختصاص بنزین نوروزی به مردم و تایید تکذیب چندباره آن، سرانجام امروز (یکشنبه) رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از موافقت رئیس‌جمهور با اختصاص ۵۰ لیتر بنزین نوروزی برای مردم خبر داد و گفت: این سهمیه امروز در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، این نخستین بار نیست که سهمیه بنزین ویژه نوروز یا سفر به مردم اختصاص می یابد و از همان زمانی که طرح سهمیه بندی بنزین کلید خورد، هر از چند گاهی شاهد تخصیص سهمیه بنزین ویزه از سوی دولت به عنوان هدیه یا عیدی بوده ایم. اما تفاوت سهمیه بنزین نوروزی امسال با سالهای گذشته در این است که اولا مدتها بود از اختصاص چنین سهمیه هایی خبری نبود و دوم اینکه با گرانی های اخیر و کاهش سطح درآمدی مردم در مقابل افزایش هزینه ها، سهمیه بنزین نوروز بیش از هر زمان دیگری بی ارزش محسوب می شود.
عدالت و کرامت انسانی
محمود احمدی نژاد از زمانی که در سال ۱۳۸۴ روی کار آمد همواره بر استقرار عدالت در جامعه تاکید می کرد و چه در سخنرانی های انتخاباتی و چه در دوران ریاست جمهوری خود بارها این موضوع را تکرار می کرد. اما با سپری شدن بیش از هفت سال از ریاست جمهوری احمدی نژاد، همانگونه که پول نفت بر سر سفره های مردم نیامد، احساس عدالت نیز در جامعه افزایش نیافت و علیرغم پرداخت یارانه به مردم، از آنجا که این یارانه به همگان پرداخت می شد و تفاوتی بین دهکهای مختلف وجود نداشت، تنها به پرداخت نقدی یارانه ها منحصر شد و شباهتی به هدفمند کردن یارانه ها نداشت. ضمن اینکه کاهش ارزش پول ملی و افزایش بی رویه قیمتها که میزان تورم را از ده درصد در سال ۸۴ به مرز ۴۰ درصد در سال جاری افزایش داده، استقرار عدالت را به یک رویا در دور دست شبیه ساخته است. بنابراین مردم بیش از آنکه به فکر دریافت یارانه های اندک نقدی و هدیه هایی مشابه سهمیه بنزین ویژه نوروز باشند، خواستار بهبود وضع معیشتی خود از طریق

اختصاص 50 لیتر بنزین ویژه نوروز برای مردم، به معنای در نظر گرفتن تخفیف 300 تومانی برای خرید 50 لیتر بنزین است که مجموع آن 15 هزار تومان می شود. این هدیه یا عیدانه دولت که همزمان با بهار و طرح شعار زنده باد بهار مطرح می شود از چند زاویه قابل نقد است
تقویت زیرساختهای اقتصادی می باشند؛ موضوعی که دولت نهم و دهم نسبت به آن مغفول مانده و اگر هم به آن توجه کرده، توان اجرایی ساختن آن را نداشته است. در حقیقت آنچه جامعه در شرایط کنونی نیازمند آن است، استقرار عدالت واقعی و توجه به کرامت انسانی است. اما آنچه در عمل توسط دولت نهم و دهم اتفاق افتاده، طرح شعار عدالت از طریق زیر پا گذاشتن کرامت انسانی است. اختصاص سهمیه هایی اینچنین برای بنزین مصداق بارزی بر این ادعا است.
۱۵ هزار تومان عیدی برای مردم
اختصاص ۵۰ لیتر بنزین ویژه نوروز برای مردم، به معنای در نظر گرفتن تخفیف ۳۰۰ تومانی برای خرید ۵۰ لیتر بنزین است که مجموع آن ۱۵ هزار تومان می شود. این هدیه یا عیدانه دولت که همزمان با بهار و طرح شعار زنده باد بهار مطرح می شود از چند زاویه قابل نقد است. اولا اینکه این سهمیه چه فایده ای به حال مردم دارد و تا چه حد نیاز مردم به بنزین را رفع می کند؟ در یک مسافرت نوروزی ۵۰ لیتر بنزین اضافه که کمتر از یک باک بنزین است برای چه مدت کفایت می کند؟ دوم اینکه هدیه ۱۵ هزار تومانی بنزینی دولت به مردم، چه گرهی از مشکلات مردم باز می کند و اصولا با این همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و گرانی بیسابقه که موجب شده مردم آجیل شب عید را با قیمت هر کیلو ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان تهیه کنند، هدیه ۱۵ هزار تومانی دولت به چه کار مردم می آید؟ اما نکته مهمتر، زیر پا گذاشتن کرامت انسانی مردم با پرداخت چنین مبالغی است که از یارانه شروع شده و با عیدانه ادامه یافته و گاه طعم بنزین یا سیب زمینی هم می گیرد تا به کار انتخابات هم بیاید. به نظر می رسد عدالت ادعایی دولت فعلی، با آنچه در عمل توسط این دولت اتفاق می افتد فاصله ای از زمین تا آسمان دارد. عدالتی که دولت فعلی آن را اجرا می کند، کرامت انسانی را زیر پا می گذارد و این است تفاوت بین عدالت واقعی توام با رعایت ارزش و کرامت انسانی، با عدالتی که بر پایه صدقه و سهمیه و عیدانه استقرار یافته باشد.

کد مطلب: 26051
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *