۲
دوشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۱
دولت در کاهش طلاق هم شکست خورد

هر ساعت 17 طلاق و هر روز 415 طلاق

جدول افزایش آمار طلاق در سه سال گذشته
جدول افزایش آمار طلاق در سه سال گذشته
برنامه‌های دولتی برای کاهش طلاق شکست خورده است؛ هر ساعت ۱۷ طلاق و هر روز ۴۱۵ طلاق در سال گذشته ثبت شده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌گوید كه در سال گذشته ۱۵۱ هزار و۷۶۳ مورد واقعه طلاق در کشور ثبت شده است و از هر پنج ازدواج یک مورد به طلاق منتهی می‌شود. براساس آماری که وی می دهد ایران سال در سال ۱۳۹۱ حدود هفت درصد افزایش طلاق را تجربه کرده است. وی در سال قبل اعلام کرده بود که در سال ۱۳۹۰ ۱۴۰ هزار طلاق در دفترخانه‌ها ثبت شده که رشدی هفت درصدی داشته است. وی همچنین دو سال قبل گفته بود که آمار طلاق در سال ۸۹ افزایش ۱۰ درصدی داشته و به ۱۲۹ هزار و ۹۶۶ مورد رسیده است.
افزایش ساعت به ساعت طلاق
بر این اساس از آمار آقای تویسرکانی این آمار قابل استنتاج است: در سال گذشته روزانه حدود ۴۱۵ طلاق در روز، یعنی هر ساعت حدود ۱۷ طلاق و هر سه و نیم دقیقه یک طلاق اتفاق افتاده است. این در حالی است که طبق آمار سال ۹۰ روزانه ۳۸۴ طلاق ثبت شده، یعنی هر ساعت ۱۶ طلاق و هر ۴ دقیقه یک طلاق و این آمار برای سال ۸۹ عبارت بود از روزانه ۳۵۶ طلاق و در هر ساعت ۱۵ طلاق. این آمار به خوبی گویای افزایش آمار روزانه و ساعت به ساعت طلاق در کشور است.
شکست دولتی‌ها در کاهش طلاق
چند سال قبل کارشناسان می‌گفتند که اگر ایران یک گام دیگر در حوزه افزایش طلاق بردارد بر یکی از سکوهای چهارگانه بیشترین آمار طلاق در دنیا خواهد ایستاد. آن هشدارها باعث شد تا دولت برای کاهش آمار طلاق حسابی به تکاپو بیفتد، اما برنامه های دولتی هیچ وقت یا اجرا نشد یا اگر هم به مرحله اجرا رسید، با شرایط كنوني جامعه انطباقی نداشت. برای نمونه در اوایل
به نظر می رسد افزایش آمار طلاق بهترین گواه برای شسکت این برنامه‌هاست که معمولا با تبلیغات زیادی هم اعلام می‌شدند
آغاز به کار دولت دهم رئیس مرکز امور زنان و خانواده از تقدیم برنامه‌های ستاد پیشگیری از طلاق برای تصویب به مجلس شورای اسلامی خبر داده و گفته بود در این لایحه وظایفی برای دستگاه‌های مختلف همچون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، ثبت احوال، قوه قضاییه، صدا و سیما برای جلوگیری از طلاق تعریف شده است. همچنين تدوين ستاد ملی زن و خانواده و تنظیم برنامه جامع تشکیل، تحکیم و تعالی نهاد خانواده و آیین نامه اجرایی لایحه پیشگیری از طلاق از دیگر برنامه های دولت بود و آنها مدعی بودند ساعت‌های زیادی برای کار کارشناسی خرج کرده‌اند، اما به نظر می رسد افزایش آمار طلاق بهترین گواه برای شسکت این برنامه‌هاست که معمولا با تبلیغات زیادی هم اعلام می‌شدند.
شکسته شدن قبح طلاق
یکی از انتقادهای که به طرح‌های دولت وارد می شود، انطباق نداشتن آنها با تغییرات اجتماعی است. بسیاری از کارشناسان می گویند کار از طرح‌های تبلیغاتی گذشته و امروز در جامعه ایران قبح طلاق ریخته است. در آمارها آمده که بعضی از زوجین قبل از آنکه عمر زندگی مشترکشان به یک سال برسد از هم جدا می شوند. در واقع تغییر شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در چند سال گذشته بر مقوله‌های ازدواج و طلاق تأثیر جدی گذاشته است و نگاه جامعه نسبت به این دو مقوله کاملا عوض شده است. البته نباید از تأثیر مشکلات اقتصادی در افزایش طلاق غافل ماند. نمایندگان مجلس هم بر این تأثیرگذاری صحه گذاشته‌اند. مثلا عبدی عضو کمسیون اجتماعی مجلس، مشکلات اقتصادی را عامل مهمی در افزایش آمار طلاق می‌ داند و می‌گوید: «این موضوع باید به عنوان دغدغه‌ای برای مسئولان در نظر گرفته شود.»
گزارش:سیران سعدی
کد مطلب: 28695
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *