۱
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۹

بی احترامی به پرچم ایران در جشنواره فیلم کن

بی احترامی به پرچم ایران در جشنواره فیلم کن
اکنون سه روز است که پرچم کشور ایران در محل برگزاری جشنواره فیلم کن بر زمین افتاده است و مسئولان فرانسوی جشنواره فیلم کن از افراشتن مجدد آن خودداری کرده‌اند. چنین رویدادی در عرصه بین المللی از نظر عرف جهانی، نشانگر بی احترامی مطلق برگزار کنندگان آن رویداد نسبت به کشوری است که پرچم آن بر زمین افتاده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، این بی احترامی به کشور ایران در شرایطی در جشنواره فیلم کن انجام گرفته است که درخواست ایرانیان حاضر در جشنواره فیلم کن از مسئولان این جشنواره برای به احتزاز در آوردن دوباره پرچم ایران، تا کنون راه به جایی نبرده است و مسئولان جشنواره فیلم کن از افراشتن مجدد پرچم ایران خودداری کرده‌اند. این بی احترامی آشکار جشنواره فیلم کن نسبت به کشور ایران در حالی رخ می‌دهد که سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون هیچ موضعی در برابر آن اتخاذ نکرده و اقدام آشکاری صورت نداده است. نکته اینجاست که سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که ریاست آن بر عهده جواد شمقدری است، همواره اخبار و رویداد های جشنواره های سینمایی جهان را به دقت رصد کرده و در برابر کوچک‌ترین ظواهر حضور هنرمندان در این رویدادها موضع گیری می‌کند.
از سوی دیگر اگرچه امسال ایران فیلمی را به طور رسمی در بخش رقابتی جشنواره کن ندارد، ولی در بخش بازار فیلم شرکت کرده است و به همین دلیل باید پرچم ایران هم مانند کشورهای مشابه در محل برگزاری این جشنواره نصب شود. همچنین حضور رسمی ایران در بازار فیلم جشنواره کن، نیازمند حساسیت بالای سازمان سینمایی نصبت به احترام ملی کشور ایران نیز هست و از دو سو باید این حضور همواره مورد بازرسی باشد، در سوی نخست باید نمایندگان دولتی و رسمی سازمان سینمایی در محل این جشنواره با رعایت شئون دیپلماتیک از شان و جایگاه کشور ایران دفاع کنند و از سوی دیگر باید مراقب باشند تا در این جشنواره اقدامی انجام نشود که به شان و جایگاه کشور ایران بی احترامی شود. اهمیت این مساله هنگامی آشکار می شود که بدانیم ، از ابتدای حضور جواد شمقدری در بالاترین پست مدیریت سینمای ایران ، همواره نسبت به حضور ایران در جشنواره های خارجی حساس بوده است و قوانینی را در سازمان سینمایی حاکم کرده است که محتوای فیلم های ارایه شده به جشنواره های خارجی را در بر دارد. این مسئول سینمایی بر اساس آنچه سیاه نمایی تصویر ایران در جشنواره های خارجی می خواند ، در زمان تصدی خود بر سازمان سینمایی موجب جلوگیری از حضور بسیاری از فیلم های سینمایی در جشنواره های خارجی شده است که به عقیده بسیاری از کارشناسان می توانستند جوایز سینمایی متعددی کسب کنند .
شمقدری درباره جلوگیری از نمایش فیلم هایی که به عقیده او واجد وصف سیاه نمایی هستند ، در جشنواره های خارجی ، در نشست های خبری متعددی تاکنون سخن گفته و چنین تاکید کرده است :"من فکر می‌کنم که همه ما می‌توانیم یک لیست از فیلم‌هایی که نمی‌توانند در خارج از کشور اکران شوند را تهیه کنیم. لذا همه فیلم‌هایی که تصویر سیاه از جامعه نشان می‌دهند قطعا جلوی نمایش آنها گرفته خواهد شد و جلوی فیلمسازی که بخواهد بدون مجوز اکران فیلمش را در خارج از کشور و یا جشنواره‌های خارجی نمایش دهد گرفته می‌شود."
به این ترتیب مشخص است که شمقدری از حساسیت بالایی در مورد نمایش فیلم های ایرانی در جشنواره های خارجی برخوردار است و تنها به فیلم هایی جواز حضور می دهد که بر اساس معیارهای او ، واجد وصف سیاه نمایی نباشند . اگر بخواهیم این حساسیت بالای شمقدری و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با دید مثبت و در جهت منافع ملی تصور کنیم ، در آن صورت باید بگوئیم که سازمان سینمایی نسبت به نحوه نمایش تصویر ایران در مجامع هنری از حساسیت بالایی برخوردار است و می خواهد که تصویر ایران مناسب شان آن باشد . اما مساله وقتی حاد می شود که می بینیم ، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که نسبت به حضور هنرمندان و فیلم های سینمایی در جشنواره های خارجی از چنین حساسیت و دقت بالایی برخوردار است ، در حالی که ایران در بازار جشنواره فیلم کن حضور دارد ، اما پس از گذشت چند روز از پائین افتادن پرچم کشور و امتناع از نصب مجدد آن در این جشنواره سینمایی، هنوز هیچ واکنشی از خود نشان نداده است! در حالی که این عمل مسئولان جشنواره فیلم کن در عرف بین المللی ، بالاترین نماد بی احترامی به یک کشور محسوب می شود و در شرایط عادی حتی باید برای افتادن پرچم نیز عذر خواهی شود ، چه رسد به این که از نصب مجدد آن خود داری شود.
عمق فاجعه این جاست که رئیس سازمان سینمایی ( جواد شمقدری ) در رفتار بین المللی خود ، دست کم نسبت به جشنواره فیلم کن ، نشان داده است که در صورت بروز هر نوع مساله ای که حساسیت او را بر انگیزد به سرعت با این جشنواره نامه نگاری می کند و مراتب اعتراض خود را نشان می دهد ، برای نمونه می توان به نامه نگاری او به رئیس جشنواره فیلم کن در شصت و چهارمین دوره آن در حمایت از فون تریر فیلمساز اشاره کرد که از جشنواره اخراج شده بود و شمقدری همین مساله را نقطه سیاهی برای جشنواره دانسته بود . حال مساله این است ، در حالی که رئیس سازمان سینمایی ایران ، تا کنون با چنین دقت نظری نسبت به نمایش فیلم های ایرانی در جشنواره های بین المللی واکنش نشان داده است و حتی در دفاع از فیلمسازان غیر ایرانی نیز نامه نگاری کرده است ، برای چه نسبت به این بی حرمتی آشکاری که کن به ایران کرده است ، هیچ واکنشی جز سکوت نداشته است ؟ آیا درگیری های انتخاباتی مانع از توجه به وظایف ملی شده است و عاملی بوده است که چنین بی حرمتی آشکاری نیز از جانب رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نادیده گرفته شود ؟
گزارش:پریس تنظیفی
کد مطلب: 30650
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *