۶
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۱
ارائه یک سری کلیات در قالب سخنرانی به نام برنامه

جلیلی برنامه مدونی برای اداره کشور ندارد؟

جلیلی برنامه مدونی برای اداره کشور ندارد؟
روز گذشته (سه شنبه) جبهه پایداری از سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرد تا برنامه ها و مواضع وی را استماع کند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، جلیلی در این جلسه علاوه بر اعلام مواضع خود در مسائل مختلف از برنامه هایش سخن گفت و به برخی از سوالات نمایندگان پاسخ داد. در این دیدار که در محل کمیسیون تلفیق مجلس و با حضور حدود ۵۰ نماینده برگزار شد، جلیلی در پاسخ به سوال نماینده ای که از وی درباره ارتباطش با جریان انحرافی جویا شد گفت: «ما از کسانی که از رهبری انحراف پیدا کنند به شدت پرهیز داریم و نمی توانیم بپذیریم کسانی به ویژه در حکومت از ایشان زاویه بگیرند». وی ادامه داد: «اینکه گاهی کسانی از ایشان زاویه گرفتند موجب ظلم به نظام و جمهوری اسلامی بود». این در حالی است که خود وی شش سال گذشته را با حکم محمود احمدی نژاد در منصب دبیر شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته و در روزهایی که از آغاز تبلیغات انتخاباتی او می گذرد، نه تنها کمترین انتقاد را به دولت احمدی نژاد وارد کرده ، بلکه به نظر می رسد چندان هم از شیوه اداره کشور در هشت سال گذشته ناراضی نیست. حتی در برخی موارد خود را ادامه دهنده راه دولت پیشین می داند.
جلیلی در توضیح برنامه هایش، پیروزی ها و موفقیت های پس از پیروزی انقلاب را مرهون گفتمان انقلاب دانست و گفت: «هر میزان التزام به این گفتمان بیشتر بوده، ما پیشرفت بیشتری داشته ایم و اتفاقا ضعف ها در جایی بوده که از این گفتمان فاصله گرفته ایم و این باعث بروز مشکلات شده و منجر شده فرصت زیادی را از دست بدهیم». وی با بیان اینکه ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری در کشور وجود دارد، گفت: «اگر این ظرفیت ها بر مبنای گفتمان انقلاب آزاد شود و دو نقیصه انحراف و انفعال از آن گرفته شود کشور در مسیر پیشرفت جلو خواهد رفت و این کارویژه مهم دولت بدون کمک مجلس و حرکت هماهنگ با مجلس امکان پذیر نیست». وی خاطر نشان کرد : «ساختار اجرایی و اداری کشور مثل یک قطار یا ماشین است، نمی خواهم بگویم هم این ماشین متوقف شده اما حرکت آن کند است و متناسب با نیاز کشور نیست. اگر همه شعار می دهیم و ادعا می کنیم که می خواهیم ظرفیت های کشور را آزاد کنیم، ساختار اجرایی باید به این سمت حرکت کند، متاسفانه برخی افراد، دستگاه
جلیلی نه تنها کمترین انتقاد را به دولت احمدی نژاد وارد کرده ، بلکه به نظر می رسد چندان هم از شیوه اداره کشور در هشت سال گذشته ناراضی نیست. حتی در برخی موارد خود را ادامه دهنده راه دولت پیشین می داند
های اجرایی را در این مسیر مانع می بینند».
آنچه که تا اینجا آمد تمام برنامه های جلیلی برای اداره کشور بود که در این جلسه مطرح شد. وی جهت کاربردی شدن برنامه هایش راهکارهایی نیز داشت که در توضیح آنها گفت: «ما معتقدیم همه باید ایرادات را برطرف کنیم و به حرکت این ماشین شتاب بیشتری ببخشیم. در این مسیر باید اسناد بالادستی و قوانین موجود مورد توجه قرار گیرد» و ادامه داد: «کار اصلی رئیس جمهور این است که قوه مجریه، دستگاه ها و وزارتخانه ها را به گونه ای کارآمد کند که این مصوبات اجرا شود و به نتیجه برسد». جلیلی همچنین نمونه ای هم برای فهم بهتر راهکارهای خود ارائه داد: «ما در شورای عالی امنیت ملی حدود ۶ ماه برای پیگیری ستاد سه هزار میلیارد تومانی جلسه تشکیل دادیم. در آن ماجرا ما سازوکار اجرایی درستی نداشتیم. همچنین سامانه لازم را هم نداشتیم. اطلاعات به موقع تبادل نمی شد، اشکال این است که در چنین کارهایی نباید ابتدا به سراغ مباحث سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی برویم، ابتدا باید سازوکار اقتصادی را جلو ببریم».
همانطور که ملاحظه شد، جلیلی نه تنها برنامه مشخصی برای ریاست جمهوری ندارد، بلکه صرفا با بیان یک سری کلیات تکراری که در سال های گذشته بارها و بارها از جانب اشخاص مختلف شنیده شده است سعی می کند تا بی برنامگی و بی تجربگی را پنهان کند. کل برنامه ای که وی در این نشست ارائه می دهد این است که باید به گفتمان انقلاب ملتزم بود و به حرکت قطار اجرایی کشور شتاب بخشید. راهکارهای ارائه شده جلیلی نیز دقیقا از همین سنخ هستند. چند جمله تجویزی که این را باید بکنیم و آن را نباید بکنیم. چیزی که در هر معضل یا مسئله ای در کشور شنیده می شود، اما هیچوقت به مرحله عمل نمی رسد. از نظر وی کار اصلی رئیس جمهور کارآمد کردن دستگاه اجرایی کشور است. حال اگر از او پرسیده شود چگونه، باز چند باید و نباید دیگر ارائه می دهد، بدون آنکه طرح یا برنامه ای کارشناسی شده در اختیار داشته باشد. این بی تجربگی و بی برنامگی جلیلی آنقدر برجسته هست که حتی در چشم حامیان وی نیز بی اهمیت جلوه نکند. چنانکه در همین جلسه عبدالوحید فیاضی نماینده محمود آباد خطاب به جلیلی گفت: «ملت ایران شما را با خانم اشتون می شناسند، کاری کنید شما را با برنامه هایتان بشناسند».
کد مطلب: 31730
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *