۱۲
۸
دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۷
چرا جلیلی هم به صف منتقدان مناظره قبلی پیوست؟

مناظره تلویزیونی و فرار به جلوی جلیلی

سعید جلیلی هم خود را به صف منتقدان مناظره نزدیک کرد
سعید جلیلی هم خود را به صف منتقدان مناظره نزدیک کرد
اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در صدا و سیما به نحوی برگزار شد که مورد اعتراض بسیاری قرار گرفت، و همچنان واکنش ها به شکل برگزاری مناظره ها ادامه دارد. با وجود اینکه اغلب نامزدها به شکل برگزاری مناظره اول معترض بودند و اعلام کردند که خواستار بازنگری در آن هستند، اما تنها کاندیدایی که از ابتدا از این وضع رضایت خود را اعلام کرد و در ادامه نیز اعتراضی به آن نداشت سعید جلیلی بوده است. اما تازه ترین اخبار حاکی از آن است که این نامزد هم به صف معترضین پیوسته است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، سعید جلیلی نامزد انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری درباره برگزاری اولین مناظره تلویزیونی بین ۸ نامزد ریاست‌جمهوری گفت: ‌«لازم است در شکل و ساختار مناظره‎ها بازنگری شود». جلیلی با وجود آنکه مناظره اول رسانه ملی پیرامون برنامه‌های اقتصادی را از نظر محتوایی خوب توصیف کرده ولی گفته است: «مناظره باید به‌گونه‌ای باشد که مردم بتوانند در پایان آن به انتخاب اصلح برسند». وی همچنین تاکید کرده است که «در این مناظره‌ها باید از نظر شکلی و ساختاری بازنگری صورت گیرد». این تغییر موضع جلیلی از آن روی جالب است که اکثر کارشناسان و تحلیل گران سیاسی تقریبا متفق القول بودند که برگزاری مناظره ها به این شکل بیش از هر کسی به نفع جلیلی است. فهم دلیل اینکه چرا جلیلی از برگزاری مناظره ها به این شکل منتفع می شود، چندان دشوار نیست. با وجود اینکه تقریبا تمام نامزد هایی که در این انتخابات شرکت کرده اند، برنامه مدون و مشخصی ندارند، اما هر کدام آنها سرمایه ای دارند که همگی در این مدت تلاش کرده اند تا تبلیغات خود را با تکیه بر آن سرمایه و پررنگ کردن آن به جلو ببرند. این سرمایه تجربه تمام هفت نامزد دیگر در پست های مختلف اجرایی و سیاسی است. هر کدام از هر هفت نامزد یا از ابتدای عمر جمهوری اسلامی تا به امروز یا حداقل در مقاطعی نسبتا طولانی در پست های مهمی از وزارت گرفته، تا نمایندگی مجلس و سایر پست های امنیتی و سیاسی سابقه
تغییر موضع جلیلی از آن روی جالب است که اکثر کارشناسان و تحلیل گران سیاسی تقریبا متفق القول بودند که برگزاری مناظره ها به این شکل بیش از هر کسی به نفع جلیلی است. فهم دلیل اینکه چرا جلیلی از برگزاری مناظره ها به این شکل منتفع می شود، چندان دشوار نیست
تصدی گری داشته اند. اما سعید جلیلی به جز سابقه حضور در معاونت های وزارت خارجه و ۶ سال دبیری شورای امنیت ملی هیچ سابقه اجرایی و سیاسی قابل ذکر دیگری در کارنامه ندارد. بی تجربگی جلیلی از آن روی پررنگ تر می شود که همین ایراد هشت سال پیش به احمدی نژاد هم وارد بود. اما حامیان وی با تاکید بر اینکه باید خون جوان در رگ های سیاست ایران جاری شود، سعی کردند تا این نقیصه را بپوشانند. اما هشت سال ریاست جمهوری احمدی نژاد نشان داد که نه تنها خون جدیدی در رگ های کشور دمیده نشد، بلکه بخش عمده ای از خونی هم که در رگها موجود بود، مکیده شد که تنها در یک مورد ارزش این خون به سه هزار ملیارد تومان می رسید.
این دو مسئله مهم یعنی بی برنامگی جلیلی و بی تجربگی او باعث شده است تا وی و حامیانش در این هراس باشند که در صورت برگزاری مناظره جدی که نامزدها بتوانند یکدیگر را به چالش بکشند، احتمالا بیشترین آسیب به جلیلی وارد خواهد کرد. جدای از اینکه جلیلی از فن بیان و صراحت لهجه احمدی نژاد برخودار نیست و احتمالا در شرایط مجادله آمیز نتواند چندان مقاومت کند و در هم خواهد شکست، اگر سایر نامزدها بر روی برنامه های نداشته وی و تجربه مدیریتی، اجرایی و سیاسی او دست بگذارند، این ظن قوی وجود دارد که وی نخواهد توانست دفاع قابل قبولی از خود ارائه دهد که همین مسئله موجب روی گرداندن حتی بسیاری از حامیان وی از او خواهد شد. بنابراین آنچه مسلم است، نباید این اظهار نظر جلیلی را چندان جدی گرفت و بیشتر می توان آن را در راستای موج اعتراض های چند روز اخیر به شیوه برگزاری مناظره دید. در واقع جلیلی با این اظهار نظر سعی کرده است تا فراری به جلو داشته باشد و در مقابل کسانی که مدعی هستند که این شیوه بیشتر به نفع اصولگرایان و به ویژه جلیلی است، گفته باشد که وی نیز به این شیوه اعتراض دارد. اما کیست که آرامش جلیلی را در طول ۴ ساعت برگزار مناظره، و هنگام خروج از آن ندیده باشد و چندان دور از ذهن نیست که برگزاری دو مناظره بعدی به همین شکل را آرزوی تقریبا محقق جلیلی بدانیم.
گزارش : جواد قربانی
کد مطلب: 32334
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


من
خیلی مایلید اسم جلیلی رو بد کنید اما متاسفم برا دیدن برنامه جلیلی می تونید تشریف ببرید سایت اصلیش.
دوما کی گفته اسامه ها نباید بیان میدان؟ مثلا هفت تای بقیه که تو پست های مهم بودن مثلا چیکار کردن به وضع این مملکت .......ایشالا میاد وجامعه رو از این بی برنامگی و جو شعاری نجات میده و عملا جامعه رو به سمت عدالت پیش می بره.کوری چشم دشمنا و دوست نماهای دشمن داخلی
United States
همین ها بودن می گفتند احمدی نژاد سنگرت رو نگه دار !
سعید
نمیدونم تا کی میخوایم با تصمیمات غلط کشور رو به پرتگاه ببریم؟ والله ضربه ای که برخی از این به اصطلاح مذهبی های چشم و گوش بسته ی بدون تفکر وعقلانیت و افراطی و تندرو به کشور زدند امریکا و اسرائیل و انگلیس نزدند. مگه اینها دست پخت احمدی نژاد و امثال جلیلی نیست؟ آخه تا کی؟!!!!!!!!! به خدا خسته شدیم. بابا میخوایم زندگی کنیم. چرا نمیخواد کشور روی عقلانیت رو ببینه آخه تاکی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تا کی با عاتقادات مردم میخوان بازی کنن؟ چقدر این قدرت شیرینه آخه ؟ به چه قیمتی؟
سعید
Iran, Islamic Republic of
یک پیشنهاد دارم و اینکه نتایج و دستاوردهای مذاکرات هسته ای تیم جلیلی رو برای روشنگری در دید عموم مردم قرار بدید تا واقعا بدونیم این آقایون که مرتب میگن در دوران اصلاحات کشور رو فروختند واقعا چه ماحصلی برای کشور داشتند.
هنوز که نیورگاه بوشهر بعد از هشت سال مانند زمان خاتمی است و هیچ فرقی نکرده و افتتاح نشده .
لطفا حتما گزارشی در این باب بنویسید
مصطفی
جلیلی سابقه درخشانی ندارد.هیچ شانسی نداره حتی سوم بشه.
شادی
Iran, Islamic Republic of
مردم آگاه تر از این حرفا هستن جناب
میلان
"من" یکم از منیت دست بردار، عقلتو بکار ببر!
هشت سال با این حرفا مملکت به عقب بردین
از یه آدم بی تجربه دفاع می کنید که مملکت به سقوط پیش ببره نه پیشرفت؟!
شادی
Iran, Islamic Republic of
الان از هرکسی حتی تو روستا هم برین بپرسین میدونن که کشور تو این 8سال چقد پیشرفت کرده.اگر مملکت به عقب رفته بود آمریکا از سر ناچاری به ترور دانشمندای هسته ای رو نمیاورد
به نظرم بد نیس با کمی تحقیق اظهار نظر کنید
نفست از جای گرم بلند میشه ها !!!!!
کل برنامه جلیلی پایبندی به گفتمان انقلابه همون برنامه ای که احمدی نژاد هم خیلی بهش پایبند بود و نتیجش رو تو این هشت سال دیدیم. جلیلی رو میخوای برش دار ببرش تو کویر لوت برای خودتون یه کشور تاسیس کنید ما دیگه از شما و امثال شما خسته شدیم.
طالقانی
همه میدانیم وقتی افرادی چون رسائی ،کوچک زاده ،آقاتهرانی ،آیت الله مصباح و... در کنار آقای جلیلی هستند می شود باور کرد که این آقا احمدی نژاد دوم نیست؟
مجید
چرا باید هر کاندیدایی ده تا برنامه بدون کارشناسی ارائه کند و بخواهد بگوید برنامه هایش بهتر از برنامه هایی است که با کارشناسی فراوان دولت و مجلس تصویب شده !؟