۲
چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۹

مصائب یک سردار

با گذشت چند روز از انتشار متن گفت‌وگوی اسماعیل احمدی‌مقدم در مصاحبه با یک نشریه جریان اصولگرا؛ حواشی آن هنوز هم ادامه دارد.
مصائب یک سردار
با گذشت چند روز از انتشار متن گفت‌وگوی اسماعیل احمدی‌مقدم در مصاحبه با یک نشریه جریان اصولگرا؛ حواشی آن هنوز هم ادامه دارد.
به گزارش فریادگر، سخنان فرمانده سابق نیروی انتظامی کشور ار آن جهت مورد توجه قرار گرفت که در آن برای نخستین‌بار حرف‌هایی را به زبان آورد، که به گفته ابراهیم اصغرزاده می‌توان با استناد به آن، این بار محمود احمدی‌نژاد را به پای میز محاکمه کشاند. هرچند پس از اظهارات احمدی‌مقدم که در گفتگوی خود تلویحا دست به نوعی افشاگری زده بود، همانطوری که انتظار می‌رفت موج تکذیبیه‌ها روانه دفتر سردار شد. با اندکی تامل در این خصوص می‌توان به این نکته پی برد که آنچه که احمدی‌نژاد با «خس و خاشاک» خواندن برخی از طرفداران معترض کاندیدای مقابل و همچنان داستان تکان دادن دایره‌ای که احمدی‌مقدم از وی نقل و قول کرده است، این اظهارات از سوی رییس دولت دهم دور از ذهن نیست.
احمدي‌مقدم گفته بود كه با آغاز اعتراضات به نتايج انتخابات رياست‌جمهوري ۱۳۸۸ محمود احمدي‌نژاد در جلسه‌اي با او و حسين طائب خواستار بازداشت رییس دولت اصلاحات شده و با ابراز رضایت از اوضاع بوجود آمده از نیروی انتظامی خواسته بود که «همه را جمع کنند و ببرند و شر همه را کم کنند!» اظهاراتی که کمی بعد اینگونه توسط دفتر محمود احمدی نژاد تکذیب شد: «ايشان در حد مشاوره با رئيس‌جمهور نبود» تکذیبه‌ای که به همین جا هم ختم نشد و احمدی‌نژادی‌ها برای کتمان سخنان رییس‌شان به سراغ محمدرضا تابش نماینده و خواهرزاده محمد خاتمی هم رفتند تا یک بار دیگر از زبان یکی از نزدیکان رییس دولت اصلاحات بگویند که «احمدی‌نژاد آدم زدن چنین حرف‌هایی علیه رییس دولت اصلاحات نیست! و اصولا بغضی نسبت به وی ندارد» سخنی که با کمی دقت و واکاوی مناظره‌های انتخابات سال ۸۸ و بگم! بگم‌های معروف احمدی‌نژاد تفاوت‌های بسیاری دارد. چراکه در جریان تبلیغات انتخاباتی، رییس دولت دهم بارها دولت‌ها و رییس‌جمهورهای پیش از خودش را مورد تهمت و افترا قرار داد.
اما علی لاریجانی دومین نفری بود که توسط اطلاعیه‌ای که از سوی دفترش منتشر شد با کذب خواندن اظهارات منتسب به رییس قوه مقننه کشور اعلام کرد: «انتشار چنین سخنانی از اساس کذب بوده و به دور از واقعیت است و نتیجه‌ای به‌جز تشویش اذهان عمومی را هم بدنبال نخواهد داشت.» در پی این بیانیه‌ها مجمع روحانیون مبارز هم با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به این اظهارت سردار واکنش نشان داده و اعلام کرد: «مایه تأسف است شخصی که سال‌ها مسئولیت نیروی انتظامی و استقرار امنیت کشور را عهده‌دار بوده است، بدون تحقیق و بی‌مهابا به تکرار سخنان بی‌اساس و غرض‌آلود مخالفین و معاندین می‌پردازند و اعتبار دیگر خاطرات و سخنان خود را نیز مخدوش می‌سازند.»
اما در این میان تنها کسی که پس از انتشار این سخنان آن را تایید کرد آیت الله هاشمی رفسنجانی بود. وی که در پی یک سفر چهار روزه، در مشهد به سرمی‌برد پس از شنیدن اظهارت احمدی‌مقدم در حاشیه دیدارش با علمای شهر مشهد گفت: «آنچه این روزها فرمانده سابق نیروی انتظامی افشا کرد، بخشی از همان توطئه بود که قبلا هم گوشه‌هایی افشا شده بود.»
سردار گفتنی‌ها
و اما ماجرا و حواشی سردار احمدی‌مقدم از جایی شروع شد که وی در اسفندماه گذشته پس از ۱۰ سال ریاست نیروی انتظامی کل کشور از این سمت برکنار شد. اتفاقی که خود سردار آن را در پی درخواستش از رهبری خوانده و گفته بود: بهمن ماه ۹۳ نامه‌ای خطاب به رهبری نوشتم و در آن نامه از ایشان خواستم نیروی انتظامی سال جدید را با یک فرمانده جدید آغاز کند.
اظهاراتی که به ظاهر نتوانست افکار عمومی را قانع کند؛ چراکه پس از دوماه از برکناری احمدی‌مقدم برخی از سایت‌ها از بازداشت وی در رابطه با پرونده «بنیاد تعاون ناجا» خبر دادند. هرچند سخنگوی قوه قضاییه پس از انتشار چنین شایعاتی آن را بارها تکذیب کرد اما حضور سردار در یک برنامه تلوزیونی یک بار دیگر شائبه بازداشت وی را تشدید کرد. احمدی‌مقدم وقتی با پرسش مجری برنامه «امشب» در خصوص بازداشتش مواجه شد گفت: «در چهار ماه پایان تصدی‌ام به پرونده فساد اقتصادی در بنیاد تعاون برخوردیم.» وی برای اولین‌بار به صورت علنی در خصوص حواشی بوجود آمده پس از برکناری‌اش از ریاست نیروی انتظامی از کسانی نام برد که وی را تهدید کرده بودند که «اگر بخواهی با ما دربیافتی تو را هم با خود پایین می‌کشیم، و فیلم گرفته‌ایم و کاری می‌کنیم مردم بریزند به خیابان و بگویند بانک قوامین پول‌مان را بدهد.» سردار پرحاشیه این روزهای کشور در آن شب با بکار بردن این جمله که «پول معجزه می‌کند» از جابجایی پرونده‌ای در قوه قضاییه سخن گفت که کمی بعد با واکنش این قوه هم مواجه شد.
اما اکنون با توجه به حرف و حدیث‌های بوجود آمده ظرف چند روز گذشته باید منتظر عکس‌العمل اسماعیل احمدی‌مقدم ماند و دید که آیا وی همچنان بر روی ادعای خود خواهد ایستاد یا خیر؟!
گزارش : یغما فشخامی
کد مطلب: 46198
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *