۴
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۳
42 روز پس از تذکر12 نماینده مجلس به وزیر ارشاد

بازی با نفوذ

سی ام شهریور ماه گذشته بود که ۱۲ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اکثریتشان را اعضای جبهه پایداری تشکیل می دادند در تذکری جمعی به وزرای ارشاد و اطلاعات، از نفوذ سرویس های جاسوسی غربی در روزنامه های اصلاح طلب خبر دادند.
بازی با نفوذ
سی ام شهریور ماه گذشته بود که ۱۲ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که اکثریتشان را اعضای جبهه پایداری تشکیل می دادند در تذکری جمعی به وزرای ارشاد و اطلاعات، از نفوذ سرویس های جاسوسی غربی در روزنامه های اصلاح طلب خبر دادند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، تذکری کتبی که پیش از این، یعنی در ۱۹مرداد ماه گذشته توسط ۲۷ نماینده در شکلی دیگر خطاب به علی جنتی؛ نوشته شده بود و در آن از وزیر ارشاد خواسته بودند تا از مماشات با رسانه‌های معاند و برانداز مانند بی‌بی‌سی پرهیز کند و در برابر رسانه‌های منتقد داخلی به ویژه رسانه‌های انقلابی صبور باشد.
اما همانطور که در ابتدای سطر به آن اشاره کردیم در آخرین روزهای شهریورماه ۱۲ نماینده مجلس در نامه هشدار آمیز خود خطاب به آقایان علوی و جنتی از نفوذ جریان صدها نفری سرویس‌های جاسوسی غربی در روزنامه‌ها و رسانه‌های زنجیره‌ای خبر داده بودند. اخبار جریان نفوذی که پس از آن برخی از نمایندگان در گفت و گوهای خود با اشاره به آن اظهار کردند که چگونه است که دستگاه های امنیتی کشور از نفوذ این جریان به داخل کشور بی اطلاعند اما این ۱۲ نماینده، از آن اطلاع دارند.
اما تنها یک روز پس از تذکر ۱۲ نماینده، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکذيب اين ادعا تصریح کرد: جریان نفوذی در فضای رسانه ای کشور وجود ندارد. این تصور که بخش عمده عناصر فعال در رسانه های داخلی به خارج از کشور متصل هستند، چنین نیست و آنها که ادعا می کنند، باید آن را اثبات کنند. وزیر ارشاد همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش درباره ادعای نفوذ یک جریان در داخل کشور ادامه داد: افرادی در گذشته به صورت خبرنگار، نویسنده یا روزنامه نگار در فضای رسانه ای کشور فعال بوده‌اند که امروز در خارج از کشور و در شبکه‌هایی مثل BBCو VOAیا دیگر شبکه‌های فارسی زبان فعالیت می‌کنند و ما منکر وابستگی آنها نیستیم زیرا حداقل برای ارتزاق خودشان ناچار به این کار هستند. جنتی همچنین تصریح کرد: هیچ نمی‌شود منکر این امر شد که رسانه‌ای های خارج نشین با برخی عناصر، روزنامه نگاران یا اصحاب رسانه داخلی ارتباط داشته باشند یا به آنها خط بدهند ولی اینکه در حد جریان معرفی شود، اینگونه نیست و من چنین چیزی را نمی بینم و آنهایی که ادعا می کنند باید با ارائه سند اظهاراتشان را اثبات کنند.
پس از اظهارات جنتی؛ يک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به خبرآنلاين گفت: نامه ای که ۱۲نفر از نمایندگان در قالب تذکر به وزیر ارشاد تهیه و تقدیم هیات رئیسه مجلس کردند، دارای مستندات قانونی است. حجت الاسلام سید مرتضی حسینی، نماینده مردم قزوین در مجلس در پاسخ به اينکه اين مستندات چيست؟، گفت: آقاي وزیر ارشاد به کمیسیون فرهنگی بیایند تا آنجا به ایشان پاسخ دهیم و مستندات قانونی خود را در اختیارشان خواهیم گذاشت.
و حالا پس از گذشت بیش از ۴۲ روز از تذکر آن روزِ آن «۱۲ نماینده» مجلس، خبرها حاکی است که ۵ خبرنگار در داخل کشور به اتهام «نفوذ در رسانه های داخلی»
تنها یک روز پس از تذکر 12 نماینده، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تکذيب اين ادعا تصریح کرد: جریان نفوذی در فضای رسانه ای کشور وجود ندارد. این تصور که بخش عمده عناصر فعال در رسانه های داخلی به خارج از کشور متصل هستند، چنین نیست و آنها که ادعا می کنند، باید آن را اثبات کنند
طی روزهای گذشته توسط نهادهای مربوطه بازداشت شده اند.
هرچند در این مدت نیز به جز اخباری که حول اتهام جاسوسی جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست درمیان بود، صحبت دیگری در این خصوص در فضای رسانه ای مطرح نشد. اما پس از دستگیری این ۵ نفر به اتهام «نفوذ» بخش ویژه خبری شبکه دو سیما برنامه ایی را در این خصوص ترتیب داد که اطلاعات سپاه جزئیاتی دستگیری این افراد با عنوان «عوامل نفوذ در رسانه‌ها» را بیان کرد.
اطلاعیه اطلاعات سپاه در خصوص بازداشت شدگان
شب سه شنبه گذشته «عاصف»، کارشناس سازمان اطلاعات سپاه در ارتباطی تلفنی با برنامه گفت و گوی خبری درخصوص این پرونده از مجموعه ای از مجرب ترین فعالان رسانه ای اپوزیسیون خارجی و داخلی خبر داد که با شبکه سازی از خبرنگاران داخلی برای مقاصد خود استفاده می کردند. به گفته او این افراد ساختار به ظاهر پیچیده و غیر قابل شکستی برای خود ایجاد کرده بودند و کاملاً نکات حفاظتی را رعایت می کردند و نام های مستعار متعددی را برای خود ایجاد کرده بودند .عاصف از تلاش این شبکه برای هدایت افکار عمومی بر اساس نظریات نظریه پردازان امنیتی سرویس های اطلاعاتی غرب خبر داد که «بزک کردن چهره آمریکا، جریان سازی جعلی حقوق بشری و زمینه سازی برای حضور رسمی آمریکایی ها در ایران» از جمله این موارد است. او همچنین به بودجه ریزی پنهان سرویس های جاسوسی آمریکا و هدایت سیاسی و دیپلماتیک انگلستان در این خصوص اشاره کرد و گفت پول هایی از خارج از کشور برای این افراد از طریق صرافی ها تزریق می شده و نکته قابل توجه درباره این عناصر، «قلم فروشی و مزدوری» است، به این صورت که آن ها به راحتی با دریافت مبالغ هنگفت قلم خود را فروخته بودند. به گفته عاصف، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران حدود دو سال است روی این شبکه به صورت مستقیم کار می کند و برخی از موسساتی که در این زمینه فعالیت می کردند و عناصر آن ها کاملاً شناسایی شده اند که اقدامات بعدی و جزئیات فعالیت آن ها از سوی دستگاه قضایی برای افکار عمومی ارائه خواهد شد.

روحانی: عده ای با کلمه «نفوذ» بازی می کنند
اما صبح روز ۱۳ آبان و در حاشیه تشکیل جلسه هئیت دولت حسن روحانی رئیس جمهور نیز در سخنانی نسبتا" صریح درخصوص سوءاستفاده از واژه «نفوذ» برای سرکوب مخالفان هشدار داده و با بیان اینکه نکاتی که رهبری مطرح می کنند با هدف استحکام قدرت ملی و برای این است که ملت ایران در برابر نفوذ بیگانگان صف واحدی بوده و در برابر توطئه‌ها هوشیار و بیدار باشند، روحانی همچنین خاطرنشان کرد: «نباید خدای ناکرده برخی بخواهند از این کلمات و واژگان سوء استفاده کنند و این طور نباشد که از این پس با هر کس که مخالف هستیم، بخواهیم او را به نحوی متهم کرده و گروهی را به حاشیه برانیم». وی با اشاره به اینکه مردم به درستی معنای نفوذ، استکبار و تاریخ و نحوه رفتار نادرست آمریکا با این کشور و ملت را می‌دانند و منافع ملی و آینده کشور را به خوبی تشخیص می‌دهند، تصریح کرد: «باید
«عاصف»، کارشناس سازمان اطلاعات سپاه در ارتباطی تلفنی با برنامه گفت و گوی خبری درخصوص این پرونده از مجموعه ای از مجرب ترین فعالان رسانه ای اپوزیسیون خارجی و داخلی خبر داد که با شبکه سازی از خبرنگاران داخلی برای مقاصد خود استفاده می کردند. به گفته او این افراد ساختار به ظاهر پیچیده و غیر قابل شکستی برای خود ایجاد کرده بودند و کاملاً نکات حفاظتی را رعایت می کردند و نام های مستعار متعددی را برای خود ایجاد کرده بودند
به طور واقعی و جدی با هر گونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم و نباید عده ای با کلمه «نفوذ» بازی کنند». این درحالی است که طی یکروز گذشته برخی از کانال های تلگرامی در اقدامی هماهنگ شایعاتی را در فضای مجازی منتشر می کنند که حاکی از بازداشت یکی از نزدیکان شخص رییس جمهور است. شایعاتی که گفته می شود از یک کانال خاص در تلگرام و به قصد تشویش اذهان عمومی! منتشر می شود.
واکنش توکلی و مطهری به بازداشت روزنامه نگاران
اما موضوع کشف شبکه نفوذ و همچنین بازداشت تعدادی از خبرنگاران طی روزهای گذشته با واکنش احمد توکلی و علی مطهری روبه رو شد. احمد توکلی در یادداشتی با عنوان «ملاحظه ای در حاشیه دستگیری چند خبرنگار» که در کانال تلگرامش منتشر کرده، به موضوع نفوذ اشاره کرده و نوشته است که نفوذ ابعاد گسترده ای دارد و این طور نیست که صرفا منحصر در سیاست باشد. توکلی تاکید کرده است که استکبار از هر فرصت و بستر آماده ای برای نفوذ به کشور استفاده می کند، اما مهم ترین هدف نفوذ برای استکبار، تغییرات فرهنگی و هویتی در رفتار فردی و اجتماعی است. وی با بیان اینکه فرصت نفوذ نیازمند بستر مهیا در حوزه سیاسی و در شرایطی اقتصادی است و از همین جهت هم رهبری مساله نفوذ پس از برجام را بسیار جدی دانستند، تاکید کرده است: «اما باید مراقبت کرد نگرانی رهبری متوقف به تصمیمات شعاری و اقدامات سطحی در حوزه سیاست نشود». توکلی در ادامه با اشاره به بازداشت تعدادی از خبرنگاران در روزهای گذشته «به اتهام نفوذ»، ضمن بیان اینکه از جزئیات آن اطلاعی ندارد تصریح کرده است: «حتما متولیان امر دلائل قانع کننده ای به مردم ارائه خواهند کرد اما حسب سابقه ای که پیش تر هم وجود داشته است، نگرانم دغدغه مبنایی و عمیق رهبرانقلاب به اقدامات امنیتی و انتظامی خلاصه شود». او تاکید کرده است: «از سوی دیگر این سوال ایجاد می شود که تا پیش از طرح نفوذ از سوی رهبری چرا این اقدام صورت نگرفته است؟ تهدید نفوذ که مساله امروز و دیروز ما نبوده است. بنابراین انتظار می رود این دست اقدامات با درایت و دقت بیشتری صورت گیرد که اصل دغدغه رهبری تحت الشعاع قرار نگیرد». همچنین علی مطهری در همین خصوص با اشاره به این نکته که «مبادا کلمه «نفوذ» هم مثل کلمه «فتنه» ابزاری برای سرکوب منتقدان شود» در کانال تلگرامی خودش نوشت: «همان طور که از آغاز انقلاب اجازه نفوذ نداده‌ایم از این پس هم اجازه نخواهیم داد و این نیاز به عمل دارد نه شعار.» وي افزود: افرادی می‌خواهند کلمه نفوذ را مانند کلمه فتنه وسیله‌ای برای ایجاد خفقان کنند و کسانی را به این بهانه بازداشت و آزادی بیان را محدود کنند و البته مردم به آنها اجازه نخواهند داد. به گفته وي، حیات سیاسی این افراد در گرو ایجاد محدودیتهاست و در فضای آزاد قادر به رقابت با رقبای خود نیستند، لذا صحبت از فتنة پس از برجام و فتنه چهارم به میان می‌آورند، در حالی که همه اینها خیالات شیطانی خود آنهاست و واقعیت ندارد.



کد مطلب: 52016
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *