۱
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۹
از سید احمد خمینی تا سید محمد خاتمی

اقوام امام موسی صدر چه کسانی هستند؟

اقوام امام موسی صدر چه کسانی هستند؟
فقدان امام موسی صدر ، این روزها ۳۴ ساله شد . در تمام این سالها اگر چه عنوانی که برای او به کارمی رفته « رهبر شیعیان لبنان » بوده اما این هم تاکید می شده که او ایرانی الاصل است،اما شاید کمتر به این نکته توجه شده که خاندان بزرگ صدر ، در طول این سالها همه در ایران بوده اند و منسوبان سببی و نسبی او در نظام جمهوری اسلامی ، جایگاه های بزرگی داشته اند که از جمله آنها می توان به سید احمد خمینی و سید محمد خاتمی اشاره کرد.
سایت فریادگر به مناسبت سالگرد فقدان امام موسی صدر به بررسی شخصیتهای منسوب به این خاندان که در ایران جایگاه علمی ، سیاسی و اجتماعی دارند ، پرداخته است :
۱- آیت الله سید حسین طباطبایی قمی:مرجع بزرگ تقلید و پسر دایی امام موسی صدر
آیت‌الله سید حسن قمی فرزند حاج آقا حسین قمی بود که پدرش از بزرگ‌ترین مراجع شیعه در قرن معاصر بود . در پی فرمان رضا شاه مبنی بر کشف حجاب اجباری زنان در سال ۱۳۱۴ خورشیدی (۱۹۳۶ میلادی) و ابراز مخالفت میرزا حسین قمی، وی ناچار به ترک ایران و اقامت در عراق شد اما پسرش ، آیت الله سید حسن به در دوران حکومت پهلوی دوم به مشهد بازگشت و جزو مراجع بزرگ تقلید بود. آیت‌الله قمی در سالهای دهه چهل شمسی به اقدام اعتراضی علیه حکومت وقت ایران پرداخت و در آن سالها در سخنرانیهای پر شور ایشان هزاران نفر شرکت مینمودند. در سال ۱۳۴۲ هم‌زمان با امام خمینی، بلندپایه‌ترین روحانی شیعه بود که بازداشت و به شهرهای خاش و سپس کرج تبعید شد،اما پس از انقلاب ، به دلیل بعضی اختلاف دیدگاه های فقهی و سیاسی ، در زمره منتقدان درآمد و تحت محدودیت به سر برد.وی در ۲۶ خرداد ۱۳۸۶ دار فانی را وداع گفت.
۲- آیت الله سید رضا صدر : استاد بزرگ حوزه قم و برادر بزرگ امام موسی صدر
آیت الله سید رضا صدر برادر بزرگتر امام موسی صدر از بزرگترین علمای حوزه قم و نویسنده کتابهای بسیاری در زمینه های فقهی ، فلسفی ، تاریخی و تفسیری بود که در سال ۱۳۷۳ در قم درگذشت . وی از شاگردان آیت الله شریعتمداری بود که بعد از قضایای سال ۱۳۶۰ همچنان دل در گرو استادش داشت و به همین دلیل چندان چهره شناخته شده ای در سطح عامه مردم نبود.

۳- فاطمه طباطبایی : عروس امام خمینی و فرزند خواهر امام موسی صدر
فاطمه طباطبایی سلطانی همسر سید احمد خمینی فرزند آیت الله سلطانی و خانم صدر ، یکی از خواهران امام موسی صدر است . به این ترتیب امام موسی صدر دایی بزرگ فرزندان سید احمد خمینی و فاطمه طباطبایی : سید حسن خمینی ، سید یاسر خمینی و سید علی خمینی است.

۴- زهره صادقی : همسر سید محمد خاتمی و فرزند خواهر امام موسی صدر
خانم زهره صادقی، دختر علی‌اکبر صادقی استاد مشهور حقوق اسلامی در دانشگاه و خانم صدر ، خواهر امام موسی صدر است که در سال ۱۳۵۳ با سید محمد خاتمی ازدواج کرده است .
آقای خاتمی خود در این باره نوشته است: در سال ۱۳۵۳ با خانواده معتبر و ریشه دار صدر - صادقی پیوند خوردم و از نعمت های بزرگ خداوند به این بنده کوچک او ازدواج با زنی بافضیلت، صبور و مهربان از خانواده مهم صدر و صادقی بود. بدون تردید اگر موفقیتی در زندگی علمی و اجتماعی خود داشته ام بخش مهمی از آن مرهون همراهی، همفکری و عنایت همسر خوبم بوده است و حاصل ازدواج ما سه فرزند عزیز و خوب، دو دختر و یک پسر است.
۵- سید محمد صدر : سیاستمدار ارشد دوران اصلاحات و فرزند برادر امام موسی صدر
دکتر محمد صدر معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه در دوران اصلاحات فرزند آیت الله سید رضا صدر و فرزند برادر امام موسی صدر است.یکی از دختران سید محمد صدر با سید یاسر خمینی ازدواج کرده است.
۶- مهدی فیروزان: مدیر ارشد فرهنگی کشور و داماد برادر امام موسی صدر
مهندس فیروزان داماد و فرزند خواهر امام موسی صدر و عضو هیئت مدیره مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر است که در حال حاضر مدیریت شهر کتاب مرکزی را در تهران بر عهده دارد.
۷- صادق طباطبایی : سخنگوی دولت موقت و فرزند خواهر امام موسی صدر
دکتر صادق طباطبایی فرزند آیت الله سلطانی و خانم صدر ( خواهر امام موسی صدر) ، برادر فاطمه طباطبایی (همسر سید احمد خمینی) است. وی در دوازدهم بهمن ۱۳۵۷ همراه امام خمینی به ایران آمد و ابتدا در وزارت کشور، معاونت سیاسی و اجتماعی آن وزارتخانه و نیز برگزاری رفراندوم نظام جمهوری اسلامی را عهده دار شد. صادق طباطبائی سپس در دولت مهندس مهدی بازرگان معاونت سیاسی نخست وزیر و سخنگویی دولت را بر عهده گرفته و به عنوان وزیر مشاور این دولت، انجام وظیفه ‌کرده‌است.
کد مطلب: 5239
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *