۰
شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۹
محمد تقي فاضل ميبدي در واکنش به تخريبهاي اخير عليه بزرگان انقلاب:

به امام هم توهين مي‌شد!

آيت‌الله مصباح يزدي اواخر هفته گذشته در جلسه درس اخلاقش گفته است: «بايد بررسي کرد چگونه کساني که خدمت کرده اند سر پيري تغيير مي‌کنند، يکي از عواملي که انسان را به اين شکل تغيير مي‌دهد دنيا گرايي است يعني لذات دنيوي چشم و گوش انسان را پر مي‌کند از همين رو چنين افرادي يا سخنان گذشته خود را فراموش و يا تکذيب مي‌کنند.» بياييد اين صحبت‌هاي وي را با صحبت‌هاي مهرماه سال گذشته‌اش در جريان جلسه اي خصوصي با آيت‌الله حائري شيرازي مقايسه کنيم.
به امام هم توهين مي‌شد!

آيت‌الله مصباح يزدي اواخر هفته گذشته در جلسه درس اخلاقش گفته است: «بايد بررسي کرد چگونه کساني که خدمت کرده اند سر پيري تغيير مي‌کنند، يکي از عواملي که انسان را به اين شکل تغيير مي‌دهد دنيا گرايي است يعني لذات دنيوي چشم و گوش انسان را پر مي‌کند از همين رو چنين افرادي يا سخنان گذشته خود را فراموش و يا تکذيب مي‌کنند.» بياييد اين صحبت‌هاي وي را با صحبت‌هاي مهرماه سال گذشته‌اش در جريان جلسه اي خصوصي با آيت‌الله حائري شيرازي مقايسه کنيم. 
به گزارش فریادگر، آيت‌الله حائري شيرازي درباره صحبت‌هايي که در آن جلسه رد و بدل شده، گفته است: «در اين جلسه به آقاي مصباح گفتم، شما که مي‌گوييد امام با هرکس چند دقيقه مي‌نشست او را مي‌شناخت، چطور همين امام، آقاي‌هاشمي ‌را نشناخته است. مگر همين امام نبود از آقاي‌ هاشمي ‌تقدير مي‌کرد و ايشان را دوست مي‌داشت اما هر چه گفتم، آقاي مصباح گفت، بحث من درباره گذشته نيست، درباره حال فعلي ايشان است، در گذشته خدماتي داشته و امروز اينطور شده است.» با کنار هم قرار دادن اين دو صحبت، چندان بيراه نيست اگر بگوييم منظور وي در صحبت اخيرش، آيت‌الله ‌هاشمي‌ رفسنجاني باشد. کسي که اين روزها مبدل به سيبلي براي حمله‌هاي متعدد از سوي يک جناح سياسي شده است. اما با وجود نتيجه روشن انتخابات خبرگان و مشخص شدن وزن سياسي خبرگان، چرا اين حملات همچنان ادامه دارد؟

از رئيس دفتر تا صاحب دفتر!

حجت‌الاسلام محمدحسين جلالي، رئيس دفتر آيت‌الله مصباح يزدي دي ماه سال گذشته و در زماني که نوه امام، سيد‌حسن خميني براي ثبت نام در انتخابات خبرگان پنجم اعلام آمادگي کرد، در گفت‌وگويي اعلام کرد: «هاشمي‌ به دنبال فتنه 94 است.» او گفته بود: «آقاي‌هاشمي‌در صدد استفاده از بيت امام(ره) و به دنبال راه‌اندازي فتنه 94 با حضور بيت امام(ره) است. ايشان بنا دارد اين بار سکوي پرش و حرکت خودش را بيت امام قرار دهد و از نوه‌هاي امام استفاده کند و با استفاده از القاب و الفاظي چون علامه ‌و آيت‌الله، در صدد راه انداختن يک توطئه بزرگ است.‌هاشمي با اين رفتارها تلاش مي‌کند فتنه تازه‌اي به پا کند.» اين صحبت‌هاي رئيس دفتر مصباح يزدي در حالي است که خود مصباح يزدي نيز در سخنانش بارها به صورت مستقيم و يا در لفافه‌هاشمي ‌رفسنجاني را مورد انتقاد قرار داده است. تيرماه 93 مصباح يزدي در سخناني گفت: «انسان وقتي برخي اشخاص را مي‌بيند واقعا تعجب و شک مي‌کند که اينها عاقل هستند يا ديوانه‌اند! وقتي از دور اينها را نگاه مي‌کني مخصوصا با در نظر گرفتن سوابقشان تعجب مي‌کني از اينکه اينها دنبال چه مي‌گردند. آدمي‌که پايش لب گور است و به قدري دارد که اگر خودش و هفت پشتش بخورند تمام نمي‌شود، حرف‌هايي نامربوط مي‌زند و آبروي خود و اطرافيانش را مي‌برد. محبت خدا در دل چنين شخصي جاي نمي‌گيرد چرا که اين دو محبت با يکديگر تناسبي ندارد و مثل نور و ظلمت است.» در آخرين صحبتهايش نيز گفته است: «بايد بررسي کرد چگونه کساني که خدمت کرده اند سر پيري تغيير مي‌کنند، يکي از عواملي که انسان را به اين شکل تغيير مي‌دهد دنيا‌گرايي است يعني لذات دنيوي چشم و گوش انسان را پر مي‌کند از همين رو چنين افرادي يا سخنان گذشته خود را فراموش و يا تکذيب مي‌کنند.»

متهم کردن افراد، خلاف اخلاق است

محمدتقي فاضل ميبدي عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم درباره صحبت‌هاي اخير درباره‌ هاشمي ‌رفسنجاني به فریادگر مي‌گويد: «شايد خود اين آقايان به اين نتيجه رسيده باشند که در پيري طمعکار شده‌اند.» او معتقد است اين نوع صحبت‌ها که کسي را متهم کند و ذهن جامعه را به خلاف نسبت به کسي مسموم کند، خلاف اخلاق و دين است. اين عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه ادامه مي‌دهد: «در شنيدن اين صحبت‌ها گاهي خود گوينده در ذهن متصور مي‌شود، گاهي بعضي مراج تقليد، گاهي رجال سياسي. اين کلي گويي‌ها باعث تشويش اذهان عمومي ‌مي‌شود و بعضي از بزرگان در اين ميان متهم مي‌شوند. کسي که مدعي است خودش استاد اخلاق است پس بايد در حرف زدن دقت و مراعات کافي را لحاظ کند. نه اين که در صحبت‌ها مدام به کسي حمله کنيم و او را متهم کنيم از اخلاق به دور است.» اين استاد دانشگاه ادامه مي‌دهد: «اصلا سوال اين است که چه چيز باعث شده جامعه به اين سمت برود که اين ذهنيت‌ها ايجاد شود. جامعه ما بايد طوري باشد که به سمت اخلاقي شدن پيش برود. اما اينطور نيست. وقتي جامعه را مي‌بينيم مردم ما به جاي اينکه اخلاقي شوند، به سمت بي اخلاقي نيل مي‌کنند. همين حرفها اجازه نمي‌دهد مردم اخلاقي تر شوند.»

حمله به افراد، مردم را بي اعتماد مي‌کند

«حمله به افراد خاص آن هم به اين شيوه‌اي که مي‌بينيم، در سطح جامعه بي‌اعتمادي ايجاد مي‌کند.» فاضل ميبدي با بيان اين حرفها ادامه مي‌دهد: «اگر آيت‌الله ‌هاشمي ‌رفسنجاني منظور نظر آقاي مصباح باشد خيلي بدتر است. ممکن است ايشان در ذهن آقاي مصباح حريص به دنيا باشد، ولي خود ايشان هم حريص به دنيا هستند اگر اينچنين حرف مي‌زنند. اگر فردي طالب قدرت نباشد اينچنين حرف نمي‌زند. اگر از افراد جامعه نظرخواهي شود شايد اصلا اينچنين نظري نسبت به آقاي‌ هاشمي ‌وجود نداشته باشد. وقتي نظرخواهي مي‌شود آنوقت مشخص مي‌شود که چه کسي حريص به دنيا است.

بعضي اوقات بقاي افراد در اين حمله‌هاست!

او در پاسخ به اين سوال که چرا اين حمله‌ها به‌ هاشمي ‌رفسنجاني ادامه دارد، مي‌گويد: «در زمان امام هم به خود امام حمله مي‌شد. به آيت‌الله بهشتي هم همين حمله‌ها مي‌شد. به رجال سياسي و در راس حکومت هم چنين حمله‌هايي مي‌شد. در طول تاريخ اگر نگاهي بيندازيم مي‌بينيم که هميشه از اين اتفاقات افتاده است. اصلا بقا و نان بعضي در همين توهين کردن‌هاست. بعضي براي اينکه بتوانند در قدرت بمانند مجبورند اينطور حمله کنند.» اين عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم ادامه مي‌دهد: «اصلا جالب است که اين الفاظ را جو جامعه نمي‌پذيرد. در دنياي سياست بايد با اخلاق و منطق پا به عرصه گذاشت تا مردم هم حرف‌ها را بپذيرند. اما وقتي افراد با بي منطقي وارد عمل مي‌شوند، ديگر کسي حرفشان را نمي‌پذيرد.» حجت الاسلام فاضل ميبدي معتقد است در طول تاريخ انقلاب ما هميشه افراد از اين تخريب‌ها و هجمه‌ها براي از ميدان خارج کردن رقيب استفاده مي‌کردند: «در تاريخ کشور ما مخصوصا بعد از انقلاب عده‌اي با حمله و هجمه‌هاي عجيب و خارج از اخلاق عليه برخي افراد مي‌خواهند رقيب را از ميدان خارج کنند. با اين کارشان فکر مي‌کنند مي‌توانند مردم را گول بزنند ولي فارغ از اينکه مردم متوجه اين قضيه مي‌شوند و اتفاقا با آنها يار نمي‌شوند.» او ادامه مي‌دهد: «در اين نوع حمله‌ها معمولا قصد اين است که مردم همان کاري را انجام دهند که آنها دلشان مي‌خواهد. و بعضي‌هايشان معتقد حرف و نظر مردم اهميتي ندارد اما مردم نشان داده‌اند که هميشه خلاف حرف آنها عمل مي‌کنند. انتخابات اخير خبرگان و مجلس شوراي اسلامي ‌مخصوصا در تهران نشان مي‌دهد که مردم به چه فکر مي‌کنند و با چه کساني هستند. چون مي‌دانند آنها که حمله مي‌کنند صرفا براي بقاي خودشان اين کار را انجام مي‌دهند و حرفشان غير‌اخلاقي است.»
گزارش : محبوبه شعاعی

کد مطلب: 54770
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *