۰
جمعه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۰
«فریادگر» چرايي انتقادات شديد اصولگرايان از برجام را بررسي مي‌کند:

باز انتخابات، باز حمله به دولت!

باز انتخابات، باز حمله به دولت!

کمتر از يک هفته ديگر دور دوم انتخابات مجلس دهم شوراي اسلامي‌برگزار خواهد شد. تبليغات از دو روز پيش آغاز شده و جبهه رقيب نيز تبليغات منفي‌اش را شروع کرده است. اگر نگاهي به سايت‌هاي خبري طيف اصولگرا بيندازيم، برجام را دوباره سيبلي کرده‌اند براي حمله به دولت. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، گرچه در اين ميان حمايت‌هايي نيز از برجام از سوي بعضي چهره‌هاي سرشناس صورت مي‌گيرد اما اينکه چرا دوباره نزديک به انتخابات عزم اين طيف براي حمله به دولت جزم شده است، جاي سوال دارد. اگر نگاهي به فضاي انتخابات قبل از هفتم اسفند بيندازيد باز هم همين نمايش را مي‌بينيد. اينکه به عناوين مختلف به تمام فعاليت‌هاي دولت حمله مي‌شد تا روحاني و کابينه اش را بي کفايت جلوه دهند. نجفقلي حبيبي، رئيس پيشين دانشگاه علامه و از چهره‌هاي برجسته اصلاح‌طلب معتقد است کساني که اين حمله‌ها را انجام مي‌دهند به خاطر لاپوشاني بعضي از ضعف‌هاي خودشان است. او به فریادگر مي‌گويد: «البته حمله به برجام اتفاق جديدي نيست اما پرواضح است که با نزديک شدن به انتخابات شدت گرفته است.»

مخالفان چه مي‌گويند؟

سردار سرلشکر محمدعلي جعفري فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌که در بخش خبري 20:30 به مناسبت دوم ارديبهشت سالروز تأسيس سپاه پاسداران صحبت مي‌کرد، حمله‌هاي شديدي به برجام کرده است. جعفري در اين برنامه گفته: « تهديدات پس از برجام و توافقات عليه ايران جدي‌تر شده است. متأسفانه برخي در داخل نيز آگاهانه يا ناآگاهانه با دشمن همراهي کرده و توجهي به اهداف آنها ندارند.» گرچه او سپاه را حامي‌دولت معرفي کرده اما گفته در برخي حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي با دولت اختلاف سليقه و اختلاف ديدگاه دارند: «اما هيچ‌کدام از اينها دليل بر عدم همکاري و حمايت از دولت نيست. ما هميشه خود را حامي‌دولت‌ها مي‌دانيم چرا که آنها وظيفه سنگيني برعهده دارند و اگر از توانمندي سپاه و بسيج که يک انرژي و پتانسيل عظيم است استفاده کنند مي‌توانند در حوزه اقتصاد مقاومتي مؤثر باشند.»

آيت‌الله موحدي کرماني، خطيب موقت تهران در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه در بخشي از خطبه‌ها با اشاره به مسئله برجام گفت: «به تيم مذاکره کننده هسته‌اي و وزارت خارجه‌ هشدار مي‌دهم که دشمني در برابرشما قرار گرفته است که به قولش اعتمادي نيست و پيوسته به دنبال اعمال تحريم‌هاي تازه است و مي‌خواهد با تحريم‌هاي پي در پي ايران را از پاي بيندازد، اما درود بر رهبر انقلاب که فرمود خود را از درون تقويت کنيد و به خود اتکا داشته باشيد تا بتوانيد در برابر تحريم‌ها مقاومت کنيد.»

از طرفي عليرضا زاکاني در سخنراني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه برجام را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «ما در برجام تعهداتي داريم و طرف مقابل هم متعهد شد تا نکاتي را رعايت کند. مهمترين تعهد ما کاهش مواد غني‌ سازي شده بود. شش کشور مقابل ما متعهد شدند که دست از تهديد ايران اسلامي‌بردارند اما اين مسئله در عمل صورت نگرفته است. ما همه تعهدات خودمان را به درستي انجام داديم. حتي آژانس اعلام کرد که ايران فراتر از تعهدات خود عمل کرده است اما در مقابل هيچ کدام از تعهدات طرف آمريکايي و اتحاديه اروپا انجام نشده است. آنها مرتبا ما را تهديد کردند. همه آن حرف‌ها در مقام گفت‌وگو باقي ماند و ثمره عملي براي جمهوري اسلامي‌نداشت بايد از مسئولين تشکر کنيم که به صراحت اين موضوع را اعلام مي‌کنند. مسئولين سطح بالاي کشور به ستوه آمدندکه چرا آمريکايي‌ها به وعده خود عمل نمي‌کنند.»

سيدحسين نقوي حسيني نماينده مردم ورامين و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينکه وقت آن رسيده که دولت به ويژه آقاي رئيس‌جمهور محترم چشم‌هايشان را به واقعيت‌ها باز کنند و واقعيت‌هاي صحنه را ببينند، گفته: «اگر ما واقعيات را نبينيم، در تصميم‌گيري‌ها دچار مشکل و انحراف خواهيم شد. بعضي از دولتمردان ما که در ميدان عمل فعاليت مي‌کنند، واقعيت‌ها را دريافتند و چون نمي‌توانند پاسخگو باشند، مجبورند به اين واقعيات اعتراف کنند، همانطور که از زبان برخي از آقايان شنيده‌ايم که تحريم‌ها روي کاغذ لغو شده است، يعني در ميدان عمل خبري از لغو تحريم‌ها نيست، برخي از دولتمردان نيز پيش از اين از کارشکني غربي‌ها در اجراي تعهداتشان سخن گفتند، اين سخنان بدان معناست که آنان به تعهداتشان عمل نمي‌کنند.»

حميدرضا ترقي مسئول کميته بين‌الملل حزب موتلفه اسلامي‌نيز با اشاره به مصادره 2 ميليارد دلار از اموال بلوکه شده ايران توسط دادگاه عالي آمريکا گفته: «اين اقدام نقض برجام تلقي مي‌شود چرا که در برجام تاکيد شده است هيج تحريم جديدي عليه ايران نبايد از سوي آمريکا يا هر کدام از کشورهاي 1+5 اعمال شود. دولت آمريکا حق ندارد براساس حکم يک دادگاه محلي اموال ايران را مصادره کند.»

اسماعيل کوثري عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به گفته‌هاي قبلي مقامات کشورمان مبني بر تحول اقتصاد بعد از توافق هسته اي، گفت: «مردم و مسئولان بر اساس بيانات تيم مذاکره کننده و آقاي روحاني بدنبال اين بودند تا اين اقدامات صورت گيرد ولي بعد از سه ماه که از توافق مي‌گذرد، مي‌بينيم که چنين اقدامي‌نشده است. بايد گفت هنوز چيزي وارد ايران نشده و گفته مي‌شود که پول‌ها در بانک‌هاي خارج است ولي واقعيت اين است که نمي‌توان عملياتي انجام داد و آمريکا اذعان کرد تا زمانيکه آن‌ها اجازه ندهند، بانک‌ها چنين اجازه‌اي ندارند.»

موافقان چه مي‌گويند؟

يکي از کساني که اين روزها از برجام دفاع کرده آيت الله ناصر مکارم شيرازي است. مکارم شيرازي با اشاره به اينکه عده اي در مورد برجام بي انصافي مي‌کنند، گفته است: «با وجودي که رهبر معظم انقلاب با برجام موافقت کردند، برخي که ادعاي پيروي از ايشان را دارند باز در مسئله برجام تعبير به خيانت مي‌کنند. در ارتباط با برجام كاري انجام شده، ما نمي‌گوييم فتح الفتوح بود ولي فراموش نكنيم كه طرف مقابل ما، آدم ناقلايي است. در برجام در مورد مسائل، ذره ذره توافق كردند و ما بايد طرف مقابل را هم در نظر بگيريم، آنها دوست ندارند جمهوري اسلامي‌ايران مقتدر و يكه تاز منطقه باشد.» او ادامه داده: «تعجب مي‌كنم با وجودي كه رهبر معظم انقلاب موافقت كردند، برخي كه ادعاي پيروي از ايشان را دارند باز انتقاد و تعبير به خيانت مي‌كنند. برخي غافل از اين هستند كه هر چه فشار دشمنان بيشتر شود بايد وحدت ما نيز افزايش پيدا كند، بايد مسائل شخصي را كنار بگذاريم و گاهي اين مسائل شخصي حاكم بر مقدرات جامعه نشود و منافع ملي و مردم بايد اصل باشد. در شرايطي كه دشمنان به ما فشار وارد مي‌كنند بايد اتحاد و همدلي خود را بيشتر كنيم.» آيت‌الله صافي‌گلپايگاني در ديدار با وزير بهداشت درباره برجام صحبت کرده و گفته: «در موضوع برجام بايد بکوشيد که آن چيزي که خير براي مسلمانان است، انجام دهيد و ارتباط با دنيا داشته باشيد. در اين رابطه بايد سوءتفاهم‌ها برطرف شود و همه براي همدلي و اتحاد در جامعه تلاش داشته باشيم.»

آيت‌الله وحيد خراساني نيز به وزير بهداشت گفته است: «دولت تلاش گسترده را جهت خدمت به مردم انجام داده، سلام مخصوص مرا به دکتر روحاني رئيس‌جمهوري برسانيد. با دنيا با حسن كلام صحبت كرد و اين دستور دين است و اسلام نيز بر اين امر تاكيد دارد. حقا و انصافا بايد از تلاش‌هاي آقاي ظريف در وزارت امور خارجه و دكتر‌ هاشمي در وزارت بهداشت قدرداني كرد و هر دو وزير با دقت كار كرده و به رفع مشكلات مي‌پردازند.»

حمله‌ها براي لاپوشاني ضعف‌هاست

نجفقلي حبيبي، رئيس پيشين دانشگاه علامه و از چهره‌هاي برجسته اصلاح‌طلب درباره حملاتي که اين روزها از طرف طيف اصولگرا به برجام مي‌شود، مي‌گويد: «اين حمله‌ها از همان اول که صحبت از برجام به ميان آمد، شروع شد. اين افراد اصلا نظر موافقي نسبت به برجام ندارند. چون حمايت از آن به نفع اين جريان فکري نيست.» او معتقد است با نزديک شدن به انتخابات، براي ضعيف کردن دولت هم که شده، اين حمله‌ها بيشتر شده: «با اينکه اين حمله‌ها هميشه بوده اما با نزديک شدن به انتخابات، مشخص است که حمله‌ها بيشتر مي‌شود. الان بيش‌از 60 کرسي هنوز وضعيت نامشخصي دارد و با اين حمله‌ها در واقع هدف اين است که بيشتر اين کرسي‌ها به طيف اصولگرا برسد. ضمن اينکه واقعا هم اين تعداد کرسي در ترکيب آينده نقش تاثيرگذاري دارند.» حبيبي معتقد است مردم از ميان همه اين بحثها و گفت وگو مي‌دانند که چه تصميمي‌بگيرند و اين را از پيروزي ليست اميد در تهران مي‌شود فهميد. او ادامه مي‌دهد: «شايد اين تلاشها به صورت مقطعي تاثيرگذار باشد اما بعضي‌ها مي‌خواهند از تنور گرم انتخابات استفاده کنند تا بتوانند دولت را ضعيف کنند و ضربه شان را بزنند. هر نيتي هم که داشته باشند عمل دولت به آنها نشان مي‌دهد که سخت در اشتباهند.»

او در پايان تاکيد مي‌کند که اين حمله‌ها نسبت مستقيم با ضعف‌ها و اشتباهاتي دارد که اين طيف تندرو در گذشته مرتکب شده‌اند. حبيبي در توضيح بيشتر مي‌‌گويد: «در گذشته خيلي خطاها مرتکب شدند. با حمايتهاي بي دريغ و اشتباه خود از دولت گذشته باعث شدند مشکلاتي براي کشور به وجود آيد. الان با اين فرار رو به جلو مي‌خواهند خودشان را مبرا کنند. ‌اما آنچه جواب اين افراد را مي‌دهد، عملکرد دولت است.
گزارش : محبوبه شعاعي

کد مطلب: 54885
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *