۰
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۷
گزارش «فریادگر» از نقش مردم در آستانه انتخابات دور دوم مجلس دهم

حماسه تهران را تکرار مي‌کنيم

«اهميت مرحله دوم دهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌کمتر از مرحله اول نيست و ما بر اين باوريم که مردم حماسه‌اي را که در هفتم اسفند با حضور بالاي 60 درصد در سراسر کشور آفريدند با مشارکت بيشتر، تکميل کنند.» اين صحبت‌هاي دکتر مصطفي کواکبيان منتخب مجلس دهم تهران، نشان از آن دارد که با حماسه‌اي ديگر در ارديبهشت ماه روبه رو هستيم.
حماسه تهران را تکرار مي‌کنيم

«اهميت مرحله دوم دهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي‌کمتر از مرحله اول نيست و ما بر اين باوريم که مردم حماسه‌اي را که در هفتم اسفند با حضور بالاي 60 درصد در سراسر کشور آفريدند با مشارکت بيشتر، تکميل کنند.» اين صحبت‌هاي دکتر مصطفي کواکبيان منتخب مجلس دهم تهران، نشان از آن دارد که با حماسه‌اي ديگر در ارديبهشت ماه روبه رو هستيم.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، با توجه به اخبار و حرف‌هايي که از گوشه و کنار مي‌شنويم، مستقلين و اصلاح‌طلبان عزمشان را جزم کرده‌اند تا دور دوم را نيز حسابي به نفع خود تمام کنند. حتي باز بعضي بزرگان اصلاحات مثل دور اول، دست به انتشار پيام‌هايي براي ترغيب مردم زده‌اند.

حزب مردم‌سالاري نيز در بيانيه‌اي تاکيد کرد: «تکميل حماسه مردم در انتخابات هفتم اسفند منوط به حضور جدي و پرشور در مرحله دوم انتخابات در حوزه‌هايي است که انتخابات در آنها به مرحله دوم کشيده شده است.»

محمد صادق جوادي حصار عضو شوراي مرکزي حزب اعتماد ملي و فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است در صورتي مردم دوباره به همان پرشوري دور اول در انتخابات شرکت مي‌کنند که بازتوليد انگيزه دور اول را براي آنها داشته باشيم. او مي‌گويد در اين صورت است که ما پيروز انتخابات خواهيم بود. جوادي حصار در اين باره به فریادگر مي‌گويد: «به نظر من شانس اصلاح‌طلبان براي پيروزي در انتخابات کمتر از مرحله اول نيست. من تصور مي‌کنم دو سوم آرا بين اصلاح‌طلبان، حاميان دولت و مستقلين تقسيم شود و کمتر از يک چهارم به اصولگرايان برسد.»

اميدوارم انديشه مردم تهران تکثير شود

اين روزها بزرگان اصلاحات و منتخبين تهران مجلس دهم در حال سفر به استانهاي مختلف هستند تا اهميت دور دوم انتخابات را براي مردم بازگو کنند. محمدرضا عارف سرليست اميد در تهران در سفرهاي خود گفته است: «گفتمان اصلاحات منافع ملي را بر منافع جرياني ترجيح داده و اگر عملکرد اين گفتمان در دو انتخابات اخير تحليل شود، اين نگاه را مي‌توان به خوبي مشاهده کرد. مردم ايران در خرداد 92 به خوبي گام برداشته و در ادامه در اسفند 94 اين مسير را ادامه دادند. در اسفندماه 94 حماسه‌اي ديگر خلق شد و برگ زريني در تاريخ ارزشمند اين کشور و انقلاب رقم خورد.»

او ادامه داده است: «براي اولين بار در تهران انتخابات مجلس يک مرحله‌اي شد و براي اولين بار در اين استان يک جريان به طور کامل راي آورد. ما مطمئن هستيم اين نگاه مردم تهران خاص تهراني‌ها نيست. اين ظرفيت و جهت‌گيري مردم کشور در تمام استان‌هاست و اميدواريم با اين رويکرد مردم کشور و استان مرکزي در دهم ارديبهشت کاري کارستان کنند. تجربه گذشته مي‌گويد که در دور دوم انتخابات مشارکت کمتر مي‌شود ولي اميدواريم در اين انتخابات اين تجربه نيز اصلاح شود.

در واقع همان جهش‌هايي که در دو انتخابات گذشته رخ داد در فعاليت‌هاي سياسي در جمعه پيش رو مورد نياز است.» عارف از مردم خواست انتخابات دور دوم را جدي گرفته و به عنوان يک تکليف و کار ارزشي براي قوي‌تر شدن ائتلاف اميد و تبديل اکثريت اين ائتلاف در مجلس به اکثريت قاطع، در انتخابات حضوري گسترده داشته باشند: «با اين اقدام مي‌توانيم در همکاري با ساير جريان‌ها و فراکسيون‌هاي مجلس به صورت جدي و مصمم راهي را دنبال کنيم که با حرکت در اين راه ميثاقي که با شما بسته‌ايم عملي شود.»

همچنين مصطفي کواکبيان ديگر منتخب تهران نيز گفته است: «تعداد 55 حوزه انتخابيه در سطح کشور براي انتخاب 68 نفر با کانديداتوري 136 نفر، رقابت انتخاباتي اين دوره را شکل داده‌اند.» او با اشاره به اينکه خوشبختانه در شهرهاي مختلف بر اساس اطلاعي که داريم بسيار شور و شوق زياد است، افزود: «برخلاف آن تصوري که مي‌کردم که مردم در مرحله دوم کمتر شرکت مي‌کنند اما برآورد ما اين است که به همان ميزان مرحله اول انشاءالله اين مشارکت شکل بگيرد، چون مجموعا هر دو مرحله تکميل کننده انتخابات پارلمان هستند و ما تمام تلاشمان همين است.»

بازتوليد انگيزه براي اشتياق مردم

جوادي حصار عضو شوراي مرکزي ‌حزب اعتماد ملي درباره علت حضور پرشور مردم در دور اول انتخابات به مردم‌سالاري مي‌گويد: «يکي از عمده‌ترين دلايلي که باعث شد مردم در هفتم اسفند پاي صندوق‌هاي راي بيايند قوام بخشيدن به اميد و امکان تغيير رفتارهاي سياسي و اجتماعي سياستمداران ما بود.» او ادامه مي‌دهد: «مردم بايد اميد داشته باشند که اگر تصميمي‌‌مي‌گيرند مي‌توانند به راحتي و از معابر و مجاري قانوني به آن دست پيدا کنند نه اينکه شرايط قانون گريزانه و ضد قانوني در سر راهشان قرار نمي‌گيرد که نتوانند حق‌شان را مطالبه کنند. از طرفي بايد بازتوليد انگيزه‌هاي مردمي‌ را داشته باشيم. همان انگيزه‌هايي که مردم را در مرحله اول پاي صندوق‌ها کشاند.

ما بايد همان انگيزه‌ها را بازتوليد کنيم تا مردم دوباره پاي صندوق‌ها بيايند. طوري که مردم احساس کنند با آمدن پاي صندوق‌هاي راي براي تحقق خواسته‌هايشان قدم برداشته‌اند.»

جوادي حصار همچنين معتقد است کانديداها بايد براي تشويق مردم، مواضع سياسي خود را به صورت شفاف در اختيار آنها قرار دهند: «همچنين کانديداها بايد شفاف‌سازي کنند. آنها بايد بتوانند مواضع سياسي و اجتماعي خود را به طور شفاف براي مردم بازگو کنند. مردم بايد به روشني متوجه شوند که مواضع کانديداها چيست تا بتوانند با خيالي آسوده راي دهند.

هر‌چه مردم آگاهانه‌تر، با فکر بازتر، اطلاعات بيشتر و انگيزه بالاتر راي دهند حتما پيروزي نزديک خواهد بود.» او مي‌گويد اصلاح‌طلبان و مستقلان شانس زيادي در پيروزي انتخابات دارند: «به نظر من شانس اصلاح‌طلبان براي پيروزي در انتخابات کمتر از مرحله اول نيست. من تصور مي‌کنم دو سوم آرا بين اصلاح‌طلبان، حاميان دولت و مستقلين تقسيم شود و کمتر از يک چهارم به اصولگرايان برسد. البته همه اينها زماني محقق مي‌شود که مردم پاي صندوق‌هاي راي بيايند و حماسه هفتم اسفند را دوباره تکرار کنند.»

کد مطلب: 55096
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *