۱
سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۳
صاحبنظران سیاسی بررسی کرده اند:

کلاف پیچیده ریاست مجلس دهم

دور دوم انتخابات مجلس دهم پايان يافت و ترکيب قطعي مجلس مشخص شد. با تکميل شدن مجلس بار ديگر موضوع رياست مجلس آينده در ميان فعالين سياسي مطرح شد.
کلاف پیچیده ریاست مجلس دهم

دور دوم انتخابات مجلس دهم پايان يافت و ترکيب قطعي مجلس مشخص شد. با تکميل شدن مجلس بار ديگر موضوع رياست مجلس آينده در ميان فعالين سياسي مطرح شد.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، تکيه زدن عارف يا لاريجاني بر صندلي رياست مجلس دهم موجب اظهارنظرهاي فراواني درميان فعالين سياسي شده است. از يک سو اميد با سرليستي عارف به خانه ملت راه يافت و ازسوي ديگر لاريجاني تجربه مديريتي مثبتي را در کارنامه خود دارد و يکي از حاميان مهم دولت در مجلس به شمار مي‌آيد، کسي که در مجلس اصولگراي نهم بيشترين همراهي و همدلي را با دولت روحاني داشت و در نقاط حساسي به دولت کمک کرد. اما پيش از آنکه رياست مجلس اهميت داشته باشد، جلوگيري اين ايجاد فضاي دو قطبي در مجلس مهم است. دو قطبي شدن فضاي مجلس و ايجاد انشقاق در ميان ليست اميد، بر موفقيت چشم‌گير اصلاحات سايه مي‌اندازد و آن را کمرنگ مي‌کند.

آن‌چه که مهم است و بايد مورد توجه همه جريان‌هاي پيروز در انتخابات قرار گيرد مشکلات معيشتي و اقتصادي مردم است. مهم آن است که همه جريان‌ها،‌ فراکسيون‌ها، تيم‌ها و ليست‌ها به دنبال راهکار عملي براي دغدغه‌هاي مردم باشند و با به کارگيري خرد جمعي و استفاده از ظرفيت‌هاي خود به دنبال مرتفع کردن مشکلات مردم باشند. در اين صورت است که مي‌توانيم بگوييم اميد به پيروزي رسيده است.

 

تقابل عارف و لاريجاني به ضرر مجلس است

اشرف بروجردي در گفت‌وگو با ايسنا در ارزيابي از موضوع رياست مجلس دهم، اظهار کرد: عارف به عنوان رئيس فراکسيون اميد ظرفيت رياست مجلس را دارد و از طرفي لاريجاني هم سابقه مديريت مجلس را داشته و تعامل خوبي با اصلاح‌طلبان دارد. عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب با بيان اينکه اهداف مجلس دهم در تعامل با دولت زماني محقق مي‌شود که در مجلس تنش وجود نداشته باشد، گفت: تشکيل مجلس بدون تنش با تفاهم عارف و لاريجاني دست يافتني است.

وي در ادامه افزود: اصلاحات در قم نامزدي معرفي نکرده و از آقاي لاريجاني حمايت کرد زيرا اين جريان معتقد بود که لاريجاني مي‌تواند در مجلس تعامل خوبي با اصلاح‌طلبان داشته باشد. اينکه چه کسي رئيس مجلس دهم مي‌شود به تفاهم عارف و لاريجاني از يک سو و راي نمايندگان از سويي ديگر مرتبط است. در اين بين آنچه که اهميت دارد اين است که اگر بخواهيم به آرمان‌هايي که براي مجلس تعريف کرده‌ايم دست يابيم،‌ راهي جز تفاهم و گفت‌وگو نداريم.

اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به اينکه اگر عارف و لاريجاني در تقابل هم باشند مجلس دهم در رسيدن به اهداف خود شکست مي‌خورد، تصريح کرد: خوشبختانه هم عارف و هم لاريجاني شرايط موجود را درک کرده و موضوع رياست مجلس را به آينده موکول کرده‌اند. بروجردي درباره القاي اختلاف ميان حاميان دولت، اصلاحات و حاميان لاريجاني توسط رقبا،‌ گفت: رقباي اين سه ضلع در انتخابات شکست خورده‌اند و براي بازسازي خود و جهت‌دهي به نيروهاي خود دنبال ايجاد اختلاف در ميان برندگان انتخابات هستند تا حول محور اختلاف افکني، جمع شوند.

وي در پايان افزود: اين اختلاف‌افکني خطر بزرگي براي مجلس دهم است و خوشبختانه عارف و لاريجاني آنقدر عقلانيت دارند که وارد اين اختلافات نشوند تا مجلس کارآمد و متخصص براي حل مشکلات مردم تشکيل شود.

 

اختلاف‌افکني در مجلس ازسوي جريان تندرو

محمد ‌هاشمي ‌نيز در گفت‌وگو با ايسنا با تأکيد بر ضرورت وحدت و همدلي ميان نمايندگان مجلس در برابر موضوعاتي چون رياست مجلس آينده اظهار کرد: شرايط بين‌المللي، منطقه‌اي و داخل کشور ايجاب مي‌کند که همدلي و همراهي بيشتري در کشور وجود داشته باشد، مخصوصاً در شرايط فعلي که در سطوح گوناگون عليه جمهوري اسلامي ‌توطئه مي‌شود و دست‌هاي مرئي و نامرئي در کار هستند تا از طرح‌هاي مختلف به کشورمان آسيب بزنند.

رئيس دفتر آيت‌الله ‌هاشمي‌ رفسنجاني گفت: طرح مسائل اختلاف انگيز درباره‌‌ رياست مجلس موضوعي است که از سوي جريان تندرو و با اهداف مغرضانه و شخصي انجام مي‌شود. وي با اشاره به اينکه يکي از راه‌هاي آسيب زدن بدخواهان به ايران، ايجاد اختلاف در درون کشور و از جمله مجلس است، گفت: مجلس شوراي اسلامي ‌يکي از قواي حساس کشور است؛ چراکه داراي يک تريبون آزاد است و تمام مسائل مطروحه در آن و نيز نطق‌هاي نمايندگان مجلس به صورت مستقيم از راديو پخش مي‌شود و دولت‌هاي بيگانه نيز مي‌توانند از محتواي سخنان نمايندگان در مجلس به نفع خود استفاده و سوءاستفاده کنند که در اين وضعيت، ضرورت وجود همدلي و همراهي ميان نمايندگان بيش از پيش احساس مي‌شود.

هاشمي ‌با بيان اينکه نمايندگان مجلس دهم بايد منافع ملي را بر اختلافات جناحي ترجيح دهند، اظهار کرد: هرچند ميان نمايندگان مجلس آتي طبعاً اختلاف نظرهايي در مسائل سياسي وجود خواهد داشت، اما نمايندگان بايد به اين نکته توجه داشته باشند که ترجيح منافع ملي بر اختلافات جناحي و حفظ وحدت يک ضرورت است.

رئيس دفتر آيت‌الله هاشمي‌ رفسنجاني در ارزيابي خود از ترکيب مجلس دهم، آن را با مجلس پنجم داراي شباهت دانست و گفت: ترکيب مجلس دهم داراي شباهت‌هايي با مجلس پنجم است، که جزو مجالس خوب بعد از انقلاب بود و در عين حال که از نمايندگاني با گرايش سياسي حامي ‌يا منتقد دولت وقت تشکيل مي‌شد اما همکاري مناسب و تعامل قابل قبولي با دولت و ساير قوا داشت.

هاشمي ‌با بيان اينکه طرح مسائل اختلاف‌انگيز درباره ‌امکان رياست آقايان عارف و لاريجاني بر مجلس، موضوعي است که از سوي جريان تندرو در کشور دنبال مي‌شود گفت: جريان تندرو به دنبال دامن زدن به مسائلي همچون پيش‌بيني درباره‌ رياست مجلس دهم هستند و اين در حالي است که پرداختن به چنين مواردي تعرض به حقوق نمايندگان مجلس است چرا که بررسي و تصميم‌گيري و انتخاب رياست مجلس و هيئت رئيسه جزو يکي از حقوق اوليه نمايندگان است که در زمان لازم به آن خواهند پرداخت.

وي افزود: نمايندگان مجلس خودشان بايد به موضوع رياست مجلس و انتخاب هيئت رئيسه بپردازند و هرگونه اظهارنظر از بيرون از مجلس چه به صورت شايعه باشد و چه به صورت پيش‌بيني يا به قصد تحريک، تعرض به حقوق نمايندگان مجلس آينده است. رئيس دفتر آيت‌الله ‌هاشمي ‌رفسنجاني در پايان با بيان اينکه در دوره‌هاي گذشته هيچ گاه بحث رياست مجلس اين چنين مخل ايجاد اختلاف نبوده است گفت: طرح چنين بحث‌هايي جز با هدف رسيدن به منافع شخصي و جناحي برخي افراد انجام نمي‌شود.

لاريجاني و عارف بر سر رياست مجلس رايزني نکرده‌اند

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: با تعيين ترکيب مجلس دهم در دور دوم انتخابات مجلس، گمانه‌زني‌ها درباره رئيس و هيأت رئيسه مجلس آينده نيز شدت گرفته و طبيعتاً رايزني‌هاي جدي در اين باره در جريان است. وي در عين حال تأکيد کرد که هنوز هيچ رايزني بين عارف و لاريجاني بر سر رياست مجلس صورت نگرفته است.

گزينه‌هاي ديگر هم مطرح است

حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي، عضو جامعه روحانيت مبارز نيز در گفت‌و‌گو با انتخاب از مطرح شدن گزينه‌هاي ديگر براي رياست مجلس سخن گفت: مي‌توان گفت در اين دوره پيش بيني براي رياست مجلس سخت است؛ براي اينکه هنوز مشخص نيست که اکثريت منتخبين چه اشخاصي هستند و تا اکثريت مشخص نشود، نمي‌شود مشخص کرد رياست قوه را چه کسي به عهده مي‌گيرد. در حال حاضر در فضاي جامعه و رسانه‌ها رياست مجلس را روي دوش آقايان عارف و لاريجاني گذاشتند که اين اشتباه است شايد نفرات ديگري خواستند وارد اين کارزار شوند از کجا معلوم، مگر مي‌شود سياست را پيش‌بيني کرد که اين دفعه دومش باشد.

به نظر مي‌رسد مهم‌ترين مسئله در مجلس فعلي، لزوم تعامل و دوري از تنش است. هدفي که با به توافق رسيدن عارف و لاريجاني محقق مي‌شود.ايجاد تنش در مجلس بيش از هر چيز موجب تا اميد شدن مردم مي‌شود، آن هم در شرايطي که مردم انتظار دارند شاهد مجلسي کارآمد و همسو با دولت باشد، که اولويت خود را وضع معيشت مردم مي‌داند، نه مجلسي که درگير تنش‌هاي دروني خود است.

کد مطلب: 55402
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *