۰
دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۴
103 نماينده مجلس به رئيس‌جمهور تذکر دادند!

آخرين تلاش نافرجام براي توقف برجام

امروز روز پرتذکري براي حسن روحاني و کابينه‌اش بود. نمايندگان مجلس که به روزهاي پاياني بهارستان نشيني شان نزديک مي‌شوند اين روزها حسابي براي دولت گرد و خاک راه انداخته‌اند. يکي از اين اقدامات در قالب تذکري به رئيس‌جمهور براي توقف برجام بود.
آخرين تلاش نافرجام براي توقف برجام

امروز روز پرتذکري براي حسن روحاني و کابينه‌اش بود. نمايندگان مجلس که به روزهاي پاياني بهارستان نشيني شان نزديک مي‌شوند اين روزها حسابي براي دولت گرد و خاک راه انداخته‌اند. يکي از اين اقدامات در قالب تذکري به رئيس‌جمهور براي توقف برجام بود.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، پنج ماه از شروع اجرايي شدن برجام مي‌گذرد و مخالفان برجام مدام به دنبال بهانه اي براي بيان اعتراضشان هستند. جديدترين بهانه، توقيف دو ميليارد دلار از دارايي‌ها ايران با حکمي از دادگاه عالي آمريکاست. گرچه کاشف به عمل آمده نشان مي‌دهد توقيف اين دوميليارد از دست گل‌هاي احمدي‌نژاد در دولت نهم است اما باعث نشد مخالفان بيخيال اين بهانه چرب شوند. مخالفاني که به گفته صاحب نظران، مخالفتشان به خاطر در خطر بودن منافعشان است. حالا هم بحث بر سر تعيين ضرب‌الاجل است.

به نظر مي‌رسد نمايندگان فعلي مجلس که تنها دوهفته تا پايان کارشان باقي مانده است، هرآنچه در خشاب دارند به سمت دولت و علي‌الخصوص برجام نشانه رفته‌اند تا شايد در اين ميان يکي از اين تيرها به نشانه بنشيند. مخصوصا وقتي بدانيم بيش‌از 200 نفر از اين نمايندگان قرار است براي چهار سال بعدي، با صندلي‌هاي سبز خانه ملت خداحافظي کنند.

نهايت استفاده از آخرين روزهاي مجلس

چهارم خردادماه آخرين روزي است که نمايندگان مجلس نهم پا به بهارستان مي گذارند. الان ديگر آنها مهمانان اين خانه هرمي محسوب مي‌شوند و تا هفتم خرداد ماه مجبورند اين خانه را به صاحبان جديدش تقديم کنند. فضاي مجلسي که قرار است يک خانه تکاني اساسي داشته باشد و بيش از 70 درصد از اعضاي قبلي‌اش را از دست بدهد، ديدني است.

اما آنچه اين فضا را بيشتر ديدني مي‌کند، تلاش آخر اکثر اين نمايندگان براي به زمين زدن دولت است. آنهم نمايندگاني که حداقل هشتاد نفرشان از اعضاي پر سر و صداي جبهه پايداري هستند.

پايداري اي که در انتخابات مجلس نهم توانسته بود بيش‌از نصف کرسي‌هاي تهران را به دست آورد و در استانهاي ديگر 65 کرسي داشت، در مجلس دهم تعداشان به عدد انگشتان دست رسيده است.

جهبه‌اي که تقريبا يک سوم مجلس نهم را تشکيل مي‌داد و در همه اين 4 سال و در تمام مناسبات در مجلس قدرت‌نمايي مي‌کرد حالا شده است شير بي يال و اشکمي که مجبور است از آخرين روزهاي مجلس نهم استفاده کند تا ضربات نهايي اش را به سمت دولت يازدهم نشانه رود.

ماجراي تصويب دو نرخي شدن قيمت بنزين در لايحه بودجه 95 هنوز امضايش خشک نشده است. اما بنا بر اظهارنظر صاحب نظران و نمايندگان معتدل، تصويب اين دو نرخي شدن يکي ديگر از تصميمات سياسي مجلس نهم در مخالفت با دولت يازدهم است.

هميشه پاي جبهه پايداري در ميان است

بهرام بيرانوند در نطق ميان دستور خود در جلسه علني مجلس گفته است: «برجام تقريبا تنها دستاورد دولت در سه سال گذشته است. دولت و مسببان برجام مثل باتلاق در برجام گير افتاده‌اند. حدود سه سال مذاکره و دستاوردي نزديک به هيچ ضرورت دارد به آن پرداخته شود شايد چند ماه باقي‌مانده از دولت صرف امر مفيدي غير از مذاکرات با آمريکا گردد. آنچه براي ما از برجام مانده فقط يک دريچه رو به ناکجاآباد است.»

او که آخرين صحبت‌هايش را به عنوان نماينده مجلس در صحن علني ايراد مي کند، برجام را يک قرارداد آمريکايي خوانده است. اما بيرانوند چه کسي است؟ او يکي از چهره‌هاي شناخته شده جبهه پايداري است که نتوانسته از فيلتر انتخابات مجلس دهم عبور کند و در صافي مانده است.

از طرفي در جلسه امروز مجلس، 103 نماينده در تذکري که به رئيس جمهوري دادند، خواستند ضرب‌الاجلي تعيين شود تا به آمريکا بفهماند اگر بر سر حرفش درباره توقيف آن 2 ميليارد باقي بماند، ايران هم در انجام اقدامات داوطلبانه‌اش در چهارچوب NPT تجديدنظر خواهد کرد. اما چه کسي اين تذکر را به رئيس‌جمهوري داده است؟ ابراهيم کارخانه‌اي، نماينده همدان که از مخالفان سرسخت برجام در مجلس نهم شناخته مي‌شود. او يکي از اعضاي کميسيون ويژه برجام است. جالب است بدانيد از 15 عضو کميسيون برجام در مجلس نهم تنها 5 نفرشان توانستند به مجلس دهم راه پيدا کنند. آنچه مسلم است اينکه مجلس نهم با همه بدهيهايش رو به اتمام است. تمام آنچه بر عليه دولت و برجام در اين مجلس تصويب يا مطرح مي‌شود، همان تيرهاي آخر مخالفاني است که به نظر مي‌رسد بنابر شواهد، بيشترشان به خاطر راه نيافتن به دور دهم مجلس چنين عصباني هستند. اين افراد با اينکه از فيلتر شوراي نگهبان عبور کرده بودند، اما نتوانستند فيلتر انتخاب مردم را هم با موفقيت پشت سر بگذارند. اما آنچه از نکات مثبت مجلس دهم بسيار حائز اهميت است، اينکه مجلس دهم حامل کمترين عضو جهبه پايداري است. جبهه‌اي که با وجود اصولگرا بودن، اما مترود اصولگراهاست. هنوز يادمان نرفته است که يکي از شرط‌هاي حضور افراد در ائتلاف اصولگرايان، کنار گذاشتن هرگونه افراطي گري بود. افراطي‌گري‌اي که جهبه پايداري زايشگاه آن در مجلس نهم است.
گزارش : محبوبه شعاعی

کد مطلب: 55623
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *