۰
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۷
بررسی سياست‌هاي اشتباه رياض در قبال ايران

آل سـعود در سراشـيبي سـقوط

آل سـعود در سراشـيبي سـقوط

درگيري رياض براي تضعيف تهران همچنان ادامه دارد. در ادامه دست و پا زدن‌هاي عربستان براي به حاشيه کشيدن ايران در منطقه، اين بار سعودي‌ها به سراغ يکي از مهمترين متحدان استراتژيک ايران در منطقه، يعني حزب‌الله لبنان رفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، عربستان بعد از نااميد شدن از سياست‌هاي سابق خود براي تشکيل اتحاديه ضد ايراني اين بار با تروريستي خواندن حزب‌الله، پيکان تيز سياست‌هاي خود را به سمت محور مقاومت نشانه رفته است.اين کشور اخيرا تلاش‌هاي خود را در ابعاد مختلف براي محاصره مردمي ‌و تبليغاتي و سياسي حزب‌الله لبنان افزايش داده است، تلاش‌هايي که البته هيچگاه متوقف نشده و همواره به عنوان يکي از اولويت‌هاي دولت‌هاي شوراي همکاري خليج فارس مطرح بوده است، چرا که اين شورا اعتقاد دارد بدون تضعيف حزب‌الله نمي‌توان تهران را شکست داد. آنها از هر فرصتي در اين مسير استفاده مي‌کنند و معتقد هستند که ضرورت‌هاي مورد نظر آنها باعث مي‌شود بتوانند از خط قرمزها نيز عبور کنند.

نشريه نيوزويک نيز در گزارشي به اين موضوع پرداخته است:«اوايل امسال سعودي‌ها حزب‌الله را سازماني تروريستي ناميدند و سپس متحدان خود در شوراي همکاري خليج فارس را قانع کردند در 2 مارس اقدام مشابهي انجام دهند. وليعهد پادشاه عربستان محمد بن نايف وزراي داخلي کشورهاي عرب را به شرکت در اجلاسي در تونس دعوت کرد تا به آن‌ها در محکوميت حزب‌الله بپيوندند. اتحاديه عرب در اواخر همان ماه با تروريست ناميدن حزب‌الله موافقت کرد. تنها عراق و لبنان از آن خودداري کردند

اين نشريه در ادامه اضافه کرد:«از آن موقع که حزب‌الله به عنوان نماد مقاومت اعراب براي اسرائيل ستايش مي‌شد يک دهه مي‌گذرد. شايد رهبران سعودي به طور خصوصي در جنگ 2006 حزب‌الله با اسرائيل از آن‌ها انتقاد داشتند، اما به دليل محبوبيت بالاي حزب‌الله براي جنگيدن با اسرائيل با حملات موشکي کوبنده، نمي‌توانست به طور عمومي‌آن را ابراز کند

به نظر مي‌رسد عربستان در اين سياست خود به دنبال تحقق دو هدف است. يکي عصباني کردن ايران با تضعيف متحدانش و ديگري تلاش براي حفظ اسرائيل، با محدود کردن محور مقاومت.

به حاشيه کشاندن ايران؛سياست ديرينه سعودي‌ها

به جرات مي‌توان گفت، در طول سالها روابط ايران وعربستان، هيچگاه روابط اين دو کشور تا به اين حد تيره و تار نبوده است، تاجايي که عربستان از هيچ تلاشي براي تضعيف ايران فروگذار نکرده و سياست‌هاي ايران‌ستيزانه خود را بي‌پروا و آشکار ابراز کرده است. سعودي‌ها حتي از قرباني کردن شعائر ديني در راه سياست‌هاي خود نيز ابايي ندارند تا جايي که حج را دستمايه اهداف خود قرار داده‌اند. اما بايد ديد چرا عربستان تا اين حد خود را در معذوريت مي‌بيند که صراحتا دشمني خود به ايران راابراز مي‌کنند.

عربستان بازي‌اي را شروع کرده که حتي خودش هم از پايان آن مطمئن نيست. از يک طرف وجهه خود را در ميان کشور‌هاي اروپايي از دست داده است به طوري که اکنون کشورهاي اروپايي و غربي در حال نزديک شدن به ايران و دوري از عربستان هستند. اين به معناي آن است که عربستان يک به يک دارد شرکاي خود را از دست مي‌دهد. افراطي‌گري‌هاي عربستان تا جايي برا همه آشکار شده است که در اروپا قطعنامه منع فروش تسليحات به عربستان امضا شده است. اين قطعنامه با وجود اين که الزام‌آور نيست اما سعودي‌ها را به شدت خشمگين کرده است. همچنين انگليس به دنبال آن است که قانون منع فروش تسليحات به عربستان به تصويب برسد. در امريکا نيز اوضاع به هيچ وجه باب ميل عربستاني‌ها نيست. نمايندگان کنگره درصدد انتشار گزارشي هستند که ثابت مي‌کند عربستان و شخص سلمان، در حوادث 11 سپتامبر دست داشته است.اين مسئله مي‌تواند منجر به نابودي وجهه بين‌المللي عربستان شود. مجموعه اين مسائل نشان مي‌دهد عربستان کم کم دارد به سمت انزوا پيش مي‌رود و هيچ بعيد نيست تا چند سال آينده اندک توان چانه‌زني در منطقه را نيز از دست بدهد.

يکي ديگر از مشکلاتي که سعودي‌ها را درگير خود کرده است، مشکلات اقتصادي گسترده اين کشور است که بخشي از اين مشکلات اقتصادي ناشي از تلاش آل‌سعود براي به ثمرنرسيدن برجام است. عربستان در بهبوهه مذاکرات هسته‌اي تمام تلاش خود را به کاربست تا قيمت نفت را به بشکه اي 30 دلار برساند تا از اين طريق شرايطي حاصل شود که در صورت دستيابي به توافق تغييري در وضع اقتصادي ايران رخ ندهد.

اما پايين آمدن قيمت نفت اکنون موجب شده است عربستان در وضعيت بسيار سختي قرار گيرد. در اين ميان هزينه‌هاي جنگ يمن نيز آنها را به شدت متضرر کرده به طوري که براي نخستين بار در تاريخ عربستان اين کشور با کسري بودجه حدود يکصد ميليارد دلاري مواجه شده است. صندوق بين‌المللي پول اعلام کرده است که تا سال 2020 عربستان کاملا ورشکست خواهد شد. خود عربستاني‌ها مي‌گويند با ادامه اين وضعيت تا سال 2017 ورشکست خواهيم شد. اين در حالي است که بسياري از کارشناسان نفتي معتقداند عربستان توانايي افزايش توليد نفت را ندارد چرا که ميزان توليد نفتش در حال حاضر در بالاترين حد ممکن است و ديگر ظرفيت افزايش توليد بيش از اين ميزان را ندارد. اينها مسائلي است که هيچ کدام در تاريخ عربستان سابقه نداشته است و به نظر مي‌رسد ملک سلمان بايد تدبير جدي براي مبارزه با آنها بينديشد. اما جالب آن است که به جاي بهبود وضع کشور خود تنها به دنبال تضعيف قدرت ايران است.

تل اويو-رياض؛ شرکاي جديد يا قديمي

از طرف ديگر به نظر مي‌رسد عربستان در تضعيف حزب‌الله گوشه چشمي‌هم به رژيم صهيونيستي دارد و به دنبال اين است که دست حزب‌الله را از آسيب‌رساندن به اسرائيل کوتاه کند. حتي مي‌توان گفت سعودي‌ها تاجايي از جانب حزب‌الله احساس خطر مي‌کنند که يکي از دلايلي که از يک سال پيش عمليات نظامي‌عليه يمن را ادامه دادند، هراس آن‌ها از کابوس تبديل شدن حوثي‌ها به ورژن يمني حزب‌الله بود.

يک سايت نظامي ‌آمريکايي با افشاي سندي رسمي‌به تاريخ 2014، از امضاي يادداشت تفاهم همکاري مشترک نظامي‌ ميان اسرائيل و عربستان در درياي سرخ پرده برداشت.سايت نظامي‌«Veterans Today» سندي را منتشر کرد که يکي از مسئولانِ «ميرتس»، حزبِ چپ‌گراي صهيونيست، آن را فاش کرد. بر‌اساس اين يادداشتِ تفاهمِ که در سال 2015 امضا شده است، عربستان و رژيم صهيونيستي، اداره تنگه باب‌المندب، خليج عدن و کانال سوئز و همچنين کشورهاي حاشيه درياي سرخ را در دست مي‌گيرند.

به نوشته اين سايتِ آمريکايي که متخصص امور نظامي ‌است؛ شماري از افسرانِ سعودي، براي گذراندن دوره آموزش نظامي، در سال 2015 به پايگاه پولونيوم در بندر حيفا رفتند. اين سايتِ آمريکايي حتي نام و درجه افسرانِ شرکت کننده در اين دوره نظامي‌را نيز منتشر کرد تا عربستان سعودي را تحت فشار قرار دهد.

احتمالا رياض قصد دارد تمام تلاش خود را به کار گيرد تا اروپايي‌ها نيز حزب‌الله را در فهرست گروه‌هاي تروريستي قرار دهند و اين دقيقا هدفي است که اسرائيل نيز در گذشته به دنبال آن بود. هنگامي‌که اروپايي‌ها صراحتا اعلام کردند که حزب‌الله از تحريم‌ها معاف است، اسرائيل اين تقسيم بندي را ناکارآمد خواند و رايزني‌هاي خود را آغاز کرد.

با افشا شدن همکاري سعودي‌ها با اسرائيل و همچنين تلاش‌هاي آشکاري که در راه به ثمر رسيدن سياست‌هاي رژيم صهيونيستي مي‌کنند، اصلا بعيد نيست بسياري از کشور‌هاي منطقه نيز از همکاري تنگاتنگ با سعودي‌ها دست بردارند و اين به معناي آن است که عربستان با دست خود دارد منجر به مرگ تدريجي خود مي‌شود.

گزارش : سحر مهرابی

کد مطلب: 55856
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *