۰
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۱
نگاهی به ترکيب هيئت رئيسه پنجمين مجلس خبرگان رهبري

خبرگان مردم را چه کسي هدايت مي‌کند؟

آنقدر که اين روزها صحبت از رياست مجلس شوراي اسلامي است، کمتر درباره رياست خبرگان رهبري خبري منتشر مي‌شود. انتخابات رياست مجلس چهارم خرداد ماه امسال برگزار مي‌شود و با آنچه در انتخابات رخ داد، به نظر مي‌رسد ترکيب هيئت رئيسه به حد زيادي دستخوش تغيير شود.
خبرگان مردم را چه کسي هدايت مي‌کند؟

آنقدر که اين روزها صحبت از رياست مجلس شوراي اسلامي است، کمتر درباره رياست خبرگان رهبري خبري منتشر مي‌شود. انتخابات رياست مجلس چهارم خرداد ماه امسال برگزار مي‌شود و با آنچه در انتخابات رخ داد، به نظر مي‌رسد ترکيب هيئت رئيسه به حد زيادي دستخوش تغيير شود.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، انتخابات اين دوره مجلس خبرگان يکي از متفاوت ترين انتخابات خبرگان در طول 32 سال گذشته بوده است. از عجايب اين دوره اين است که آيت‌الله يزدي اي که رياست خبرگان دور گذشته را برعهده داشت، در اين دوره از خبرگان اصلا راي نياورد و آيت‌الله جنتي که دبير شوراي نگهبان است به عنوان آخرين نفر در تهران راي آورد. با وجود اين عجايب در خبرگان امسال، بد نيست نگاهي بيندازيم به حدس و گمان‌هايي يکه درباره ترکيب رياست مجلس خبرگان پنجم زده مي‌شود.

توجه به ليست‌ها در انتخابات

نکته جالبي که در اين دوره مجلس خبرگان رهبري و مجلس شوراي اسلامي خيلي به چشم آمد، راي آوري ليست‌ها بود. ليست اميد در تهران براي مجلس شوراي اسلامي به طور کامل راي آورد و حتي يک نفر هم جابه جا نشد. از طرفي ليست ياران اعتدال که براي مجلس خبرگان پنجم معرفي شد برسر آن نام آيت‌الله‌ هاشمي رفسنجاني نقش بسته بود، تنها با يک استثنا، راي آورد. اما ليست مقابل ياران اعتدال ليست «جامعه مدرسين حوزه علميه قم» بود که نام رئيس مجلس خبرگان و افراد سرشناسي چون دبير شوراي نگهبان را در خود جاي داده بود. نکته قابل توجه ديگر درباره ليست‌ها اين بود که هر کدام نماينده يکي از جريان‌هاي سياسي در کشور بودند. ياران اعتدال همانطور که از نامش پيداست، حامي دولت و اصلاح‌طلبان بود و همين ليست موفق شد راي آورد. مجلس خبرگان رهبري بر خلاف مجلس شوراي اسلامي در همان ابتداي کار، ترکيب اصلي خود را شناخت و فهميد ساکنان غالب هشت سال بعد اين مجمع چه کساني خواهند بود. بد نيست بدانيد بسياري از نامهاي هر دوليست، مشترک است و اين يعني اعتداليون در مجلس پنجم بيشتر خواهند بود.

نامزدها چه کساني خواهند بود؟

در ميان افراد راه يافته به خبرگان پنجم، نام‌هاي بزرگي ديده مي‌شود. از آيت‌الله‌هاشمي شاهرودي و‌هاشمي رفسنجاني گرفته تا آيت‌الله اميني و مومن. از طرفي آيت‌الله آملي لاريجاني و حجت الاسلام حسن روحاني رئيس جمهوري هم هستند.هر دوي اين افراد سابقه دو دوره گذشته خبرگان را دارند و البته از چهره‌هاي جوان اين مجلس به شمار مي‌روند. آملي لاريجاني که رياست قوه قضاييه را دارد حتي خود را براي رياست کانديدا نکرده است. گفته مي‌شود قرار است روحاني و لاريجاني را در ترکيب هيئت رئيسه وارد کنند اما قرار نيست رياست را به عهده داشته باشند. از طرفي نام‌هاي آيت‌الله مومن، آيت‌الله اميني، آيت‌الله مجتهد شبستري، آيت‌الله‌هاشمي شاهرودي، آيت‌الله‌ هاشمي رفسنجاني، آيت‌الله موحدي کرماني، آيت‌الله امامي کاشاني و آيت‌الله جنتي از مهمترين نام‌هايي است که در اين ميان مطرح است. محمد مومن سالهاست به عنوان فقيه شوراي نگهبان، چهره شناخته شده‌اي است. او در سال 92 با حکم رهبر انقلاب در سمت خود ابقا شد. اما فارغ از آن، در چند دوره نيز نماينده مجلس خبرگان بوده است. اما او گزينه جدي براي سکاندار شدن مجلس خبرگان نيست. به نظر مي‌رسد بردن نام او در ميان نامزدها بيشتر بازي‌اي است رسانه‌اي براي انحراف رسانه‌ها از گزينه اصلي اين طيف (اصولگرايان).

سيد احمد خاتمي عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان دوره چهارم درباره رياست دو سال اول خبرگان گفته است: «رئيس مجلس خبرگان پنجم، با توجه به اينکه براي انتخاب هيأت‌رئيسه، چهار بار انتخابات وجود خواهد داشت، دست‌کم در دو سال اول از جنس آيت‌الله مشکيني، آيت‌الله مهدوي‌کني، آيت‌الله يزدي و امثال اينها خواهد بود.» شنيده مي‌شود گزينه اصلي اصولگرايان براي رياست مجلس، احمد جنتي است. کسي که نفر آخر در انتخابات تهران شد. اما يادمان نرفته است انتخابات آخرين دوره رياست خبرگان چهارم را که مدام نام احمد جنتي بر سر زبانها بود اما در آخرين روزها، از نام آيت‌الله محمد يزدي پرده برداري شد و در نهايت هم او بود که راي بيشتر را کسب کرد.

اما آنچه بيش‌از همه شنيده مي‌شود اين است که رقابت اصلي بين‌هاشمي شاهرودي و‌هاشمي رفسنجاني است. اما شنيده‌ها حاکي از آن است که‌هاشمي رفسنجاني قصد دارد آيت‌الله اميني را به عنوان گزينه اين جريان براي انتخابات رياست معرفي کند و‌هاشمي شاهرودي نيز قرار است نائب رئيسي را داشته باشد.

موحدي کرماني کسي است که نامش در ليست هر دو جريان وجود داشت. پس چندان بيراه نيست اگر جزو گزينه‌هاي محتمل براي رياست در نظر گرفته شود. او همچنين ائتلاف اصولگرايان را نيز براي مجلس دهم شوراي اسلامي رهبري مي‌کرد. موحدي کرماني بعد از درگذشت آيت‌الله مهدوي کني در سال 93 به عنوان دبيرکل جامعه روحانيت مبارز انتخاب شد. خود‌هاشمي رفسنجاني اما در تمام سالهاي فعاليت سياسي اش نشان داده است آدم پشت پرده است. او چندان به عنوان رهبر ظهور نمي‌کند و حتي شنيده‌ها حاکي از آن است که او قرار نيست خودش وارد بازي رياست شود.

مي‌خواهد کسي را به ميدان بفرستد و خودش از پشت پرده، هدايت را به عهده بگيرد!
گزارش : محبوبه شعاعی

کد مطلب: 55859
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *