۰
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۴
کانديداهاي رياست کميسيون امنيت ملي مجلس دهم چه کسانی هستند؟

يک کميسيون بالفعل، سه رييس بالقوه

اين روزها داغ‌ترين بحث سياسي کشور رياست مجلس دهم و ترکيب هيئت رئيسه و کميسيون‌هاي اين مجلس است؛ روزي نيست که خبري از رايزني اصولگرايان و اصلاح‌طلبان براي رياست مجلس نيايد اما در کنار بحث ترکيب هيئت رييسه بحث مهم بعدي ترکيب کميسيون‌هاي مجلس است.
يک کميسيون بالفعل، سه رييس بالقوه

اين روزها داغ‌ترين بحث سياسي کشور رياست مجلس دهم و ترکيب هيئت رئيسه و کميسيون‌هاي اين مجلس است؛ روزي نيست که خبري از رايزني اصولگرايان و اصلاح‌طلبان براي رياست مجلس نيايد اما در کنار بحث ترکيب هيئت رييسه بحث مهم بعدي ترکيب کميسيون‌هاي مجلس است. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر بي‌شک کميسيون امنيت ملي اگر مهمترين کميسيون مجلس نباشد جزو مهمترين‌ها است و اين که چه فردي از چه طيفي سکان اين کميسيون را به دست مي‌گيرد بسيار حائز اهميت مي‌باشد.

نسيم تغيير رياست

حسين سبحاني‌نيا، منصور حقيقت‌پور، نوذر شفيعي، محمدحسن آصفري و سيدباقر حسيني که در دوره قبلي عضو هيئت رئيسه کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بودند در اين دوره از راهيابي به مجلس بازماندند تا نسيم تغيير در اين کميسيون بيشتر از هر زماني احساس شود.

همانطور که در گزارش ايلنا نيز آمده‌، حالا فقط علاءالدين بروجردي از آن جمع هيئت رئيسه سابق در مجلس باقي مانده است و مي‌توان گفت خزان راي مردم فقط گريبان هيئت رئيسه را نگرفت. ‌علاءالدين بروجردي سرانجام در دور دوم انتخابات و با راي تقريبا پانزده درصد از واجدان راي وارد مجلس شد. بروجردي در مرحله اول نيز تنها سي هزار راي آورده بود که با توجه به واجد شرايط بودن 260 هزار نفر در بروجرد حدود يازده درصد آرا به او رسيده بود.

علاءالدين بروجردي مسئوليت‌هاي مختلفي را در نظام جمهوري اسلامي عهده دار بوده است که از آن جمله مي‌توان به حضور او در وزارت امور خارجه و همچنين سه دوره نمايندگي مجلس اشاره کرد؛ رييس فعلي کميسيون امنيت ملي در دور دوم انتخابات با حمايت حزب اعتدال و توسعه و با رايي شکننده وارد مجلس شد و همين مساله شايد نشانگر اين موضوع باشد که نوبت آن شده علاءالدين بروجردي جاي خود را به چهره جوان و جديدي بدهد؛ اما اگر بروجردي بتواند اکثريت کميسيون را از دوستان نزديک به خود قرار دهد شايد باز هم ‌صندلي رياست کميسيون را براي خود نگه دارد.

کواکبيان اصلاح‌طلبي تمام عيار

اما شايد مهمترين و محتمل‌ترين گزينه مصطفي کواکبيان باشد. او در مجلس هشتم نماينده سمنان در مجلس بود و اين بار از ليست اميد تهران وارد پارلمان شده است. دبيرکل حزب مردم‌سالاري بارها ثابت کرده است که به اندازه کافي مورد اعتماد نهادهاي جمهوري اسلامي‌است . مصطفي کواکبيان از جمله چهره‌هاي سياسي است که ردپايش را مي‌توان در تمام بزنگاه‌هاي سياسي کشور مشاهده کرد.وي به عنوان يک اصلاح‌طلب حتي زماني که ساير اصلاح‌طلبان حتي قصد حضور در انتخابات مجلس نهم را ‌نداشتند در صحنه انتخابات باقي ماند و از طرف حزب مردم‌سالاري ليست مستقل ارائه کرد. او نشان داده است که مرد دنياي سياست بوده و در کارش ثابت قدم است. شايد هنوز براي نتيجه‌گيري اين که چه کسي رياست کميسيون امنيت ملي را به عهده مي‌گيرد زود باشد اما گزينه‌هاي بالا صد‌در‌صد جزو کانديداهاي اصلي اين رياست هستند.

فلاحت‌پيشه؛ اصولگرايي از جنس قاليباف

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در سال‌هاي گذشته از سياست خارجي دولت حمايت کرده است و از افراط و خطاي احمدي‌نژاد انتقاد کرده است. او‌‌ همان فردي بود که از انتخاب محصولي به عنوان وزير کشور احمدي‌نژاد نا‌خشنود بود و‌‌ همان کسي است که در مجلس به فدايي هشدار داد حمايت تمام و کمال جبهه ايثارگران از احمدي‌نژاد در تريبون مجلس درست نيست.

او در سال 92 به ستاد قاليباف پيوست و مشاور وي در شهرداري بود و امسال بار ديگر وارد بهارستان شده است. فلاحت‌پيشه، از منتقدان دولت است، او اخيرا در گفت و گويي با خبرگزاري فارس انتقاداتي به وزارت بهداشت و کابينه دولت يازدهم وارد کرده است؛ حال به نظر مي‌رسد او براي رياست کميسيون امنيت ملي دورخيز کرده است تا شايد جاي پاي خود را در مجلس محکم کند.

کد مطلب: 55955
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *