۰
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۴
بررسی تغيير رويکرد صداوسيما نسبت به دولت با تغيير مديريت

از بـي‌توجـهي تـا حمـايـت قـاطـع

انتقاد رئيس مجلس از عملکرد صداوسيما در قبال برجام
مراسم توديع و معارفه روساي سازمان صداوسيما برگزار شد. توديع و معارفه‌اي که براي هميشه در حافظه تاريخي اين سازمان عريض و طويل خواهد ماند. آن چيزي که اين مراسم را بسيار خبرساز کرده است، صحبت‌هايي است که در آن رد و بدل شده است. از صحبت‌هاي علي لاريجاني در انتقاد از عملکرد سازمان در قبال برجام گرفته تا حمايت قاطع رئيس جديد سازمان از فعاليت‌هاي دولت.
از بـي‌توجـهي تـا حمـايـت قـاطـع

مراسم توديع و معارفه روساي سازمان صداوسيما برگزار شد. توديع و معارفه‌اي که براي هميشه در حافظه تاريخي اين سازمان عريض و طويل خواهد ماند. آن چيزي که اين مراسم را بسيار خبرساز کرده است، صحبت‌هايي است که در آن رد و بدل شده است. از صحبت‌هاي علي لاريجاني در انتقاد از عملکرد سازمان در قبال برجام گرفته تا حمايت قاطع رئيس جديد سازمان از فعاليت‌هاي دولت.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، محمد سرافرازي که تنها 18 ماه مهمان صندلي رياست سازمان بود در حالي استعفايش را تقديم رهبر انقلاب کرد که کمردرد را بهانه اين استعفا خوانده بود. اما با نگاهي به کارنامه او، متوجه مي‌شويم عزل و نصبهاي او در آخر، کار دستش داد و او را کم عمرترين رئيس رسانه ملي کرد. اما در ميان همه کارهاي او آن چيزي که بيش‌از همه به چشم آمد، دنبال کردن سياستهاي عزت‌الله ضرماغي، رئيس پيشين سازمان، در قبال دولت بود. پوشش ندادن اخبار مربوط به موفقيتهاي دولت در برجام و حذف آشکار اخبار دولت، از بارزترين اتفاقاتي بود که در دوره رياست کوتاه مدت سرافراز رخ داد. از طرفي عزل و نصبهايي که باعث زير سوال رفتن سازمان شده بود، يکي ديگر از ضعفهاي سرافراز بود. هرچه که بود، دوره مديريت او به پايان رسيد و عبدالعلي علي عسگري به جاي او بر صندلي رياست تکيه زد. يکي از کارهايي که در زمان مديريت سرافزار سودايش در سر پرورانده مي‌شد، کوچک سازي سازمان بود. سازماني که بيش از 50 هزار نفر پرسنل دارد و بيشتر بودجه اش به حقوق اين افراد مي‌رود، راهي جز کوچک سازي ندارد. مشکل کمبود بودجه سالهاست که دستش را دور گردن اين سازمان حلقه کرده و هر چه بيشتر مي‌گذرد، فشارش بيشتر مي‌شود. تا آنجا که بعضي از برنامه‌ها براي توليد بايد با خود حامي‌مالي به سازمان بياورند. سرافراز نيز در مراسم توديع و معارفه مشکل اصلي اين سازمان را کمبود بودجه معرفي کرد. اما مشکل ديگر سازمان رويکرد آن نسبت به اخبار برجام بود. رويکردي که حتي صداي اعتراض بعضي مسئولان نظام را بلند کرد.

انتقاد علي لاريجاني از رويکرد سازمان در قبال برجام

علي لاريجاني درخصوص عملکرد صدا و سيما در زمان مذاکرات هسته اي و برجام، در مراسم توديع و معارفه گفت: «در موضوع برجام، راديو و تلويزيون با آراي مختلف مواجه است و بايد در اين رابطه استراتژي روشن داشت و بنده، هم نسبت به راديو و تلويزيون و هم نسبت به مسئله هسته‌اي بيگانه نيستم. در موضوع هسته اي مسير جمهوري اسلامي‌ايران آگاهانه و خوب بود و تصميم کشور مبني بر انجام مذاکره، کار بسيار عاقلانه و داهيانه‌اي بود زيرا دشمنان مي‌خواستند ايران گرفتار تحريم‌ها بماند.» نماينده مردم قم در مجلس افزود: «صدا و سيما علي‌القاعده راديو و تلويزيون نظام جمهوري اسلامي‌ايران است و تصميم گرفته شده در مسئله هسته‌اي مانند بسياري از مسائل ديگر، تصميم نظام است؛ به طور مثال اگر در سوريه نظام از مبارزه عليه تروريست‌ها حمايت مي‌کند، چرا شما اين موضوع را باز نمي‌کنيد که آيا رفتن به سوريه خوب است يا نيست؟ اينکه با تروريست‌ها مبارزه کنيم بد است يا خوب؟ چرا شما اين کار را نمي‌کنيد؟ در مسئله هسته‌اي نيز همين طور است. وي ادامه داد: سوال اين است که آيا اکنون فرصت مناسبي براي استفاده کردن از برجام است؟ استفاده به نحوي است که مردم براي انجام سرمايه‌گذاري اميدوار شوند؛ لذا اگر دوباره مناقشات را برجسته کنيد فرصت را از کشور مي‌گيريد پس انتخاب درستي صورت نگرفته است.» لاريجاني در ادامه يادآور شد: «از نظرات موافقان و مخالفان برجام آگاه هستم و ممکن است در بعضي جاها درست باشد؛ اما طرح مسائل و چالش ايجاد کردن چه بهره‌اي دارد؟ يک زماني طرح مسئله و بررسي ممکن بود لازم باشد -البته با کيفيت مطرح شدن با آن وضعيت نيز خيلي موافق نبودم وليبه هر حال سليقه‌اي بود- و اين کار را شما انجام داديد، حال که زمان گذشته بايد از فرصت‌ها استفاده کرد. در موضوع برجام بايد نگاه ملي داشت و به بهره‌اي که براي ملت و نظام ايجاد شده توجه کرد. مسير برجام طي شده و بايد از آن استفاده شود. استفاده يعني ايجاد فضاي آرام و اميدوارکننده. بنابراين وقت اين نيست که بازگرديم و با عنوان چالش‌ها سوال مطرح کنيم؛ بلکه بايد از راه‌حل منطقي و ملي به مصلحت کشور نگاه کرد».

سرافراز: در زمان من برجام چالش شده بود

اما سرافراز در دفاع از موضوع رويکرد سازمان متبوعش نسبت به برجام در همين مراسم گفته است: «سازمان چالش‌هاي مختلفي در حوزه گفتماني، سياسي، فرهنگي و رسانه‌اي به علت رقابت‌ها، منافع و قطب بندي‌ها دارد و اين چالش‌ها ادامه خواهد داشت و حتما يک مديريت صحيح، موفق و انقلابي مثل آقاي دکتر عسگري مي‌تواند از عهده اين چالش‌ها بر بيايد. در گذشته همين موضوع برجام موجب چالش شد به گونه‌اي که موافقين برجام به صدا و سيما نقد مي‌کردند و مي‌گفتند دوره نقد برجام تمام شده زيرا اين موضوع مصوبه نظام است و صدا و سيما نبايد از آن نقد کند.» سرافراز افزود: «در مقابل منتقدين برجام مي‌گفتند چرا دلايل ناکامي‌برجام گفته نمي‌شود يا کم گفته مي‌شود و اين موضوعات و ديدگاه‌ها هميشه براي رسانه ملي وجود دارد».

علي عسگري: از فعاليت‌هاي دولت

حمايت قاطع مي‌کنيم

آنچه اين مراسم را بسيار خاص مي‌کند، رويکرد رئيس جديد سازمان نسبت به دولت است. اينکه علي عسگري تمام قد مي‌ايستد و مي‌گويد «از فعاليتهاي دولت حمايت قاطع مي‌کنيم.» در طول تاريخ مديريت سازمان، حداقل از زمان رياست ضرغامي‌به اين طرف، هيچ مديري صراحتا چنين چيزي را نگفته. سوال اين است که آيا قرار است روابط تلويزيون و دولت حسنه شود؟ همانطور که مجلس دهم از تندروها خالي شد، آيا مي‌شود اميدوار بود که رسانه ملي هم در اين زمينه خانه تکاني کرده باشد؟ عبدالعلي علي عسگري، رئيس جديد رسانه ملي در مراسم توديع و معارفه اش گفت: «تعامل و همکاري و حمايت همه جانبه از قواي سه گانه، حمايت قاطع از فعاليت‌هاي دولت در دستيابي به اهداف بلند نظام و ايجاد اميد و نشاط در جامعه، بيان پيشرفت‌هاي روزافزون کشور عزيزمان ايران، پرهيز از سياه نمايي‌ها، تأکيد بر وحدت ملي و پرهيز از شکاف و دو قطبي شدن جامعه، دستيابي به شعار متعالي عدالت و پيشرفت، شکل دهي به رقابت و مقاومت رسانه‌اي هوشمندانه و کمک به تبديل شدن نظام اسلامي‌به يک قدرت بزرگ جهاني و دستيابي ملت ايران به آرمان‌ها و آرزوهاي خود از محورهاي مورد تأکيد رسانه ملي در دوران جديد خواهد بود.» وي در پايان گفته است: «با حمايت رئيس جمهور و رياست قوه قضائيه و مجلس شوراي اسلامي‌و با اتکا به داشته‌ها و سرمايه‌هاي سازماني مي‌توانيم در دوران جديد، فصلي نو را در فضاي رسانه‌اي کشور رقم بزنيم.» با وجود مشکلات فراواني که در رسانه ملي وجود دارد، با وجود همه بدهي‌ها، با وجود فربه بودن سازمان، آيا علي عسگري مي‌تواند يک تنه بايستد و حداقل رابطه اش با قواي ديگر را حسنه کند؟ تنها کمي‌صبر لازم است تا ببينيم آخر کار او مي‌شود آخر کار سرافراز يا مديريتش را براي مردم شيرين مي‌کند!

کد مطلب: 56050
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *