۰
دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۳
تکاپوي جديد رئيس دولت دهم

تلاش احمدي‌نژاد براي حيات سياسي

«نامزدي احمدي‌نژاد تنها يک سرگرمي ‌است؛ کانديداي اصلي مخالفان روحاني بزودي رونمايي مي‌شود.»
تلاش احمدي‌نژاد براي حيات سياسي

«نامزدي احمدي‌نژاد تنها يک سرگرمي ‌است؛ کانديداي اصلي مخالفان روحاني بزودي رونمايي مي‌شود.» 
به گزارش پاگاه خبری فریادگر، صحبتهاي اکبر ترکان مشاور رئيس‌جمهوري دوباره اين بحث را باز مي‌کند که احمدي‌نژاد صرفا گزينه اي براي دور کردن رسانه‌ها از گزينه اصلي اصولگرايان براي انتخابات 96 است. انتخاباتي که با توجه به شواهد موجود رقابتي سخت بين اصولگرايان و حسن روحاني خواهد بود.

احمدي‌نژاد مي‌آيد؟

نزديکي‌هاي انتخابات سال گذشته بود که شايعاتي درباره حضور احمدي‌نژاد و کابينه‌اش در انتخابات مجلس دهم منتشر شد. حتي در زمان مهلت قانوني ثبت‌نام،20 نفر از اعضاي کابينه‌اش راهي وزارت کشور شدند تا براي مجلس شوراي اسلامي‌ ثبت‌نام کنند.

اما خبري از خود احمدي‌نژاد نبود. اگر کمي‌به قبل از اين اخبار برگرديم، شهريورماه سال گذشته يکي از وزراي احمدي‌نژاد گفته بود احمدي‌نژاد به همکارانش گفته که نامزد انتخابات مجلس نخواهد شد اما براي رياست جمهوري دوره بعد مي‌آيد. او به اطرافيانش گفته بود: «خودتان را براي انتخابات آماده کنيد. البته نه انتخابات مجلس بلکه انتخابات رياست جمهوري و من شرکت خواهم کرد.» اما علي‌اکبر جوانفکر مشاور رسانه‌اي احمدي‌نژاد فروردين ماه امسال اعلام کرد رئيس دولت سابق هيچ برنامه‌اي براي کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري دوازدهم ندارد. با اين حال، سفرهاي استاني احمدي‌نژاد و تمام جنجال‌هاي رسانه‌اي که به پا کرده، پيام ديگري دارد. گمانه‌زني‌ها حاکي از آن است که او تنها مهره‌اي براي دور کردن رسانه‌ها از گزينه واقعي اصولگرايان است.

احمدي‌نژاد نامزد انتخابات نمي‌شود

عبدالله ناصري، فعال اصلاح‌طلب معتقد است احمدي‌نژاد بيش از اينکه به دنبال پست رياست جمهوري باشد، به دنبال اين است که بتواند جايش را در خارج از حاکميت و به عنوان کسي که مي‌تواند آدم براي عرصه‌هاي مختلف نظام بسازد، محکم کند. او در اين باره به «مردم‌سالاري» مي‌گويد: « با توجه به حساسيتي که روي او وجود دارد و اينکه حاکميت با توجه به کارشکني‌هايي که او در زمان رياست جمهوري‌اش انجام داد، نسبت به او حساس شده است، دنبال اين است که موقعيت ملي خودش را نه در دل حاکميت که در خارج از حاکميت ثبات بخشد. او مي‌خواهد براي عرصه‌هاي مختلف حاکميتي نيروساز باشد. به نظر من براي همين اصلا نامزد انتخابات نخواهد شد. ولي کسي را که همفکر اوست، حتما براي رياست جمهوري روانه خواهد کرد.» او در واکنش به اين صحبت ترکان که احمدي‌نژاد را سرگرمي‌اي براي اصولگرايان مي‌داند، مي‌گويد: «به نظر من احمدي‌نژاد شان خودش را بيش از اين مي‌داند که بخواهد سرگرمي‌اي براي اصولگرايان باشد. او کسي است که اصولگرايان سنتي را نه تحويل مي‌گيرد و نه قبولشان دارد. او گفتماني براي خودش دارد که باب ميل اصولگرايان سنتي نيست. او بيشتر از اينکه به دنبال پست رياست جمهوري باشد دنبال اين است که تفکرش را در تاريخ سياسي معاصر با دوام کند و اين تفکر به عنوان تفکر احمدي‌نژادي ماندگار شود.»

دليلي براي ترساندن روحاني و ‌هاشمي

«اصولگرايان مخصوصا الان که دچار شکاف داخلي شده اند، به دنبال اين هستند که نيروهاي خودشان را براي رياست جمهوري بسيج کنند. احمدي‌نژاد بيشتر شبيه لولو خورخوره است اصولگرايان از او براي ترساندن روحاني و‌هاشمي‌استفاده مي‌کنند. تا او بتواند آن دو نفر و هوادارانشان را تحت تاثير قرار دهد.»

ناصري با بيان اين مطالب ادامه مي‌دهد: «اما هيچ جاي نگراني نيست. او نامزدي در انتخابات را حق قانوني خودش مي‌داند و از طرفي هواداراني دارد. اما در يک کلام بعيد مي‌دانم که بخواهد براي رياست جمهوري اقدامي‌انجام دهد. الان کشور مثل قبل نيست. نفت آنچنان فروشي ندارد و بودجه کشور چندان بالا نيست که احمدي‌نژاد بخواهد به رياست جمهوري برسد و با آن پول در جامعه فعاليت کند و براي خودش هوادار بيشتري بخرد. براي همين ريسک نمي‌کند و به انتخابات وارد نمي‌شود.» اين فعال سياسي در پاسخ به اين سوال که «چرا احمدي‌نژاد صراحتا اعلام کرده است در انتخابات 96 شرکت مي‌کند؟» مي‌گويد: «اين صحبت او به دليل خودشيفتگي اش است. او خودش را منجي کشور مي‌داند و براي همين ممکن است پا به عرصه بگذارد. اما با توجه به هوشمندي‌هايي که دارد، مي‌داند نهادهاي مهم و حياتي کشور ديگر او را نمي‌خواهند. شوراي نگهباني هم که آيت‌الله ‌هاشمي‌رفسنجاني را به عنوان رئيس قوه چهارم کشور، رد صلاحيت کرد، برايش کاري ندارد که بتواند احمدي‌نژاد را رد صلاحيت کند. او هم دلش نمي‌خواهد يک رد صلاحيتي در کارنامه اش ثبت شود. براي همين اصلا در انتخابات شرکت نمي‌کند.»

مهره‌اي سوخته در ميان اصولگرايان

حسين انصاري راد، فعال اصلاح‌طلب نيز معتقد است احمدي‌نژاد مهره سوخته است و ارزشي براي اصولگرايان ندارد. او در اين باره به «مردم‌سالاري» مي‌گويد: «خود احمدي‌نژاد و کساني که مي‌خواهند وام‌هاي ارزان بگيرند، يا از امتيازات دوره هشت ساله او استفاده کنند، مي‌خواهند که براي سال 96 دوباره نامزد شود. اما اصولگرايان آمدنش را صلاح نمي‌دانند و روي او هم سرمايه گذاري نمي‌کنند.» او ادامه مي‌دهد: «احمدي‌نژاد مهره سوخته است و هيچ اعتبار و استحکامي‌در بين عقلاي اين ملت ندارند. بنابراين اصولگرايان ته مانده آبرويشان را صرف او نمي‌کنند.» اين فعال اصلاح‌طلب دليل شلوغ کاري رسانه‌ها را گيج کردن کابينه روحاني و دولت او مي‌خواند و ادامه مي‌دهد: «يک عده اصولگرايان هنوز متدين و عاقل هستند و درجه‌اي از اعتبار را براي خودشان قائل هستند و نمي‌خواهند اين اعتبار را صرف مهره سوخته اي کنند که حتي ممکن است شوراي نگهبان هم او را تاييد نکند. مطمئنم اصولگرايان او را تاييد نمي‌کنند. او بايد حساب پس بدهد که با سرمايه کشور در 8 سال دولتش چه کرده است.» انصاري راد معتقد است احمدي‌نژاد تنها در نظر اصلاح‌طلبان سقوط نکرده بلکه در نظر عقلاي کشور هم سقوط کرده است.»
گزارش : محبوبه شعاعي

کد مطلب: 56163
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *