۰
سه شنبه ۱ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۳
زلزله خشم عليه اقدام آل خليفه در لغو تابعيت شيخ عيسي قاسم، خاورميانه را فرا گرفت

بحـرين دسـتخوش طوفان حـوادث

موج سرکوب و تلاش براي ارعاب مردم بحرين رو به افزايش است. مي‌توان ريشه اين رويکرد را در رياض جست‌و‌جو کرد.
بحـرين دسـتخوش طوفان حـوادث

موج سرکوب و تلاش براي ارعاب مردم بحرين رو به افزايش است. مي‌توان ريشه اين رويکرد را در رياض جست‌و‌جو کرد. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، سعودي‌ها به دليل سرخوردگي در يمن، عراق و سوريه تلاش مي‌کنند مردم بحرين را سرکوب کنند.مساله اساسي اينجاست که بحرين به مستعمره نظاميان سعودي تبديل شده است. خواسته مردم بحرين بر عليه رژيم آل خليفه است، اما حکومت اين کشور به دليل چشم‌پوشي غرب و حقوق بشر و همچنين حمايت‌هاي تسليحاتي عربستان خود را محق به سرکوب خشونت‌آميز مردم مي‌داند.همچنين اين کشور داراي بيشترين زندان‌ها در منطقه است که بيش از چهار هزار زنداني سياسي در آنجا وجود دارد. البته حقوق بشر نيز در اين کشور با ضعف فراواني عمل مي‌کند. رژيم آل خليفه با همراهي رژيم آل سعود با اعطاي حق تابعيت به افراد وهابي و سلب تابعيت شهروندان شيعه به دنبال تغيير ترکيب جمعيت بحرين هستند.

وزارت کشور بحرين روز دوشنبه با بيان اين که تابعيت بحريني شيخ عيسي احمد قاسم سلب گرديده است، اعلام کرد: «وي از زماني که تابعيت بحريني را به دست آورد، تشکيلات وابسته به مرجعيت سياسي ديني خارجي را تاسيس کرد».

بحريني‌هاي خشمگين از حکم لغو تابعيت شيخ عيسي قاسم در مناطق مختلف اين کشور دست به تظاهراتي در حمايت از اين عالم شيعه زدند.به گزارش العهد، از سوي ديگر با تجمع هزاران تن حاميان اين عالم بزرگ مقابل درب خانه‌اش در منطقه الدراز، هلي‌کوپترهاي آل خليفه حدود پنج ساعت بر فراز منطقه به پرواز درآمدند. بيشتر معترضان کفن پوشيده بودند.

بحرين اخيرا شرايط را عليه مخالفان خود بسيار تشديد کرده است. از جمله اين اقدامات رژيم آل خليفه، انحلال جمعيت‌هاي الوفاق و الرساله و التوعيه الاسلاميه است.همچنين زنداني کردن شيخ علي سلمان نيز مي‌تواند نشانه ديگر ظلم آل خليفه باشد. «حمد بن عيسي آل خليفه»، پادشاه بحرين نيز قانون جديدي را صادر کرده است که اجازه سخنراني ديني را در کنار فعاليت سياسي نمي‌دهد .

از زنداني کردن علي سلمان تا لغو تابعيت عيسي قاسم

به گزارش النشره شيخ علي سلمان دبيرکل جمعيت الوفاق پيش از آن که در 28 دسامبر 2014بازداشت شود. در يکي از خطبه‌هاي خود اظهار کرده بود که لطمه زدن به آيت‌الله عيسي قاسم وجهه و آينده بحرين را تغيير خواهد داد و مردم قادر هستند که معادله را تغيير دهند. شيخ علي سلمان پيش‌بيني مي‌کرد که بازداشت شود و در تعدادي از خطبه‌هايش اين مساله را مطرح کرده بود. اما پيش‌بيني نمي‌کرد که لطمه‌اي به آيت‌الله عيسي قاسم وارد شود، چراکه وي برجسته‌ترين مرجع ديني در بحرين است. نظام بحرين که عربستان به اين سمت آن را سوق داده است، خطوط قرمز را در رويارويي با مخالفان زير پا گذاشته است. نظام بحرين تنها به لغو تابعيت آيت‌الله عيسي قاسم بسنده نکرده است، بلکه دستور داده تا هرچه سريع‌تر وي کشور را ترک کند. اين گام تند داراي ابعاد مختلفي است. در وهله نخست، نظام سعودي تلاش مي‌کند از طريق رژيم آل‌خليفه ضربه‌اي وارد کند. اين حساب را براي آن باز کرده است که ضربه‌اي کاري عليه انتفاضه مسالمت آميز در بحرين پس از بازداشت شيخ علي سلمان و انحلال جمعيت الوفاق باشد. همچنين نمي‌توان آنچه که در بحرين رخ مي‌دهد را از اقدامات آل سعود در داخل مرزهاي عربستان جدا کرد که هر مخالف را با بريدن سر سرکوب مي‌کنند، همانند کاري که در آغاز سال جاري ميلادي با اعدام شيخ نمر باقر النمر کرده و سپس شيخ حسن الراضي را بازداشت نمودند.

شيخ عيسي قاسم کيست؟

آيت‌الله شيخ عيسي احمد قاسم در سال 1938 ميلادي در منطقه الدراز بحرين چشم به دنيا گشود، در طول تحصيلات ابتدايي و متوسطه به استعداد و هوش سرشار شهرت يافت.در سال 1964 ميلادي براي ادامه تحصيل علوم اسلامي‌به نجف اشرف هجرت نمود و تحصيلات دانشگاهي را در دانشکده فقه و اصول نجف اشرف ادامه داد. آيت‌الله شيخ عيسي احمد قاسم زندگي خود را وقف حراست از دين نمود، همواره به تدريس و تبليغ و نشر آگاهي‌هاي ديني از طريق امامت نماز جمعه و جماعت در مساجد بحرين و شرکت در مجالس ديني و سياسي و احياي مناسبتهاي اسلامي‌پرداخت. در سال 1994 آن هنگام که در بحرين مردم براي دفاع از مطالبات مشروع تحرکات خود را آغاز کردند، ايشان از دور رهنمودهاي لازم را به مردم مي‌دادند به طوري که سخنان و بيانات ايشان در سختترين و شديدترين لحظات اثر چشم گيري در دادن روحيه به مبارزان داشت.

پس از بهبود جو سياسي در سال 2001 به بحرين بازگشتند و به اشاره مرجعيت رشيد و استقبال بي نظير مردم زمام رهبري را به عهده گرفتند و تاکنون توانايي خود را در هدايت قشرهاي مختلف مردم به اثبات رسانده‌اند. شيخ عيسي احمد قاسم در سال 2004 به تاسيس مجلس علمايي اسلامي‌در بحرين پرداختند اين مجلس مسائل زيادي را دنبال مي‌کند.

واکنش‌ها به لغو تابعيت شيخ عيسي قاسم

سلب تابعيت شيخ عيسي قاسم واکنش‌هايي نيز از کشور‌هاي مختلف به دنبال داشته است. در لبنان، حزب‌الله اين اقدام بي‌سابقه را محکوم کرد و از مردم بحرين خواست تا خشم خود را به دليل وارد شدن لطمه به شخصيت‌ بزرگشان به صورت قاطعانه بيان کنند.حزب الله افزود که نظام با حماقت خود مردم بحرين را به سمت گزينه‌هاي دشوار سوق مي‌دهد که عاقبت آن بر اين نظام ديکتاتور فاسد وخيم خواهد بود. جنبش النجباء عراق، روز دوشنبه با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد: ‌«لغو تابعيت، تهديد با تصفيه فيزيکي، تجاوز به مراکز عبادي و نيز هتک‌حرمت و اعلان جنگ عليه مردم شيعه و ستمديده مصداق تروريسم ديگري است که خاندان حاکم بر بحرين براي خاموش کردن صداي حق، بستن دهان مردم و ممانعت از مطالبه حقوق‌ غصب شده‌شان و نيز دور کردن شخصيت‌ها و نمادهاي ملي از عرصه ملي و توسل به شيوه‌هاي خونين با تکيه بر مزدوران اجيرشده از کشورهاي آسيايي و ديگر کشورها، آن را دنبال مي‌کند.»

اين جنبش عراقي در ادامه افزود: «ملت بحرين طي حکومت‌داري آل خليفه ملعون متحمل انواع آزار و اذيت‌ها، تعقيب‌ها، قتل، تبعيد و بازداشت‌هاي خودسرانه قرار گرفته و شهداي بسياري در راه انقلاب تقديم کرده‌اند. اين ملت در مسير انقلاب‌شان با ارتش مزدوران کشورهاي موسوم به سپر جزيره مواجه شده‌اند و همه اينها در برابر ديدگان جهانيان، سازمان‌هاي بين‌المللي و نهادهاي مدافع حقوق بشري رخ داد، در حالي که سکوت مطلق بر اين نهادها سايه انداخته است».

النجباء اين اقدامات و تحرکات فرقه‌گرايانه و خصمانه رژيم بحرين را محکوم و خاطرنشان کرد: «لغو تابعيت آيت‌الله عيسي قاسم، مرجع عالي‌قدر شيعيان بحرين تجاوز به حقوق شيعيان و همه مسلمانان است.»

اين جنبش «از همه ملت‌هاي اسلامي، جوامع انساني و کشورهاي ميانه‌رو خواست به نقش رهبري خود در قبال حکومت‌هاي فاشيستي عمل کنند و در کنار ملت‌هاي ستمديده اين کشورها به‌ويژه ملت مظلوم بحرين بايستند».

اين گروه مقاومت عراقي همچنين خواستار «پايان دادن به اين فاجعه انساني شد» و تأکيد کرد آل‌خليفه و آل‌سعود بايستي به‌جرم نسل‌کشي در منطقه و ارتکاب جنايات جنگي عليه ملت‌هاي منطقه محاکمه شوند و تحت پيگرد قرار گيرند.

«علي الاسود»، نماينده سابق از فراکسيون پارلماني الوفاق نيز تصريح کرده است: «دولت مرتکب اشتباه فاحشي شد. نظام فکر مي‌کند که مردم خسته و ضعيف شده‌اند و زمان آن فرارسيده است که مردم عکس آن را به نظام ثابت کنند. کسي نمي‌داند که در صورت اجرايي شدن اين امر در بحرين چه رخ خواهد داد. »

«مقتدي صدر»، رهبر جريان صدر عراق نيز تصميم مسئولان رژيم آل خليفه مبني بر سلب تابعيت آيت‌الله عيسي قاسم، بزرگترين مرجع شيعيان بحرين را دامن زدن به طائفه گرايي بين‌المللي خواند.رهبر جريان صدر عراق از انقلابي‌هاي بحرين نيز خواست که به انقلاب خود ادامه دهند. «يوسف ربيع»، رئيس مرکز حقوق بشر بحرين نيز ضمن محکوم کردن سلب تابعيت آيت‌الله عيسي قاسم از سوي رژيم آل خليفه، گفت: «من از جامعه جهاني مي‌خواهم قبل از آنکه نظام بحرين مرتکب کشتار شود، وارد مداخله شود. نظام بحرين مجوزهاي کادر پزشکي را لغو کرده و نگراني‌ها نسبت به يورش به تحصن کنندگان در منطقه «الدراز» وجود دارد».

همچنين دفتر حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد از لغو تابعيت آيت‌الله عيسي قاسم توسط رژيم آل خليفه،‌اين اقدام را بر اساس قوانين بين‌المللي غير قابل توجيه دانست.از سوي ديگر «جان کربي»، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا نيز در بيانيه‌اي اعلام کرد: «ما همچنان نسبت به سلب تابعيت شهروندان بحريني به شکل ظالمانه و عواقبي که به دنبال خواهد داشت و خطرناک بودن احتمال بدون تابعيت ماندن اين افراد شديدا نگرانيم.» ولي از طرف ديگر وزارت خارجه مصر حمايت کامل خود را از اقدامات اخير رژيم آل خليفه از جمله لغو تابعيت آيت‌الله عيسي قاسم اعلام کرد. در عين حال «انور قرقاش»، وزير مشاور در امور خارجه در دولت امارات در توييتر نوشت: تا کي بايد صبر کرد تا برخي کشورها تحريک به خشونت کنند و به وحدت ملي و همبستگي مذهبي اخلال وارد کنند!؟ به نظر ما تصميم دولت بحرين براي لغو تابعيت عيسي قاسم در اين راستاست.

 

اميد به اصلاح مسالمت‌آميز از بين مي‌رود

 

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي‌ايران نيز اقدام دولت بحرين در سلب تابعيت از آيت‌الله شيخ عيسي قاسم و تشديد رويکردهاي امنيتي عليه رهبران ديني و ملي، ضديت با اعتقادات و مباني ديني و دستبرد به اموال و وجوهات شرعي مردم بحرين را محکوم کرد. وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ‌ايران با تاکيد بر اين که اين اقدامات، اميد به اصلاح امور از طريق گفت وگو و روش‌هاي مسالمت‌آميز را از بين مي‌برد. در بيانيه وزارت خارجه امده است که به دولت بحرين توصيه مي‌شود که با پايان دادن به برخوردهاي فراقانوني، از تخريب همه پل‌هاي ارتباط با مردم و رهبران ميانه رو اين کشور پرهيز و با پذيرش واقعيت‌هاي کشور و برگزاري گفت‌وگوهاي جدي ملي به بحران جاري در بحرين خاتمه دهد.

احساس خطر از سلب تابعيت خودسرانه شيخ عيسي قاسم

دولت ايالات متحده آمريکا درباره سلب تابعيت شيخ عيسي قاسم روحاني شيعه منتقد حکومت بحرين، به دولت منامه هشدار داد. به گزارش به نقل از رويترز «جان کربي» سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه و در جريان نشست خبري روزانه خود در واکنش به اين تصميم جديد دولت بحرين گفت:« ما از تصميم دولت بحرين در لغو تابعيت روحاني برجسته شيعه اين کشور احساس خطر مي‌کنيم». او افزود آمريکا عميقا نگران سلب خودسرانه تابعيت شهروندان بحريني از سوي دولت اين کشور است. کربي تاکيد کرد نگراني واشنگتن زماني بيشتر مي‌شود که دولت بحرين اجازه نمي‌دهد شيخ عيسي قاسم در يک فرايند قانوني باز به اتهاماتي که عليه او مطرح مي‌شود پاسخ دهد. دولت بحرين شيخ عيسي قاسم را به ارتباط با ايران به منظور بر هم زدن ثبات و امنيت بحرين متهم مي‌کند.

 

هشدار معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهوري درباره تحولات بحرين

 

معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهوري هم تحولات بحرين را تلاش فريبکارانه عربستان سعودي براي رهايي از باتلاق کشتار و خونريزي در منطقه و محکوميت بين‌المللي دانست. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، دکتر حميد ابوطالبي با انشتار مطلبي در صفحه شخصي خود در توئيتر بدون نام بردن از عربستان سعودي و با ياد کردن اين کشور با عنوان برادر بزرگتر نوشت: تحولات بحرين فريبي است براي رهايي برادربزرگترعرب از باتلاق كشتار و خونريزي در منطقه و محكوميت بين‌المللي و حاکمان بحرين دوباره فريب خورده‌اند.

معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهوري با اشاره به اقدام بي خردانه حکومت آل خليفه در سلب تابعيت از شيخ عيسي قاسم عالم برجسته بحريني هشدار داده است: بايد هشيار باشيم چرا که اين اقدام، دامي‌است براي تحريك به خشونت وتخريب روابط درمنطقه؛ وآگاه باشيم كه خشونت پروري صرفا به نفع كشورحامي‌داعش است. ابوطالبي با بيان اينکه تحقيرملت شريف بحرين،سركوب خواست‌هاي ديني وملي وفشاربيش ازحد بررهبران مردمي‌آن، نتيجه‌اي جزنابودي گفت‌وگوهاي جدي ملي وافزايش خشونت نخواهدداشت گفت: راه حل بحران بحرين همان«سلميه، سلميه»اي است كه بافرياد مردم مظلومش به آسمان مي‌رود؛همان سخن مسالمت‌آميزي كه راهبرد شيخ عيسي قاسم بوده است.

معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهوري با تاکيد براينکه نقطه قوت مردم بحرين و عامل پيروزي‌شان،حركت مسالمت‌آميز مدني است؛ نه شيخ عيسي تنش را مي‌پسنديد، ونه مردم خشونت را؛علت پيروزي هم همين بوده است نوشت: موج دوم بحران آفريني وخطر،دركمين منطقه است؛پس ازشكست افراطيون در يمن و سوريه وآغاز نابودي داعش درعراق، سناريوي تكراري دوباره سامان مي‌گيرد بدين‌ترتيب که ابتدا كشوربزرگتر عرب، براي رهايي از فشار اخلاقي كشتار يمن و سوريه و فشار بين‌المللي، تحريك‌آفريني كند و منطقه رابه آشوب بكشد و اينكه كشورهاي كوچك وادار به سركوب مردم خود و رهبران آنان شوند،تا براي رهايي برادر بزرگتر از فشار افكار عمومي‌ جهاني و ملي شريك جنايات آنان گردند.

ابوطالبي سپس با تاکيد براينکه كشوربزرگتربراي حل بحران‌هاي خود،كشورهاي كوچك ومنطقه را به آشوب بكشاند مي‌بايست براي همه هشياري بيافريند نوشت: تحولات بحرين فريبي است براي رهايي برادر بزرگتر عرب از باتلاق كشتار و خونريزي در منطقه و محكوميت بين‌المللي و حاكمان بحرين دوباره فريب خورده‌اند. معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهوري در پايان مطلب خود متذکر شده است که موج دوم،اقدام براي بازكردن پاي ديگران به بحران‌آفريني منطقه است؛ كه هم انقلاب بحرين را نابود مي‌كند و هم به نجات حاميان داعش مي‌انجامد، حاشاوكلا.

بزودي رژيم آل خليفه فروخواهد ريخت

سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نيز ‌در بيانيه اي با محکوميت شديد اقدام آل خليفه در سلب تابعيت آيت‌الله شيخ عيسي قاسم، اين اقدام را موجب شعله ورتر شدن مشعل انقلاب اسلامي‌بحرين و شتاب در فروپاشي رژيم دست نشانده اين کشور دانست.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: اقدام غيرانساني و مغاير با حقوق شهروندي رژيم سفاک و نژاد پرست آل خليفه در سلب تابعيت ذاتي رهبر شيعيان بحرين،آيت‌الله شيخ عيسي قاسم که در مغايرت با اصول و ارزشهاي دين مبين اسلام و هنجارهاي شناخته شده بين‌المللي و در تضاد با عزت و کرامت مردم جهان عرب و ملت بحرين صورت پذيرفت محصول راهبرد و سياستهاي اسلام ستيزانه نظام سلطه و صهيونيسم و توطئه آل سعود به شمار مي‌رود.

اين بيانيه مي‌افزايد: ترديدي نيست اقدام نابخردانه آل خليفه عليه شخصيتي که نماد برجسته روحانيت معظم شيعه محسوب مي‌شود موجب شعله ورتر شدن مشعل انقلاب اسلامي‌بحرين و شکل‌گيري قيامي ‌ويرانگر عليه رژيم وابسته و حاکم بر اين کشور خواهد شد. در ادامه اين بيانيه با تاکيد بر اينکه بزودي بنيانهاي کاخ ظلم و ستم دست نشاندگان آمريکاي جنايتکار با عزم و اراده انقلابي مردم بحرين فرو خواهد ريخت،تصريح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي‌به سران رژيم پوسيده و فاقد مشروعيت آل خليفه که دچار پوکي استخوان سياسي شده و با تکيه بر تفرعن رژيم کودک کش آل‌سعود شمشير جنايت بر روي مردم مظلوم بحرين کشيده است هشدار مي‌دهد در صورتي که دست از ادامه ماجراجويي‌هاي صهيونيست پسند برنداشته و تسليم خواسته‌هاي برحق مردم اين کشور نشود به سرنوشت ديکتاتورهاي تشييع جنازه شده ساير بلاد اسلامي‌گرفتار خواهد شد.

چهره سرسخت ايران به بحرين هشدار داد

فرمانده سپاه قدس نيز با انتشار بيانيه اي به اين اقدام نظام آل خليفه واکنش نشان داد. در ابتداي اين بيانيه آمده است:مردم مسلمان و مظلوم بحرين مدت طولاني و سالهاي مديدي است تحت ظلم، تبعيض، بي عدالتي، تحقير و ضد انساني و غير قابل قبول آل خليفه قرار گرفته‌اند.

اين بيانيه در ادامه به اقدامات خشن رژيم آل خليفه اشاره کرده و افزوده است:اما گستاخي آل خليفه به جايي رسيده است که با ناديده گرفتن نجابت مردم و حرکت سلمي‌آنها و با استفاده از سکوت معنادار سازمان ملل، آمريکا و کشورهاي غربي هر روز بر دامنه جنايات خود و ايجاد خفقان و فشار بيشتر بر ملت بحرين افزوده است.

بازداشت غير‌قانوني شيخ علي سلمان و ديگر رهبران سياسي و ديني بحرين در سايه سکوت مجامع بين‌المللي آل خليفه را به اين گستاخي کشانده تا حريم روحاني بر‌جسته و رهبر ديني شيعيان بحرين، حضرت آيت‌الله شيخ عيسي قاسم را مورد تهديد قرار داده و تصورات نگران کننده‌اي در اذهان مردم منطقه و بحرين بوجود آورد. قطعا تاوان آن را آل خليفه پرداخت خواهد کرد و نتيجه آن جز نابودي اين رژيم سفاک نخواهد بود حاميان آل خليفه بدانند اهانت به آيت‌الله شيخ عيسي قاسم و استمرار فشارهاي بيش از حد به مردم بحرين سرآغاز انتفاضه خونيني است که عواقب آن بعهده کساني خواهد بود که به گستاخي حکام بحرين مشروعيت مي‌دهند.
گزارش : پرستو بهرامي‌راد

کد مطلب: 57446
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *