۱
سه شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۹
واکنش‌ها به بيانيه ضد ايراني اتحاديه عرب

رياض؛ بازيچـه دسـت تل‌آويـو

بيست وهفتمين اجلاس سران اتحاديه عرب در حالي پايان يافت که بيانيه‌اي از سوي چهار کشور عربستان سعودي، امارات متحده عربي، بحرين و مصر عليه ايران صادر شد.
رياض؛ بازيچـه دسـت تل‌آويـو

بيست وهفتمين اجلاس سران اتحاديه عرب در حالي پايان يافت که بيانيه‌اي از سوي چهار کشور عربستان سعودي، امارات متحده عربي، بحرين و مصر عليه ايران صادر شد.
 به گزارش پایگاه خبری فریادگر، به نظر مي‌رسد اين اتحاديه بيش از آنکه به دنبال نجات فلسطين باشد در پي آن است که در راستاي هم‌پيماني رياض با تل‌آويو با تخريب ايران بزرگترين حامي‌فلسطين را به حاشيه براند. در اجلاس‌هاي اخير اين اتحاديه تلاش‌هاي بي‌وقفه عربستان براي ضربه زدن به ايران مشهود بوده است و حالا با قدرت دلار‌هايش هم که شده به دنبال عملي کردن آرزوي ديرينه خود، يعني منزوي کردن ايران در منطقه است.

عادل الجبير نيز در موريتاني ادعاهاي نخ‌نماي خود را تکرار کرد، وزير امور خارجه عربستان که با سياست‌هاي اشتباه کشورش منطقه را به آتش کشيده است طي سخناني در اين نشست مدعي شد که دخالت ايران در امور داخلي کشورهاي عربي با اصل حسن همجواري در تعارض است و منجر به نا‌امني در منطقه مي‌شود.در حالي که به اذعان ناظران، رژيم سعودي از مهمترين حاميان افکار افراط‌گرايانه و تروريسم در سطح منطقه است عادل الجبير همچنين افراط‌گرايي و تروريسم را از مهمترين چالش‌هاي پيش روي جهان عرب برشمرد.

وزير امور خارجه عربستان بدون اشاره به تجاوز کشورش به يمن و کارشکني در روند صلح اين کشور، طرف‌هاي يمني را به ايجاد راهکار سياسي براي حل بحران يمن از طريق اجراي تصميمات و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت دعوت کرد.الجبير در خصوص مساله فلسطين هم تصريح کرد: موضوع فلسطين يکي از بندهاي ثابت اتحاديه عرب به شمار مي‌رود.اين اظهارنظر وزير خارجه سعودي درباره فلسطين در حالي است که توسعه روابط رياض با رژيم صهيونيستي و سفر يک هيات سعودي به رياست «انور عشقي» ژنرال بازنشسته سعودي به سرزمين‌هاي اشغالي و ديدار وي با مقامات رژيم صهيونيستي، اخيرا سر خط خبري رسانه‌هاي جهان بود.

علي‌ايحال کينه‌توزي آل سعود اين کشور را در مسيري قرار داده است که رياض را بازيچه دست تل‌آويو کند.

 

بيانيه کميته چهارگانه چه بود؟

اين کميته چهارگانه در بيانيه خود به افزايش بحران ميان کشورهاي عربي و ايران اشاره کرده و از جمهوري اسلامي‌ايران خواسته «به دخالت در امور داخلي کشورهاي عربي پايان دهد و دست از اشغال جزاير تنب بزرگ و کوچک و ابوموسي که متعلق به امارات متحده عربي است بردارد.»

علاوه بر چهار کشور يادشده، دبيرکل اتحاديه عرب نيز که اهل مصر است اين بيانيه را امضا کرده است. اين کميته چهارگانه در ژانويه سال جاري 2016 و به موجب قطعنامه 8879 اتحاديه عرب تشکيل شد.

اعضاي اين کميته همچنين گزارشي را بررسي کردند که توسط اتحاديه عرب و سازمان نظارت بر اظهارات منفي مقام‌هاي ايراني عليه کشورهاي عربي تهيه شده بود.

در بيانيه کميته چهارگانه ادعا شده که دخالت‌هاي ايران در امور داخلي کشورهاي عربي اخيرا تشديد شده و همچنين مقام‌هاي ايراني اظهارات تحريک‌کننده‌اي عليه کشورهاي عربي بيان کرده‌اند.اين کميته بارها از «دخالت‌هاي ايران» در امور کشورهاي عربي سخن گفته و آن را محکوم کرده است و از تهران خواسته دست از «اظهارات تحريک‌آميز و پرخاشگرانه» بردارد.

نويسندگان اين بيانيه در پايان اين پرسش را مطرح کرده‌اند که آيا اساسا ايران خواهان بهبود روابطش با کشورهاي عربي هست يا نه، در حالي که شواهد بسياري از دخالت اين کشور در امور داخلي کشورهاي عربي وجود دارد مثل دخالت ايران در بحران‌هاي بحرين، يمن و سوريه.

کميته چهارگانه کشورهاي عربي همچنين در ادعايي تکراري بار ديگر مالکيت ايران بر جزاير سه‌گانه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسي را زير سوال برده و آن را «اشغال» اين جزاير توسط ايران خوانده است.

 

تناقض بين فلسطين و عادي‌سازي روابط با اسرائيل

حال سوال اين است که آيا اين سران عرب مي‌توانند براي روياروئي با چالش اصلي يعني تروريسم اولويتي قائل شوند و براي مقابله با آن در کنار هم قرار گيرند به ويژه اينکه برخي از آنها « ايران » را خطرناک تر از دشمن صهيونيستي مي‌دانند و درصدد عادي سازي روابط با آن هستند و به فلسطين فقط به يک شمع در حال آب شدن نگاه مي‌کنند.

بايد از عربستان پرسيد کدام کشور است که با دخالت‌هايش در منطقه اتش تنش را شعله ور کرده است؟ کشوري که بيشترين حمايت از تروريسم را دارد يا ايران که در پي مبارزه با تروريسم است؟

روزنامه لبناني السفير، نيز اجلاس‌هاي سران عرب را به «نمايش‌هاي کمدي عربي در هفتاد سال گذشته » تشبيه کرد و نوشت که اکنون اين اجلاس با عبور از شعار حمايت از فلسطين به رويکرد راهبردي عادي سازي روابط با اسرائيل و به عبارت بهتر به « انحطاط مطلق» رسيده است.

پايگاه اينترنتي شبکه الميادين هم تاکيد کرد: نتيجه بيش از 300 مصوبه سران عرب رسيدن از سه نه بزرگ به رژيم صهيونيستي « نه صلح، نه گفت‌وگو و نه اعتراف » به هماهنگي سياسي و امنيتي، تشکيل ائتلاف و عادي سازي روابط با اين رژيم بوده و اکنون پايتخت‌هاي عربي و آخرين آنها رياض اميدوار به ميزباني از دشمن صهيونيستي هستند.

اکثر کشورهاي عربي در بيراهه‌ها و پيچ و تاب‌هاي امنيت ، تقسيم و نيازها و حتي خيانت گرفتار شده در حالي که در اجلاس سران عرب در 70 سال قبل تلاش شد تا يک چهره زيبا از عرب‌ها و قدرتشان به نمايش گذاشته شود.

در سي و چهار سال گذشته اين دومين بار است که موريتاني ميزبان اجلاس سران عرب مي‌شود و البته اين بار اين ميزباني بعداز انصراف مغرب برگردن آن انداخته شد.

امتناع مغرب از ميزباني بيست و هفتمين اجلاس سران کشورهاي عضو اتحاديه عرب که عنوان « اجلاس اميدها» نام گرفت و دوشنبه در نواکشوت برگزار شد، سوالات زيادي را بدنبال داشت و نشان داد که اين اجلاس اکنون به يک بار سنگين تبديل شده به ويژه اينکه سران اکثر کشورهاي عرب عادت کرده‌اند از روياروئي با چالش‌ها فرار کنند.

به جز بيانيه پاياني که کشورهاي عرب حوزه خليج فارس آن را در ديوان‌هاي پادشاهي و يا اميري خود قبل از رسيدن به موريتاني نوشته بودند، اجلاس نواکشوت از لحاظ شکل و محتوا تکرار اجلاس‌هاي شکست خورده گذشته بود که هيچ تصميمي‌از آنها تاکنون به عمل تبديل نشده است.

 

اعراب به دنبال منحرف کردن

مسير اجراي برجام هستند

جهانبخش محبي‌نيا نيز در واکنش به اظهارات ضدايراني مقامات چهار کشور عربي با ادعاي دخالت جمهوري اسلامي‌در امور کشورهاي عربي، گفت: قطعا رويکرد خصمانه اين کشورها بويژه عربستان سعودي نسبت به ايران بر کسي پوشيده نيست، البته در شرايط کنوني بخشي از اعراب تحت تأثير سياست‌هاي سعودي‌ها هستند، که خود عربستان نيز نقشه راهش را از صهيونيست‌ها دريافت مي‌کند.

محبي نيا تصريح کرد: قطعا در صورتي که مداخله و حادثه‌اي در منطقه رخ دهد، به طور حتم اولين کشورهايي که از جمهوري اسلامي‌ضربه مي‌خورند، همين کشورهاي متخاصم عربي هستند. البته روحيه مقامات اين کشورهاي عربي اين گونه است که هر چه ايران با آن‌ها با احترام بيشتر صحبت مي‌کند، آن‌ها اقداماتشان را تشديد مي‌کنند.

محبي نيا ادامه داد: البته پس از توافق هسته‌اي شاهد هستيم که برخي از کشورهاي عربي به سرکردگي عربستان درصدد محدود کردن ايران در عرصه منطقه هستند، اما تجربه نشان داده که اقدامات خصمانه هيچ تأثيري در جايگاه ايران ندارد.

 

پيگيري پروژه ايران

هراسي توسط استکبار و ارتجاع

مرتضي صفاري نطنزي نيز در واکنش به بيانيه چهارگانه گفت: برخي از کشورهاي عربي به دنبال دامن زدن به اختلافات عربي و فارسي هستند که حتي پيش از ظهور اسلام نيز اين اختلافات مطرح بوده است.

نماينده مردم نطنز در مجلس شوراي اسلامي‌بيان کرد: در طول تاريخ هر گاه که ايران خيز برداشته تا موقعيت بهتري را به دست آورد، برخي از کشورهاي عربي حرکت‌هاي اين چنيني را انجام داده اند.

اين اظهارات ضد ايراني نشات گرفته از ترس آن‌ها است تا مانع از رشد ايران شوند. صفاري نطنزي متذکر شد: کشورهاي نوپا، بي ريشه و بدون تاريخ مرتجع منطقه تحت تاثير برخي کشورها قرار مي‌گيرند و چنين موضع‌گيري‌هايي را انجام مي‌دهند. بعد از انقلاب اسلامي‌عربستان سعودي و متحدانش همواره به دنبال اتخاذ مواضعي بر ضد جمهوري اسلامي‌ايران بوده‌اند.

وي افزود: اقدام ايران هراسانه آن‌ها تحت تاثير القائات استکبار جهاني و صهيونيسم، حرکت ناپسندي است که البته اين موضع‌گيري‌ها تاثيري در توان و قدرت جمهوري اسلامي‌نخواهد داشت.

 

اتخاذ مواضع ضد ايراني توسط حکام عرب براي فرافکني مشکلات دروني

اسدالله عباسي نيز از ديگر نمايندگان مجلس بود که در خصوص اظهارات ضد ايراني سران کشورهاي عربي در اتحاديه عرب، اظهار داشت: سران کشورهاي مرتجع عربي منطقه بيش از آنکه نگران مردم کشورهاي خود باشند، نگران کاخ و تاج خود هستند.

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه اين کشورها از طرف کشورهاي غربي و اروپايي خط مي‌گيرند، ادامه داد: اتخاذ چنين مواضعي براي برون‌رفت از باتلاقي است که در آن گير کرده‌اند.

وي افزود: با توجه به شرايط موجود بر کشورهاي عربي مرتجعي که همواره عليه جمهوري اسلامي‌ايران موضع گرفته‌اند، زوال آن‌ها در آينده محقق خواهد شد زيرا در درون اين حکومت‌هاي مرتجع اختلافات زيادي وجود دارد.

کد مطلب: 58798
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *