۳
شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۲۳
داد و ستد کودکان در تهران

از فرزندخواندگی تا فرزند فروشی

چوب حراج زدند به فروش فرزندان!از صد هزار تومان تا پنج میلیون تومان خریدار دارند! بستگی دارد برای چه کاری خریداری می شوند. برای کار؟ برای قاچاق؟ یا نه به عنوان فرزند نداشته خریداری می شوند؟
از فرزندخواندگی تا فرزند فروشی
چوب حراج زدند به فروش فرزندان!از صد هزار تومان تا پنج میلیون تومان خریدار دارند! بستگی دارد برای چه کاری خریداری می شوند. برای کار؟ برای قاچاق؟ یا نه به عنوان فرزند نداشته خریداری می شوند؟
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در خیابان های تهران، در عرض یک دقیقه می توان مشروبات الکلی تهیه کرد، در مدت 2 دقیقه می توان مواد مخدر خرید و در عرض 5دقیقه می توان فرزند دید و داد و ستد کرد. کودک فروشی آسیبی کهنه اما رو به افزایش! در گذشته برای تهیه مشروبات الکلی یک یا چند روز وقت صرف می کردند تا شاید به آن دست پیدا کنند اما امروز راحتی در اکثر پارتی ها به عنوان نوشیدنی جدا نشدنی محافل سرو می شود و اما کودک فروشی آسیبی کهنه رو به افزایش و در حال گسترش است که امروز به عنوان تجارت محسوب می شود. در دسترس بودن آسیبها خود معضل بزرگ این روزهاست. کودکانی که هنوز متولد نشده اند فروخته می شوند؛ بردگانی که کودکی نکرده بزرگ شده و نان آوران و مادران عروسک باز می شوند.این آسیب چنان سرتیتر خبری روزها و ماه های گذشته قرار گرفت که اکثریت مسئولین را به چالش وا داشت. چندین ماه قبل فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر در یک برنامه زنده تلویزیونی معضل قدیمی روی به افزایش نوزاد فروشی مطرح کرد: «متأسفانه گزارش‌هایی نشان می‌دهد خانم‌های کارتن خواب و زنان خیابانی به هنگام زایمان در برخی از بیمارستان‌های جنوب و مرکز شهر پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت 100 تا 200 هزار تومان بچه خود را می‌فروشند.» و سید شهاب‌الدین چاوشی معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران هم گفت: «ما در این خصوص گزارش مستندی نداریم، اما اگر یک مورد هم وجود داشته باشد، این وظیفه دستگاه‌های ذیربط است که آن راپیگیری کنند.« بعد از این برنامه پدیده فرزند فروشی در راس خبرهای روز قرار گرفت از تاسف وزیر بهداشت دکتر هاشمی گرفته تا نگرانی خانم مولاوردی معاون رییس جمهور در امور زنان سر تیتر اکثر رسانه ها شد: «قیمت فروش نوزادن از پانصد تومان تا یک میلیون تومان»«فروش نوزاد در شکم مادر»«پیش فروش نوزاد در محله هرندی!»«فروش یک نوزاد در تهران در کمتر از 5 دقیقه»«معضلی به نام خرید و فروش نوزادان» تا شاید این آسیب به صورت جدی پیگیری شود.

*فروش نوزادان یک تراژدی غمگین
فروش نوزاد متاسفانه در کشور مخصوصا در تهران به صورت یک تجارت تبدیل شده . مقدار سودی که از این معامله بدست می آید بستگی به کاربرد این نوزادان دارد. پر طرفدارترین این نوزادن، نوزادانی هستند که به فرزند خواندگی پذیرفته می شوند در این میان تراژدی غمگینی از نوزادان رقم می خورد که برای کار یا ازدواج اجباری معامله می شوند؛ غمناکتر ازاین ماجرا داستان نوزادانی است که به قاچاقچیان انسان و مواد مخدر فروخته می شوند...
*جرم فرزندفروشی
بر اساس قانون؛ هر گونه خرید، فروش، بهره‌کشی و بکارگیری کودکان به منظور ارتکاب‌ اعمال خلاف از قبیل قاچاق، ممنوع و مرتکب حسب مورد علاوه بر جبران خسارات وارده‌ به ۶ ماه تا یک سال زندان و یا به جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد. سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی نیز در این باره می گوید: «کودک فروشی جرم تلقی می شود و در این زمینه حساسیت بیشتری ایجاد شده و چنانچه مواردی از این دست ببینیم، برخورد قانونی خواهد شد.»جرمی که مجرمان آن از سر فقر و تنگدستی واعتیاد مرتکب آن می شوند، نوزادانی که بی گناه به دنیا می آیند تا تاوان گناه والدین و والدین و والدین خود باشند و این چرخه زندگی ادامه دارد.
*فقر و اعتیاد، آسیبی قدیمی و نخ نما!
این روزها آسیب فرزند فروشی شاید به معضل نرسیده باشد اما با پیگیر نشدن آن به نظر می رسد تبدیل به بحرانی لاینحل شود. زنانه شدن فقر و کارتون خوابی، زنانه شدن اعتیاد و.... همه و همه دست به دست هم می دهند تا این آسیب زیر زمینی تبدیل به معضل و بحرانی می شود که به راحتی در دسترس افراد جامعه قرار می گیرد.

*رشد معضلات زیر زمینی
تهران شهری بزرگ است شناسایی و کنترل آسیبها در آن نیاز به همکاری تمام دستگاههای و سازمانها دارد. یکی از معضلهای که به رشد این آسیب دامن می زند ورود دختران فراری به تهران و باردار شدن آنهاست یعنی رشد معضل زیرزمینی که آمار دقیقی هم از آن نداریم. به دلیل اینکه این زنان معتاد و کم سن و سال هستند راههای سقط جنین را نمی داند روزهای پایانی به بارداری خود به بیمارستان مراجعه می کند دلالان به این دختران پیشنهاد می کنند که به ازای پرداخت هزینه های بیمارستان و مبلغی پول برای مصرف مواد، آنها را از دردسرهای ناشی از بچه دار شدن خلاص کنند.

*قانون را دور زدیم
براساس آمار بهزیستی سالانه 1000تا800 کودک به فرزند خواندگی سپرده می شوند این آمار نشان می دهد که میزان فرزند خواندگی بیشتر از فرزند فروشی است اما فرایند اجرایی فرزند خواندگی مستلزم همکاری سازمان بهزیستی، اداره سرپرستی قوه قضاییه، نیروی انتظامی، مراکز درمان ناباروری و سازمان پزشکی قانونی و ... است. فرزند خواندگی نیاز به پوشیدن کفش هایی آهنین دارد. دراین میان زوج های نابارور، از سر ناچاری سراغ دلالان این نوزادان می روند و به خیال خودشان قانون را دور می زنند! بی آنکه فکر کنند این نوزاد سالم است یا نه! اعتیاد و ایدزی دردی است که این نوزادان با آن می جنگند. فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در این باره می گوید: «ما بهراحتی نمی توانیم این کودکان را واگذار کنیم. در این مسیر باید تاییداتی صورت گیرد؛ بنابراین ما مسئول هستیم تا سختگیری هایی را داشته باشیم اما یکی از دلایل زیاد شدن عرضه کودکان و نوزادان، اعتیاد و دیگری مسائل اقتصادی و اجتماعی است که زنان معتاد بیشتر درگیر آن می شوند چرا که توانفکر کردن ندارند.»

این آسیب اجتماعی را با آقای مجید ابهری دکترای علوم رفتاری بیشتر واکاوی می کنیم.
دکتر ابهری در گفت و گو با "مردم سالاری" در خصوص شکل گیری این آسیب در جامعه اظهار نگرانی کرد و در این باره عنوان کرد براساس مطالعات صورت گرفته در علوم رفتاری خرید و فروش فرزندان به چند صورت شکل می گیرد:1- فروش تخمک از طرف زن یا مرد (زن و مردی که توانایی باروری دارند)2- اجاره رحم برای پذیرش جنین از سوی زنانی که به علت بیماری رحمشان را خارج کرده اند یا موانعی برای باروری دارند3- فروش کودک در دوران نوزادی یعنی زیر چهارسال این گروه معمولا خانواده های هستند پرجمعیت و معتاد که به صورت مهاجر در تهران یا در شهرهای بزرگ حضور دارند آنها فرزندان خود را در زایشگاه می فروشند یا بعداز خروج از دوران شیرخوارگی به خریداران می فروشند در این میان واسطه ها و دلالانی هستند که سود اصلی از فروش فرزندان را دریافت می کنند. پاره ای از اوقات پدر بزرگ و مادر بزرگ یا اقوام کودک به علت فوت پدر و مادر یا رفتن پدر یا مادر این کودکان اقدام به فروش کودکان و نوزدان می کنند. فروش این کودکان و نوزدان اغلب به خانواده های ثروتمند و داوطلب صورت می گیرد و آنها هم به خاطر جلوگیری از پشیمانی والدین معمولا آدرس خود را تغییر می دهند تا رد خود را گم کنند. اغلب مشاهده شده برخی از والدین از فروش فرزند به عنوان اخاذی و تقاضای پول بیشتر کرده و خریداران نوزادان را تهدید کرده در صورت اجرای نکردن خواسته هایشان کودک را در جریان می گذارند.4- فروش نوزادان و کودکان بزرگتر از 4 سال این کودکان معمولا پدر و مادر خود را شناخته و با آنها ارتباط عاطفی برقرار می کنند و مشکلات تربیتی دارند خریداران به دلیل مشکلات یاد شده علاقه ای به خرید آنها ندارند کودکان بین 4 تا 12 سال معمولا برای تکدی گیری و خرده فروشی مواد مخدر خریداری می شوند یا به صورت کرایه ای در اختیار خریداران قرار می گیرند اغلب این کودکان دارای اعتیاد هستند و برای جلوگیری از فرار آنها به این باتلاق کشیده می شوند. به گفته ابهری متاسفانه در بسیاری از از اوقات این خرید وفروش دوراز چشم نهادها ی متولی صورت می گیرد و به همین دلیل با مشکلات مختلفی مواجه می شوند. بهترین روش برای جلوگیری از فروش نوزادان، فرزند خواندگی است. به عقیده دکتر ابهری متخصص اجرای این نیت خیر منوط به همکاری و مساعدت سازمانها و نهادهای متولی همچون سازمان بهزیستی است. در دسترس بودن آسیب این روزها خود به معضلی بزرگ تر مبدل شده که به تنهایی از طریق نهادها و ارگانهایی دولتی قابل پیگیری نیست. اما سازمان بهزیستی و وزرات بهداشت از جمله نهادهایی بشمار می روند که در پیشگیری این معضل نقشی اساسی داشته و امروزه با وجود مشکلات اقتصادی سوای اعتیاد طیف وسیعی از مردم را درگیر خود کرده است. تا جایی که سبقت گرفتن تورم از حقوق سرپرست خانوار کارد را بیش از پیش به استخوان رسانده و عامل دردی شده که برخی از همین سرپرستان خانوار برای درمان این درد به فروش فرزندان روی می آورند و این امر توجه و احساس تکلیف هر چه بیشتری از سوی مسولین می طلبد.
گزارش : محبوبه اشرفی پیمان

کد مطلب: 59148
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *