کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سريال دريافتي‌هاي نجومي مديران به کجا رسيده است؟

بررسي فيش‌هاي حقوقي نامتعارف در دادستاني

23 مرداد 1395 ساعت 8:30

دادستان کل کشور گفته است: «اميدوارم بتوانيم در رسيدگي به موضوع فيش‌هاي حقوقي نامتعارف در برابر خواست مقام معظم رهبري و مسئولان عاليه نظام و مردم رو سفيد باشيم.» بيش‌از يک ماه است که از افشاي دريافتي هنگفت بعضي از مديران دولتي مي‌گذرد. در اين مدت پاي هر سه قوه به اين ماجرا باز شد.


دادستان کل کشور گفته است: «اميدوارم بتوانيم در رسيدگي به موضوع فيش‌هاي حقوقي نامتعارف در برابر خواست مقام معظم رهبري و مسئولان عاليه نظام و مردم رو سفيد باشيم.» بيش‌از يک ماه است که از افشاي دريافتي هنگفت بعضي از مديران دولتي مي‌گذرد. در اين مدت پاي هر سه قوه به اين ماجرا باز شد. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، مجلس به دليل اينکه وظيفه نظارتي‌اش را انجام نداده و ديوان محاسبات کشور کم کاري کرده است، قوه قضاييه به دليل اينکه سازمان بازرسي کل کشور که وظيفه نظارت داشته، به اين وظيفه به خوبي عمل نکرده و دولت به اين دليل که اين پولها را به افراد داده است. حالا اما بعد از تغيير رئيس و دادستان ديوان محاسبات کشور به نظر ميرسد همه به تکاپو افتاده‌اند تا ماجراي اين فيش‌ها را به نتيجه برسانند.

کمتر از 50 مدير حقوق غيرطبيعي دريافت کردند

آمارها درباره حقوق‌هاي نجومي بسيار متفاوت است به طوري که رئيس جمهور آماري مي‌دهد که با آمار معاون اولش زمين تا آسمان فرق دارد. چند روز پيش جهانگيري در آمار جديدي که منتشر کرده بود اعلام کرد: فقط 50 نفر حقوق غيرطبيعي داشتند. از طرفي روحاني نيز در گفت‌وگوي تلويزيوني اعلام کرد: 100 الي 300 نفر حقوق نجومي‌داشتند. او همچنين در سفر استاني به کرمانشاه نيز گفت: تنها يک درصد از مديران حقوق نجومي‌داشتند. بعد از آن محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت طي اظهاراتي در يکي از نشست‌هاي خبري خود آمار 3 درصد را ارائه کرده بود و گفته بود: تنها 3 درصد از مديران که شامل 40 نفر مي‌شوند، حقوق غيرمتعارف دريافت کرده‌اند. اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور در سي‌‌و‌سومين اجلاس مديران و رؤساي آموزش و پرورش سراسر کشور با اشاره به فسادي که در کشور به صورت سيستمي‌شکل گرفت نشانه قانون‌گريزي بود، گفت: تا اين فساد سيستمي‌از کشور ريشه‌کن نشود، توسعه و پيشرفت کند خواهد بود؛ همين حقوق‌هاي نجومي‌دل مردم را به درد آورد که البته در تعداد کمي‌از مديران اتفاق افتاد. وي افزود: در همين زمينه ليست حقوق 2500 مدير را گرفتم و کمتر از 50 مدير حقوق غيرطبيعي مي‌گرفتند که همين هم نبايد مي‌شد، لذا بر اين اساس، شوراي حقوق و دستمزدي که قبلاً فعال نبود را فعال کرديم.

فهرست 950 مدير داراي فيش حقوقي

نامتعارف تهيه شد

اواسط تيرماه رئيس کميسيون اصل 90 مجلس اعلام کرد: فيش‎هاي حقوقي نامتعارف حدود 950 نفر از مديران در بخش‌هاي بانکي، بيمه اي و شرکت‌هاي دولتي را شامل مي‌شود. داوود محمدي در گفتگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما گفت: به دستور رئيس مجلس کارگروهي درباره فيش‌هاي حقوقي نامتعارف تشکيل شد، در مجموع بررسي‌ها گزارش‌هايي از سازمان بازرسي کل کشور، ديوان محاسبات، مرکز پژوهش‌هاي مجلس و کارشناسان کميسيون اصل 90 ارائه شد. وي با بيان اينکه آسيب شناسي و چرايي اين موضوع از نکات مورد اشاره در گزارش است، افزود: فيش‌هاي حقوقي نامتعارف حدود 950 نفر از مديران در بخش‌هاي بانکي، بيمه‌اي و شرکت‌هاي دولتي را شامل مي‌شود. ساير دستگاه‌ها کمتر با اين موضوع مواجه بودند و مسئله حادي نداشتيم. رئيس کميسيون اصل 90 مجلس شوراي اسلامي‌گفت: کف حقوق اين افراد از 15 ميليون تومان تا 50 ميليون تومان است و هرچه به سقف نزديک تر مي‌شويم، تعداد افراد کمتر مي‌شود.

در دست بررسي است

از طرفي به تازگي حجت‌الاسلام و‌المسلمين منتظري در رابطه با آخرين اقدامات صورت گرفته در بحث فيش‌هاي حقوقي نامتعارف، اظهار کرد: با توجه به حساسيتي که مسئله فيش‌هاي حقوقي غيرمتعارف در جامعه به وجود آورد، مسئولان اين موضوع را به صورت جدي دنبال مي‌کنند و بخشي از اين مسئله نيز به عهده قوه قضائيه است. وي افزود: رياست محترم قوه قضائيه براي اينکه بررسي جامع و کاملي در اين رابطه صورت گيرد، تشکيل کارگروهي را مقرر فرمودند و اين کارگروه مرکب از نمايندگاني از دادستاني کل، معاون اول قوه قضائيه، سازمان بازرسي و معاونت حقوقي است که کار خود را شروع کرده و به صورت جدي پيگيري مي‌کنند.وي تصريح کرد: به مردم اطمينان مي‌دهيم که اين موضوع با دقت بررسي خواهد شد و حتي اگر زمان زيادي نيز لازم داشته باشد اين کار با دقت صورت خواهد گرفت. منتظري گفت: آنجايي که پولي به ناحق گرفته شده باشد قطعا به بيت‌المال بازخواهد گشت و با آن افرادي که متخلف و مجرم باشند نيز برخورد خواهد شد. دادستان کل کشور افزود: اميدواريم بتوانيم در رسيدگي به اين موضوع در برابر خواست مقام معظم رهبري و مسئولان عاليه نظام و مردم رو سفيد باشيم. وي تصريح کرد: ليست‌هاي مختلفي از ديوان محاسبات، سازمان بازرسي و وزاتخانه‌هاي مختلف دريافت کرده‌ايم؛ البته اين به آن معنا نيست که همه احيانا داراي حقوق‌هاي غيرمتعارف بودند؛ منتهي حدي را تعيين و ليستي از مديران گرفته‌ايم. ابتدا ليست مديران را بررسي مي‌کنيم تا مشخص شود چه کساني حقوق و دريافتي‌هايشان در چارچوب ضوابط و چه کساني خارج از آن بوده است.


کد مطلب: 59482

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/59482/بررسي-فيش-هاي-حقوقي-نامتعارف-دادستاني

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir