۱
پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۹
اما و اگرهاي استفاده روس‌ها از پايگاه هوايي همدان

در پايگاه نوژه چه خبر است؟

روز سه‌شنبه، 26 مرداد، خبري منتشر شد که مي‌گفت هواپيماهاي روسي با پرواز از پايگاه نيروي هوايي ايران در همدان، مواضع داعش و جبهه النصرت (فاتح شام) را در مناطق عملياتي حلب، ادليب و ديرالزور بمباران کرده‌اند.
در پايگاه نوژه چه خبر است؟
روز سه‌شنبه، 26 مرداد، خبري منتشر شد که مي‌گفت هواپيماهاي روسي با پرواز از پايگاه نيروي هوايي ايران در همدان، مواضع داعش و جبهه النصرت (فاتح شام) را در مناطق عملياتي حلب، ادليب و ديرالزور بمباران کرده‌اند. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اين خبر براي اولين بار از منابع دولتي روسيه منتشر شد و وبسايت عرب زبان المصدرنيوز براي اولين بار عکسها و گزارشش را منتشر کرد. اما آنچه اتفاق افتاد اين بود که روز گذشته در مجلس، حشمت‌الله فلاحت‌پيشه عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اخطار قانون اساسي، اين اتفاق را برخلاف نص‌صريح قانون خواند. اما علي لاريجاني، رئيس مجلس خبر استفاده روس‌ها از پايگاه هوايي همدان را تکذيب کرد.

از فلاحت‌پيشه اصرار از لاريجاني انکار!

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه در نشست علني روز گذشته در اخطار قانون اساسي گفت: «بر‌اساس قانون اساسي رئيس مجلس در خصوص مسائل مهم کشور مي‌تواند در ابتداي نشست علني مجلس سخنراني کند. استقرار هواپيماهاي روسي در پايگاه هوايي شهيد نوژه همدان مطرح شده است که بر‌اساس اصل 146 قانون اساسي استقرار هرگونه پايگاه نظامي‌خارجي در کشور حتي براي استفاده صلح‌آميز ممنوع است منتهي شايد ناظر به بند يک اصل 176 احتمالا بحث وظايف شوراي عالي امنيت ملي در اين خصوص مطرح شود که به نظر بنده اين وظايف است و جزو اختيارات محسوب نمي‌شود.» فلاحت‌پيشه افزود: «سياست خارجي کشور روسيه بسيار متفاوت و بعضا متلاطم و داراي نوسان است. روسيه در سال 1990 و 1991 ميلادي با کشورهاي غربي در اقدامات نظامي‌همکاري کرده و اين کشور در سال 1994 ميلادي عضو طرح مشارکت براي صلح ناتو مي‌شود که زماني در جناح ورشو و در مقابل ناتو بود و نبايد فراموش کرد قدرت‌ها در قالب ملاحظات عمل مي‌کنند.» وي ادامه داد: «هرگاه جمهوري اسلامي‌ايران با بحراني مواجه شد دو طرف شرق و غرب عليه آن بودند و اين در جنگ و تحريم‌ها ملموس است. اولين بار بعد از جنگ جهاني دوم است که چنين امکاني در اختيار يک قدرت خارجي در ايران گذاشته مي‌شود بنابراين طبق ماده 110 آئين‌نامه در اين رابطه بايد توضيحي ارائه شود که اقدامات صيانتي لازم وجود دارد و چه ميزان مي‌توان به نوسانات سياست روس‌ها اعتماد کرد و آسمان کشور را در اختيار آنها قرار داد.» علي لاريجاني در پاسخ به فلاحت پيشه گفت: «استناد شما به بند 146 قانون اساسي است و موضوع بند 110 مربوط به شوراي عالي امنيت ملي است. بر‌اساس اصل 146 قانون اساسي استقرار هرگونه پايگاه نظامي‌و خارجي در کشور ممنوع است و بايد توجه داشت ايران پايگاهي در اختيار کشوري قرار نداده است و اينکه با روسيه به عنوان متحد در مسائل منطقه مانند سوريه همکاري داريم به اين معنا نيست که ما پايگاه به روسيه از نظر نظامي‌داده‌ايم و اگر در رسانه‌ها کسي اين را مطرح کرده است موضوع تکذيب مي‌شود.» رئيس مجلس افزود: «ايران يک همکاري با روسيه دارد و اين به دليل بحران تروريستي‌اي است که توسط برخي از کشورهاي مخرب منطقه و آمريکايي‌ها ايجاد شده است بنابراين ما فکر مي‌کنيم روسيه تلقي درستي از منطقه پيدا کرده و در اين يک سال اخير همکاري آنها با ايران در زمينه حل بحران تروريستي‌ در منطقه آغاز شده است. در مسئله سوريه همکاري نزديکي با روس‌ها داريم و فکر مي‌کنيم بعد از اين مدت روشن شد که نظرات ايران که در مسئله سوريه مراقبت مي‌کرد که در کل منطقه آشوب به پا نشود صحيح بوده است.» او ادامه داد: «از اينکه روسيه در مسئله يمن نيز توجه بيشتري پيدا کرده خرسنديم بنابراين آراي ايران با روسيه در حل بحران تروريستي منطقه نزديک است و همکاري در اين خصوص با روس‌ها انجام مي‌شود اما به هيچ وجه هيچ پايگاه نظامي‌به روسيه و نه به هيچ کشور ديگري داده نشده است.»

هيچ واگذاري‌اي صورت نگرفته

سيد‌حسين نقوي حسيني نماينده اصولگراي مجلس در گفت‌وگو با «مردم‌سالاري» درباره اين ماجرا مي‌گويد: «هيچ واگذاري‌اي صورت نگرفته است بلکه گفته مي‌شود روسيه از پايگاه همدان استفاده مي‌کند.» او ادامه مي‌دهد: «ما در مقابل يک خطر مهم عليه جهان اسلام و منطقه قرار داريم به نام گروه تروريستي داعش. هرکشوري که اراده کند با اين گروه تروريستي مقابله کند ما با او همکاري مي‌کنيم. ولي ادعايش بايد واقعي باشد. مثل ادعاي آمريکايي‌ها نباشد که دروغ مي‌گويند. روسيه وارد ميدان مقابله با داعش شده است. ماهم اعلام کرده‌ايم که هر کشوري که با داعش مقابله کند، ما هم امکاناتمان را در اختيارشان مي‌گذاريم. روسيه از امکانات ما استفاده مي‌کند.» نقوي حسيني با تاييد صحبت‌هاي لاريجاني ادامه مي‌دهد: «آنچه که آقاي لاريجاني تکذيب کرد و من هم تکذيب مي‌کنم اين است که مطابق قانون اساسي واگذاري پايگاه نظامي‌به کشور خارجي ممنوع است و ما هيچ پايگاهي را به هيچ کسي واگذار نکرده ايم. اما آنها از اين پايگاه تنها استفاده مي‌کنند و هيچ واگذاري‌اي صورت نگرفته است. اگر آنها از پايگاه ما استفاده کنند نه با قانون اساسي مغايرت دارد و نه حتي مخالف مواضع اعلام شده ما است.» او تاکيد مي‌کند که هرکشوري که به طور واقعي با تروريسم مقابله کند ما به آنها کمک مي‌کنيم.

هنوز اطلاعات دقيق نداريم

اکبر رنجبرزاده دبير هيئت رئيسه نيز به «مردم‌سالاري» مي‌گويد: «ما در مباحث تامين نيازهاي نظامي‌کشور بخشي از اين نيازها را از روسيه تامين مي‌کنيم. در بحث استقرار موشک‌هاي اس 300، يک ضرورت است که ما از غرب فاصله بگيريم و مايحتاج نظامي‌و دفاعي خود را از کشورهاي همسايه به ويژه از روسيه تامين کنيم.» او در پاسخ به اين سوال که آيا مجلس در جريان اين ماجرا بوده يا نه، مي‌گويد: «به صورت مستقيم با وزارت امورخارجه و شوراي عالي امنيت ملي صحبتي نشده است و هنوز مستنداتي ارائه نشده است که پشت پرده اين استقرار چيست. ممکن است اين اتفاق، کمک به استقرار موشکهاي اس 300 باشد و بتوانند در راستاي تقويت اين مسير کارهايي را انجام دهند. ما اطلاعات چنداني نداريم ولي ايجاد پايگاه نظامي‌ در خاک جمهوري اسلامي‌ممنوع است و نبايد اتفاق بيفتد و اگر هم چنين اتفاقي رخ دهد، مجلس بايد در جريان باشد.» رنجبرزاده ادامه مي‌دهد: «ما پايگاه هوايي در نوژه همدان داريم. شايد از ظرفيت اين پايگاه در تجهيزات و پشتيباني امور نظامي‌و جنگي در راستاي سوريه استفاده مي‌شود. به نظر من جاي نگراني عميق نيست. درست است بايد کسب اطلاع کنيم ولي بر اين باور هستيم که دغدغه سياستگذاري سيستم‌هاي دفاعي و امنيتي دولتمردان صدها برابر بيشتر از مجلس است. اما مجلس بايد به صورت قانوني مطلع باشد.»
کد مطلب: 59784
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *