; ?>; ?> اتاق فکر مثلث مقاومت - مردم سالاری آنلاين
۱
يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۲
نگاهی به حضور دبير کل مقاومت نجبا در تهران

اتاق فکر مثلث مقاومت

نيروهاي مردمي‌عراق که با عنوان حشد الشعبي شناخته مي‌شوند يک تشکل نظامي ‌مردمي ‌هستند که نقش برجسته‌اي در پيروزي عليه داعش داشته‌اند.
اتاق فکر مثلث مقاومت
نيروهاي مردمي‌عراق که با عنوان حشد الشعبي شناخته مي‌شوند يک تشکل نظامي ‌مردمي ‌هستند که نقش برجسته‌اي در پيروزي عليه داعش داشته‌اند. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، داعش در شب دهم ژوئن2014 يورش خود را به استان نينوا آغاز کرد و در پي آن اين استان به اشغال داعش درآمد و پس از مدتي مناطق ديگر در استان صلاح‌الدين و دياله و الانبار به اشغال اين گروهک درآمد.‌ اوضاع مناسب نبود و بارقه اميدي نبود تا اينکه آيت‌الله سيستاني مرجع ديني عراقي که در حوادث عراق نقش برجسته‌اي ايفا کرده است در 13 ژوئن 2014 فتواي جهاد کفايي را صادر کرد. اين فتوا زماني صادر شد که ارتش عراق از هم فروپاشيده بود. به اين ترتيب هزاران عراقي از فتواي آيت‌الله سيستاني استقبال کردند و راهي مراکز آموزشي شدند تا به جبهه‌ها اعزام شوند. به اين ترتيب «حشد‌الشعبي» يا همان نيروهاي مردمي‌عراق شکل گرفتند. نيروهاي مردمي ‌از هزاران جوان عراقي تشکيل مي‌شود که در گروه‌هاي نظامي ‌مختلف فعاليت مي‌کنند. اين نيروها در گروه‌هاي بزرگ و اصلي که قبل از فتوا وجود داشتند تقسيم شدند.

توان اين گروه و ساير نيروهاي مردمي‌ عراق به حدي است که عده زيادي معتقد‌ند در شرايطي که ارتش توان اصلي خود را از داده، جاي خالي آن را براي مبارزه با تروريسم پر کرده اند. اين گروه ارتباط مستقيمي‌ با حزب‌الله لبنان ندارد اما اهداف مشترکي را دنبال مي‌کنند .يکي از تشابهات حزب‌الله عراق و لبنان، ارتباط خوبي است که نيروهاي هر دو با گروه ايران دارند. بيشتر اعضاي اين گروه از مقلدان آيت‌الله سيد محمد باقر صدر و امام خميني هستند که همين مسئله نشان دهنده پيوندي است که اين گروه با انقلاب اسلامي‌دارد. تاريخ تأسيس اين گردانها به چهار ماه قبل از جنگ کشور عراق در سال 2003 مي‌باشد و بيشتر فرماندهان آنان جزء نيروهاي ضد صدام حسين بودند و اولين عمليات نظامي‌آنان ضد نيروهاي خارجي مربوط به تاريخ 23–10-2003 در شهر بغداد منطقه بلديات پشت هتل قنات بوده که در آن يک خودروي نفربر آمريکايي توسط يک بمب کنار جاده هدف قرار گرفته و منهدم شد.

اين گروه ابتدا با نام «کتائب ابوالفضل العباس» اعلام موجوديت کرد و در سال 2006 اقدام به پخش فيلم‌هاي عمليات ضد دشمنان خود در اينترنت و تلويزيون نمود و براي اولين بار شبکه‌هاي لبناني المنار و الجديد اين فيلم‌ها را پخش کردند. در سال 2007 اين گروه اعلام کرد از اين پس با نام اصلي يعني کتائب حزب‌الله عراق «گردانهاي حزب‌الله در عراق» به ادامه فعاليت مي‌پردازد. در حال حاضر اين گروه مسلح به همراه گردانهاي اهل حق و حرکت نجباء و ديگر گردانهاي وابسته به نيروهاي مردمي‌با گروه داعش در حال جنگ است. گردان‌هاي حزب‌الله عراق با حزب‌الله عراق فرق دارد در حالي که برخي به اشتباه آن را حزب‌الله عراق قلمداد مي‌کنند. پس از درگيري‌هاي عراق با داعش و موضع هميشگي ايران براي مبارزه با تروريسم، همکاري‌هايي ميان ايران و حزب الله عراق شکل گرفت. از سوي ديگر الگو برداري نيروهاي اصلي آن گروه از انقلاب اسلامي‌و رهبر کبير آن نشان از تمايل اعضا براي نزديکي با ايران دارد.

از سوي ديگر نزديکي زياد ايران به حزب‌الله لبنان نيز مي‌تواند موجب هماهنگي ميان نيروهاي مردمي‌شيعه در منطقه باشد. در اين زمينه روز گذشته دبير کل مقاومت نجبا در سفر به ايران با مقامات کشورمان ديدار کرد.

مقاومت اسلامي ‌نجبا به ايران مديون است

به گزارش ايسنا، دبيرکل مقاومت اسلامي ‌نجبا عراق صبح روز گذشته در ديدار با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي‌ با اشاره به کمک‌هاي ملت ايران به مردم عراق اظهار کرد: من از ملت ايران و مقام معظم رهبري که در عراق و سوريه در کنار ما ايستادند، تشکر مي‌کنم. در اين دو کشور خون رزمندگان ايراني در کنار خون رزمندگان عراقي و سوري در جريان مبارزه با گروه‌هاي تروريستي ريخته شد.

دبيرکل مقاومت اسلامي‌نُجَباء عراق گفت: موشک‌هايي با قيمت‌هاي بسيار هنگفت با پول سعودي‌ها از آمريکايي‌ها خريداري شده و از مرز ترکيه در اختيار تمامي‌گروه‌هاي تروريستي فعال در سوريه قرار مي‌گيرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين شيخ اکرم الکعبي گفت: به فضل خداوند بسياري از مناطق عراق که تحت سيطره داعش قرار داشت، با کمک ايران آزاد شد و ما پيروزي‌هاي بسياري را برابر اين گروه تروريستي در عراق به دست آورديم.

وي افزود: بسياري از مناطق اشغالي در عراق از دست داعش آزاد شد و اکنون تروريست‌هاي داعشي در عراق تنها در شهر موصل و مناطق محدودي از صحراي استان الانبار حضور دارند. وي در خصوص نفوذ داعش در عراق تصريح کرد: زماني که نيروهاي اشغالگر آمريکايي در عراق حضور داشتند، تصور مي‌کردند که با يکسري عمليات نظامي، القاعده از بين مي‌رود، اما به دليل پايگاه فکري القاعده، اين گروه تروريستي در عراق باقي ماند و داعش به وجود آمد.

فرمانده برجسته نيروهاي مردمي‌(الحشد الشعبي) عراق با اشاره به عمليات مهم آزادسازي شهر استراتژيک موصل گفت: جنگ موصل، يک جنگ سرنوشت ساز در عراق است که خط سير حرکت مقاومت اسلامي‌در عراق را تعيين مي‌کند. معرکه موصل، نبرد با آمريکا و حزب بارزاني است. بارزاني براي تشکيل يک دولت طرافدار اسرائيل در کردستان عراق تلاش مي‌کند.

الکعبي تاکيد کرد: اگر گروه‌هاي مقاومت تحت حمايت ايران در عراق نبودند، اين کشور به وضعيت اسفناکي دچار مي‌شد و مقاومت اسلامي‌نُجَباء به عنوان يکي از گروه‌هاي تحت حمايت جمهوري اسلامي، در تمامي‌مناطق عملياتي عراق حضور دارد. همچنين ما در استان حلب در بازه‌هاي زماني بسياري حضور داشتيم و اکنون هم که نيروهاي ما در حلب مستقر هستند؛ بر اين منطقه تسلط دارند.

وي در خصوص همکاري اين جنبش با حزب‌الله لبنان تصريح کرد: ما در کنار رزمندگان حزب‌الله لبنان در منطقه «زينبيه» دمشق حضور داشتيم. هم‌چنين در دوره‌اي هم با اين رزمندگان در محاصره شهر حلب بوديم و مي‌خواستيم که راهي به سوي شهرک خناصر در استان حلب باز کنيم.

دبيرکل مقاومت اسلامي‌نُجَباء عراق با اشاره به دو شهرک شيعه نشين تازه آزاد شده حومه شمال استان حلب اظهار کرد: رزمندگان ما در عمليات آزادسازي نبل و الزهرا نيز حضور موثري داشتند. الکعبي در بخش ديگري از سخنانش به افشاگري درمورد گروه‌هاي تروريستي تکفيري پرداخت و گفت: النصره تحت حمايت کامل و مستقيم کشور قطر است و البته عربستان و آمريکا نيز حمايت‌هاي خود را از اين گروه تروريستي دريغ نمي‌کنند. موشک‌هايي با قيمت‌هاي بسيار هنگفت با پول سعودي‌ها از آمريکايي‌ها خريداري شده و اين موشک‌ها از طريق مرز ترکيه وارد خاک سوريه مي‌شود و در نهايت، در اختيار تمام گروه‌هاي تروريستي فعال در سوريه قرار مي‌گيرد.

فرمانده نيروهاي مردمي‌الحشد الشعبي عراق ادامه داد: تروريست‌ها آنقدر از نظر تسليحات و تجهيزات‌ نظامي‌از سوي کشورهاي مطرح شده تامين مي‌گردند که حتي براي هدف قرار دادن يک نفر هم از موشک‌هاي پيشرفته آمريکايي استفاده مي‌کنند.

الکعبي به سناريوي نمادين «آتش‌بس» در سوريه نيز اشاره و تاکيد کرد: تروريست‌ها در سوريه هيچ اعتقادي به آتش بس و آرامش ندارند و در اين شرايط تنها به سوء استفاده از اين فرصت براي اشغال مناطق ديگر مي‌پردازند.

وي در پايان با اشاره به حمايت کشورهاي مختلف از گروه‌هاي تروريستي گفت: طبق اسنادي که در دست داريم، بيش از 140 کشور در سوريه از تروريست‌ها حمايت مي‌کنند و ما در حقيقت در اين کشور با جبهه تکفير نمي‌جنگيم، بلکه ما به رهبري آيت‌الله العظمي‌خامنه‌اي و هدايت‌هاي ايشان در حال مقابله با بيش از 140 کشور هستيم و پيروزي‌هاي بسيار بزرگي را در سوريه به دست آورديم.

اظهارات دبير کل جنبش مقاومن نجبا عراق نشان دهنده استراتژي ايران در منطقه است. حزب‌الله لبنان عمق استراتژيک ايران در منطقه است و حزب‌الله عراق نيز به عنوان گروه شيعه که اهداف مشابهي با جمهوري اسلامي ‌ايران دارد، يکي از اهداف ايران در منطقه است. با توجه به حضور نيروهاي داعش در عراق، مبارزه در کنار نيروهاي ضد تروريستي اين کشور مي‌تواند ايران را به هدف ديرين خود برساند. هدف اصلي ايران در حمايت‌هاي خود علاوه بر دفاع از مستضعفين و شيعيان جهان، دور کردن جنگ از مرز‌هاي خود و گسترش صلح در منطقه است که با حمايت از نيروهاي ضد تروريستي در منطقه برآورده مي‌شود. حمايت ايران از نيروهاي شيعي منطقه مي‌تواند موجب تشکيل اتاق فکري منسجم براي مبارزه با تروريسم شود
کد مطلب: 60324
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *