۰
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۶
ادعاهاي واهي عربستان درباره ايران ادامه دارد

روزهاي پر آشوب روابط تهران- ‌رياض

ايران و عربستان روز‌هاي پرتنشي را سپري مي‌کنند. جرقه‌هاي علني شدن تنش ميان دو کشور از ماجراي حج سال گذشته و رخ دادن فاجعه درد‌ناک منا شروع شد و با قطع روابط ديپلماتيک دو کشور به طور کامل خود را نشان داد.
روزهاي پر آشوب روابط تهران- ‌رياض
ايران و عربستان روز‌هاي پرتنشي را سپري مي‌کنند. جرقه‌هاي علني شدن تنش ميان دو کشور از ماجراي حج سال گذشته و رخ دادن فاجعه درد‌ناک منا شروع شد و با قطع روابط ديپلماتيک دو کشور به طور کامل خود را نشان داد. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، پس از قطع روابط ديپلماتيک دو کشور، علي‌رغم آنکه ايران سياست مدارا را در پيش گرفت، مقامات سعودي از هيچ گستاخي در قبال ايران ابا نکردند. سعودي‌ها حتي با تلاش براي يارکشي در منطقه، سعي داشتند ايران را در منطقه منزوي کنند. سعودي‌ها براي منزوي کردن ايران حتي از دلارهاي خود هم دريغ نکردند و به هر قيمت تلاش کردند شرکايي را در مقابل ايران براي خود دست و پا کنند. يکي از مضحک‌ترين اقدامات عربستان شکايت اين کشور از ايران در شوراي امنيت سازمان ملل بود. عربستان در حالي ايران را به نقض قطعنامه 2216 متهم کرد که جنايات جنگي اين کشور در يمن بر هيچکس پوشيده نيست. با اقدامات عربستان ايران سياست مدارا را کنار گذاشت و صراحتا به انتقاد از آل‌سعود پرداخت. وزير خارجه کشورمان در اين راستا با چاپ مقاله‌اي در روزنامه نيويورک تايمز رسما از عربستان به عنوان دولت مدافع تروريسم ياد کرد. همچنين رهبر انقلاب نيز با مخاطب قرار دادن ‌ آل‌سعود به عنوان «شجره خبيثه ملعونه» چهره واقعي اين کشور را نشان دادند. پس از موضع گيري مقامات ايراني، خالد فيصل فرماندار مکه در اظهار نظري جالب گفت: «اگر آنها در حال آماده کردن ارتشي براي حمله به ما هستند، بايد بدانيد ما به راحتي تسخير نمي‌شويم.» آنچه در سخن خالد فيصل جالب به نظر مي‌رسد تصور قريب‌الوقوع بودن درگيري دو کشور و آسيب‌پذير بودن عربستان است.

سياست صبر و گذشت جاي خود را به افشاگري بدهد

در اين زمينه، سخنگوي وزارت امور خارجه دولت اصلاحات، با بيان اين‌که سياست‌هاي جمهوري اسلامي‌ايران در مقابل سعودي‌ها تا به امروز با سعه‌صدر، صبر و گذشت بوده است و تابه‌حال نيز بهترين سياست همين بوده است، گفت: اما از اين به بعد اين سياست صبر و گذشت بايد جاي خود را به افشاگري و روشن کردن افکار عمومي‌دنيا، نسبت به سياست‌هاي سعودي بدهد.

حميدرضا آصفي در گفت‌وگو با جماران، در خصوص بالا گرفتن تنش در روابط ايران و عربستان در روزهاي اخير گفت: اين کينه‌توزي‌هاي سعودي تنها مربوط به‌روزها يا ماه‌هاي کنوني نيست. سعودي‌ها هميشه ايران را رقيب خودشان مي‌دانستند و فکر مي‌کنند با قدرت گرفتن ايران اهميت اين کشور کم مي‌شود. لذا بعد از برجام که يک فضاي متفاوتي براي ايران پيش آمد، حالت خصم سعودي‌ها تشديد شد.

وي ادامه داد: ضمن اين‌که شکست‌هاي مداوم سعودي در يمن، سوريه و عراق زمينه و علت ديگري ‌براي آشکار شدن خصومت و دشمني سعودي‌ها است.

آصفي همچنين خاطرنشان کرد: از طرف ديگر موضوع «منا» و شهيد شدن بسياري از ايراني‌ها در آن حادثه، سعودي را در حالت تدافعي و انزوا قرارداد. آن‌ها با هياهو و جنجال‌هاي اخير به‌نوعي درصدد هستند شکست‌هاي خود را در عرصه‌هاي بين‌المللي و فضاحت در عرصه داخلي‌شان را جبران و يا حداقل افکار عمومي‌را از واقعيات منحرف کنند.

اين کارشناس مسائل بين‌الملل در ادامه بيان کرد: نکته ديگري که در موضوع سعودي نبايد از نظر دور انگاشته شود اين است که عربستان وارد يک همکاري پنهاني با رژيم صهيونيستي شده است و گاه اين مسئله آشکار است که اقدامات سعودي در خدمت رژيم صهيونيستي است. آمريکايي‌ها هم از اين مسئله بدشان نمي‌آيد که ايران و سعودي هميشه جدال و روابط غيردوستانه داشته باشند و در اين مسير از پشت پرده سعودي‌ها را به‌واسطه رفت‌وآمدهاي آشکار و پنهانشان تحريک مي‌کنند. لذا اين عوامل پشت اين اقدامات و خصومت‌هاي دولت سعودي با ايران است.

وي در پاسخ به اين سؤال که بالا گرفتن تنش بين اين دو کشور چه عواقبي مي‌تواند داشته باشد، اظهار کرد: اين تنش‌ها به نفع هيچ‌يک از اين دو کشور نيست، اما مقصر در اين مسئله سعودي‌ها هستند و بالا رفتن اين تنش ربطي به جمهوري اسلامي‌ايران ندارد، سعودي‌ها با لجاجت و بچگي اين وضعيت را به وجود آورده‌اند و خودشان نيز بايد آن را حل کنند؛ اما استمرار اين وضعيت در آينده سعودي‌ها را بيشتر دچار مشکل مي‌کند. کليد اين بحران نيز دست سعودي‌ها است، آن‌ها بايد با عقلايي کردن رفتارشان واقعيت‌هاي منطقه و جايگاه متزلزل و تنزل يافته خودشان را آن‌گونه که هست ببينند.

سفير سابق کشورمان در امارات همچنين در مورد اين‌که جمهوري اسلامي‌در مقابل اين رفتار سعودي‌ها چگونه بايد رفتار کند، اظهار داشت: جمهوري اسلامي‌تا حالا با سعه‌صدر، صبر و گذشت مسئله را دنبال کرده است و تابه‌حال بهترين سياست هم همين بوده است، اما فکر مي‌کنم از اين به بعد اين سياست صبر و گذشت بايد جاي خود را به افشاگري و روشن کردن افکار عمومي‌دنيا نسبت به سياست‌هاي سعودي بدهد؛ بنابراين به نظر من ‌موضع اقتدار، روشنگري و افشاگري چيزي است که بايد در دستور کار جمهوري اسلامي‌قرار بگيرد. البته منظور از جمهوري اسلامي‌تنها دولت نيست، بلکه کارشناسان، رسانه‌ها، صاحبان قلم و ديگران همگي بايد در اين مسير حرکت کنند.

وي در ادامه در خصوص نقش آمريکا در اين تنش و اين گفته اوباما که عربستان بايد واقعيت حضور ايران را در منطقه بپذيرد، گفت: اتفاقاً اين حرف آقاي اوباما توهين‌آميز است. عربستان در حدي نيست که ما را به‌عنوان يک قدرت منطقه‌اي بپذيرد يا نه، مگر عربستان در موقعيتي است که بخواهد قضاوت کند که چه کشوري در حد قدرت منطقه‌اي هست يا چه کشوري نيست؟ بنابراين اين حرف ناشي از نشناختن ايران توسط رئيس‌جمهور آمريکا است. هرچند آمريکايي‌ها در ظاهر و پشت تريبون‌ها حرف‌هاي خوب مي‌زنند اما در پس پرده سعودي‌ها را براي ايجاد چنين وضعيتي تحريک مي‌کنند.

سخنگوي وزارت خارجه دولت اصلاحات در خصوص هزينه‌هايي که از اين تنش به دو کشور تحميل مي‌شود، تصريح کرد: اين هزينه‌ها بيشتر براي سعودي‌ها است و براي ما خيلي کمتر است. هزينه‌هايي که از جيب سعودي‌ها براي منطقه خرج مي‌شود با هزينه‌هاي ما قابل‌مقايسه نيست. ما در سوريه در حال جنگ با داعش هستيم که اگر آنجا نجنگيم بايد در کشور خودمان با آن‌ها مي‌جنگيديم.

وي ادامه داد: همچنين مهم‌ترين چيزي که عربستان در اين وضعيتي که براي خودش ايجاد کرده است از دست مي‌دهد که با هيچ معيار و پارامتري نمي‌توان آن را اندازه گرفت، از دست دادن آبرو، حيثيت و مشروعيتشان در نزد افکار عمومي‌دنيا است.

آصفي در پايان در خصوص آينده اين روند اظهار کرد: به نظر من وضعيت کنوني در کوتاه‌مدت برقرار خواهد بود. مگر اين‌که سعودي‌هاي واقعيات کنوني را بپذيرند و سياست‌هايشان را عوض کنند.
کد مطلب: 61079
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *