۱
سه شنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
چرا فساد اقتصادی پررنگ شده است؟

دهه 90، دهه افشای فساد

دهه 90 را میتوان دهه افشای فساد نامید! گرچه تا پیش از این سالها هم افشاگریهای زیادی صورت گرفته است. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم در سال 92، پرده از فسادهایی در دولت گذشته برداشته شد که تمام فسادهای قبل از آن را زیر سایه اش قرار می داد.
دهه 90، دهه افشای فساد
دهه 90 را میتوان دهه افشای فساد نامید! گرچه تا پیش از این سالها هم افشاگریهای زیادی صورت گرفته است. اما با روی کار آمدن دولت یازدهم در سال 92، پرده از فسادهایی در دولت گذشته برداشته شد که تمام فسادهای قبل از آن را زیر سایه اش قرار می داد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، بعد از افشای فیشهای حقوقی هنگفت، فساد در بسیاری از نهادهای مختلف نظام هویدا شد. به طوری که مشخص شد بسیاری از مسئولان ما درگیر این فسادها هستند. این قضیه تا آنجا پیش رفت که معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرد: «فساد در کشور سیتماتیک شده است» گرچه این جمله به تازگی مطرح نشده است اما نشان میداد که باید فاتحه بسیاری از ارزشها را خواند!
نمیشود گفت دقیقا فساد از چه زمانی در کشور شروع شده است. اما میتوان گفت در این سالهای اخیر و از اواسط دهه هشتاد، فساد در کشور افزایش داشته است. به طوری که بسیاری از مسئولان مملکت را درگیر خود کرد. این ماجرا در دوران احمدی نژاد به اوج خود رسید. این روزها گفته می شود رئیس دولت سابق 520 مورد تخلف دارد که باید در دادگاه به آنها رسیدگی شود. بگذریم از اینکه به این ماجرا رسیدگی نشده اما وقتی پای رئیس دولتی در بسیاری از تخلفات مالی وجود داشته باشد، امید را از جامعه میبرد. از طرفی این روزها بحث سیستماتیک بودن فساد هم مطرح شده است. که به معنای ساده اش یعنی کل نظام درگیر این فسادهای مالی است.
قبح فساد در کشور در حال شکستن است
سال 93، رئیس جمهوری در همایش ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد اعلام کرد: «ما داریم به مرزی می‌رسیم که قبح فساد در حال شکستن است. قدیم می‌گفتند زیر میزی الان شده روی میزی. زیر میزی یعنی قبحی وجود دارد اگر زیر میزی شد روی میزی آن‌وقت باید چه کرد؟» او گفته بود: «در این صورت ما باید در برابر فساد عقب‌نشینی کنیم و اعلام کنیم که نمی‌توانیم و این به معنای زیر پا گذاشتن بالاترین وظیفه یعنی امر به معروف و نهی از منکر است و به معنای از دست دادن نظام و انقلاب است. شاید فکر کنیم این تعبیر تند است اما بدانید گسترش فساد و تعمیق فساد به معنای در خطر افتادن اصل نظام و انقلاب است.» رییس جمهوری با بیان اینکه مردم نوکر اسم جمهوری اسلامی ایران نیستند بلکه مردم نوکر اسلام، جمهوریت و آرای عمومی‌اند و به دنبال این هستند که در جامعه هم اسلام یعنی فرمان خداوند و هم جمهوریت به معنای اراده مردم اجرا شود، اضافه کرده بود: «مردم می‌خواهند هم جمهوریت اجرا شود و هم اسلام و در آن هنگام جمهوری مقدس بوده و مورد احترام همه و شخص ولی عصر (عج) قرار خواهد گرفت. ماباید جایی که خواست مردم و اجرای حکم و فرمان خداست، ایستادگی کنیم و باید امروز کمربندها را محکم‌تر ببندیم.» روحانی با بیان اینکه مردم باید برای مبارزه با فساد به صحنه بیایند و بدانند وقتی خودشان فداکاری نکنند موفقیت ما در حد لازم و حد کافی نخواهد بود افزود: «در مبارزه با فساد ما نظارت عامه می‌خواهیم، چرا رسانه‌ای تهمت می‌زند؟ این یعنی منکر آشکار، چرا رسانه‌ای، قوه‌ای را هجو و استهزا می‌کند و با آن برخورد نمی‌شود؟ چرا رسانه‌ای می‌تواند یکی را بزرگ و یکی را خار کند؟ برای رسیدن به اهداف بعدی خود و چرا عده‌ای به نام کار خیر و خیریه تابلویی می‌زنند و به فساد می‌پردازند و برخوردی با آنها صورت نمی‌گیرد؟»
اعلام وضعیت قرمز برای فساد
محمدجواد حق شناس عضو حزب اعتماد ملی سیزدهم ماه جاری به ایلنا گفته بود: «از سال ۸۴ ما شاهد گسترش و تعمیق فساد در کشور هستیم، که این فساد می‌تواند؛ تمام حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را متاثر کند، در گذشته فسادها موردی بود، اما وقتی فساد تبدیل به فسادی سیستماتیک شود، باید اعلام وضعیت قرمز کنیم، زیرا برای رهایی از آن باید باید با آماده‌باش عمومی و تقابل همه‌جانبه همراه باشیم تا این فساد جامعه را از پای نیندازد.» از طرفی، قبلتر از رئیس جمهوری یعنی اواخر سال 92، احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس نهم، در بخشی از گفت و گوی مفصل خود با خبرگزاری «فارس» از شکل‌گیری «فساد سیستماتیک» در ایران خبر داده و گفته بود: «فساد سیستماتیک به مرحله‌ای از فساد اطلاق می‌شود که نهادهای مسوول مبارزه با فساد خودشان به درجاتی از فساد مبتلا هستند. در نتیجه می‌توان با ارتباط دادن بین شخصیت‌های غیر‌سیاسی به برخی از اهداف رسید و حتی مدیران سطح بالا مثل مدیران بانک‌ها می‌توانند به آنها کمک کنند، ممکن است پرونده‌ای ابعاد وسیع پیدا کند ولی به افراد سیاستمدار وصل نشده باشد.» او افزود: «به جرات می‌‌توانم بگویم که اکثریت قاطع نمایندگان مجلس کاملا پاک هستند و ممکن است عده‌ انگشت‌شماری در مجلس درگیر این‌گونه مسائل باشند.» به گفته وی «در سیستم اداری فساد زیاد است و اگر معلوم شود یکی دو مورد از افراد مطرح در کشور دچار فساد شده‌اند مردم سریعا آن را به همه تعمیم می‌دهند.» او با بیان اینکه «مردم خیلی هم نباید از وجود فساد تعجب کنند» افزود: «در صورت وقوع این اتفاقات و عدم رسیدگی به آنها با خودشان می‌گویند یا همه فاسدند که با مفسدان مبارزه نمی‌شود یا اگر همه فاسد نیستند پس چرا با افراد فاسد مبارزه نمی‌شود. در نهایت باید گفت بسیاری از مسوولان سیاسی از این حیث مبرا هستند ولی به هرحال این سوال برای مردم به وجود می‌آید که در هنگام وقوع این اتفاقات چرا در برخورد با آنها مماشات می‌کنند.»
فساد اقتصادی در کشور پررنگ شده
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری 14 شهریور در همایش «حراست‌ها، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» اعلام کرد مبارزه با فساد اولویت نخست قانون‌گرایی است و این مسأله مورد تأکید حسن روحانی رئیس‌جمهوری دولت یازدهم است. جهانگیری در آن مراسم گفت: «درحال حاضر فساد اقتصادی در کشور ما پررنگ شده است و باید برخورد با آن به صورت جدی دنبال شود، زیرا فساد درحال حاضر اعتماد مردم را نشانه رفته است و همه رسالت دارند تا دامان جمهوری اسلامی را از این مسأله پاک کنند. او در ادامه تأکید کرد مبارزه با فساد نباید به گونه‌ای باشد که فردی فکر کند با زدن اتهام فساد به دیگری می‌تواند او را از صحنه رقابت خارج کند و یا این‌که اگر فردی مرتکب فساد شد، چون دوست ماست آن مسأله دست‌کم گرفته شود و برای کمرنگ کردن آن تلاش کنیم.» معاون اول رئیس جمهوری همچنین با اشاره به نقش حراست ارگان‌ها در مبارزه با فساد گفت: «حراست ها می توانند گلوگاه ها و امضاهای طلایی نهادها را شناسایی و با آنها مقابله کنند. البته محمود علوی وزیر اطلاعات نیز به نقش مهم مبارزه با فساد در رونق اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت که برای دستیابی به رشد اقتصادی ٨‌درصدی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است نیاز به جذب سرمایه‌گذار خارجی داریم و البته نباید احساس امنیت در کشور مخدوش شود تا سرمایه از ایران فراری شود.» اسحاق جهانگیری با بیان این‌که نقش فساد در کشور ما پر رنگ شده و فساد سیستمی به‌عنوان موضوعی جدی در کشور مطرح می‌شود، ادامه داد: «در مقطع فعلی رسالت همه ما، پاک کردن دامن جمهوری اسلامی از فساد است، متاسفانه فساد مانند موریانه‌ای به جان کشور افتاده و اعتماد و اعتقاد مردم را نشانه گرفته است.»
کد مطلب: 61091
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *