کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نخستین مناظره انتخابات الکترال 2016 برگزار می‌شود

یقه‌گیری ترامپ از هیلاری

4 مهر 1395 ساعت 17:57

روند انتخابات آمریکا به غیرقابل پیش‌بینی‌ترین رقابت در طول تاریخ ایالات متحده تبدیل شده است.


روند انتخابات آمریکا به غیرقابل پیش‌بینی‌ترین رقابت در طول تاریخ ایالات متحده تبدیل شده است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، حدود شش هفته تا انتخابات الکترال باقی مانده است اما شامگاه امروز(دوشنبه) نخستین مناظره «هیلاری کلینتون» با «دونالد ترامپ» انجام خواهد گرفت. یقه گیری دو کاندیدا را می‌توان مهم ترین قسمت انتخابات الکترال قلمداد کرد؛آنها الاش می‌کنند طرفداران خود را مجاب کنند که بهترین نامزد برای هدایت کشور هستند.
معمولا مناظره تبلیغاتی در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول موقعی است که تعداد نامزدها متعدد است و انتخابات مراحل اولیه خود را می‌گذراند. افراد گوناگونی از احزاب و گرایش‌های مختلف در رقابت شرکت دارند و ممکن است از یک حزب بیش از یک داوطلب حضور داشته باشد. در مرحله دوم یا نهایی کاندیدای جمهوری خواهان مقابل کاندیدای دموکرات‌ها به صحنه می‌رود.
برنامه مناظره‌های کشنده
براساس برنامه‌ریزی‌ها، نامزددموکرات‌ها و نامزد جمهوری‌خواهان‌، ساعت هشت شب دوشنبه به وقت آمریکا (حدود چهار و نیم بامداد روز سه شنبه ششم مهر به وقت تهران) درمقابل دوربین رسانه‌ها حاضر می‌شوند تا پاسخگوی پرسش‌ها باشند و برنامه‌های انتخاباتی خود را تشریح کنند. این مناظره زنده تلویزیونی در دانشگاه‌هافسترا Hofstra در شهر پرجمعیت همپستید Hempstead در ایالت نیویورک برگزار می‌شود.
اداره این مناظره را نیز «لیستر دون هولت» (Lester Don Holt) برعهده خواهد داشت که مجری بخش خبر شبانگاهی شبکه تلویزیونی ان.بی.سی نیوز آمریکا است. مناظره اول ترامپ و کلینتون به شش بخش تقسیم شده است. در هر بخش، نامزدها می‌توانند برای مدت پانزده دقیقه درباره موضوعاتی صحبت کنند که اداره کننده جلسه انتخاب کرده و از یک هفته قبل از مناظره به نامزدها اطلاع داده است. پس از آنکه نامزدها در هربخش، دیدگاههای خود را بیان کردند ، اداره کننده مناظره پرسشی مطرح می‌کند و هرکدام از نامزدها در مدت دو دقیقه باید به این پرسشها پاسخ بدهد. بعد از آن، نامزدها فرصتی خواهند داشت تا دیدگاههای هم را به نقد بکشند. اداره کننده جلسه نیز زمان را کنترل خواهد کرد تا جلسه به بحثهای عمیق کشیده شود.
در همین حال،معاونان ترامپ و کلینتون نیز سه شنبه شب، چهارم اکتبر در مناظره ای شرکت خواهند کرد. این مناظره در دانشگاه لانگ وود Longwood در منطقه فارم ویل Farmville در ایالت ویرجینا برگزار خواهد شد. اداره این مناظره را خانم ایلاین کووینجانو Elaine Quijano مجری خبر و خبرنگار شبکه تلویزیونی سی بی اس نیوز برعهده خواهد داشت. این مناظره به نه قسمت ده دقیقه ای تقسیم می‌شود که در هر بخش، معاونان ترامپ و کلینتون، به طرح دیدگاه‌های خود می‌پردازند و سپس پرسشی مطرح می‌شود و هریک از آنها در مدت دو دقیقه به پرسشها پاسخ می‌دهند.گفتنی است که ترامپ و کلینتون پس از مناظره اول، دو بار دیگر در مناظره رسانه ای مقابل هم قرار می‌گیرند.
لازم به ذکر است که «گری جانسون» نامزد حزب آزادیخواه و «جیل استاین» نامزد حزب سبز به این مناظره دعوت نشده اند. این دو نتوانستند به حد نصاب تعیین شده کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی برای رسیدن به 15 درصد محبوبیت در پنج نظرسنجی سراسری آمریکا دست یابند.هم اکنون میانگین محبوبیت جانسون در نظرسنجی‌های اخیر 9/8 درصد و استاین 9/2 درصد است.
نظرسنجی‌های با اما و اگر به کام هیلاری
درآخرین برآوردها از نگاه آمریکایی‌ها پیش از مناظره اول ، نطرخواهی مشترک شبکه ان بی‌سی و وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که حتی در یک مبارزه چهار نفری با حضور دو کاندیدای ضعیفتر و کاندیدای جمهوریخواه، هیلاری کلینتون نسبت به دونالد ترامپ از برتری ۶ درصدی برخوردار است.
دونالد ترامپ از ماه اوت گذشته و به عبارتی در کمتر از دو ماه اخیر، فاصله خود را با کلینتون کمتر کرده با این حال ترامپ در مسیر شکست حرکت می‌کند و تنها نکته امیدوارکننده برای او، دیدگاه اکثریت ضعیفی از رای‌دهندگان است که با او در این مورد هم عقیده اند که آمریکا موقعیت جهانی خود را از دست داده و نیاز به تغییر دارد.
در این میان روزنامه نیویورک تایمز که تمام قد برای هیلاری به میدان آمده‌، در گزارشی اعلام کرد که کسانی که در گذشته به کمپین جمهوریخواهانی مانند جب بوش، جان کیسیک و کریس کریستی کمک مالی می‌کردند، اکنون بیشتر یه کمپین کلینتون نزدیک تر از ترامپ هستند.
نکته جالب اینجاست که «آلن لیچمن/ Allan Lichtman» تاریخ‌نویس سیاسی آمریکایی که در بیش از 30 سال گذشته توانسته حدس دقیقی از نتایج انتخابات در آمریکا داشته باشد، پیش بینی کرده است که «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری خواهان در انتخابات سال 2016 پیروز خواهد شد. شاخص‌های مورد استفاده در سیستم پیش بینی لیچمن شامل مولفه‌هایی همچون عملکرد حزبی در انتخابات میان دوره ای، رقابت یا عدم رقابت رئیس جمهوری کنونی، موفقیت‌های اخیر سیاست خارجی و تحولات سیاسی مهم است.
در این ساز و کار از 13 شاخص استفاده می‌شود که پاسخ‌های «درست یا غلط» دارد و هر پاسخ درستی به نفع انتخاب دوباره حزبی است که ریاست کاخ سفید را برعهده دارد و اگر پاسخ 6 شاخص یا بیشتر غلط باشد، حزبی که قدرت را در دست دارد، ممکن است شکست بخورد. به گفته این استاد دانشگاه واشنگتن که در سال 2006 دررقابت‌های سنا از ایالت مریلند شرکت کرد، تاکنون به شش شاخص پاسخ غلط داده شده که نشان می‌دهد دمکرات‌ها بازنده خواهند بود.
سکه شانس در نتیجه مناظره
رکورد بینندگان مناظره‌های ریاست‌جمهوری 80 میلیون و 600 هزار نفر و مربوط به مناظره سال 1980 میان جیمی‌کارتر دمکرات و رونالد ریگان جمهوریخواه است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که مناظره روز دوشنبه بینندگان بیشتری خواهد داشت.
نباید فراموش کنیم که هدف اصلی برنامه‌های مناظره و مجادله عمدتاً جذب آرای مواج افرادی است که تا دوماه قبل از انتخابات هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته و به اصطلاح مردد هستند. آنهایی که عضو یکی از دو حزب دمکرات یا جمهوری‌خواه هستند بعید است که به نامزدی طرف دیگر رای بدهند و احتمالاً در فاصله دو ماه قبل از انتخابات تصمیم خود را گرفته‌اند. این امکان نیز وجود دارد که فرد عضو یک حزب باشد ولی به نامزدی آن حزب رای ندهد.
مساله اساسی اینجاست که توجه به مناظره‌ها می‌تواند نظر یک رای دهنده عادی یا یک رای دهنده غیر وابسته به حزب و یا رای دهنده جوانی که برای اولین بار در انتخابات شرکت می‌کند را عوض کند. اگرچه هیلاری با ترفندهای هوشمندانه انتخاباتی پیشتاز رقابت با ترامپ است اما کاندیدای جمهوری خواهان حرف‌های زیادی در مناظره خواهد داشت.
گزارش : علی ودایع



کد مطلب: 61274

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/report/61274/یقه-گیری-ترامپ-هیلاری

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir